Mina är alldeles nylackade så de är ganska lätta att hålla rena (inga ojämnheter) Jag börjar med avfettning och det som inte ger sig där, typ tjärklumpar, tar jag med Bräkleen. Jag har hört att lampolja ska vara en bra och billig avfettning (som eg är en tunn olja) men jag har inte testat själv. Sist drar jag över med vaxschampo igen för att skydda lite efter Bräkleenen.
Depåstöd fram o bak är guld värt när man tvättar. Inför wheeliebilderna tvättade jag hojen extra noga eftersom vi skulle ut o fota.
Jag kör med Maxima Chain Guard. Köpte den på nu nedlagda cross & endurokompaniet för flera år sen. Jag sprayar ofta! Efter varannan - var tredje tur och direkt efter turen då kedjan är varm. Då tränger smörjan in och stselnar så skvätter det inte så mkt nästa gång.
Snåla inte med kedjespray! Det gör enorm skillnad för livslängden. Drivpaketet på min K5'a höll ca 3300 mil och var inte tok-slut när jag bytte. Det är rätt långt på en 180-hästarshoj.
Det fanns Castrol Chain Wax förut men jag tror att den är indragen nu då den inte smorde så bra och flera fick kedjebrott. En kompis som är riktigt rädd om sin hoj råkade ut för det och motorblocket slogs sönder