tja!
#8 Leak down test - disaster
## Här förstår vi att en motor- renovering blir nödvändig,
- personlig melt down-
Motorlåda kommer från RN service sätt att benämna sakerna, det är en låda i plåt med motordelar i. Motor är benämningen på en motor, R1 motor har vi ingen som sitter ihop just nu.Spinnin' wheel har en "motorlåda", vilket jag antar innebär motor med växellåda. @Grandell är mannen du behöver kontakta.
Helt plötsligt, när benen givit vika inser jag att knäna är inte i golvet, för något bär mig. Inget mindre, dessa kommentarer är så upplyftande att ta del av, då jag osökt väntade mig att tråden skulle sinat, ?Motorlåda kommer från RN service sätt att benämna sakerna, det är en låda i plåt med motordelar i. Motor är benämningen på en motor, R1 motor har vi ingen som sitter ihop just nu.
Felkopplade vajrar, var det som höll den öppen, men bitvis rensat drev konstateratAng. EXUP så hade jag samma felkod på min R1:a, man får den när Exup-motorn inte känner av rätt motstånd i vajrarna. Så ev. fel kan vara kärvande exup-spjäll, kärvande vajrar, lösa vajrar eller som i mitt fal rensat drev i EXUP-motorn(rätt vanligt tydligen). På de äldre motorerna kunde man bara plocka bort vajrarna men det går inte på de här lite modernare pryttlarna utan man måste då ha den där exup-eliminatorn.
Men det kanske inte spelar nån roll längre?
Tack! Tack! Lite av det min hjärna behövde höra,Tråkigt men förståeligt.
Jag är förvånad att tråden blivit en diskussionstråd kring EXUP’ens funktion, för det är knappast EXUP-ventilen som orsakar det problem du verkligen vill ha hjälp med - att motorn blåser ut oljan i luftburken.
En havererad eller kärvande EXUP ska ställa sig i öppet läge och om den mot förmodan hamnar i stängt läge så finns det inte en chans att motorn orkar upp i 200+, eller mer än 6000-7000 rpm.
Under förutsättning att oljenivån är korrekt och att vevhusventilationen fungerar som den ska - det som gör att motorn blåser oljan från vevhuset till luftburken är att kompression eller förbränningstryck når vevhuset.
Kollades, kanske delvis för att Teo .....?Har du kollat att du har rätt ramnr på din mc? det verkar ju vara oklarheter med ram och motor som Teo påpekade. Du kanske ska vara lite besvärlig mot din säljare angående dina problem. Läs på om köplagen.
Tråkigt men förståeligt.
Jag är förvånad att tråden blivit en diskussionstråd kring EXUP’ens funktion, för det är knappast EXUP-ventilen som orsakar det problem du verkligen vill ha hjälp med - att motorn blåser ut oljan i luftburken.
En havererad eller kärvande EXUP ska ställa sig i öppet läge och om den mot förmodan hamnar i stängt läge så finns det inte en chans att motorn orkar upp i 200+, eller mer än 6000-7000 rpm.
Under förutsättning att oljenivån är korrekt och att vevhusventilationen fungerar som den ska - det som gör att motorn blåser oljan från vevhuset till luftburken är att kompression eller förbränningstryck når vevhuset.
bekant på något vis. Är det någon som lagar sådant? I så fall hur? Att köpa en renoverad och kontrollerad motor vore alltså det ekonomiskt rimliga, tror jag, eller ?Köpte en reservdelsmotor 00 el 01 till min gen1 R1 och den hade tyvärr sprickor i flera cylindrar/foder, inte helt ovanligt som jag förstått. De mängder olja din maskin tryckt ur sig påvisar tyvärr mer än något slitna ringar :/
View attachment 475370View attachment 475371bekant på något visKöpte en reservdelsmotor 00 el 01 till min gen1 R1 och den hade tyvärr sprickor i flera cylindrar/foder, inte helt ovanligt som jag förstått. De mängder olja din maskin tryckt ur sig påvisar tyvärr mer än något slitna ringar :/
Så har min uppfattning fått intrycket av att det är, och frågar även här. Att köpa en renoverad motor som kontrollerats, försöka hitta nån, till en början, kanske är ekonomiskt rimligt och om meken har tid, också vägen till att hinna köra mer hoj denna säsongen? Tack för tidigare inspelÄgaren har ju redan konstaterat att EXUP’en står öppen med ström såväl som utan ström…?
Om EXUP’en ändå är såpass stängd att den orsakar ett väsentligt mottryck så kör han inte några 170-190 km/h som nämns i ett inlägg, eller ens i närheten av de 263 km/h som nämns i ett annat inlägg. Om EXUP’en är såpass stängd så går hojen snarare som en 125’a och kommer knappt över halva varvräknaren.
Och gör man dessutom en leak down test med resultatet ”disaster” är det osannolikt att detta är något annat än en redig läcka mellan kolvring och cylindervägg.
Nu kan ju förra ägaren vara en sådan ägare som jag som sällan tar hojen över 6 k rpm o aldrig över 8 k rpm då händer. Inget.Har du kollat att du har rätt ramnr på din mc? det verkar ju vara oklarheter med ram och motor som Teo påpekade. Du kanske ska vara lite besvärlig mot din säljare angående dina problem. Läs på om köplagen.
Nu kan ju förra ägaren vara en sådan ägare som jag som sällan tar hojen över 6 k rpm o aldrig över 8 k rpm då händer. Inget.
Men tar man en 20 år gammal hoj o maxar den då blir det hett utav helvete o det gillar inte Gammla motorer.
Denna r1 motor gsxr motorn husqwarna 450 motorn 2 Yamah r6 motorer med spruckna cylindrar en kawasaki versys 650 allihop hårt körda o rasat bara på detta forat sedan i våras.
Det är knappast säljarens fel att folk köper en gammal hoj för att dom kanske inte har råd/inte vill lägga så my pengar på en hoj som är ny. Men knappast säljarens fel.
20 år Gammla motorer är sköra Yamaha r1 R6 1998-2006 har ett erkänt problem med att cylindrar spricker när man kör dom hårt. Det händer när det händer helt plötsligt men oftast efter en rejäl urvridning på landsväg. På bana är det inte många sekunder en motor går på fulla skaft. Men ett par tre mil på max på landsväg, ja då blir det varmt utav helvetet.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |