Platt-TV: LCD vs. LED vs. PLASMA

Pips

Guest
V10 är riktigt trevlig, dock som jag har förstått det ska G10 och V10 vara mer eller mindre "samma" tv, där G10 är betydligt billigare (10kkr).

Gällande LED/LCD/Plasma är jag helt på Korvis spår, dock har ju plasmorna kommit upp i upplösning varvid argumentet för sämre upplösning inte längre gäller.

Skillnaden mellan Samsung 8-serie Plasma (50") vs Samsung 7-serie LED som vi hade sida vid sida på jobbet (samma signal). LED ljusstarkare, upplevdes i butiken som klarare, däremot i filmer (typ Batman, grott scener etc) var skillnaden i detaljrikedomen för mörka partier helt i Plasmans favör. Om batman hade på sig sin svarta dräkt och resten av bilden var mörk, såg man på led, mörker och sen konturerna av batman. På Plasman kunde man se en bil i mörkret, se vecken på batmans "cape" etc. Grym skillnad. LG's LED har en tydlig sweetspot, rakt framåt, minsta avsteg = grådassig bild.

:tummenupp

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Enligt den nya Hemmabio tidningen så har dom listat "top 5 TV"

På 4:e plats kommer LG 50PS8000 med motivering...

LG´s 50" plasma flaggskepp ger oväntat korrekt bild & snyggt bildflyt för vad som i sammanhanget är ett lågt pris.

På första plats hittar vi Pannan´s V serie med motivering....

Inga dolda fällor & suverän bild gör detta till den bästa TV just nu. THX läget är guld värt för den som vill ha bästa möjliga bild direkt från kartongen

Dock kostar V-serien 7000 kr mer i 50" storlek? (Viera TX-P50V10E?)
G-serien verkar kosta ungefär 5000 mer, så lite annan prisklass kanske.
Tvivlar dock inte på att dessa är bättre än LGn :tummenupp

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Vilken beteckning har panasonic tvn?

Enligt den nya Hemmabio tidningen så har dom listat "top 5 TV"

På 4:e plats kommer LG 50PS8000 med motivering...

LG´s 50" plasma flaggskepp ger oväntat korrekt bild & snyggt bildflyt för vad som i sammanhanget är ett lågt pris.

På första plats hittar vi Pannan´s V serie med motivering....

Inga dolda fällor & suverän bild gör detta till den bästa TV just nu. THX läget är guld värt för den som vill ha bästa möjliga bild direkt från kartongen

Pips

Guest
R1 syftade på "gamla" Panasonic V10 plasman, dock är det nya modeller som är på G nu.

Läste ett test igår där testaren hävdade att nya G20 är mer eller mindre likvärdig med förra V10, sen att den nya -20 serien har LAN och USB ingångar gör inte saken sämre, samt möjlighet att avkoda fler format. Jag är grymt sugen på en 42" G20 just nu, väntar bara på att vi ska få in den i butiken så jag kan se hur den ser ut på riktigt! :tummenupp

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Intressant tråd...

När jag köpte TV så rekommenderade de samsung om man skulle använda den som "vanlig TV", bästa panelerna enl säljaren där. Jag använder TVn nästan uteslutande ihop med datorn, kollar väldigt lite på vanliga kanaler. Då rekommenderade de LG eftersom att det ligger dubbla "slingor" i den, vilket innebär att datorsignalerna inte går igenom något filter eller liknande utan TVn blir bara som en stor datorskärm. Köper man en som kan visa bilder m.m. via usb så går den dessutom att programera om för att kunna visa film också, har ingen sån funktion själv men grannen hade fixat det på sin. Skönt att slippa separat mediaspelare.

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
CB1000R
Tja! Jag har en samsung 52" lcd tv 7 serien. Den har jag haft ett år och är riktigt nöjd över! Den rekomenderar jag om du är i köpebanarna för en ny tv. Jag sitter ca 2.5 meter från tv´n och har kanon bild (digital tv)

Lycka till!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Om du spelar TV spel så köp inte en Plasma då det är risk att bilden "bränner" fast.

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
TL-1000S
Måste lyfta denna tråden lite då jag är sugen på en ny tv, men vet inte vad jag ska välja.

Tänkte först på en plasma eftersom vi ser ganska mycket film här hemma samt att det är bättre pris på dom i de större storlekarna. (50">)

Men sen kom jag på problemet med inbränning. Jag spelar ganska mycket tv-spel med.
Hur stort är eg. problemet med inbränning? Är det någon här som råkat ut för det efter t.ex mkt tv-spelande?

Har en LCD nu som har fungerat bra, förutom att jag ibland blir irriterad på den taskiga svärtan när man ser på film.
Hur är det med nyare modeller lcd, har dom kommit ikapp plasman eller är det fortfarande grådassigt ist för svart? På vilka punkter är dom LED belysta bättre?

Eller ska man slå på stort och satsa på en LED-tv på en gång?

Tips mottages gärna på modeller som ni tycker är bra!
(Den får gärna ha dlna, men 3d bryr jag mig inte om)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Måste lyfta denna tråden lite då jag är sugen på en ny tv, men vet inte vad jag ska välja.

Tänkte först på en plasma eftersom vi ser ganska mycket film här hemma samt att det är bättre pris på dom i de större storlekarna. (50">)

Men sen kom jag på problemet med inbränning. Jag spelar ganska mycket tv-spel med.
Hur stort är eg. problemet med inbränning? Är det någon här som råkat ut för det efter t.ex mkt tv-spelande?

Har en LCD nu som har fungerat bra, förutom att jag ibland blir irriterad på den taskiga svärtan när man ser på film.
Hur är det med nyare modeller lcd, har dom kommit ikapp plasman eller är det fortfarande grådassigt ist för svart? På vilka punkter är dom LED belysta bättre?

Eller ska man slå på stort och satsa på en LED-tv på en gång?

Tips mottages gärna på modeller som ni tycker är bra!
(Den får gärna ha dlna, men 3d bryr jag mig inte om)

Nä inte märkt av nån direkt inbränning som är permanent vare sig på min 3-4 år gamla eller tjejens relativt nya plasma.
Nångång ibland har man väl sett nån liten skugga när man pausat nåt spel o gått o gjort nåt annat för länge men det försvinner alltid.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Inbränning är en gammal myt som inte är något problem, kanske på de allra första plasmorna som nästan ingen köpte för att 42" kostade 100' på den tiden. En kompis har en gammal som kostade 75', torde vara 8-10 år, och den har aldrig haft någon inbränning heller.

Står man i text-tv eller liknande en stund så kan man få en sorts "skugga" några sekunder efteråt men det spelar ju knappast någon roll.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Inbränning är en gammal myt som inte är något problem, kanske på de allra första plasmorna som nästan ingen köpte för att 42" kostade 100' på den tiden. En kompis har en gammal som kostade 75', torde vara 8-10 år, och den har aldrig haft någon inbränning heller.

Njä.

Farsan köpte generation 1 plasma (kanske 2? kostade 16000kr för ett antal år sen),
efter en partykväll där den agerade jukebox (mp3skivor), så var bilden efter filhanteraren fastbränd, tog mer än ett dygn att få bort.

Polarn köpte en plasma i somras, samma grejj där, agrerade mp3spelare och bilden fastnade, dock tillochmed mer än ett dygn.

Så visst fanken bränner bilden fast, men den återställer sig efter ett tag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Njä.

Farsan köpte generation 1 plasma (kanske 2? kostade 16000kr för ett antal år sen),
efter en partykväll där den agerade jukebox (mp3skivor), så var bilden efter filhanteraren fastbränd, tog mer än ett dygn att få bort.

Polarn köpte en plasma i somras, samma grejj där, agrerade mp3spelare och bilden fastnade, dock tillochmed mer än ett dygn.

En bekant till mig har samma problem med sin Plasma (3 år gammal) när han har lirat mycket TV spel, vissa rutor som är statiska och dessutom rätt ljusa blir kvar på skärmen efteråt.

Han fick av en kompis i TV branchen en DVD med en speciell film bestående av olika mönster varierat med "brus" som han lämmnar på en stund när det behövs som SAS nollar skärmen.

När han har spelat en helkväll så lämmnar han den igång med timer på tv'n så att den går en lagom stund.

Nu har han hursomhelst planer på att byta TV och han är inte helt främmande för en Plasma igen, även om han tittar på LCD/LED i första hand.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

För mig är det där motsägelsefullt. Inbränning är något som är permanent och härstammar från vad som kunde hända med tjock/bildrörs/CRT-TV, det är därför folk reagerar negativt på plasma och undviker det även om det precis som du själv säger går bort. Jag har själv aldrig sett något som tagit mer än sekunder att gå bort men jag brukar inte lämna min på i timmar med exakt samma bild heller.

Har man barn, eller är barnslig själv ;), så kanske det är bättre med LCD/LED men är man intresserad av film, eller all sorts rörlig naturlig bild helt enkelt så är fortfarande plasma bättre.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För mig är det där motsägelsefullt. Inbränning är något som är permanent och härstammar från vad som kunde hända med tjock/bildrörs/CRT-TV, det är därför folk reagerar negativt på plasma och undviker det även om det precis som du själv säger går bort. Jag har själv aldrig sett något som tagit mer än sekunder att gå bort men jag brukar inte lämna min på i timmar med exakt samma bild heller.

Förstör filmupplevelsen lite att se ett filsystem som ett lager över bilden :tungan

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Jag har en lg60 pk 550, aldrig sett några inbränningar fast den stått med statisk bild på i över 8h.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år