Pickup-besatt.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Modern eller ej, den utgör ändå majoriteten av V8:eek:r. Och är ratad till ca 180 hästar, dvs ca 30 per liter. Så jag vidhåller att amerikanarna är dåliga på att ta ut effekt ur sina motorer, trots enorma slagvolymer:)
Ska det vara på den nivån bör vi verkligen klappa oss för bröstet med alla B230 som snurrar i landet :rolleyes:

Jag menar, min civic på 1,5 liter har strax under 100 hästar. Det är ca 66 literhästar, dvs hade den motorn haft samma slagvolym som en jänkeV8 så hade den innehållit strax under 400 hk. DET är ett hyfsat förhållande:fakta

Mm och min snöskoter har 145kusar på 1L.
Med lite överladdning seglar den in på 300-350häst
Verkligen jämförbart :rolleyes:

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ska det vara på den nivån bör vi verkligen klappa oss för bröstet med alla B230 som snurrar i landet :rolleyes:

Mm och min snöskoter har 145kusar på 1L. Verkligen jämförbart :rolleyes:

Men allvarligt, du kan inte på fullaste allvar påstå att majoriteten av alla amerikanska V8:eek:r pressar ur sig siffror i stil med de du radade upp. De flesta vanliga motorer som sitter i vanliga bilar (och nu inte lyxbilar för hundratusentals kronor som knappt någon amerikan har råd med) har siffror som är bra nära de jag beskrev, och det tror jag du vet egentligen;)
En B23:a har ju ändå ganska precis 50 hästar per liter, så det är väl helt ok i jämförelse?

Ja, varför inte?:va Pratar vi ren effekt/slagvolym så kan man väl jämföra de allra flesta motorer och tillverkare som finns? Och av en dylik stilstudie kan man bara konstatera att amerikanernas stora V8:eek:r har ett jävligt lågt effekt/slagvolym-förhållande, i allmänhet då alltså.

Jag gillar också V8:eek:r, jag har inget emot att de är så pass "dåliga" som de är. Tvärtom, jag älskar mullret och vridet och allt det där. V8 äger! Men dåliga, i den bemärkelsen, det är de:D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Men herregud, ge er någon gång. En europeisk prestandamotor, eftersom du nu även drog upp prestandamotorer, ger också drygt 100 literhästar. Utan överladdning.

BMW och Audi tar ut mer än 130 literhästar ur sina överladdade prestandamotorer. Dock utan "High Output"-klibba från Hobbex.

Men ge dig själv någon gång! Varför går du in i en pickuptråd och försöker förklara din adidaskombis överlägsenhet? Det är ju som att en skinnsoffa är skönare att sitta i än en björnsax. Jämför med en liknande bil i stället och i en tråd där folk bryr sig om adidasbilar.

Min 7.3 levererar ynka 215 hästar orginal men jag kan dra runt med din prestandakombi som en kajakvagn.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sluta bråka nu mina barn. Valmers, du kan väl starta en auditråd istället?
Jag diskuterar inte kamphundar här även om jag skulle vilja.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Modern eller ej, den utgör ändå majoriteten av V8:eek:r. Och är ratad till ca 180 hästar, dvs ca 30 per liter. Så jag vidhåller att amerikanarna är dåliga på att ta ut effekt ur sina motorer, trots enorma slagvolymer:)

De tar ut precis så mycket de vill ha ut. därför går bilarna 100.000 mil medan överladdade 2-litersmotorer ger upp och måste köras till sin auktoriserade verkstad.

Bamma sak som på budhojarna. Hur skulle det bli om de körde Husa 570 tror du? Min XT600 jag hade låg på 34.000 mil och Mc-budets hade gått 56.000 mil och bänkade magiska 26 på slangen.

Valmers har svårt att hantera begreppet endamålsenlig.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De tar ut precis så mycket de vill ha ut. därför går bilarna 100.000 mil medan överladdade 2-litersmotorer ger upp och måste köras till sin auktoriserade verkstad.

Bamma sak som på budhojarna. Hur skulle det bli om de körde Husa 570 tror du? Min XT600 jag hade låg på 34.000 mil och Mc-budets hade gått 56.000 mil och bänkade magiska 26 på slangen.

Valmers har svårt att hantera begreppet endamålsenlig.

Också väldigt sant, men nu var det ju inte riktigt orsaken bakom den låga effekten per liter motor vi diskuterade. Har aldrig sagt något om ifall det är bra eller dåligt att de tar ut vad de tar ut, och jag vet mycket väl att de kan ta ut mer. Allt jag säger är att de tillverkar motorer som får ur sig ca 30hk/liter, och att det är en liten siffra jämfört med mycket annat. Trots det älskar jag V8:eek:r och anser att det är den bästa typen av motor som finns:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Min 7.3 levererar ynka 215 hästar orginal men jag kan dra runt med din prestandakombi som en kajakvagn.

Vill bara flika in att inget jag har sagt om effekt/liter-förhållanden är kritik mot vare sig din eller någon annan amerikansk bil. Älskar som sagt V8:eek:r, och din långford är bland det coolaste jag upplevt:tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Också väldigt sant, men nu var det ju inte riktigt orsaken bakom den låga effekten per liter motor vi diskuterade. Har aldrig sagt något om ifall det är bra eller dåligt att de tar ut vad de tar ut, och jag vet mycket väl att de kan ta ut mer. Allt jag säger är att de tillverkar motorer som får ur sig ca 30hk/liter, och att det är en liten siffra jämfört med mycket annat. Trots det älskar jag V8:eek:r och anser att det är den bästa typen av motor som finns:)

Cumminssexan till exempel sitter ju i grävare och båtar, mm. då heter den vad hk de tar ut ur just den modellen. 270, 330, 370 osv.

Varför har en Scania dragbil bara 400 hästar ur sina 14 liter medan samma motor i Stridsbåt 90 levererar 670? Behöver man inte ha de extra hästarna och i stället efterfrågar livslängd så anpassar man motorn där efter.

Vill bara flika in att inget jag har sagt om effekt/liter-förhållanden är kritik mot vare sig din eller någon annan amerikansk bil. Älskar som sagt V8:eek:r, och din långford är bland det coolaste jag upplevt:tummenupp

Det vet jag men det handlar m så mycket annat än KW i dessa bilar medan en prestandasvenssonbil endast har just effekt att sälja på.

Nu är det för mycket gnällspikar i tråden som just flockat sina instrumentbrädor så jag slänger in lite filmer på sandköra med rednex.

[YOUTUBE-ID]0knciHHiGus[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]0HZXqvU4P6M&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Cumminssexan till exempel sitter ju i grävare och båtar, mm. då heter den vad hk de tar ut ur just den modellen. 270, 330, 370 osv.

Varför har en Scania dragbil bara 400 hästar ur sina 14 liter medan samma motor i Stridsbåt 90 levererar 670? Behöver man inte ha de extra hästarna och i stället efterfrågar livslängd så anpassar man motorn där efter.

Det vet jag men det handlar m så mycket annat än KW i dessa bilar medan en prestandasvenssonbil endast har just effekt att sälja på.

Nu är det för mycket gnällspikar i tråden som just flockat sina instrumentbrädor så jag slänger in lite filmer på sandköra med rednex.

Jodå, vet mycket väl att det går att plocka helt obscena krafter ur motorerna och att man väljer att inte göra det för att man vill ha lite livslängd. Hela den här diskussionen kommer ju av att en viss någon påtalade att "tihi, fniss. Bara 190 hk ur fyra liter", varpå jag kontrade genom att upplysa sagda herre om att den minsann finns "värre" exempel. Har som sagt inte sagt att det är dåligt, det var mest ett konstaterande:)

Jag föredrar också lite mer gatvänliga motorer. 800 hk V8 är säkert skitkul, men bara i de tio sekundrarna den håller innan den sprängs i små bitar. Då föredrar jag att ha "medelkul" i bra många fler timmar:)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Och så lite snöfilmer..

[YOUTUBE-ID]hSaMQYBGzn8&feature=related[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]yrLeHk3rV8g&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Jag föredrar också lite mer gatvänliga motorer. 800 hk V8 är säkert skitkul, men bara i de tio sekundrarna den håller innan den sprängs i små bitar. Då föredrar jag att ha "medelkul" i bra många fler timmar:)

I senaste numret av Diesel Power mag står det om ett företag som bygger 1.550 hästarsmaskiner på 7.3:an. Kostar 400 lök.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
I senaste numret av Diesel Power mag står det om ett företag som bygger 1.550 hästarsmaskiner på 7.3:an. Kostar 400 lök.

Antagligen en jävligt mäktig upplevelse, men jag skulle inte vilja ha en:D Alldeles för dyrt, och antagligen inte så väldigt hållbart. Men man måste ju bara tycka att det är coola siffror:yoparty

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
BMW och Audi tar ut mer än 130 literhästar ur sina överladdade prestandamotorer. Dock utan "High Output"-klibba från Hobbex.

Snacka om medeltidsteknik.
Min japanare ifrån 03 har mer litereffekt utan överladdning!

Dessutom så ska ju alltid audi ha en jävla massa klibbor på bakluckan, quatro, rs, 2,0t osv osv.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vad är egentligen en Blazer för något?:va Är det en pickup med flakkåpa eller en suv med avtagbart tak eller hur funkar de?:va Aldrig sett en live, därav min undran. De ser rätt feta ut när de är lite höjda och står på feta offroad-däck, och att hitta en skattebefriad 4wd verkar inte alltför svårt... Men är det egentligen en pickis?:va

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Vad är egentligen en Blazer för något?:va Är det en pickup med flakkåpa eller en suv med avtagbart tak eller hur funkar de?:va Aldrig sett en live, därav min undran. De ser rätt feta ut när de är lite höjda och står på feta offroad-däck, och att hitta en skattebefriad 4wd verkar inte alltför svårt... Men är det egentligen en pickis?:va

Tror att det är en suv med pickisstuck. De som jag sett och kört har varit det iaf. De äldre alltså, de nyare är ju halvdant skräp...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tror att det är en suv med pickisstuck. De som jag sett och kört har varit det iaf. De äldre alltså, de nyare är ju halvdant skräp...

Förstår. Så vad finns det bak på "flaket", extra stolar?:va Blir det en cabbe om man tar av taket eller är det en separat förarhytt och sen flakkåpa över?:va Är ju ganska värdelöst om man inte kan köra med flak på vintern utan risk för att frysa ihjäl... Man kanske kan bygga om till shortbed pickis, dvs transplantera på en hytt och lämna flaket öppet?:D

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Förstår. Så vad finns det bak på "flaket", extra stolar?:va Blir det en cabbe om man tar av taket eller är det en separat förarhytt och sen flakkåpa över?:va Är ju ganska värdelöst om man inte kan köra med flak på vintern utan risk för att frysa ihjäl... Man kanske kan bygga om till shortbed pickis, dvs transplantera på en hytt och lämna flaket öppet?:D

Nja, det är som en kombi, fast det ser ut som en pickis med kåpa. Kan ju finnas andra varianter, vad vet jag.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...