Oljehaveri på Yamaha R1 -02, fjärde dagen i min ägo,

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
En R1:a från -02, vad har hänt, olja längs vänstra sidan. Ägt hojen fyra dagar. Förtvivlad, ny här o försöker hitta rätt sätt att introducera mig, blev så här.
Går det att ana skälet bakom oljan.
Allt gott!

IMG_20220806_092240_01.jpg-02, vad har hänt?IMG_20220806_092240_02.jpgIMG_20220806_204641.jpg

Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Recap.
#1 olja som rann på sidan av hojen och bildade en pöl på backen.
- sökt källan, luftburken innehöll olja så allt var vått. Jämnt fördelat.
#2- insåg att det var en förgasarmotor, så förgasarna rengjordes och
#3 komptest genomfördes
- komp i samtliga cylindrar, dock sotiga stift, så och hela vägen, sotigt.
#4 över en månad visad felkod, påvisat fel på Exup -7000
Nyss inköpt, 4:en Dan då oljan rann över .. En elliminatorn skulle lösa felkod, o skickas av förra ägarna vid ankomst, då den var beställd.
#5 Exup konstateras öppen avstängd. Inte kärv, servomotor i funktion.. öppen exup även m ström.
För övrigt servad nyligen på verkstad, besiktad, nya däck
#6 Rost i tankmynning, soppan byts ut
#7 Exup genomgången, ska startas härnäst, när det hinns.

Aldrig haft en R1 förut, inte heller nån exup, o första R1:an för meken. Kan hända amatörmässigt, vilket tycks vara olika uppskattat, men första forumet för hoj jag är med i, o meken har tagit sig tid där han hittat den, o avstånd till hojen ca 7-8 mil för mig.
Jag är glad för att ha fått lite mer förståelse för hojen, med er hjälp, inte minst, även då vi inte är klara ännu. Forts. Följer ...

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
tja!
#8 Leak down test - disaster
## Här förstår vi att en motor- renovering blir nödvändig,
- personlig melt down-

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ang. EXUP så hade jag samma felkod på min R1:a, man får den när Exup-motorn inte känner av rätt motstånd i vajrarna. Så ev. fel kan vara kärvande exup-spjäll, kärvande vajrar, lösa vajrar eller som i mitt fal rensat drev i EXUP-motorn(rätt vanligt tydligen). På de äldre motorerna kunde man bara plocka bort vajrarna men det går inte på de här lite modernare pryttlarna utan man måste då ha den där exup-eliminatorn.

Men det kanske inte spelar nån roll längre?

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Har du kollat att du har rätt ramnr på din mc? det verkar ju vara oklarheter med ram och motor som Teo påpekade. Du kanske ska vara lite besvärlig mot din säljare angående dina problem. Läs på om köplagen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
tja!
#8 Leak down test - disaster
## Här förstår vi att en motor- renovering blir nödvändig,
- personlig melt down-

Tråkigt men förståeligt.

Jag är förvånad att tråden blivit en diskussionstråd kring EXUP’ens funktion, för det är knappast EXUP-ventilen som orsakar det problem du verkligen vill ha hjälp med - att motorn blåser ut oljan i luftburken.

En havererad eller kärvande EXUP ska ställa sig i öppet läge och om den mot förmodan hamnar i stängt läge så finns det inte en chans att motorn orkar upp i 200+, eller mer än 6000-7000 rpm.

Under förutsättning att oljenivån är korrekt och att vevhusventilationen fungerar som den ska - det som gör att motorn blåser oljan från vevhuset till luftburken är att kompression eller förbränningstryck når vevhuset.

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Spinnin' wheel har en "motorlåda", vilket jag antar innebär motor med växellåda. @Grandell är mannen du behöver kontakta.
Motorlåda kommer från RN service sätt att benämna sakerna, det är en låda i plåt med motordelar i. Motor är benämningen på en motor, R1 motor har vi ingen som sitter ihop just nu.

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Motorlåda kommer från RN service sätt att benämna sakerna, det är en låda i plåt med motordelar i. Motor är benämningen på en motor, R1 motor har vi ingen som sitter ihop just nu.
Helt plötsligt, när benen givit vika inser jag att knäna är inte i golvet, för något bär mig. Inget mindre, dessa kommentarer är så upplyftande att ta del av, då jag osökt väntade mig att tråden skulle sinat, ?
Väljer direkt att svara på motorlåda från Grandell, då detta tycks vara rakaste vägen till att härbärgera något som kan väcka liv i det som upplevts som i hädan gånget.
Novis, obekant med RN, tillika Grandell, men ställer något trevande frågan, med mössan i handen hållen och med en försiktig optimism;
" Hur kan en motorlåda från RN beställas av Grandell, i delar, nog så vackert, till priset av och med sannolika frågor som efterdyningar av oförstånd kan tänkas väckas på vägen mot en sammansatt maskin" (par! Även servomotor t exup- kan vara intressant, eventuellt )
På svenska: Vad tar ni för kalaset och hur löser vi det smidigt?
Tack,

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Ang. EXUP så hade jag samma felkod på min R1:a, man får den när Exup-motorn inte känner av rätt motstånd i vajrarna. Så ev. fel kan vara kärvande exup-spjäll, kärvande vajrar, lösa vajrar eller som i mitt fal rensat drev i EXUP-motorn(rätt vanligt tydligen). På de äldre motorerna kunde man bara plocka bort vajrarna men det går inte på de här lite modernare pryttlarna utan man måste då ha den där exup-eliminatorn.

Men det kanske inte spelar nån roll längre?
Felkopplade vajrar, var det som höll den öppen, men bitvis rensat drev konstaterat

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Tråkigt men förståeligt.

Jag är förvånad att tråden blivit en diskussionstråd kring EXUP’ens funktion, för det är knappast EXUP-ventilen som orsakar det problem du verkligen vill ha hjälp med - att motorn blåser ut oljan i luftburken.

En havererad eller kärvande EXUP ska ställa sig i öppet läge och om den mot förmodan hamnar i stängt läge så finns det inte en chans att motorn orkar upp i 200+, eller mer än 6000-7000 rpm.

Under förutsättning att oljenivån är korrekt och att vevhusventilationen fungerar som den ska - det som gör att motorn blåser oljan från vevhuset till luftburken är att kompression eller förbränningstryck når vevhuset.
Tack! Tack! Lite av det min hjärna behövde höra,

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tråkigt men förståeligt.

Varför de tjatas om exupp är att om den är för mycket stängd så ökar mottrycket i avgaserna och trycket i cylinder ökar. De i sin tur ger mer blowby ner i vevhuset så oljan kan åka ut via vevhusvent. De har tydligen hänt på fler hojar med exuppventil.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ägaren har ju redan konstaterat att EXUP’en står öppen med ström såväl som utan ström…?

Om EXUP’en ändå är såpass stängd att den orsakar ett väsentligt mottryck så kör han inte några 170-190 km/h som nämns i ett inlägg, eller ens i närheten av de 263 km/h som nämns i ett annat inlägg. Om EXUP’en är såpass stängd så går hojen snarare som en 125’a och kommer knappt över halva varvräknaren.

Och gör man dessutom en leak down test med resultatet ”disaster” är det osannolikt att detta är något annat än en redig läcka mellan kolvring och cylindervägg.

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Köpte en reservdelsmotor 00 el 01 till min gen1 R1 och den hade tyvärr sprickor i flera cylindrar/foder, inte helt ovanligt som jag förstått. De mängder olja din maskin tryckt ur sig påvisar tyvärr mer än något slitna ringar :/

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Köpte en reservdelsmotor 00 el 01 till min gen1 R1 och den hade tyvärr sprickor i flera cylindrar/foder, inte helt ovanligt som jag förstått. De mängder olja din maskin tryckt ur sig påvisar tyvärr mer än något slitna ringar :/
IMG_20220820_032253.jpgIMG_20220820_032348.jpgbekant på något vis. Är det någon som lagar sådant? I så fall hur? Att köpa en renoverad och kontrollerad motor vore alltså det ekonomiskt rimliga, tror jag, eller ?IMG_20220819_214228.jpg

Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
View attachment 475370View attachment 475371bekant på något vis
Ägaren har ju redan konstaterat att EXUP’en står öppen med ström såväl som utan ström…?

Om EXUP’en ändå är såpass stängd att den orsakar ett väsentligt mottryck så kör han inte några 170-190 km/h som nämns i ett inlägg, eller ens i närheten av de 263 km/h som nämns i ett annat inlägg. Om EXUP’en är såpass stängd så går hojen snarare som en 125’a och kommer knappt över halva varvräknaren.

Och gör man dessutom en leak down test med resultatet ”disaster” är det osannolikt att detta är något annat än en redig läcka mellan kolvring och cylindervägg.
Så har min uppfattning fått intrycket av att det är, och frågar även här. Att köpa en renoverad motor som kontrollerats, försöka hitta nån, till en början, kanske är ekonomiskt rimligt och om meken har tid, också vägen till att hinna köra mer hoj denna säsongen? Tack för tidigare inspel

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har du kollat att du har rätt ramnr på din mc? det verkar ju vara oklarheter med ram och motor som Teo påpekade. Du kanske ska vara lite besvärlig mot din säljare angående dina problem. Läs på om köplagen.
Nu kan ju förra ägaren vara en sådan ägare som jag som sällan tar hojen över 6 k rpm o aldrig över 8 k rpm då händer. Inget.

Men tar man en 20 år gammal hoj o maxar den då blir det hett utav helvete o det gillar inte Gammla motorer.

Denna r1 motor gsxr motorn husqwarna 450 motorn 2 Yamah r6 motorer med spruckna cylindrar en kawasaki versys 650 allihop hårt körda o rasat bara på detta forat sedan i våras.

Det är knappast säljarens fel att folk köper en gammal hoj för att dom kanske inte har råd/inte vill lägga så my pengar på en hoj som är ny. Men knappast säljarens fel.

20 år Gammla motorer är sköra Yamaha r1 R6 1998-2006 har ett erkänt problem med att cylindrar spricker när man kör dom hårt. Det händer när det händer helt plötsligt men oftast efter en rejäl urvridning på landsväg. På bana är det inte många sekunder en motor går på fulla skaft. Men ett par tre mil på max på landsväg, ja då blir det varmt utav helvetet.

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Hoj
Nu kan ju förra ägaren vara en sådan ägare som jag som sällan tar hojen över 6 k rpm o aldrig över 8 k rpm då händer. Inget.

Men tar man en 20 år gammal hoj o maxar den då blir det hett utav helvete o det gillar inte Gammla motorer.

Denna r1 motor gsxr motorn husqwarna 450 motorn 2 Yamah r6 motorer med spruckna cylindrar en kawasaki versys 650 allihop hårt körda o rasat bara på detta forat sedan i våras.

Det är knappast säljarens fel att folk köper en gammal hoj för att dom kanske inte har råd/inte vill lägga så my pengar på en hoj som är ny. Men knappast säljarens fel.

20 år Gammla motorer är sköra Yamaha r1 R6 1998-2006 har ett erkänt problem med att cylindrar spricker när man kör dom hårt. Det händer när det händer helt plötsligt men oftast efter en rejäl urvridning på landsväg. På bana är det inte många sekunder en motor går på fulla skaft. Men ett par tre mil på max på landsväg, ja då blir det varmt utav helvetet.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati