Poliser frias efter mc dödskrasch

Status
Ej öppen för fler svar.

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Om jag minns tidslinjen rätt så var dom först ut till Haninge och vände (där Fürsten såg dom) innan
färden gick till Södertälje. Någonstans vid Södertälje så togs beslutet att det skulle trappas av och
inga poliser skulle vara synliga osv osv. Ändå verkar ju killen ha öst full tillbaka mot Stockholm där
själva olyckan hände.

Detta kan ju förklara att det finns olika versioner angående hur nära polisen har legat.

Det var endast en helikopter som följde dom vad jag minns -
men den var så pass högt uppe så den inte skulle ha "stört"....
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag säger inte att man blir en bättre förare av ett körkort. Men statistiken talar för sig själv ibland.

Ja de flesta som kör ihjäl sig har körkort, det tycker jag talar sitt tydliga språk. Det är anledning till att jag inte har tagit det ännu.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Men va fan folk (ni i klart och tydlig minoritet som anser att det hela är polisens fel!?

Hade killen inte ens satt sig på hojen hade allt varit okej.
Hade han inte skjutsat sin flickvän hade allt varit bättre och han smartare.
Hade han haft behörighet att köra MC hade allt varit okej.
Hade han kört i laglig hastighet från början och följt alla andra trafikregler hade allt varit okej.
Hade han insett sitt misstag och stannat när polisen beordrat honom hade allt varit okej.
Hade han inte kört långt över sin förmånga hade allt varit okej.

Är allt detta okej? Är det helt plötsligt ändå lagens långa arm's fel att han mer eller mindre tog sitt liv!?

Hur många felaktiga och idiotiska beslut/handlingar får man ta eller genomföra och ändå skylla på polisen?....

Du missar en punkt:

Hade inte polisen jagat efter så hade han inte kört i vansinnesfart, och förmodligen hade allt varit okej.

Killen betedde sig som en idiot. Han har fått sitt straff, och ett ganska hårt sådant.
Om polisen jagat honom trots att de inte skulle så har de också gjort fel. Varför ska de slippa repressalier för sina fel menar du? För att de inte gjorde fel först?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Du missar en punkt:

Hade inte polisen jagat efter så hade han inte kört i vansinnesfart, och förmodligen hade allt varit okej.

Killen betedde sig som en idiot. Han har fått sitt straff, och ett ganska hårt sådant.
Om polisen jagat honom trots att de inte skulle så har de också gjort fel. Varför ska de slippa repressalier för sina fel menar du? För att de inte gjorde fel först?

Då missade du en punkt i den lååååånga tråden som kom fram direkt efter olyckan.

Han åkte i stan mot enkelriktat och gav FU-tecken åt polisen för att bli jagad.
Han skröt på nätet (FB och dylikt) om hur han steker polisen.
Han och tjejen kallade sig Mr och Mrs Race.

Tror du verkligen på fullaste allvar att han slagit av på takten och kört lagligt därifrån bara för att polisen hade avbrutit helt?

Men visst, polisen borde ha avbrutit och enbart cirkla med helikoptern på hög höjd precis så som Fürsten skriver... men jag kan i alla fall inte påstå att det är polisens fel att en sån här notorisk dra-polisen-med-frun-bakpå kör ihjäl sig.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Då missade du en punkt i den lååååånga tråden som kom fram direkt efter olyckan.

Han åkte i stan mot enkelriktat och gav FU-tecken åt polisen för att bli jagad.
Han skröt på nätet (FB och dylikt) om hur han steker polisen.
Han och tjejen kallade sig Mr och Mrs Race.

Tror du verkligen på fullaste allvar att han slagit av på takten och kört lagligt därifrån bara för att polisen hade avbrutit helt?

Men visst, polisen borde ha avbrutit och enbart cirkla med helikoptern på hög höjd precis så som Fürsten skriver... men jag kan i alla fall inte påstå att det är polisens fel att en sån här notorisk dra-polisen-med-frun-bakpå kör ihjäl sig.

Du skriver alltså själv att polisen gjorde fel. Varför ska de då inte ställas till svars för det?
 

bubblan

Guest
Jag tycker det funkar bra med självsanering av fartsugna kamikazepiloter. Självklart kan vi inte belasta polisen för dessa personers dödslängtan, eller vad vi nu ska kalla det.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det kan du ju fortsätta tro :rolleyes:

Visst, han kanske hade kört lika fort ändå. Men det är givetvis inte samma sak att köra fort med någon jagande som att bara köra fort. Eller? :rolleyes:

Hur som helst så är killen död och ingen lyssnar på någon annan än poliserna själva, så att rättvisa skulle skipas finns inte på kartan.
 

whitepearl

#48 Superbike 2014
Gick med
17 May 2011
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000RR
Känns som lite dubbelmoral av Fursten?

Veronica: Hur mycket du än försöker så kan du aldrig klandra polisen för det inträffade oavsett hur mycket dom stressat han under jakten då hela ansvaret för det som tyvärr skett ligger hos din förolyckade pojkvän då han hade alla chanser i världen att stanna under resans gång: att du nu efter det inträffade tycker precis tvärt om förstår nog dom flesta, något som du när du fått distans till det hela själv kommer att förstå är helt fel!!

Din pojkvän tog sig mycket vatten över sitt huvud då han varken hade kunskapen att framföra sin motorcykel på ett säkert sätt i dessa farter (säger det endast efter att ha sett hans framfart vid tidigare tillfällen, med och utan dig bakpå), än mindre kunskapen/erfarenheten att göra det under stressen av att bli jagad av ett flertal polisfordon vilket tyvärr visade sig då han förolyckades när han försökte!!

Ursäkta mig och min "vältalighet"; men seriöst SH's folk som tycker att polisen gjort rätt; är ni seriöst dumma i huvudet?? :va

SJÄLVKLART!! så hade aldrig detta skett som skedde om rikspucko till förare av motorcykeln stannat på polismans tecken; det är vi alla överens om; men att sen sitta här och acceptera att poliserna på ett fullkomligt hänsynslöst sett formligen stressat föraren till det misstag som slutligen ledde till att han dog pga en trafikförseelse är minst lika idiotiskt!! :huvet

Börjar seriöst tro att man MÅSTE VARA ETT RIKSPUCKO för att gilla mc nu för tiden om man ser till det ökade antalet inlägg på detta eminenta forum som håller kiss & bajs nivå (läs; en 3 årings nivå) vilket är skrämmande!!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Man skulle kunna tycka att vi har körkort i detta landet för att du ska framföra ett fordonsäkert för din egen säkerhet och för andras, Vi har hastighetsskyltar som berättar att i denna farten är det säkert att framföra ditt fordon.
Vi har ju givetvis även poliser för våran egen säkerhet men bryter du mot nått av ovanstående så jagar polisen ihjäl dig....
Med detta menar jag inte att polisen har gjort fel, men det är lite tänkvärt att lägga in sånna resurser på att jaga nån som inte vill stanna trots att inga banker va rånade precis innan och att det satt 2st på hojen.
Jag hoppas det inte blir nån sånhär tråd om jag kör ihjäl mig efter att polisen jagat mig för ni kan va säkra på att jag valde att försöka köra ifrån dom själv....
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Visst, han kanske hade kört lika fort ändå. Men det är givetvis inte samma sak att köra fort med någon jagande som att bara köra fort. Eller? :rolleyes:

Hur som helst så är killen död och ingen lyssnar på någon annan än poliserna själva, så att rättvisa skulle skipas finns inte på kartan.

Håller helt enkelt inte att tänka så. Om polisen skulle bli tvungen att släppa alla motorcyklister som bombar så finns det ingen anledning att ha några hastighetsbegränsningar för MC heller.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Märkligt att vi ens diskuterar detta..

När olycksstatistik diskuteras i övrigt på sporthoj så brukar den allmäna meningen vara att olyckor orsakade av körkortslösa, hojtjuvar eller berusade personer inte ska räknas med och att de får skylla sig själva..

Men det är klart, nu var ju polisen inblandad, då blir det genast annat ljud i skällan..
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Då var det klargjort: Det var inte polisens fel, killen får skylla sig själv, och achtung törs inte ta körkort för då skulle han köra ihjäl sig direCkt.

/tråd
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Och med det senariot, helt gripet ur luften, tillförde du?

Manar till eftertanke samt kritiskt värdering av de sk. fakta som polisen/kvällstidningarna presenterat. Var tog videon från närmast efterföljande patrull/er(bil) vägen t.ex. Lite källkritisk efterforskning borde gjorts av massmedia.
När jag togs för fortkörning var just videon det tyngsta beviset.
Sen är inte allt svart eller vitt, jag friskriver självklart inte MC föraren från ansvar. Men tycker att om MC föraren uppträde så att han var en risk för sig själv & andra borde det finnas vettigare sätt att få stopp på honom än att hetsa honom till döds, eller?
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Manar till eftertanke samt kritiskt värdering av de sk. fakta som polisen/kvällstidningarna presenterat. Var tog videon från närmast efterföljande patrull/er(bil) vägen t.ex. Lite källkritisk efterforskning borde gjorts av massmedia.
När jag togs för fortkörning var just videon det tyngsta beviset.
Sen är inte allt svart eller vitt, jag friskriver självklart inte MC föraren från ansvar. Men tycker att om MC föraren uppträde så att han var en risk för sig själv & andra borde det finnas vettigare sätt att få stopp på honom än att hetsa honom till döds, eller?

Spikmatta? :brinnerup
 

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Ort
Hajom
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
Manar till eftertanke samt kritiskt värdering av de sk. fakta som polisen/kvällstidningarna presenterat. Var tog videon från närmast efterföljande patrull/er(bil) vägen t.ex. Lite källkritisk efterforskning borde gjorts av massmedia.
När jag togs för fortkörning var just videon det tyngsta beviset.
Sen är inte allt svart eller vitt, jag friskriver självklart inte MC föraren från ansvar. Men tycker att om MC föraren uppträde så att han var en risk för sig själv & andra borde det finnas vettigare sätt att få stopp på honom än att hetsa honom till döds, eller?


Om han är risk för andra kan polisen avvakta, annars stoppa till varje pris! förarens eget fel om man försöker dra polisen!
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Fattar inte hur polisen kan utsätta en oskyldig passagerare för en sådan risk.

Heyyy kolla Han tjörrrr i 200 hundra vi kör efter o väntar på att Han stannar eller dör.

Hade Han varit själv så kör då på idioten = slut.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Du missar en punkt:

Hade inte polisen jagat efter så hade han inte kört i vansinnesfart, och förmodligen hade allt varit okej.

Du menar att polisen bestämt att man ska tokjaga motorcyklar varje onsdag sommartid? Att det är därför så många kör väldigt fort just på onsdagar?

Rent spontant, när kör du själv fortast och ev lite "trafikfarligt"?
När du har poliser omkring dig eller när du tror du är "fri"?
 

Bosse_boss

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Norrköping
Hoj
1995 Suzuki GSF 600 N
Kan inte Polisen bjuda på saft o bullar om man kör för fort? då skulle ju folk stanna när dom slår på blåljusen. o det är väl det som är meningen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top