OBS Köp inte en Shoei X-Spirit på blocket

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Vilket försäkringsbolag var det? De borde informeras om tråden. Lägg upp printscreens på annonserna här också...

Freedom

Guest
Varför lämna in en kasserad hjälm till en firma? Måste försäkringsbolagen ha intyg från en firma? Räcker det inte med att bolaget får hjälmen och allt är ur världen?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Varför lämna in en kasserad hjälm till en firma? Måste försäkringsbolagen ha intyg från en firma? Räcker det inte med att bolaget får hjälmen och allt är ur världen?

Jo men vanligen så lämnar man hjälmen till samma firma som hojen lämnas till så slipper man skicka grejerna till f-bolaget. F-bolaget blir nöjda då de slipper kassera produkten själva och du blir glad då du slipper åka till ett extra ställe. Smidigast är dock om bolaget accepterar att du klipper av hakremmen och skickar in den.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Svar har inkommit på mail från berörd firma, och det lyder såhär:

"Hej Bosse,

Tack för att du upplyste mig om denna storm.

På grund av utökning av auktorisationer skall vi bygga om, i och med detta skall en massa begagnade delar säljas ut. I samband med detta hade tyvärr någon i personalen råkat sätta in den omtalade annonsen, detta på grund av att jag varit oexakt om vilka delar som skall säljas. Då den klippta remmen upptäcktes av honom insåg han sitt misstag och drog tillbaka annonsen. Jag har nu tagit en titt på hjälmen och förstår hans misstag, den är i nyskick utan den minsta lilla repa.

Jag har kontrollerat och stämt av hur många destruerade försäkringsbolags hjälmar vi har liggande (vi har dem liggande i en stor papplåda), inga hjälmar saknas, i den lådan ligger naturligtvis även den omtalade Shoei hjälmen.

ebos exporterar delar och arbeten till snart hela världen och det är därför löjligt att tro att vi skulle ha systemsatt en illegal försäljning av hjälmar för att tjäna några tusenlappar. Vår upp till 8 man starka personal har jag fortfarande största förtroende för både då det gäller deras arbetsprecision och ärlighet. Ett misstag gör alla, ”må den utan skuld kasta första sten”.

Jag är ytterst förvånad att ingen kontaktat mig för en kommentar tidigare,

Ebbe Parnestål"

Skulle det ligga mer bakom orsaken till denna tråden, så anser iallafall jag att det är ett internt problem i firman som också skall lösas intern....inte av ett allmänt forum...
Ni känner ju alla till att positiv kritik tas i grupp, medans negativ kritik löses mellan fyra ögon.
Jag tycker det låter som en rimlig förklaring, och för mig personligen ser jag inga hinder att fortsätta handla på företaget.:)
Bosse

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Svar har inkommit på mail från berörd firma, och det lyder såhär:

"Hej Bosse,

Tack för att du upplyste mig om denna storm.

På grund av utökning av auktorisationer skall vi bygga om, i och med detta skall en massa begagnade delar säljas ut. I samband med detta hade tyvärr någon i personalen råkat sätta in den omtalade annonsen, detta på grund av att jag varit oexakt om vilka delar som skall säljas. Då den klippta remmen upptäcktes av honom insåg han sitt misstag och drog tillbaka annonsen. Jag har nu tagit en titt på hjälmen och förstår hans misstag, den är i nyskick utan den minsta lilla repa.

Jag har kontrollerat och stämt av hur många destruerade försäkringsbolags hjälmar vi har liggande (vi har dem liggande i en stor papplåda), inga hjälmar saknas, i den lådan ligger naturligtvis även den omtalade Shoei hjälmen.

ebos exporterar delar och arbeten till snart hela världen och det är därför löjligt att tro att vi skulle ha systemsatt en illegal försäljning av hjälmar för att tjäna några tusenlappar. Vår upp till 8 man starka personal har jag fortfarande största förtroende för både då det gäller deras arbetsprecision och ärlighet. Ett misstag gör alla, ”må den utan skuld kasta första sten”.

Jag är ytterst förvånad att ingen kontaktat mig för en kommentar tidigare,

Ebbe Parnestål"

Skulle det ligga mer bakom orsaken till denna tråden, så anser iallafall jag att det är ett internt problem i firman som också skall lösas intern....inte av ett allmänt forum...
Ni känner ju alla till att positiv kritik tas i grupp, medans negativ kritik löses mellan fyra ögon.
Jag tycker det låter som en rimlig förklaring, och för mig personligen ser jag inga hinder att fortsätta handla på företaget.:)
Bosse

Ungefär som väntat och en förklaring som duger åt mej i vart fall.

Vad gäller stenkastningen har det ju varit rena meteoritregnet här!

Bra initiativ, Bosse. Finner ingen anledning at revidera min uppfattning om ebos utifrån det inträffade.

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Hade dom inte ute 3 annonser??? Alla är borttagna såvitt jag ser...

Fanns ju en svart hjälm med lite småskråmor som jag inte hittar längre...

Varför tar dom bort alla 3 annonserna om det bara var en hjälm dom missat hakremmen på???

Eller så råkar dom ha fått sålt dom andra hjälmarna just...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Flera saker i redogörelsen smakar inte så bra så jag ber att få reservera mig för följande.

Kan ju vara så att en ny anställd börjat eller praktikant å dyl.
Nån har missat rutinerna lagt hjälmen på fel ställe sen är det någon som ska sätta ut annonser kanske tar hjälmarna och radar upp och fotar utan att kolla igenom dem.
Finns många sett det kan gå fel på ett företag.
Sälja en hjälm utan hakrem funkar nog inte så länge.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Flera saker i redogörelsen smakar inte så bra så jag ber att få reservera mig för följande.
Varför försvann ett antal annonser samtidigt ?
Hur kan man undvika att upptäcka att remmen var klippt innan man satte ut annonsen och helt plötsligt märkte det en dag ?
Om alla kasserade fb-hjälmar förvaras i en jättestor papplåda, så varför fiskar man upp en hjälm ur skrotlådan och tänker att den kan vi sälja ?
Om man är oskyldigt anklagad så varför använder man ett bilbelcitat som i innebörden är en ursäkt att trots att man är skyldig så är inte de anklagande bättre än att dom ska kunna ta samma straff själva ?

För övrigt var det rätt intressant att läsa om firmans expansion och hur stort förtroende ni har för era anställda. Vad detta har med försäljningen av denna hjälm att göra vet inte jag.

Jag säger inte att mannen ljuger men jag skulle inte tjöpa en begagnd hjälm av snubben.

För övrigt tänker jag inte handla av firman i alla fall.

Efter att ha läst hela tråden kan jag inte annat säga än att det stinker... Mailsvaret tycker jag mest är en dålig bortförklaring, varför säljer en firma hjälmar men sätter inte ut firmanamnet i sina annonser till exempel?

Jag tror inte på det.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag tyckte det var för oklart om firman sanktionerade försäljningen av hjälmen, eller om det var killen privat.

Hela mailet stinker efterkonstruktion, jag dömmer alltid hellre än friar, och i detta fall dömmer jag fedt.

Ebos hade chansen men schabblade bort den. Synd för dem och deras.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Så nu är frågan vad som kan hålla den här tråden vid liv.......
Kanske det som håller de flesta liknande trådarna vid liv......

SPEKULATIONER....skulle jag gissa på.

KentW

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Gick förbi ICA i dag.
Känner mig pissad på.
Deras J-A förklaringar om bristande rutiner m.m.
Vill ha raka svar inte en massa jävla runtsnack.
De har tjänat stora pengar på alla dem som handlat.fan så ruttet!!!!!!!!!!
Kanske inte har med detta att göra ????hmm.
:gnissla

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Efter att ha läst hela tråden kan jag inte annat säga än att det stinker... Mailsvaret tycker jag mest är en dålig bortförklaring, varför säljer en firma hjälmar men sätter inte ut firmanamnet i sina annonser till exempel?

Jag tror inte på det.
Instämmer, om firman lagt ut den så står ju firmans namn. Skulle en privatperson betala med sina pengar för att firman ska lägga ut en annons. Nää... och om hantering av förstörda hjälmar är så bullet-proof borde det aldrig ha hänt? Sa inte säljaren dessutom att hjälmen va såld? Ljuger hans anställda ofta för kunder?

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
precis varför lägga ut annoser på oregad mobil när man har företag, o var där inte en som fick sms tillbaka att hjälmen var såld. detta luktar rutten fisk

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Tror ärligt talat inte ett skit på det dära.

Svaret på mailet jag skickade till säljaren var.
Tyvär såld.
Mvh.

Bifogat

• ebosannons.JPG
    ebosannons.JPG
    125 KB · Visningar: 568
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE