Olovlig terrängkörning

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Som är bra att de samlas vatten där insekter å även djur kan släcka törsten..
Men blomman som stod där tidigare är nu förstörd. Likväl som mitt hur är förstört om någon mejar ner det och gräver en grop där det står.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Men blomman som stod där tidigare är nu förstörd. Likväl som mitt hur är förstört om någon mejar ner det och gräver en grop där det står.

Blomman kan bli uppäten av ett rådjur samt ett vildsvin som bökar upp roten istället...
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Blomman kan bli uppäten av ett rådjur samt ett vildsvin som bökar upp roten istället...
Fast en blomma som äts upp har fortfarande ett intakt rotsystem och kan komma tillbaka snabbare.
Jag kan hålla med om att en ensam förare i skogen som kör med sunt förnuft nog inte förstör särskilt mycket, problemet är när det blir fler. Då är det enklaste och säkraste sättet att förbjuda alla att köra, för det blir nog svårt att begränsa till att man får köra max två samtidigt. Hur långt emellan dessa två till nästa två måste det vara för att räknas som olika? Eftersom det finns en hel del folk som gör sitt bästa för att utnyttja kryphål i lagarna, så får ju lagstiftarna göra sitt bästa för att minimera kryphålen, och då är ju totalförbud en lösning. Jag kör själv fyrhjuling i skogen och hemma på tomten (en del av tomten som består av ekat på en större kulle där allt får växa fritt) och bara av att köra i långt gräns så resulterar det rätt omgående i hjulspår av gulnat gräs som dött av att man enbart kör över det.

Mig veterligen får man väl egentligen inte ens köra i terrängen även om man har markägarens tillstånd, man behöver även lagligt tillstånd på något sätt. Så vill jag minnas att det stod för en handfull år sedan iaf.

Tycka vad man vill om lagen, men att man inte får köra i skog och mark hur som helst är ju faktum och säkert ett resultat av att många tyvärr inte kört med sunt förnuft. Jag tänker att risken finns att det blir likadant om vi mc-åker i för hög utsträckning fuckyou-wheelar i 190 förbi fartkameror, då kommer nog snart beslut om ändrade lagar för att kunna bötfälla för fortkörning med kameror som fotar bakifrån och fortkörningsboten plötsligt görs om till avgift med ägaransvar, likt parkeringsboten. Och det vore fan en mardröm det.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...för att kunna bötfälla för fortkörning med kameror som fotar bakifrån och fortkörningsboten plötsligt görs om till avgift med ägaransvar, likt parkeringsboten. Och det vore fan en mardröm det.


Säker på det?

Faktum är att där öppnar sig mojligheten att köra så fort man har råd med.
Har man dragit in lite extrastålar har man råd att bränna på lite mer än vanligt.
"Fira lite" typ.

"Likhet inför lagen" far ju ut genom fönstret, men den som har råd kan ju upprätta ett autogiro med Fortkörningsverket och bränna på som han eller hon själv vill. Äntligen kan våra infuencers få resa i en fart son anstår deras inkomster!


Ja, jag skojar.




Terrängkörningsdebatten är tröttsam som den förs här och nu.
Alla besök i naturen sliter. All förflyttning lämnar spår.
Titta på vandringslederna!
Hur kan sådana våldtäkter på den oförstörda naturen ens tillåtas?
Man hugger ner träd för att bygga vindskydd och formligen STYCKAR upp andra träd bara för människan skall få ELDA upp dem - för sin egen bekvämlighet.

Träd är också människor.


See? Man kan piska upp hysteri kring det mesta.


Motorcyklister kör ytterst sällan i terräng. Man följer vägar och stigar, och vänder när det blir för krångligt. Får man problem med lokalbefolkningen medans man gör detta är man antingen på fel ställe, bär sig fel åt eller behöver lägga 5 minuter på att reda ut någon annans misstag.

Stanna, stäng av, ta av hjälmen - samtala. Allt löser sig!

Mitt bästa tips till den som färdas bortanför det tertiära vägnätet och istället utforskar de agrara vägarna är att hälsa.

Höj handen när ni passerar någon. Det uppfattas som inte bara en vänlig gest, utan rentav som ett erkännanden eller "tack för upplevelsen" - du är faktiskt på besök i någons vardagsrum!

Din hälsning triggar en betingad reflex hos mottagaren: att hälsa tillbaka.
...och den man hälsar på kan man inte vara sur på, eller hur?

Den som inte hälsar tillbaka är rejält sur! På dig...?
Knappast. Någon annan har säkert sabbat relationen sedan tidigare.
Det är fascinerande hur ett samtal kan utveckla sig om man stannar hos någon som inte hälsar tillbaka.
Stanna, stäng av, ta av hjälmen - samtala. Allt löser sig!

Ta chansen att visa vem som döljer sig bakom hjälmen. Alla vinner på det.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det finns positiva sidor också...


Fick liknande rapport av bekant för flera år sen via mailen... Tanken va att skriva ut rapporten å ha me som flygblad när man kör å ge till dom som tror att man förstör...

Även om de görs tusentals rapporter att körning i terräng gynnar så kommer inte lagen ändras.. Tyvärr..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fick liknande rapport av bekant för flera år sen via mailen... Tanken va att skriva ut rapporten å ha me som flygblad när man kör å ge till dom som tror att man förstör...

Även om de görs tusentals rapporter att körning i terräng gynnar så kommer inte lagen ändras.. Tyvärr..
"Folk" vill inte veta, de vill fortsätta att tro...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu kör ju inte jag i terrängen med motorcykel, men väl med bil ibland, vad gäller kraftledningsgator egentligen?

Jag har aldrig mött någon kraftledningsgubbe som har haft något emot det, så länge man inte gräver ner sig i alla surhål i deras stigar.

På ett ställe en liten bit in efter kraftledningsgatan var det ett rejält surhål som många lekte i, då sattes det upp en skylt "Kör inte sönder våran stig när ni kör in och ut till lerhålet" vilket respekterades

Bild från en tillåten körning på därför avsedd slinga:

13238973_1001066639974471_1110698829713199257_n (1).jpg
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu kör ju inte jag i terrängen med motorcykel, men väl med bil ibland, vad gäller kraftledningsgator egentligen?

Jag har aldrig mött någon kraftledningsgubbe som har haft något emot det, så länge man inte gräver ner sig i alla surhål i deras stigar.

På ett ställe en liten bit in efter kraftledningsgatan var det ett rejält surhål som många lekte i, då sattes det upp en skylt "Kör inte sönder våran stig när ni kör in och ut till lerhålet" vilket respekterades

Bild från en tillåten körning på därför avsedd slinga:

View attachment 485446


"Killar killar - får vi prata lite med er?

Bra som fan att ni kör här - det håller ner slyet lite. Kör gärna i båda hjulspåren, inte bara det ena. Och klättra inte i stolparna, okay...?"
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu kör ju inte jag i terrängen med motorcykel, men väl med bil ibland, vad gäller kraftledningsgator egentligen?

Jag har aldrig mött någon kraftledningsgubbe som har haft något emot det, så länge man inte gräver ner sig i alla surhål i deras stigar.

På ett ställe en liten bit in efter kraftledningsgatan var det ett rejält surhål som många lekte i, då sattes det upp en skylt "Kör inte sönder våran stig när ni kör in och ut till lerhålet" vilket respekterades

Bild från en tillåten körning på därför avsedd slinga:

View attachment 485446
Det är väl egentligen en del av hela trådens sammanställning.
Visst, "tillåten körning", men tillåten av vem?
Elnätbolaget, markägaren, gubben som rastar sin hund dagligen där???
Ur juridisk synpunkt otillåten om inte myndigheten varit inblandad i tillståndsprocessen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De finns dom som även klagar på att man kör på krafledningsgator.. De va hösten 1981 på Södertörns kraftledning, några sur svamp plockare..
Diskutionen va att vi förstörde... De va breda spår efter kraftbolagets fordon som röjt sly samt kollat ledningar.. Frågan va vi förstört?? Dom breda spåren eller?? Dom få som klagar har inge koll på någe utom att klaga å vara missnöjda..
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Kan även fråga dig vad det blir för skador på djur å natur???
Man kan skrämma bort djuren från deras bon där ungarna finns, marken rivs upp och sällsynta växter förstörs. Marken blir lerig och sönderkörd. Kan man få fråga varför man ska köra i skogen? Det finns vägar för sånt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Man kan skrämma bort djuren från deras bon där ungarna finns, marken rivs upp och sällsynta växter förstörs. Marken blir lerig och sönderkörd. Kan man få fråga varför man ska köra i skogen? Det finns vägar för sånt.

Djur i försvinner när människor rör sig i skogen, men med motorcykel kollar dom å undrar va de är... Dom känner inge hot från en människa på motorcykel.. Har aldrig sätt så mycke djur när när man är ute å kör..

Folk som vandrar i skogen kan lika gärna trampa sönder sällsynta växter...

Undrar vad som går sönder I marken?? Jorden kultiverad. ...Läs gärna länken som Niklasinorr postade... Har du sätt hur de ser ut på vandringsleder, ridspår? .

Varför man kör i skogen, är en utmaning, man tränar upp kör skickligheten, blir bättre på att hantera motorcykeln...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Underbar debatt. Jag har förhoppnigsvis inte missat ett enda inlägg, jag försöker hänga med.

Vi ser tydliga skillnader i uppfattningar, dom som ställer sig negativa till 'terrängkörningen' förmodar jag är folk som inte ofta eller gärna vistas i naturen, med hoj eller utan.

Vi som gärna uppsöker naturmiljöer håller oss så klart på stigar och befintliga spår. Som Notrightrider skriver :

"Motorcyklister kör ytterst sällan i terräng. Man följer vägar och stigar, och vänder när det blir för krångligt. Får man problem med lokalbefolkningen medans man gör detta är man antingen på fel ställe, bär sig fel åt eller behöver lägga 5 minuter på att reda ut någon annans misstag."

Jag läser din inlägg noggrant och jag blir glad och tacksam över hur väl du formulerar dig. Du talar för mig, uttrycker det jag känner, fler skulle behöva din insikt. Vi skulle behöva folk med det resonemanget i riksdagen, eller åtminsonnet i kommunstyrelser runt om i landet.

Lagar och regler är till för oss alla att följa och/eller böja. Naturligtvis inte att totalt skita i. Respekten måste finnas och vi måste kommunicera. Vi är (förmodligen) samtliga vuxet folk här, vi känner ansvar för varandra och delar ett intresse; motorcyklar, i 'terräng' eller på vägar, eller både och. Så naturligtvis är vi måna om att vårda ryktet, inte besudla det.

Jag hoppas att denna tråden fortsätter i all framtid då ämnet är frekvent återkommande.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag hoppas att denna tråden fortsätter i all framtid då ämnet är frekvent återkommande.

Nej nej nej!
Folk är döless på denna tråden nu.
Låt den vila ett tag.


Tack för dom fina orden i övrigt. Jag är engagerad i ämnet och då är det lätt att skriva floder, men de flesta härinne skiter nog fullständigt i dessa sakerna.

Jag har mer att säga den dagen tråden vaknar till liv igen - men just nu tar jag paus.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det kan man. Men då kan man också få som svar ett citat från vår gamla nationalhjälte Stenis; ”Hä löns int förklar för den som int begrip”
"Varför får jag inte skjuta raketer på nyårsafton, det är ju så roligt! Buhu."
"Varför får jag inte köra min cross på parkvägar. Jag vill!"
"Varför får jag inte spela musik på högsta volym mitt i natten? Det är ju bara jag!"
Hänsyn, det är problemet för somliga. Och orsaken till att världen ser ut som den gör.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top