Placering av lambdasond?

HanneZ

Guest
Jag ska montera en lambdasond på min hoj, har läst att sonden ska sitta så nära cyllarna som möjligt, även att den max ska sitta 30 cm från utloppet. Vad händer om jag sätter den längre bort? Kollektorn på min hoj sitter bra mycket längre bort än 30 cm. Ger sonden helt felaktiga värden eller tar det bara längre tid för den att värmas upp? Når den aldrig korrekt temp? Avgaserna borde ju va samma längre bak i röret som längre fram tycker jag?!?! På besiktningen fäster dom ju den bara precis i utmynning(på bilar). Hur gör verkstäder som har lambdasonder kopplat till sina bänkar? Antar att dom inte borrar hår i avgasröret?

Jag hade tänkt att fästa den där pilen pekar på medskickad bild, är en plan och fin yta där, blir det bra?

Många frågor, mycket tacksam för svar! :)

Mvh. Hannes
 

Bifogat

  • lambda.JPG
    lambda.JPG
    88.5 KB · Visningar: 353

HanneZ

Guest
Verkar ju lovande, du vet inte om den va förvärmd eller inte?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
De som används "där bak" är väl förvärmda?
Hursomhelst så borde din placering fungera utmärkt, några sekunder extra i uppvärmning men det kan du kosta på dig!

Har du fortfarande inte vridit ner det blå på slangklämmorna? Var ju ett bra tag sen vi diskuterade det!
(Jag bryr mig inte heller så mycket om looks)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Spelar ingen roll om den är förvämd eller inte. Du märker på direkt på mätaren när sonden är korrekt uppvärmd iom att den "peggar" i ena ändläget konstant när sonden är för kall. Det tar några minuter extra att värma upp den icke förvämda, det är allt.
 

HanneZ

Guest
En lambdasond är en sensor som mäter syrehalten i avgaserna och ger ut en utsignal mellan 0-1 V. Denna signal tittar man på och kan på de tyda ut vilken blandning som hojen körs på!

/ Hannes
 

HanneZ

Guest
Tack för alla svar!

Robban_C. Nja ja vet, har nog med problem med hojen, finishen tar ja g på slutet! :D

/ Hannes
 

HanneZ

Guest
Sonden är köpt på biltema, mätaren e köpt privat!

/ Hannes
 

HanneZ

Guest
Japp, jag har läst dom alla! Flera gånger om nästan, jag hoppas på att placeringen blir bra, jag har precis skruvat dän rören(utan att ta bort kylaren, knogarna blöder) o ska försöka få tag på en kille som kan svetsa dit muttern. Nu ska ja ta fram stora borrmaskinen o borra hål!

/ Hannes
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Kan ju nämna som ren bonusinformation att när jag körde med värmd bredbandssond på hojen, på väg, så hade jag problem med strömförsörjningen med std batteri (som inte är speciellt stort på RG:n direkt). Jag tror att värmd sond är ett måste med de låga avgastempar som är på en 2T jämfört med 4T, men du kör ju 4T så du bör inte behöva värmd sond.

Så ska du mäta med hojen ute på väg och med värmd sond så bör du kanske backa upp med extra batteri i ryggsäck e.dyl.

/J
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Man kanske kan göra lite mätningar en kväll och sen koppla ur sonden?
Eller ha värmen via en brytare?
Dvs koppla in sonden, vänta tills man får mätvärden (dvs värme) och sen ut och vrida på rullen och sen slå av värmen?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Robban_C skrev:
Man kanske kan göra lite mätningar en kväll och sen koppla ur sonden?
Eller ha värmen via en brytare?
Dvs koppla in sonden, vänta tills man får mätvärden (dvs värme) och sen ut och vrida på rullen och sen slå av värmen?

Jag körde ju mina mätningar klart, varefter jag hade pluggar för uttagen. Du kan ju bl.a. få problem med sonden om den får för mycket olja på sig.

För lite info om lambdasonder, jag gjorde ett lite mindre arbete om dem i plugget. Se:

http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2208/givarprojekt/lambdasond/

EDIT: Var vänlig ignorera "Lambdasondens uppgift är att mäta hur bra förbränningen i motorn är" :3freak Det är skrivet för att vem som helst ska förstå /EDIT
/J
 

HanneZ

Guest
ahh ok, jag hade tänkt att bara ha i min o provköra med, o sen skruva bort den! Tyvärr bangade min svetsare idag men imorrn så kanske de blir av!

/ Hannes

(o tack för alla tips)
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Fixar det sig inte med svetsandet så är det ju väldigt lätt att hårdlöda själv, har hållt fint mer än 1000mil på min. (fast du måste ju ha rätt/bra lod!)

Min sond sitter f.ö precis som du visade, iofs förvärmd, funkar prima.

/AndersD

Edit: satvfle
 

HanneZ

Guest
ahh, låter bra

någon som föresten vet vad det är för material i röret? Svetsaren va orolig för att det va rostfritt eller liknande och att han inte kunde svetsa i de, hojen är en gsxrw-92
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top