<<Pluggisar på SH>>

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
ig = 0p
g = 10p
vg = 15p
mvg = 20p

du läser 17 ämnen och räknar 16...

Så alla G är 160p

Alla mvg(max m.a.o) 320p

RDJoel

brumbrumbrum
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ingen längre (bara en vespa för att det är så smidigt)
Pluggar Medieteknik på KTH.
Det är jag som har den fula, skramliga tvåtaktaren.
Såg att det var några fler KTH:are här.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hmm, hade 3,8 själv, borde motsvara 225p om jag räknat rätt. Fast i min klass var det bara 7 % som kunde få 5:a på varje prov oavsett om alla var superduktiga. De kvoterade in oss i olika betygsfack alltså... Hur som helst är det totalt oväsentligt, ingen bryr sig om högstadiebetygen när det ska sökas jobb. Tycker att det skulle räcka med en IG-G-skala i grundskolan.

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
berggren_martin skrev:
...Där finns bortglömd toxikologisk kunskap från hundratals år bakåt i tiden lagrad. Det sägs att den där Jegrelius var lite av en övermänniska... dock totalt besatt av sitt arkiv. Det skulle ta 6 personer 20 år att scanna in hela arkivet så det finns tyvärr inte digitaliserat. Svårt att förstå hur han själv hann läsa in, indexera och bedöma alltihop. http://www.jll.se/jrc

Vad kul! Men synd att de inte scannar in materialet. Det är jäkligt irriterande bara att inte kunna se äldre artiklar än 1966 i Medline... Har den senaste tiden läst ett gäng artiklar från 1943 fram till 1975; bortsett från att de använde försöksdjur som vi normalt inte använder idag (hundar, kalvar, hästar...) så var den forskning som de utförde otroligt bra och jätteviktig. Det är en fröjd att läsa.

Therudeboy

Guest
berggren_martin skrev:
Hmm, hade 3,8 själv, borde motsvara 225p om jag räknat rätt. Fast i min klass var det bara 7 % som kunde få 5:a på varje prov oavsett om alla var superduktiga. De kvoterade in oss i olika betygsfack alltså... Hur som helst är det totalt oväsentligt, ingen bryr sig om högstadiebetygen när det ska sökas jobb. Tycker att det skulle räcka med en IG-G-skala i grundskolan.

Så var det förr,men det systemet är bort taget nu,säger dom iallafall.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Therudeboy skrev:
Så var det förr,men det systemet är bort taget nu,säger dom iallafall.
Hoppas verkligen det är borta! En del lärare körde stenhårt på kvoteringen ju. I en klass om 20 skulle alltid en eller två få 5:a, en eller två 1:a, lika många 4:eek:r som 2:eek:r, snittet skulle ligga på 3,0... Ibland fick man höra att "- Tyvärr, hade du läst i grannskolan som skrev provet samtidigt så hade du fått en 4:a men i den här klassen räcker det bara för 3:a".

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ace Niki skrev:
Vad kul! Men synd att de inte scannar in materialet. Det är jäkligt irriterande bara att inte kunna se äldre artiklar än 1966 i Medline... Har den senaste tiden läst ett gäng artiklar från 1943 fram till 1975; bortsett från att de använde försöksdjur som vi normalt inte använder idag (hundar, kalvar, hästar...) så var den forskning som de utförde otroligt bra och jätteviktig. Det är en fröjd att läsa.
Japp, gamla arkiv är häftiga. Hade man exempelvis gjort en sökning i Jegrelius på akrylamid, så hade man hittat hur mkt gamla bortglömda artiklar som helst som kunnat verka som varningsklocka långt innan historien vid Hallandsåsen eller larmet från livsmedelsverket.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
berggren_martin skrev:
Det är nog nått av dom sjukaste systemen som finns....

Jag gick i en ganska bra klass på högstadiet, medans i paralellklassen hade nästan hälften ig i det mesta, sjukt att dom kunde fått bättre betyg enligt det gammla betygsystemet..

Ska man översätta 1-5 till ig-mvg systemt så har jag för mig att g är lite lättare än trea och mvg lite svårare än femma... men det varierar antagligen...

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kommer snart
Pluggar "Digitala media för lärande och underhållning" vid HTU. Nästan löjligt slött såvida man inte gör mer än man behöver.

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Det här med det gamla betygsystemet missuppfattas ofta. Betygen skulle fördelas enligt en normalfördelningskurva, alltså lika många femmor som ettor, lika många fyror som tvåor och allra mest treor. Denna kurva skulle vara ett riksgenomsnitt och det skulle inte spela någon större roll om man gick i en "dålig" eller en "bra" klass. Tyvärr tillämpade många lärare denna kurva i varje klass med resultatet att femmorna "tog slut" :rolleyes:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Normalfördelningskurvan ligger som ett lock över betygen hos sjuttiotalister och sextiotalister. Jag undrar vilken hjärndöd tjänsteman som kastade allt förnuft överbord när man skrev direktiv som kunde uppfattas som om man måste"fördela" rätt antal 5:eek:r, 4:eek:r etc.
Minsta barn förstår att även om man totalt skiter i detta och sätterbetyg efter kunskapsnivå så kommer ändå den totala populationen att se ut som normalfördelningskurvan. Kurvan skulle beskriva en verklighet och inte vara ett utbildningsmål.

Dagens betygssystem är en god utveckling. Det är bättre att klart och tydligt veta från början vad som förväntas på de olika nivåerna för de olika kurserna. Att man sen bara får kursbetyg i stället för sammantaget ämnesbetyg är kanske inte fullt så igenomtänkt.

gladh

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
Dagens betygssystem är en god utveckling. Det är bättre att klart och tydligt veta från början vad som förväntas på de olika nivåerna för de olika kurserna.
Fast det finns nackdelar med nya systemet också. En tydlig sådan är att det har blivit "inflation i MVG". Jag läste några gymnasiekurser där nästan hela klassen hade MVG och *så* duktiga var vi inte. Iofs gällde detta bara samhällsvetenskapliga ämnen. Matte, kemi, fysik, teknik och biologi var 10 ggr svårare att få bra betyg i.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Backdraft skrev:
Pluggar "Digitala media för lärande och underhållning" vid HTU. Nästan löjligt slött såvida man inte gör mer än man behöver.

är du en av dom där DM´arna?
som började i thn förra året å sen blev överfösta till u-a lite beroende på vilken inriktning?

Bergis

Båda hjulen i backen!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ6-n -04
Pluggar 2:a året till Automatiseringsingenjör på högskolan i Skövde :slicka

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Grundskolan 9 år.
Elprogrammet Gymnasiet 3 år.
Flottan 18 månader.
Tekniskt basår.
2a året av 3 på Mekatronik & Industriell IT. KTH Kista. :crash

IsaE

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
hade en Gsx-r 750
Teknisk på gymnasiet.

Blandade kurser på Lunds universitet och Mitthögskolan i Östersund (Statsvetenskap, företagsekonomi, rättsociologi, lite statistik och annat..)

Jobbar heltid med el.

Last edited:

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Hoj
929
Jag pluggar Senare Del Av Program på Chalmers med målet att först läsa in en maskincivil och sen entreprenörsskolan.

Innan detta har jag dock jpbbat som konstruktör i sju år, och innan det läste jag en Bachelor i Linköping.

Så går ni på Chalmers och ser en gulblåsvart Fireblade stående på Hörsalsvägen så är den min.

Två gånger har jag slagit på larmet när jag lämnat den där, och båda gångerna har det rapporterat att det utlösts när jag kommer tillbaka. Endera stöter folk till den när de går förbi, vilket är osannolikt då jag pular in den i ett hörn, eller så är det ohängda snorvalpar som skall provsitta den framme.

Ena gången när jag kom tillbaka var det dessutom ett jack i sadeln. Jag undrar faan vad folk håller på med när jag vänder ryggen till.

Synd att de inte känner till den fysiska smärta jag har i beredskap åt klåfingrar. >:[

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Gnällspik skrev:
Jag pluggar Senare Del Av Program på Chalmers med målet att först läsa in en maskincivil och sen entreprenörsskolan.

Innan detta har jag dock jpbbat som konstruktör i sju år, och innan det läste jag en Bachelor i Linköping.

Så går ni på Chalmers och ser en gulblåsvart Fireblade stående på Hörsalsvägen så är den min.

Två gånger har jag slagit på larmet när jag lämnat den där, och båda gångerna har det rapporterat att det utlösts när jag kommer tillbaka. Endera stöter folk till den när de går förbi, vilket är osannolikt då jag pular in den i ett hörn, eller så är det ohängda snorvalpar som skall provsitta den framme.

Ena gången när jag kom tillbaka var det dessutom ett jack i sadeln. Jag undrar faan vad folk håller på med när jag vänder ryggen till.

Synd att de inte känner till den fysiska smärta jag har i beredskap åt klåfingrar. >:[

Undrar du varför någon inte tycker om dig är du ju direkt dum i huvet. HAR du ens vänner? De är väl sådana perfekta as likt dig själv....

Du borde känna till den fysiska smärta många här har i beredskap åt dig.

750RR

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tyvärr inte...
Grundskola, Natur-tekniskt gymnasíum, 12 månader i Flottan, 1 år kemiingenjör i Uppsala och nu läser jag civ.ing Kommunikations- och transportsystem på LiTH Campus Norrköping... Har många roliga minnen och alldeles för lite fritid... :) Men det är väl så det ska vara?

Edit: Studieuppehåll just nu för att arbeta på universitetsnivå i Österrike, återvänder till studierna efter nyår...

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...