Ajajaj, det är så illa med vildsvin alltså? Jag tycker dom ser vänliga och trevliga ut, och min Camilla kallar mig ofta för grisen, eller piggen. Jag har bara positiva intryck av grisar och vildsvin. Men jag har sett hur dom sabbar gräsmattor och trädgårdar. Dom är som små plogar som sporadiskt plöjer upp marken, och jag förstår olägenheten med dom. Jag kan bara inte motivera mig att skjuta något levande, jag har ju all mat jag behöver på ICA här i närheten. Och, på något sätt påminde min bortgånga katt, Mimer, om ett litet vildsvin. Han var lite kraftig, satt som en liten brottare, och så bökade han i allt han hittade. Samt att grisar tydligen är väldigt intelligenta djur, en gris är tydligen mer trogen än en hund.
Men ni som jobbar med skog och mark dagligen vet bäst. Jag ska inte argumentera emot vad som är bäst för skogen, och invasiva arter är just invasiva. Se bara till träffa rätt så att grisen dör lycklig
Varg: Jag visste det! Jag såg faktiskt något jag först trodde var en stor räv, på Ängsholms marker i höstas! Det var en mörkgrå hundliknande varelse, jag var ute med min Suzuki GS450 på dom smala 70-vägarna, det pågick just då en jakt eftersom jag hörde mycket skjutande från skogarna runt om. Denna 'varg' satt utanför skogen, uppenbarligen skrämd av skotten, och när jag kom på min hoj så HOPPADE den över vägen och in i skogen, säkert 4 meter i ETT SKUTT! Då såg jag huvet, den stora kroppen, och tjock svans. "Fasen det måste varit en varg!!", tänkte jag. Ängsholm ligger alltså på Mörkö, granne åt öster med Sjundareviret.
View attachment 461992