Olovlig terrängkörning

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har sen 2008 regelbundet kört offroadturer runt om i Sverige, med tonvikt på områden inom ett avstånd på upp till 50 mil bort från Stockholm. Min erfarenhet att man på en 70-80 mils helgtur får grymt mycket bra naturupplevelser även om man bara håller sig på det tillåtna icke-asfalterade vägnät som finns. Allt från grusautostrador till små traktorvägar. Men det är klart, det blir ingen ren enduro på dom turerna...

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Fler skogsägare. Jag tycker skoterplågan är värre än mc skotern kör av plantskogen runt 1,5 m brett på hyggen.
Och skoterförarna skiter fullständigt i detta trots genomgången utbildning, troligtvis är det IQ problem som spökar.
Cross sköter sig bättre och maskiner är smalare. Däremot gräftar de sönder grusvägar så man måste sladda vägen med dyr traktor. Här uppe jobbar myggen och knotten också på markägarens sida under sommarhalvåret.
Är positiv till canadensisk modell med 4 m breda fasta leder året om och totalförbud för körning annat än på leder, lätt att lagfara.

Vill man nu köra fyrhjuling och cross på sommaren har vi många mil kraftledningar, bara braka på där, kraftledningsgatan är ändå ”död” mark för skogsägaren.

Bodens skjutfält är också populärt för crossare, bara kolla att det inte är övning.
De har fina grusvägar också som för det mesta är öppna, funkar perfekt för mig med en tung xt1200.

Så här uppe är det mest skoterplåga men jag förstår att problem med sönderkörning av crossar är mest frekvent i södra sverige, mycket folk och litet snö. Och sen är det inte roande att köra crossbana för mig, samma senario hela tiden, varva sönder motor och knäcka fjädring.

Jag tror alla markägare skulle vara glada över 4 m leder för cross, fyrhjuling och hästar som betalas årligen till markägare av staten.
Och sedan hård beivring av folk som frikör utanför.

Tyvärr ligger detta lågt i prio för polisen som inte ens lycka skydda deras egna från ihjälskjutning.

Så jag är skeptisk men hoppas på ett ledsystem i framtiden och eldrivna fordon som inte river sönder tystnaden.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
... just ja! Ni har ju varg och björnar där upp också! ?
Det finns varg härnere också! :7peta

Varg i Sjundareviret

Det finns cirka 395 vargar i Sverige enligt rovdjursinventeringen 2020/2021. Några av dessa bor i Sjundareviret i Stockholms län.

Vägen över Sjundaskogen är smal, krokig och svår att "hålla" hastigheten på. Har sett älg, rådjur och vildsvin i sadeln men inte varg. För er som inte känner till det så ligger Sjundareviret sydväst om Sötälje. Känns gott att kunna säga att jag bor i ett vargrevir när det diskuteras varg! :hihi

1625307169006.png

När det gäller skog så är det skillnad på en naturlig skog och en planterad skog. En skogsvårdare gjorde jämförelsen med en bassäng och en sjö, båda kan man bada i men artrikedomen i en sjö är överlägsen. Den naturliga skogen är där jag trivs.

Bifogat

• 1625306997683.png
    1625306997683.png
    23 KB · Visningar: 15

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det finns varg härnere också! :7peta

Varg i Sjundareviret

Det finns cirka 395 vargar i Sverige enligt rovdjursinventeringen 2020/2021. Några av dessa bor i Sjundareviret i Stockholms län.

Vägen över Sjundaskogen är smal, krokig och svår att "hålla" hastigheten på. Har sett älg, rådjur och vildsvin i sadeln men inte varg. För er som inte känner till det så ligger Sjundareviret sydväst om Sötälje. Känns gott att kunna säga att jag bor i ett vargrevir när det diskuteras varg! :hihi

View attachment 461975

När det gäller skog så är det skillnad på en naturlig skog och en planterad skog. En skogsvårdare gjorde jämförelsen med en bassäng och en sjö, båda kan man bada i men artrikedomen i en sjö är överlägsen. Den naturliga skogen är där jag trivs.
Sitter just nu mitt i reviret. ?

Det visste jag inte om. Hoppas man får tillfälle att se varg nån gång när man smyger runt i bräsket.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Intressant rapport som påvisar hur motorfordon i terrängen ökar den biologiska mångfalden.
Terrängkörningslagen är svart eller vit, verkligheten har lite fler nyanser...

Fast text där gäller ju crossbanor så väldigt geografiskt avgränsat och dessutom en väldigt specifik biotoptyp (sandiga lösjordar) vilket är olikt marktyperna i större delen av Sverige, så att säga att terrängkörning i allmänhet skulle bidra till en ökad mångfald är en sanning med stor modifikation.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Sitter just nu mitt i reviret. ?

Det visste jag inte om. Hoppas man får tillfälle att se varg nån gång när man smyger runt i bräsket.
Se till att ha med en bra kamera så du får vargen på bild! :tummenupp

2021-02-25
En varg med eventuell skabb har visat sig framför en av länsstyrelsens viltkameror i Sjundareviret. Länsstyrelsen följer utvecklingen.

1625321218869.png
Varg i Södermanland. Foto: Länsstyrelsen

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En skogsägare till? Välkommen Bosse. Jag trodde aldrig vi hade så många skogsägare här. Det är absolut underbart.

Ja, avsedda leder vore ju toppen att införa. Ser att du bor i Överkalix, för mig låter det exotiskt. Jag har bara varit i Umeå en gång, och så ett par gånger i Åre och hälsat på min sambos bror. Där fanns mycket knott, dom åt mig levande kommer jag ihåg.

Kollar jag på kartan där uppe i norr, kollar satellitbilder, ser jag mycket obebyggd mark. Det är väl det man kallar vildmark? Och jag anar att vintrarna där är ganska långa, så vad gör man där om inte just vintersport? En skooterled, som om sommaren används som äventyrsled för samtliga terrängfordon, vore på sin plats tycker jag. Problem jag potentiellt kan tänka mig kan komma av det kan vara att vissa inte följer leden och skapar sig egna rutter, eventuellt genom områden inte avsedda för ändamålet.

Det är ju generellt förbjudet att köra i terräng i hela landet, annat än för yrkes/uppdragsutövning. Där har man helt enkelt gjort det lätt för sig, och det kräver en komplettering med just dessa avsedda rekreations-leder för oss som verkligen gillar natur och motor på samma dag.

Det är ju inte så att vi saknar yta i sverige, landet är förvisso inte så stort, men det är avlångt och det finns plats för dom flesta intressen. Både att köra på banor, och äventyra ute i det fria. Skooterlederna är ju märkta med "X" har jag sett, det borde inte vara så svårt att följa.

Finns någon förening / fackförbund, eller ens intressen att skapa förutsättningar för det? Är det SVEMO kanske?

Tänkte på Colorado och ur Tdubskid kör runt på sin TW200. Där verkar det finnas ett nätverk genom bergen av små stigar ("trails"), som verkar vara avsedda för motorister. Han möter andra motorcyklar, ATVs, större Jeepar och andra konstiga fordon på vägarna där. Visst har Colorado större områden att skapa lekparker i, men Sverige är inte för litet för att ha något liknande.

Om Överkalix är exotiskt eller inte får väl andra avgöra, men visst finns det stora obebygda område i kommunen. Det finns många fina ställen här och man har tillgång till väldigt många mil grusväg här. Visst skulle jag kunna bo nån annanstans men då skulle det vara på nåt liknande ställe där man ostört kan testa kompressormatade Hondor, pissa på gården utan att störa nån och släppa älghunden bakom huset och börja jaga direkt ;)

Som jag skrivit är jag possitivt till nån form av terrängleder men är som tveksam om det skulle funka i praktiken. Då det gäller skoterleder så är det lite svårt att ta dom rakt av, många går på myrar som man förmodligen inte klarar av att ta sig över med hoj och skadorna skulle bli omfattande på barmark och sen har man vattendrag, men visst Guy Martin lyckades ju köra en kort bit på vatten med en cross ;) Sen har man ju andra aspekter att ta hänsyn till, bla skogsbruk, rennäringen och jakt, kan tänka mig att samerna inte skulle vara så imponerade om några offroad åkare skingrar renarna då dom samlar dom, sen skulle jag nog inte velat ha offroadåkare som stör älgjakten även om motorfordon väl är bättre än ett gäng bärplockare. Vilt är ju överlag mindre rädd motorfordon än människor och lägger mindre vind än en skock bärplockare.

Då det gäller varg och björn så har vi tack och lov samer här, visst är det ett helvete då älghunden far efter ren men hade vi inte haft renarna och samerna så hade vi inte behövt fundera på att jaga älg heller. Är ganska säker på att beslutsfattarna hade tyckt att vi skulle ha alla Sverige vargar här i norr, är ju bara att se hur det gått på andra del av av landet där man slutat jaga älg för dels finns det knappt älg och vargarna tar hundarna.

Åk upp till Norrbotten och åk inlandet upp och se hur det ser ut, tror det skulle vara nyttigt för många från södra Sverige att se Sverige i verkligheten och för att förstå avstånden här. Ungefär som då jag sålde nåt på blocket och en ringde och sa att det är väl inte så långt från Umeå, nä sa jag det är nära bara 40 mil till, då blev det tyst i luren.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Alltså grejen är att jag på allvar börjar tänka på att faktiskt köpa en bit skog, nånstans där den inte är alltför dyr. Jag, till skillnad från min sambo Camilla, älskar allt vad natur och arbeta i naturen innebär (minus insekterna då).

Jag kan se mig själv som en viltvårdare eller naturarbetare, fast jag är ju lite blödig, vill inte döda vildsvinen. Men allt det där med att köra något skags fordon i skogen och jobba med något, göra nytta där. Vara i närjeten till naturen och djuren helt enkelt. Motorcykeln är så klart en stor del av det, men inte på det viset som många tror med att röja och plöja upp spår, utan snarare på ett skonsamt vis ta sig fram på befitliga skogsvägar.

Hörde att Carl Gustav (kungen) gillar sånt också, att han har en samlig motorredskap han ibland leker med i terrängen.

... just ja! Ni har ju varg och björnar där upp också! ?
Vildsvin ska dö! Invasiv art som förstör mer skog än alla andra som avhandlats i tråden (ja inklusive vändplatsbålande tyskar). Tråkig attityd helt enkelt, lite samma tykenhet som koalor typ ”låt mig va för det har WWF sagt”. :1pajas

Så den blödigheten kan du spara till något djur som är värt det. Allt annat är pärlor för… svin :glömdet

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vildsvin ska dö! Invasiv art som förstör mer skog än alla andra som avhandlats i tråden (ja inklusive vändplatsbålande tyskar). Tråkig attityd helt enkelt, lite samma tykenhet som koalor typ ”låt mig va för det har WWF sagt”. :1pajas

Så den blödigheten kan du spara till något djur som är värt det. Allt annat är pärlor för… svin :glömdet
Ja, är man ute i skogen där jag bor finns det skador från två- och fyrhjulingar men vildsvinens är värre. Kul när de grävde upp golfbanan men modelflygarna råkade illa ut också.

Trafiksäkerhetsmässigt är det som att köra på en betongsugga så det vill man inte. Har man otur och tar en killing har man en aggressiv sugga också.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ajajaj, det är så illa med vildsvin alltså? Jag tycker dom ser vänliga och trevliga ut, och min Camilla kallar mig ofta för grisen, eller piggen. Jag har bara positiva intryck av grisar och vildsvin. Men jag har sett hur dom sabbar gräsmattor och trädgårdar. Dom är som små plogar som sporadiskt plöjer upp marken, och jag förstår olägenheten med dom. Jag kan bara inte motivera mig att skjuta något levande, jag har ju all mat jag behöver på ICA här i närheten. Och, på något sätt påminde min bortgånga katt, Mimer, om ett litet vildsvin. Han var lite kraftig, satt som en liten brottare, och så bökade han i allt han hittade. Samt att grisar tydligen är väldigt intelligenta djur, en gris är tydligen mer trogen än en hund.

Men ni som jobbar med skog och mark dagligen vet bäst. Jag ska inte argumentera emot vad som är bäst för skogen, och invasiva arter är just invasiva. Se bara till träffa rätt så att grisen dör lycklig ;)

Varg: Jag visste det! Jag såg faktiskt något jag först trodde var en stor räv, på Ängsholms marker i höstas! Det var en mörkgrå hundliknande varelse, jag var ute med min Suzuki GS450 på dom smala 70-vägarna, det pågick just då en jakt eftersom jag hörde mycket skjutande från skogarna runt om. Denna 'varg' satt utanför skogen, uppenbarligen skrämd av skotten, och när jag kom på min hoj så HOPPADE den över vägen och in i skogen, säkert 4 meter i ETT SKUTT! Då såg jag huvet, den stora kroppen, och tjock svans. "Fasen det måste varit en varg!!", tänkte jag. Ängsholm ligger alltså på Mörkö, granne åt öster med Sjundareviret.Ängsholm.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ajajaj, det är så illa med vildsvin alltså? Jag tycker dom ser vänliga och trevliga ut, och min Camilla kallar mig ofta för grisen, eller piggen. Jag har bara positiva intryck av grisar och vildsvin. Men jag har sett hur dom sabbar gräsmattor och trädgårdar. Dom är som små plogar som sporadiskt plöjer upp marken, och jag förstår olägenheten med dom. Jag kan bara inte motivera mig att skjuta något levande, jag har ju all mat jag behöver på ICA här i närheten. Och, på något sätt påminde min bortgånga katt, Mimer, om ett litet vildsvin. Han var lite kraftig, satt som en liten brottare, och så bökade han i allt han hittade. Samt att grisar tydligen är väldigt intelligenta djur, en gris är tydligen mer trogen än en hund.

Men ni som jobbar med skog och mark dagligen vet bäst. Jag ska inte argumentera emot vad som är bäst för skogen, och invasiva arter är just invasiva. Se bara till träffa rätt så att grisen dör lycklig ;)

Varg: Jag visste det! Jag såg faktiskt något jag först trodde var en stor räv, på Ängsholms marker i höstas! Det var en mörkgrå hundliknande varelse, jag var ute med min Suzuki GS450 på dom smala 70-vägarna, det pågick just då en jakt eftersom jag hörde mycket skjutande från skogarna runt om. Denna 'varg' satt utanför skogen, uppenbarligen skrämd av skotten, och när jag kom på min hoj så HOPPADE den över vägen och in i skogen, säkert 4 meter i ETT SKUTT! Då såg jag huvet, den stora kroppen, och tjock svans. "Fasen det måste varit en varg!!", tänkte jag. Ängsholm ligger alltså på Mörkö, granne åt öster med Sjundareviret.View attachment 461992
Vildsvinen verkar inte vara så kul där som finns förstår att vissa vill ha dom för jakten men en kompis som bor i Skåne berättade att han vaknade en morgon och hela tomten var uppbökad. Kan tänka mig att skogsägarna inte är glada då dom säkert fort kan böka sönder ett hygge.

Nu ska jag inte vara för hård, men vad är skillnaden på att köpa en köttbit på Ica eller skjuta ett vilt i skogen? Det är ju precis samma sak bara att idag låter man nån annan ta livet av djuren än att man gör det själv, hur än man vänder och vrider på det så är kött från ett djur. Det tragikomiska är ju att många som vill stoppa jakt ändå äter kött, jag jagar i skogen och dom på donken. Enda skillnaden är väl att det vilda djuren haft ett bättre liv fram till slutet.

Jag har faktiskt tänkt på detta hur många av Sveriges befolkning skulle klara av att fixa sitt kött själv? Kan tänka mig att kanske nånstans runt 10-20% av de svenska älgjägarna klarar detta, skjuta är ju en sak, men den ta ur, flå, hänga, stycka ska också göras.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bosses historia påminde mig om vad morsan berättade härom dagen.

En nyinflyttade granne i deras villaområde hade kommit över och ville gemensamt gå till den tredje grannen vars ungdom körde med någon cross där. Troligtvis en fiddy för enligt morsan lät den inte särskilt mycket och grannungen körde ju faktiskt lugnt.

Morsan tyckte att inte kan jag gå och klaga som ni lät när ni var i tonåren, den här pojken var ju ingenting mot hur ni lät och körde. Den pojkens pappa är dessutom uppvuxen i samma villa som han bor så han är ju väl medveten om den saken.
Och det var ju inte bara vi syskon utan våra kompisar kom ju dit med sina moppar och 125or, när jag tänker på saken så var det nog periodvis mer motoraktivitet och buller runt vårt hus än på ortens crossbana. På crossbanan var man ju ofta ensam, sällan eller aldrig var där mer än 4 crosshojar.
Det var ju inte bara vid vårt hus, utan vi förflyttade ju oss och en timme senare var vi ju hos någon annan kompis i villaområdet och bullrade.

Det var ändå aldrig någon som klagade på oss när vi var i den åldern, inte förrän långt senare när en färskt examinerad polis började pinka in reviret hos en av granndöttrarna så fick han nåt personligt intresse av att jaga lillbrorsan som nog kan ha varit 20 år då.

Jag själv tycker ju att jag tog det ganska lugnt kring villan och inte gasade förrän jag kommit in i skogen men det kanske råder delade meningar om den saken.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja, är man ute i skogen där jag bor finns det skador från två- och fyrhjulingar men vildsvinens är värre. Kul när de grävde upp golfbanan men modelflygarna råkade illa ut också.

Trafiksäkerhetsmässigt är det som att köra på en betongsugga så det vill man inte. Har man otur och tar en killing har man en aggressiv sugga också.
Killing??? Måste vara en helsike hybrid om ett vildsvin skall få en killing.

Kulting heter grisens ungar?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fast text där gäller ju crossbanor så väldigt geografiskt avgränsat och dessutom en väldigt specifik biotoptyp (sandiga lösjordar) vilket är olikt marktyperna i större delen av Sverige, så att säga att terrängkörning i allmänhet skulle bidra till en ökad mångfald är en sanning med stor modifikation.

Nja, det är inte så långsökt faktiskt. Det var någon lokal enduroklubb nere i väst som tillfrågades om de kunde köra upp gamla spår ute i skogen och där började det växa grejer som inte funnits där innan.

När vi frikör häruppe i norra delen av sverige så brukar vi alltid stanna till vid bondgårdarna och fråga det är ok att köra över deras mark. De flesta ( i princip 100%) blir glada, dels för att vi stannar och frågar och dels för att de då alltid skickar iväg oss efter de stigar som de själva använder för att transportera sig och kossorna. Det är sååå många stigar och på grund av att åkrar ska ligga i träda så växer det igen. Vi gör bonden en tjänst genom att köra upp stigarna och hålla bort sly och gräs.

Med lite kommunikation så kommer man väldigt långt...

Hittade artiklen: https://www.extrakt.se/enduro-bra-for-miljon/

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Är uncletom uppväxt på söder med en fotboja?
Så gulligt ovetande om allt i denna tråd. :D

Men vi ska nog vara glada att han köpt sin KLX och på detta sätt tar sig ut i naturen, är ju bättre än att fortsätta ett liv på söder ;)

Killing??? Måste vara en helsike hybrid om ett vildsvin skall få en killing.

Kulting heter grisens ungar?

Getsvin??

Sen heter det älgtjur, i alla fall i Norrbotten och dom är stora då man först blir lätt stångad och sen blir översprungen av den ;)

Vidare kan jag upplysa att det är en jäkla skillnad i storlek på en räv och en varg, en varg är betydligt större än en jämthund och jämten är stor mot en räv.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vidare kan jag upplysa att det är en jäkla skillnad i storlek på en räv och en varg, en varg är betydligt större än en jämthund och jämten är stor mot en räv.
Jag har haft en enormt stor upplevelse.

Jag har vid ett tillfälle haft förmånen att klappa en halvtam varg i hägn, vilka muskler vilken päls helt enorm känsla.

Sedan kan jag utan att ljuga när jag säger att min FD jämte som var 10cm högre än standard skrämde skiten ur mer än en bärplockare /svampplockare. Super trevlig hund som vägrade jaga ? utan knallade runt o tittade på älgarna

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring