nybliven "sambo" - hur gör man med delad ekonomi?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
När det väl kommer till kritan så är ekonomin viktig. Då menar jag inte ett överflöd av pengar varje månad, vilket är få förunnat. Det jag menar är att paret respekterar de begränsningar som finns oavsett var på inkomstskalan man befinner sig som par. Om ena personen för att ta ett extremt fall är någon som skulle platsa i lyxfällan och riskerar att förstöra sin sambos ekonomi eller belasta den till den grad att han känner sig utnyttjad och förödmjukad. Då kommer relationen att gå i tusen bitar. Finns gott om exempel på det och det är inte nödvändigtvis den ekonomisk svaga personen är boven i dramat. Ta t ex en person med ett familjeföretag som vill hålla uppe med en flott fasad som i princip är ett luftslott. Där bråkas det nog ständigt inom parets väggar.

Var det ingen som rådde din tjejkompis att skriva papper på lägenheten när hon köpte den. Tyvärr tror jag inte att hon sitter i någon unik situation. Jag känner också folk i periferin som råkat illa ut där de i princip fått lösa ut halva bostaden som de själva betalat tillfullo. Bittert att behöva hamna i den situationen - och så onödigt. Vad uppger sambon för skäl varför han inte vill skriva på ett avtal som ger henne 100% rätt till lägenheten och den eventuella vinst den genererar i framtiden?

Tyvärr finns det den här typen av människor där ute av båda könen. Vissa är oerhört förslagna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8160825.ab

Däremot är bristen på insikt om hur pass viktigt det blir efter ett tag en stor källa till separationer :fakta

HUR man väljer att göra är en sak, det viktiga som jag ser det är att man faktsikt pratar igenom det och GÖR något. Samt att man är överens om det.

Har ett par i kretsen som varit ihop sen lågstadiet ungefär. Hon ärvde en hel del pengar tidigare, men pluggar. Han hade ingenting från start, men tjänar hyfsat nu. Relationen knakar och han slingrar sig från att signa ett samboavtal? Tilläggas ska att hon i praktiken cashade för lägenheten. Vad göra?

Att vi (jag och min fröken) valt att ha gemensam kassa är för att det blir för administrativt annars. Vad ska delas? Om jag köper TV/stereo för 25 lax, är hälften hennes om vi splittar då? Krasst, nej den är ju min. Men om hon för samma pengar köpt mat som vi båda konsumerat? Har vi betalat lika mkt då?
Ska man hålla reda på vem som betalar kapitalvaror så måste man bokföra vem som handlar mat, tankar bilen och betalar på krogen också. Ohållbart säger jag.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag och tjejen lägger 5000kr var = 10.000kr i månaden till ett konto och det ska täcka hyra, mat, hushållsartiklar osv.

Sen brukar det bli lite pengar över varje månad, så i somras var det uppe i 23.000kr efter vi betalat allt den månaden, så vi köpte ny soffa och lite annan skit. Nu för någon månad sen var den uppe i 8000kr efter att allt var betalt så dom pengarna gick till servicen på bilen.

På så vis betalar vi lika mycket, sen vad hon eller jag gör för våra andra pengar spelar ingen roll...

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Ett hett tipps är att om det ska tas ett "gemensamt" lån av nån anledning se till att båda står på lånet, inte bara du som tjänar mest. Annars är det inte ett "gemensamt" lån.

Detta pga att om det skiter sig så kommer du annars att sitta med hela lånet själv utan att ha nått för det.

Att det sen är du som "pyntar" av lånet varje månad medans ni är ihop är väl en sak, det suger golfboll genom trädgårdsslang att behöva pynta för ett lån själv som borde vara gemensamt och du inte har nått för då ni splittas.
Tro mig jag är i den situationen. (iofs självförvållat då det var jag som hade hand om ekonomin o inte kunde bodelningslagen innan det sket sig) Om jag gifter mig igen, vad är äktenskapsförord?

Så lån för nått "gemensamt" ska båda stå på lånehandlingarna, inga undantag!
Annars riskerar du att stå där med "skägget fast i brevlådan"

Andra praktiska tipps är
*Se till att ni är överens om hur boendekostnader/mat/etc ska delas
*Se till att detta skrivs på papper (då blir det inget tjafs om det skulle skita sig)
*Se till att sätta av en stor bit av din inkomst (om du nu inte behöver den) i en pensionsförsäkring. Mycket pengar i tidig ålder = behöver inte betala in så mycket då du blir äldre.
*Spara i kapitalförsäkring / guld

Skulle det nu vara så att ni fortsätter livet ut ... då har ni ju båda igen det senare i livet om du sparar nu. & skulle det skita sig ... då har du själv igen det utan att behöva dela på det.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Jag och tjejen lägger 5000kr var = 10.000kr i månaden till ett konto och det ska täcka hyra, mat, hushållsartiklar osv.

Sen brukar det bli lite pengar över varje månad, så i somras var det uppe i 23.000kr efter vi betalat allt den månaden, så vi köpte ny soffa och lite annan skit. Nu för någon månad sen var den uppe i 8000kr efter att allt var betalt så dom pengarna gick till servicen på bilen.

På så vis betalar vi lika mycket, sen vad hon eller jag gör för våra andra pengar spelar ingen roll...

Joo, men när brewden svettas för att få CSN att gå runt känns det oerhört sniket att sitta bredvid och flukta på -11:eek:rna för 100+ lakan....

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Joo, men när brewden svettas för att få CSN att gå runt känns det oerhört sniket att sitta bredvid och flukta på -11:eek:rna för 100+ lakan....

Du skrev att hon bara har studiebidrag,
varför lånar hon inte CSN om hon nu har det så kärvt? :va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som jag har haft det så har vi alltid haft ett gemensamt konto dit båda betalar in stålar. Minsta mängd spikas tidigt, sedan är det helt fritt att peta in extra. Skulle man spendera för mycket gemensamma stålar så får båda betala in extra.

Sedan brukar jag alltid tjäna mer så jag brukar betala utan knot för nöjen och dumheter. Typ käka ute, bio, resor och sånt.

Sedan är jag ju rätt jävla ärkesingel för tillfället, så man kanske ska ta mig som ett dåligt exempel. >.<

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Sambo sen 6 år, inga barn, vi lägger ett par tuss i matpengar i en gemensam kassa, thats it, sen delar vi såklart på alla boendekostnader.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
my bad, csn och lån, men det är ändå ganska svettigt.

Jäävligt svettigt I might add... :död

Fast samtidigt är det nog en fråga om personer och självinsikt också. Och hur man lever till vardags. Många har ju ganska "egna" liv även efter några år i ett förhållande, och då är det nog inget jättekymmer om man bara pratat om det tidigare.

Jag menar inte att du ska beställa en familjepizza och låta henne käka en svettig sallad, men är hon värd att spara så lär hon ju inte kräva att du ska bjuda henne till Italien bara för att du har råd, right!

Tjejen åkte till solen en vecka i höstas när jag var hemma och delade ut post för att skramla lite till höstterminen. Heeelt lugnt för mig, snarare så att hon hade velat betala för att få åka tillsammans om något. Men sånt är inte ett issue tror jag, då har man ett riktigt GroggLuder till partner. Det är de vardagliga gå-på-ICA situationerna som blir påtagliga.
"Ååhh.. Parmesan, shit va gott!"
"(Satan.. 53 balubas) Mmm..."

"Kan vi inte kolla om det går nån bra film eller nåt ikväll och gå på bio? Det var jättelänge sen jue.."
"Mm.. Jo.. Eehh (110, plus poppisar och cola.. Shit, fan en helkväll på kåren jue :s) Kanske, OM det går nåt bra" (Det gör det inte)

Sånt är tungt.. Att konstant tacka bort saker för att man inte kan lägga 200 pix på en sjysst middag eller en biokväll. Och ska man göra det, så vill man lägga pengarna på att gå ut med de man inte träffar annars. Bränner man kassan på sin partner så är man socialt isolerad en hel månad sen och DET kostar humörsvängningar efter nån vecka.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Hon lever antagligen ändå betydligt billigare och bättre med dig än vad hon skulle göra på egen hand i en studentkvart. Så varför ska hon svettas och du skämmas?

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Den som har mest pengar betalar mest, så gjorde jag med min förrförra flickvän när vi bodde ihop. Jag hade dubbelt som mycket som hon hade efter skatt. Så jag betalade typ allt och hon fick ge 2000 + att vi delade på maten.
Jag gjorde så mest för att tjejer är tjejer och behöver få gå o klippa sig o shoppa lite och gå på ansiktsbehandlingar och sånt skit för att känna sig lyckliga och nöjda. Och det vill väl alla att ens partner ska vara lycklig?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Sjukt billigt ni lever !! galet låg hyra eller ??

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Stämmer in i kören.

Jag tjänar mer än tjejen och kan därför bjuda till lite extra när det gäller nöjen, resor osv.

I övrigt är det bara att dela hyra och matkostnad på två och var och en sätter in sin del på ett gemensamt konto som används för ändamålen.

Är det en jätteskillnad i inkomst (läs csn vs VD-lön) så är det väl inte mer än rätt att den ene lägger lite mer på boende och mat, men generellt så funkar exemplet ovan väldigt bra.

Sen är det nog lite som med allting annat. Lite sunt förnuft så löser sig det mesta.

(edit: Såg att ni var två tjejer, så biten om sunt förnuft faller ju bort. Men håll er till det andra bara så fixar det sig ;))

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...