Pickup-besatt.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Vad är egentligen en Blazer för något?:va Är det en pickup med flakkåpa eller en suv med avtagbart tak eller hur funkar de?:va Aldrig sett en live, därav min undran. De ser rätt feta ut när de är lite höjda och står på feta offroad-däck, och att hitta en skattebefriad 4wd verkar inte alltför svårt... Men är det egentligen en pickis?:va

Det är en två dörrars suburban...
En del hade hardtop så man kunde "cabba ner" på sommaren, till dom gick det att köpa en "pickup top" om jag inte minns fel!

En lite modernare motsvarighet är nog en tahoe som också fanns med bara två dörrar om inte minnet sviker mig.

Blazer

Blazer cab

Tahoe

Suburban
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är en två dörrars suburban...
En del hade hardtop så man kunde "cabba ner" på sommaren, till dom gick det att köpa en "pickup top" om jag inte minns fel!

En lite modernare motsvarighet är nog en tahoe som också fanns med bara två dörrar om inte minnet sviker mig.

Blazer

Blazer cab

Tack för förklaringen!

De där två var ju riktigt snygga!:tummenupp Och en pickupphytt borde ju inte vara så svårt att fixa kan man tycka... Så kan man ju dessutom köra nercabbat på sommaren!:banana Tål att tänkas på, kan ju vara ett värdigt alternativ om man inte lyckas hitta sig en vanlig pickis...

Nja, det är som en kombi, fast det ser ut som en pickis med kåpa. Kan ju finnas andra varianter, vad vet jag.

Ok, så det är bara vissa som är cabbar och går att plocka av kåpan på?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Redneck-favorit i repris. Här snackar vi kamaxel, fin tomgång :D

[YOUTUBE-ID]sTttGBldgDA[/YOUTUBE-ID]

Sinister pickis... mitt på fina gatan.

Chevy.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
RedNeck-favorit i repris. Här snackar vi kamaxel, fin tomgång :D

[YOUTUBE-ID]sTttGBldgDA[/YOUTUBE-ID]

Sinister pickis

Chevy.jpg

Satan i helvete:näsblod Får mig att tänka på den där mattsvarta pickisen som rullar långsamt på tomgång på någon parkering... Har för mig att du länkat till den också tidigare...:va Precis samma grej där, helt obscen kamaxel. Bwraom!... Bwraom!... Bwraom!...:D

Fast jag ser inte riktigt poängen med supersänkta pickisar... Tycker inte att sänkta bilar i allmänhet är särskilt snyggt, men på en pickis, som i mina ögon snarare ska vara rejält höjd, så blir det bara bizarrt:hihi

Jörgen, du råkar inte känna någon gammal man som råkar äga en veteranpickis med fyrhjulsdrift och som råkar vara i säljartagen och kan förbarma sig över en ung student med tunn plånbok?:rolleyes:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Satan i helvete:näsblod Får mig att tänka på den där mattsvarta pickisen som rullar långsamt på tomgång på någon parkering... Har för mig att du länkat till den också tidigare...:va Precis samma grej där, helt obscen kamaxel. Bwraom!... Bwraom!... Bwraom!...:D

Fast jag ser inte riktigt poängen med supersänkta pickisar... Tycker inte att sänkta bilar i allmänhet är särskilt snyggt, men på en pickis, som i mina ögon snarare ska vara rejält höjd, så blir det bara bizarrt:hihi

Jörgen, du råkar inte känna någon gammal man som råkar äga en veteranpickis med fyrhjulsdrift och som råkar vara i säljartagen och kan förbarma sig över en ung student med tunn plånbok?:rolleyes:

Skulle inte själv vilja ha en så låg pickis, iaf inte utan luftfjädring.

Vad gäller världens vackraste pickis så tycker jag att en bil kommit i skymundan. Bland 50-tals klassiker så anses ju Cheva Belair från 1957 vara bland de vackraste. Vilket jag kan hålla med om. Men många tycks ju ha missat den pickis Cheva ritade ihop samma år. Så sjukt vacker.

ALLT arkitektoniskt lutar framåt på dessa bilar, det är så mycket "I wanna go" på ngt vis.
Detta ex är ju ngt sänkt, men jag tycket faktiskt att de står lika snyggt på vanlig ride height.

0702ct_01_z+1957_chevy_stepside+.jpg


Känner inte till ngn sådan salu-pickis tyvärr, Men jag ska klura.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skulle inte själv vilja ha en så låg pickis, iaf inte utan luftfjädring.

Vad gäller världens vackraste pickis så tycker jag att en bil kommit i skymundan. Bland 50-tals klassiker så anses ju Cheva Belair från 1957 vara bland de vackraste. Vilket jag kan hålla med om. Men många tycks ju ha missat den pickis Cheva ritade ihop samma år. Så sjukt vacker.

ALLT arkitektoniskt lutar framåt på dessa bilar, det är så mycket "I wanna go" på ngt vis.
Detta ex är ju ngt sänkt, men jag tycket faktiskt att de står lika snyggt på vanlig ride height.

0702ct_01_z+1957_chevy_stepside+.jpg


Känner inte till ngn sådan salu-pickis tyvärr, Men jag ska klura.

Håller med om att den var snygg, och en höjning hade inte gjort sig på den. Vad gäller riktigt gamla veteranpickisar tycker jag att de i allmänhet gör sig bäst på originalhöjd. Superhöjning blir konstigt, och supersänkning blir opraktiskt. Lagom med luft under men inte alltför mycket är bäst i det fallet.Skulle dock oavsett höjden inte vilja ha en riktigt gammal pickis, de känns för fina och ömtåliga för pickisbruk liksom... Hade jag en sån skulle jag se det mer som en veteranklassiker än som en pickis, och då går ju lite av konceptet förlorat... Men vackra är de, det håller jag med om:)

Ok, synd. Tack, vore snällt:) Hojta om du hittar något!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller med om att den var snygg, och en höjning hade inte gjort sig på den. Vad gäller riktigt gamla veteranpickisar tycker jag att de i allmänhet gör sig bäst på originalhöjd. Superhöjning blir konstigt, och supersänkning blir opraktiskt. Lagom med luft under men inte alltför mycket är bäst i det fallet.Skulle dock oavsett höjden inte vilja ha en riktigt gammal pickis, de känns för fina och ömtåliga för pickisbruk liksom... Hade jag en sån skulle jag se det mer som en veteranklassiker än som en pickis, och då går ju lite av konceptet förlorat... Men vackra är de, det håller jag med om:)

Ok, synd. Tack, vore snällt:) Hojta om du hittar något!

Sänkt är lite töntigt ur ett funktionellt perspektiv, jag vet, men det ser så bissart skönt ut när man sänker just ett bruksfordon.

När den här 56:a Chevan dyker upp i backspegeln lär tom de mest obstinata Zatzy-teensen flytta på sig :D
Äkta muskelsläde

Gosh
0810st_01_z+1956_chevy_stepside
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sänkt är lite töntigt ur ett funktionellt perspektiv, jag vet, men det ser så bissart skönt ut när man sänker just ett bruksfordon.

När den här dyker upp i backspegeln lär tom de mest obstinata Zatzy-teensen flytta på sig :D

Gosh
0810st_01_z+1956_chevy_stepside

Dendär ser ju verkligen ut att käka små japsbilar till frukost.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dendär ser ju verkligen ut att käka små japsbilar till frukost.

Här är en Cheva-pickis som gjorde just det under Birka Cup en sommarnatt för några år sedan :D
Jag jublade så jag fick imma på visiret.

[YOUTUBE-ID]7DwAWO_LHlI[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]LpBQVN7Mclc&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Men allvarligt, du kan inte på fullaste allvar påstå att majoriteten av alla amerikanska V8:eek:r pressar ur sig siffror i stil med de du radade upp. De flesta vanliga motorer som sitter i vanliga bilar (och nu inte lyxbilar för hundratusentals kronor som knappt någon amerikan har råd med) har siffror som är bra nära de jag beskrev, och det tror jag du vet egentligen;)
En B23:a har ju ändå ganska precis 50 hästar per liter, så det är väl helt ok i jämförelse?

Jag vill veta vilka dessa "vanliga" V8or är? Om man nu struntar i att jämföra en 70tals chevamotor med en 90/00tals volvomotor och kollar de senaste 10 kanske tom 20åren så upptäcker man att även de motorsvagaste har 45-50literhästar:

Som sagt, de är inte bränsleeffektiva.
Men några 30literhäst är bara fantasier.

The 3-valve SOHC 4.6 L
2005–2009 Ford Mustang, 300 hp (224 kW) and 320 lb·ft (433 N·m)
2006–2010 Ford Explorer, 292 hp (218 kW) and 315 lb·ft (427 N·m)
2007–2010 Ford Explorer Sport Trac, 292 hp (218 kW) and 315 lb·ft (427 N·m)
2009–2010 Ford F-Series, 292 hp (218 kW) and 320 lb·ft (433 N·m)
2010 Ford Mustang, 315 hp (235 kW) and 325 lb·ft (440 N·m)

Vortec 5700 (Cheva 350)
The Vortec 5700 produces 255 hp (191 kW) to 350 hp (261 kW) at 4600 rpm and 330 ft-lbf (448 N·m) to 350 ft-lbf (475 N·m) of torque at 2800 rpm.
1996–2003 Chevrolet Express/GMC Savana full-size vans
1996–1999 Chevrolet/GMC C/K full-size trucks
1996–1999 Chevrolet Suburban/GMC Suburban full-size long-wheelbase SUVs
1996–1999 Chevrolet Tahoe/GMC Yukon (and 2000 Tahoe Limited) full-size short-wheelbase SUVs
1999–2000 Cadillac Escalade

4.6 L 2-valve SOHC V8
1991–1993 Lincoln Town Car, 190 hp (142 kW) and 270 lb·ft (366 N·m)
1992–1997 Ford Crown Victoria/Mercury Grand Marquis, 210 hp (157 kW) and 270 lb·ft (366 N·m) with dual exhaust option
1998–2000 Ford Crown Victoria/Mercury Grand Marquis, 215 hp (160 kW) and 285 lb·ft (386 N·m) with dual exhaust option
2001–2002 Ford Crown Victoria/Mercury Grand Marquis, 235 hp (175 kW) and 275 lb·ft (373 N·m) with dual exhaust option
2003–2010 Ford Crown Victoria/Mercury Grand Marquis, 239 hp (178 kW) and 282 lb·ft (382 N·m) with dual exhaust option
2004–present Ford Crown Victoria Police Interceptor, 250 hp (186 kW) and 297 lb·ft (403 N·m)
1994–1997 Lincoln Town Car, 210 hp (157 kW)
1994–1995 Ford Thunderbird, 205 hp (153 kW) and 265 lb·ft (359 N·m)
1996–1997 Ford Thunderbird, 210 hp (157 kW) and 280 lb·ft (380 N·m)
1994–1995 Mercury Cougar, 205 hp (153 kW) and 265 lb·ft (359 N·m)
1996–1997 Mercury Cougar, 205 hp (153 kW) and 280 lb·ft (380 N·m)
1997–2010 Ford F-Series, 248 hp (185 kW) and 294 lb·ft (399 N·m) ratings for 2007 and later model year F-Series
1997–present Ford E-Series, 225 hp (168 kW) and 286 lb·ft (388 N·m) ratings for 2001 and later model year E-Series
1998–2000 Lincoln Town Car, 205 hp (153 kW)
2001–2002 Lincoln Town Car, 235 hp (175 kW)
2003–2011 Lincoln Town Car, 239 hp (178 kW)
2002–2005 Ford Explorer, 239 hp (178 kW) and 282 lb·ft (382 N·m)
1996–1997 Ford Mustang, 215 hp (160 kW) and 285 lb·ft (386 N·m)
1998 Ford Mustang, 225 hp (168 kW) and 290 lb·ft (393 N·m)
1999–2004 Ford Mustang, 260 hp (194 kW) and 302 lb·ft (409 N·m)
2003–2005 Rover 75, 260 hp (194 kW) and 302 lb·ft (409 N·m)
2003–2005 MG ZT, 260 hp (194 kW) and 302 lb·ft (409 N·m)


Vortec 5300 Generation III LM7/L59/LM4/L33
Power output is 285-305 hp (213-220 kW) and torque is 325 lb·ft (441 N·m) to 335 lb·ft (454 N·m). Displacement is 5.3 L

LM7 applications:
2002–2005 Cadillac Escalade 2WD
2002–2006 Chevrolet Avalanche
2003–2007 Chevrolet Express/GMC Savana
1999–2007 Chevrolet Silverado 1500
1999–2007 GMC Sierra 1500
1999–2006 Chevrolet Suburban/GMC Yukon XL
1999–2006 Chevrolet Tahoe/GMC Yukon

L59 applications:
2002–2007 Chevrolet Silverado 1500
2002–2006 Chevrolet Tahoe/GMC Yukon
2002–2006 Chevrolet Suburban/GMC Yukon XL
2002–2007 GMC Sierra 1500

LM4 applications:
2003–2004 Chevrolet TrailBlazer EXT
2003–2004 Isuzu Ascender
2004 GMC Envoy XL
2003–2004 Chevrolet SSR
2004 Buick Rainier

L33 applications:
2005–2007 Chevrolet Silverado 1500 4WD
2005–2007 GMC Sierra 1500 4WD

Edit:
Chrysler Powertech 4.7
It originally produced 235 hp (175 kW) and 295 ft·lbf (400 N·m) of torque. The 2010 4.7l has 2 valves and 2 spark plugs per cylinder and puts out 302 hp (225 kW) and 329 Lb. Ft.
1999–2009 Jeep Grand Cherokee
2000–present Dodge Dakota
2000–2009 Dodge Durango
2002–present Dodge Ram
2006–2009 Jeep Commander
2007–2009 Chrysler Aspen

Vidare kan du kolla Magnum 5.2, Magnum 5.9, Hemi 5.7 Hemi 6.1...
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Skulle inte själv vilja ha en så låg pickis, iaf inte utan luftfjädring.

Vad gäller världens vackraste pickis så tycker jag att en bil kommit i skymundan. Bland 50-tals klassiker så anses ju Cheva Belair från 1957 vara bland de vackraste. Vilket jag kan hålla med om. Men många tycks ju ha missat den pickis Cheva ritade ihop samma år. Så sjukt vacker.

När folk snackar gammelpickis så är det alltid F100 som gäller men jag måste hålla med om att chevas cheyenne är bland det finaste som finns.
Den är fanimej ett mästerverk!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tack för förklaringen!

De där två var ju riktigt snygga!:tummenupp Och en pickupphytt borde ju inte vara så svårt att fixa kan man tycka... Så kan man ju dessutom köra nercabbat på sommaren!:banana Tål att tänkas på, kan ju vara ett värdigt alternativ om man inte lyckas hitta sig en vanlig pickis...

Det är ju en pickis i grunden. Har samma chassie som pickisen med enkelhytt och 6,5-fotsflak. Precis som Bronco och Ramcharger.
Men det är bara Chevan/GMC som kan fås med 6.2 diesel.

Kan man leva med bensinare är det här en fräsig bil.
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Bronco_5_8L_V8_31401205.htm?ca=11&w=3
Bara att byta starten för solinoiden verkar vara på upphällningen.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sänkt är lite töntigt ur ett funktionellt perspektiv, jag vet, men det ser så bissart skönt ut när man sänker just ett bruksfordon.

När den här 56:a Chevan dyker upp i backspegeln lär tom de mest obstinata Zatzy-teensen flytta på sig :D
Äkta muskelsläde

Gosh
0810st_01_z+1956_chevy_stepside

Du kan ha en poäng, den där bilen såg riktigt elak ut...:D

De äldre är "helcabbar" dvs kåpan utgör även hytt-tak, de senare är halvcabbar dvs fast hytt-tak. Kåpan går alltså alltid att ta av om den har kåpa, frågan är bara hur stor den är.

Aha, förstår... Så det är en vägg bakom föraren i halvcabbarna? Isåfall är det ju en sån man ska ha, så att man kan plocka av flakkåpan precis när man vill. Att köpa en pickis som inte går att lasta på för att någon dumjävel gjort baksäte av flaket känns ju inte helt bra:D

Det är ju en pickis i grunden. Har samma chassie som pickisen med enkelhytt och 6,5-fotsflak. Precis som Bronco och Ramcharger.
Men det är bara Chevan/GMC som kan fås med 6.2 diesel.

Kan man leva med bensinare är det här en fräsig bil.
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Bronco_5_8L_V8_31401205.htm?ca=11&w=3
Bara att byta starten för solinoiden verkar vara på upphällningen.

Ok, förstår. Då får man väl hålla ögonen öppna efter en sån också då:)

Ganska fräck, tack för tipset!:tummenupp
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Aha, förstår... Så det är en vägg bakom föraren i halvcabbarna? Isåfall är det ju en sån man ska ha, så att man kan plocka av flakkåpan precis när man vill. Att köpa en pickis som inte går att lasta på för att någon dumjävel gjort baksäte av flaket känns ju inte helt bra:D

Nä, det är ingen vägg bakåt, det är en vanlig "kombi" med baksäte, så halvcabarna blir precis som det låter "halva cabar" där man alltså bara har öppet bakåt och över baksätet, typ som suzuki samurai/vitara
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nä, det är ingen vägg bakåt, det är en vanlig "kombi" med baksäte, så halvcabarna blir precis som det låter "halva cabar" där man alltså bara har öppet bakåt och över baksätet, typ som suzuki samurai/vitara

Aha, du menar så... Blir till att bygga egen vägg bakom då och hiva extrasätena åt helvete:D
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top