Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fin historia. Ibland, eller rättare sagt ytterst sällan, ligger Murphy bakfull och orkar inte intervenera.

Väldigt sällan i mitt fall. Samma sak när jag letade dieselvärmare till den. Var på vippen att köpa en 5,2kw för 26 lök men kollade en sista gång på blocket och se på fan, där var en sprojlans 9,1kw för 11 lök.
Passade dessutom som en buttplugg bakom ena batterilådan. (jag klantade mig emellertid när jag byggde fästet så det ser ut som skit :mad:)

Haha, ja se amerikaner. Underligt att de inte lade till ett "High Output" också, skrivet i plast på skärmarna. :lol

På Långforden står inget annat än modellbeteckningen. På de europeiska kåmbis jag haft har det däremot stått motorstorlek, att det är 4x4 (quattro, XI), tfsi, csi, pms, osv... a4 2.0tfsi Quattro.. "den här bilen innehåller insprutning".
Men visst, självklart i den luxuösare, klart mer stryktåliga, europeiska kråmplasten.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
På Långforden står inget annat än modellbeteckningen. På de europeiska kåmbis jag haft har det däremot stått motorstorlek, att det är 4x4 (quattro, XI), tfsi, csi, pms, osv... a4 2.0tfsi Quattro.. "den här bilen innehåller insprutning".
Men visst, självklart i den luxuösare, klart mer stryktåliga, europeiska kråmplasten.
4 liter och 190 hk, hela 47,5 hk per liter. :lol
 

Bifogat

  • 33627390004_large.jpg
    33627390004_large.jpg
    34.5 KB · Visningar: 52

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
http://www.autotraderclassics.com/c...tml:uShipController.init&conversationId=57783
http://www.autotraderclassics.com/c...tml:uShipController.init&conversationId=57783
http://www.autotraderclassics.com/c...tml:uShipController.init&conversationId=57783

Så många fina pickisar, så lite tid (pengar)...

4 liter och 190 hk, hela 47,5 hk per liter. :lol

Javafan, för att vara jänkare så är det ju riktigt bra:D Vi snackar ju trots allt om landet som klämmer sisådär 150 häst ur V8:eek:r på 6 liter:D
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Javafan, för att vara jänkare så är det ju riktigt bra:D Vi snackar ju trots allt om landet som klämmer sisådär 150 häst ur V8:eek:r på 6 liter:D

Tja, tar du 7.3L Powerstroken 94-97 så har du 712Nm/7.3L
~98Nm/L
BMW hade då sin M51 på 260Nm/2.5L
104Nm/L

Börjar du då tänka på bränsleförbrukning.
712Nm på ca 3.5ton och 1.4L/mil
260Nm på ca 1.7ton och 0.7L/mil

Så jävla stor skillnad är det inte.

Att sedan BMWn har en annan effektkurva bättre lämpad för autobahnkryssning och petar ur sig 141kusar på 4600rpm
medans Forden är anpassad för att lastas tungt och hostar ur sig sina 235hk på 2800rpm är en annan femma.

Edit: FU Starstriker
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tja, tar du 7.3L Powerstroken 94-97 så har du 712Nm/7.3L
~98Nm/L
BMW hade då sin M51 på 260Nm/2.5L
104Nm/L

Börjar du då tänka på bränsleförbrukning.
712Nm på ca 3.5ton och 1.4dl/mil
260Nm på ca 1.7ton och 0.7dl/mil

Så jävla stor skillnad är det inte.

Att sedan BMWn har en annan effektkurva bättre lämpad för autobahnkryssning och petar ur sig 141kusar på 4600rpm
medans Forden är anpassad för att lastas tungt och hostar ur sig sina 235hk på 2800rpm är en annan femma.

Sant, men nu pratar vi inte vrid per liter utan effekt per liter:)
Håller helt med om vad du säger, och jag hade valt forden alla dagar i veckan. Men du måste medge att det låter ganska patetiskt med en litereffekt på ca 20 hästar (som är fallet för exempelvis en 6.2:a) ;)
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Sant, men nu pratar vi inte vrid per liter utan effekt per liter:)
Håller helt med om vad du säger, och jag hade valt forden alla dagar i veckan. Men du måste medge att det låter ganska patetiskt med en litereffekt på ca 20 hästar (som är fallet för exempelvis en 6.2:a) ;)

Tja, om kollar man på motorer som är byggda för effekt snarare än hållbarhet och vrid så kan man hitta motorer med 90literhästar i amerikat också.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tja, om kollar man på motorer som är byggda för effekt snarare än hållbarhet och vrid så kan man hitta motorer med 90literhästar i amerikat också.

Visst, det finns ju monstermotorer på 400hk+. Men ganska sällan original, och absolut inte moderna motorer. Numera ligger det väl i allmänhet på sisådär en 30 literhästar, vilket jag tycker är ganska så lite:)
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Visst, det finns ju monstermotorer på 400hk+. Men ganska sällan original, och absolut inte moderna motorer. Numera ligger det väl i allmänhet på sisådär en 30 literhästar, vilket jag tycker är ganska så lite:)
Jasså?


5.7LHemin i 300C ger 60literhäst och är en sugmotor.
Den europeiska sugmotor jag kört som kommer i närheten är 220hk/3.2L.
Men så drack den 1.1L också.
6.4L Hemin ger 82literhäst

Fords nya 3.5L V6 (dubbelturbo) ger 104literhäst

Pentastar 3.6L V6 ger 79literhäst i sugutförande.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det är bara de som smäller dit en klibba med "High Output".
Visst, men litereffekterna är de samma. Europeisk 50-talsnivå.

Jasså?


5.7LHemin i 300C ger 60literhäst och är en sugmotor.
Den europeiska sugmotor jag kört som kommer i närheten är 220hk/3.2L.
Men så drack den 1.1L också.
6.4L Hemin ger 82literhäst

Fords nya 3.5L V6 (dubbelturbo) ger 104literhäst
Men herregud, ge er någon gång. En europeisk prestandamotor, eftersom du nu även drog upp prestandamotorer, ger också drygt 100 literhästar. Utan överladdning.

BMW och Audi tar ut mer än 130 literhästar ur sina överladdade prestandamotorer. Dock utan "High Output"-klibba från Hobbex.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jasså?


5.7LHemin i 300C ger 60literhäst och är en sugmotor.
Den europeiska sugmotor jag kört som kommer i närheten är 220hk/3.2L.
Men så drack den 1.1L också.
6.4L Hemin ger 82literhäst

Fords nya 3.5L V6 (dubbelturbo) ger 104literhäst

Pentastar 3.6L V6 ger 79literhäst i sugutförande.

Jo, men hur "vanliga" är motorerna du räknade upp? Hur stor del av alla V8:eek:r som amerika spottar ur sig kan de utgöra? Min gissning: Inte särskilt stor.

Du får säga vad du vill, och som du påpekar så finns det undantag från regeln. Men faktum är att majoriteten av alla amerikanska V8:eek:r är helt vanliga cheva 350 på ca 180 hästar, dvs med en litereffekt på ca 30 hk:) Och det får du käbbla hur mycket du vill om, 350:n är ändå den vanligaste och mest sålda V8:an:D
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jo, men hur "vanliga" är motorerna du räknade upp? Hur stor del av alla V8:eek:r som amerika spottar ur sig kan de utgöra? Min gissning: Inte särskilt stor.

Du får säga vad du vill, och som du påpekar så finns det undantag från regeln. Men faktum är att majoriteten av alla amerikanska V8:eek:r är helt vanliga cheva 350 på ca 180 hästar, dvs med en litereffekt på ca 30 hk:)

Jag vill inte kalla en sedan 8år nerlagd motor för modern.
350n producerade f.ö. 255hk i motorsvagaste modellen sista åren (L31)

Edit: Det är klart de tillverkar "sämre" motorer än i europa.
Men det är inte så milsvid skillnad som folk vill få det till.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vill inte kalla en sedan 8år nerlagd motor för modern.

Modern eller ej, den utgör ändå majoriteten av V8:eek:r. Och är ratad till ca 180 hästar, dvs ca 30 per liter. Så jag vidhåller att amerikanarna är dåliga på att ta ut effekt ur sina motorer, trots enorma slagvolymer:)

Jag menar, min civic på 1,5 liter har strax under 100 hästar. Det är ca 66 literhästar, dvs hade den motorn haft samma slagvolym som en jänkeV8 så hade den innehållit strax under 400 hk. DET är ett hyfsat förhållande:fakta
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top