Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om jag minns rätt är väl CB250N en360 graders parallelltwin. Kolvarna går upp och ner samtidigt. Vilket gör att vevhusventilationen andas mycket. En p-twin ökänd för ventilationsproblem var Norton Commando på sjuttiotalet. En mod som finns är att sätta en reedventil på vevhusventilationen för att få undertryck i vevhuset.
Behöver inte vara en reedventil? Borde funka med en backventil typ kula mot säte?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har inte egen erfarenhet av reedventiler, men på diverse Nortonforum verkar breathers från XS650, EGR ventiler från Yamaha 125 fyrtaktare och insugs reedventiler från 2-takts mopeder och små skotrar va populära. Kanske finns nåt från snöskotrar också. Däremot PCV ventilar från t.ex. Volvo är inte snabba nog.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Reedventiler till moppar eller vespor går ju säkert att hitta både enkelt och billigt, det borde ju bara vara att tillverka en platta med ett rör på som slangfäste för att fästa reedventilen på då själva korgen hamnar ju utåt och bör ju kunna sitta i fria luften.

Jämfört med det jag håller på med nu låter det direkt lätt ut, nu håller jag på att tillverka i höjd och sida justerbara förhöjningar till dioptrarna på grabbarnas luft och korthållsgevär.

När jag nu tänker efter så har kompressorhojen nån gång då och då fuktat lite olja från ventilkåpan så kanske den också lider av lite högt tryck i vevhuset, på den hojen med överladdningen så vore det väl logiskt om man har högre tryck i vevhuset.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min KTM 990 (1000cc) v-twin har en backventil på vevhusslangen högt upp innan de går in i luftburken. DEn gör att de blir undertryck i vevhusen. Tar jag bort den så sprutar de olja upp ur vevhusslangen så den gör sitt jobb bra. KTM och Ducati och säkerligen fler tillkverkare påstår att undertryck i vevhus ger mer effekt. Vevhuslangen är 13mm inv men backventilen har bara ett 8 mm hål gernom sig men underligt nog funkar det man sätter den vänd så vevhustrycket ebarrt går ut inte tillbaka. En sådan kan va ett alt för dig. De säljs på svenska sidan KTM shop för 300kr.
Nr 40 på sprängskissen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är inge fel på Turbon som du köpt av mig och den kan inte heller bli felande så vevhustrycket ökar. De måste va typ kolvringar som fastnat så häll i lampolja eller vd 40 i cylindrana och lpåt den stå några dagar. På XR 650 turbon fick jag hög vevhusvent då jag laddade ca 1 bar + . På den tog jag ut vevhusventen genom ett ventillock ca 16mm stort nippel inv mått för enstånmka på 650cc pulsar kraftigt. När jag hade kort slang upp till löst filter rund slangen ca 10cm lång slang så vräkte den ut olja vid tokkörning så jag fick förlänga slangen flera dm i kringelkrokar och plasera utloppet så högt som möjligt på hojen. De måste va fall på slangen hela vägen upp till filtret. Men slutligen gjortde jag en oljefälla med rel kort slang som funkade bra. Jag hade även en oljefälla från någ Audi 80 för den va rel liten och stora slangar och den funkade bra men va lite klumpig att placera.
Men som sagt prova ktm backventilen för den duger för två 500cc cylindrar men jag tror ktm emstånkan 690 har en större backventil på vevhusslangen så den kan va ett bättre val.
Turbo behöver bara 2 bars tryck på typ 1500 varv och de duger nog med 1,4 bar också.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
De är inge fel på Turbon som du köpt av mig och den kan inte heller bli felande så vevhustrycket ökar. De måste va typ kolvringar som fastnat så häll i lampolja eller vd 40 i cylindrana och lpåt den stå några dagar. På XR 650 turbon fick jag hög vevhusvent då jag laddade ca 1 bar + . På den tog jag ut vevhusventen genom ett ventillock ca 16mm stort nippel inv mått för enstånmka på 650cc pulsar kraftigt. När jag hade kort slang upp till löst filter rund slangen ca 10cm lång slang så vräkte den ut olja vid tokkörning så jag fick förlänga slangen flera dm i kringelkrokar och plasera utloppet så högt som möjligt på hojen. De måste va fall på slangen hela vägen upp till filtret. Men slutligen gjortde jag en oljefälla med rel kort slang som funkade bra. Jag hade även en oljefälla från någ Audi 80 för den va rel liten och stora slangar och den funkade bra men va lite klumpig att placera.
Men som sagt prova ktm backventilen för den duger för två 500cc cylindrar men jag tror ktm emstånkan 690 har en större backventil på vevhusslangen så den kan va ett bättre val.
Turbo behöver bara 2 bars tryck på typ 1500 varv och de duger nog med 1,4 bar också.
Va :va Du har ju en imponerande Kunskapsnivå! Som man bara kan bli avundsjuk på! :hjarta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag misstänker att det kan ju bara vara slumpen att ventilkåpspackningen hamnade lite galet så det tryckte ut olja från ventilkåpan och att den sn skrattar friskt från oljepåfyllningen. Ska kolla kompen för den borde ju ge en hint om kolvringarna skulle ha fastnat eller vara dåliga.

Dock är väl inte en backventil dåligt att ha till vevhusventilationen så det ska jag kolla på KTM sidan är dock knäpp hinner just se sprängskissen och sen hamnar jag på huvudsidan. Det bör ju dock gå att luska ut på jillen bild den finns.

1,4-2 bars oljetryck utgår jag från är med varm olja man får väl testa köra motorn varm och se om eller hur mycket oljetrycket sjunker vid turbon, dock är det ju lite små drygt att få denna hoj varm speciellt som den inte är direkt körbar nu men man borde ju kunna hjälpa till med att värma upp tåget med varmluftspistol för att snabba på uppvärmingen av oljan.

Hoppas bara jag får lite tid att fortsätta på bygget, dock är det ett A-traktor bygge på gång nu.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Och även du Bosse!:hjarta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Googlade och det verkar ju finnas en hel del ventiler till vevhusventilationen verkar kallas PCV, som det verkar är det vanligt till bilar. Hittar en hel del på tex eBay men det är lite svårt att hitta till vilka dimensioner slangarna till ventilerna ska ha.

Vidare så funderar hag på spridare, har köpt två billiga 30 mm spjällhus till Honda Wave och funderar på om spridarna till Wave som verkar vara specade till 75 cc kan tänkas räcka till? Lutar mer och mer att jag ändå går all in med Maxxecu insprutning. Skiter det sig med detta bygge så kan man ju ändå använda insprutningen till nåt annat.

Funderar lite på hur man ska koppla ihop spjällhusen men jag tror det får bli dubbla vajrar son på snöskotrar. Visst är det lite säkert lite ravkligare att synka spjällen och ställa tomgången men jag tror ändå att dubbelvajer är lättare än än att försöka bygga ihop spjällhusen.

Har annars en idé med att bygga nåt lite liknande som på CR gasarna funkar med en axel ovanför spjällhusen där gasvajern fästs och se kopplas axeln till spjällen med justerbara stag för synkningen av spjällen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har googlat vidare och hittade nån kalkylator för spridare och där visar det att en tvåcylindrig turbomotor bör ha runt 200 cc/min spridare för att ge 50 hp. 75 cc spridare skulle ge ca 22 hp. Spridare från en 600 motorcykel borde väl då vara lämpligt frågan är väl bara vad som passar i mina spjällhus om tex spridare från CBR600 kunde passa?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
PCV Positive Crankcase Ventilation.
Oftast bara att undertrycket i luftburken suger oljedimman ur vevhuset och låter den gå ett varv i förbränningsrummet innen den åker ut i omgivningen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
PCV Positive Crankcase Ventilation.
Oftast bara att undertrycket i luftburken suger oljedimman ur vevhuset och låter den gå ett varv i förbränningsrummet innen den åker ut i omgivningen.

De PCV ventiler som finns till bilar borde väl ändå vara typ backventiler? Även om man har undertryck i insuget, luftburken finns det väl ingen anledning att montera nåt annat än en backventil mellan luftburk och vevhus? VW:s PCV ventil verkar ha 20 mm anslutning och gå att hitta lite varstans vilket väl borde vara lämplig.

Efter mycket sökande hittade jag KTM ventilen Boost 3 länkade till, KTM sidan hoppade till startsidan då man klickade på länken.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang spridare så köp spridare som bara precis klarar effekten baserat på två cylindrar för om de är för stora och sok dumma spridare så går den snårfett på låga varv och blir svårmappade. De finns dyra smarta spridare som klarar väldigt stora effektuttad men klarar även mappas ner till org motoreffekt. Ex på kompoisaren bmw s38 3,8l 6a som org ger 350 hk men som nu är trimmad till 1150hk så kan ha ta bort turbo inför besiktning och köra standardmapp trots att spridarna klarar 2000´cc per cylle! Men de är dyra rackare som kostar 1500kr st och jag tror inte de finns så smarta spridare för så små som 200cc. Om 200cc maxar ut på 50hk så låter de som bra storlek och de går pressa ur dem mer effekt genom att höja bränsletrycket typ fuska lite.
Ang vevhus backventilen så tror jag ktm ventilen blir bra för de är bara 8mm hål genom den men de duger ju till ktmen som är en v-twin på 1000cc och 135hk. Jag har min vevhusslang lös med ett litet filter på så högt placerad från motor sett de bara går och väldigt lång slang typ kringelkrokar runt motor med säkert 70cm lång slang. Men du kan prova kort slang först och dra den rakt upp under tanken som mynnar ut vid styrkrona så högt de går de kan duga. Som jag sa tidigare de måste va fall på slangen hela vägen ner till vevhuset. I extremfall om de pytsar ut olja liks förb så sätt dit en oljefälla från Honda xl 600 eller Honda nx 650 dominator för dem är smpå. Eller om plats finns så ta en Audi a4 eller om de va audi 80? DE bör va samma på många Golf bilar med 4cylindrig motor runt 88-2000 talet. Alt bygg egen oljefälla för de är simpelt. Om du vill dra den till insug så blir de in i luftfiltret på turbo iså fall men de rek jag inte för så blir turbinen och hela tryckröret kladdiga av olja och har du en ic så blir den full med olja = ineffektiv.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, jag ska då kolla efter 200 cc spridare vilket verkar sitta i bla CBR600RR, frågan är väl bara om dessa passar i själlhusen jag har? Verkar ju lurigt att hitta mått på spridarna, bara till vilka modeller spridarna passar.


Ska testa starta hojen igen med stängt oljepåfyllningslock och se om den fortsätter att trycka ut olja. Tror jag har en ny ventilkåpspackning så byte av den är nog inte helt fel. Tänker att man enkelt kan montera vevhusventilationen i påfyllningslocket, eller göra ett nytt eget lock men jag tror inte min svarv klarar av att gänga stigningen till locket då den är 3-4 mm.

Dock funderar jag på extra vevhusventilation till kompressor hojen, då den ibland har fuktat olja.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, jag ska då kolla efter 200 cc spridare vilket verkar sitta i bla CBR600RR, frågan är väl bara om dessa passar i själlhusen jag har? Verkar ju lurigt att hitta mått på spridarna, bara till vilka modeller spridarna passar.


Ska testa starta hojen igen med stängt oljepåfyllningslock och se om den fortsätter att trycka ut olja. Tror jag har en ny ventilkåpspackning så byte av den är nog inte helt fel. Tänker att man enkelt kan montera vevhusventilationen i påfyllningslocket, eller göra ett nytt eget lock men jag tror inte min svarv klarar av att gänga stigningen till locket då den är 3-4 mm.

Dock funderar jag på extra vevhusventilation till kompressor hojen, då den ibland har fuktat olja.

Jag har fyra spridare från bil, vill minnas att det var etanoltåliga spridare från en Saab om jag inte minns fel.
En sån borde ju räcka och det kan jag sponsra med.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har fyra spridare från bil, vill minnas att det var etanoltåliga spridare från en Saab om jag inte minns fel.
En sån borde ju räcka och det kan jag sponsra med.

Det låter ju ut kanon om dom passar, har du några mått på spridarna? Till detta bygge blir det två spridare en i varje spjällhus, spjällhusen jag har är 30 mm spjällhus till Honda Wave.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dom är nog större än MC-spridare men jag kan kolla.

Gör så får vi se om dom kan passa.

Är ju totalt novis på detta med insprutning, hur är det med mått på spridare på hojar är det olika fysiska storlekar då det gäller monteringen i spjällhusen eller finns det någon eller några olika standarder?

Verkar som sagt svårt att hitta mått på spridarna.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top