Polisjakt som ledde till olycka

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1
Uppdrag granskning hade ett intressant inslag där en ovan polisman råkade preja en oskyldig civilist ut i väggrenen - självklart ansåg polisen att föraren av polisbilen inte gjorde nått fel - Tyvärr ligger kollegiala kulturen så starkt rotad inom poliskåren - det sitter i väggarna som det brukas nämnas.

Det är så sant!
Hoppas ändå det kommer fram tillslut och att dom ställs till svars!!

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Ja det är hans egna ord som han sa till mig själv!

Vi får verkan titta på hojen eller bilen som användes i jakten.
Dom har beslag tagit allt.
Måste finnas skador på bilen men dom vägrar visa oss den!

Går det inte att anmäla?
Ta hjälp av någon som är kunnig!

Fan har tappat respekten för smurfarna helt och det blir inte bättre av sånt här! Om det visar sig vara sant är dom ena riktiga idioter som borde få... :kryckor

Last edited:

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1
Går det inte att anmäla?
Ta hjälp av någon som är kunnig!

Fan har tappat respekten för smurfarna helt och det blir inte bättre av sånt här! Om det visar sig vara sant är dom ena riktiga idioter som borde få... :kryckor

Det ska han säkeligen försöka göra.. men..
Hur stor chans har man som person mot polismakten??
Han måste själv vara tillräkligt pigg först.. ligger ju fortfarnade på intensiven i lund med massa mediciner i sig..
Trodde inte dom kunde sjunka så lågt.. visst han körde säkert för fort men är det själ nog att preja någon på mc och riskera livet på han?:mad:

Dom som tycker det är okey när polisen tar lagen i egna händer kan inte klaga på när vanligt folk gör det också isåfall! Poliser är vanliga människor också men vissa går in för sitt jobb lite väl bra.. kan nästan tro dom får provition på det dom får in..
Lägg resurserna på mördare, våldtäcksmän, rånare mm.mm istället för att ha ihjäl fortkörare..

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Läste nyligen att polisen ska genomgå grundliga kurser för utryckning och framförande av bil i höga hastigheter. Inte en dag för tidigt. På 11 år har 1800 polismän skadats i tjänsten under utryckning.

En smart idé med mer utbildning i synnerhet för nyutexaminerade poliser som i princip har noll erfarenhet av att framföra utryckningsfordon i hög hastighet och samtidigt tänka på att vara trafiksäkra. och läsa av trafiken.

Det där är ingen nyhet. Det har dom haft länge. Dom måste genomgå kurs och bli godkända i utryckningskörning innan dom får köra med blåljus.

Det kan tyckas som att det händer mycket med polisbilarna men dom körs också väldigt mycket på ett år. Dessutom är en hel del av den körningen i ganska höga farter under jakter, utryckningar och liknande. Så det säger sig själv att dom kommer att bli inblandade i lite mer än en genomsnittsbil då dom körs både hårdare och längre under ett år. Om du och jag skulle köra lika långt och på samma sätt som polisen kör sina bilar så skulle säkerligen risken att vi blir inblandade i något vara ganska stor också. Även om jag haft körkort i 17 år och således har ganska många mil bakom ratten.

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
Jag har hört att polisen "krockar" för 119 miljoner kronor per år kan det stämma?
:näsblod

stämmer bra

Hur arg jag än skulle vara över någon stjält min hoj och önska denna person olycka så kommer aldrig min hoj vara värt ett liv!

Men det gäller väl inte bara polisen! Nödvärn, skjuter någon på dig så måste du försvara dig.

Men polisernas liv va la knappast i fara i just denna situation. Givetvis kan man dra slutsatser hit och dit, men nu trodde jag att vi pratade om en smittnig och inte rån, stöld viseversa

:tummenupp du pratar med förnuft

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad bra att alla litar på vad polisen säger i pressmedelandet.. Det är klart att allt som dom skriver är sant.. ja självklart va det ett tekniskt fel på hojen..det händer ju hela tiden att hojar går sönder och kör av på rakstäckor utan att någon prejar dom.. och det är klart att "nisse" i civilbil hänger på
en R1:a som VERKLIGEN VILL dra ifrån dom.. måste varit en sådär 700-800 kusar i den bilen.. VAKNA!!

Har läst alla dumma inlägg här men det är klart ni vet inte hela sanningen!
Killen har givetvis mc-kort och inget annat! Vet inte vad dom fått olovlig körning ifrån!
Civilbilen hettsade honom utan verken blåljus eller sirener sen börjar dom bara tuta på han men han fortsätter köra (Givetvis en aning för fort) då han fortfarande inte har en aning om att det är polisen.. Tillsist sätter dom på blå ljus vilket han inte uppfattar direkt förens det är försent och han känner en smäll från vänster sida på hojen i en rondell som poliserna genade över vilket gjorde att han bröt handen på tre ställen..
Han blev troligtvis chockad och rädd då och försökte köra vidare men gick inte så bra med bruten hand och for ut på åkern..

Polisen var givetvis först på platsen och slet av han hjälmen vilket är rent IDIOTISKT ifall han haft nackskador och liknade!
Hoppas dom ansvariga poliserna sover väldigt dåligt och ställs tillsvars för vad dom gjort!!!

Om du känner honom så kanske du kan svara på en sak då.

Enligt vad jag fattade det i artikeln så hade han kört förbi poliskontrollen där han blev invinkad men struntade i att stanna eller om han inte såg polisen som stod på vägen. Stämmer det?

Oavsett vad som är fallet i den frågan så är det ju ändå så att du är skyldig att hålla sådan uppsikt att du kan lämna utrymme för utryckningsfordon. Det är bland annat det som backspeglarna är till för så om han inte såg polisen så har han brustit i att hålla uppsikt. Nu är ju inte det grund för att preja någon av vägen men ändå.

Jag undrar hur stor del av sanningen som du fått ifrån din polare. Min erfarenhet är att det finns många som hävdar att alla poliser är så djävla otrevliga och hemska och alltid tar chansen att djävlas.
Dom gånger jag haft att göra med polisen har dom alltid betett sig korrekt och det är väl i storleksordningen 30-40 gånger som jag blivit stoppad. Dom flesta gångerna för rutinkontroller men några fortkörningar också. Inte en enda gång har en enda polis betett sig illa.

Så min gissning är att sanningen ligger någonstans mellan vad din polare sagt och vad polisen uppgivit. Ingen människa är någonsin helt sanningsenlig för allt man säger och redogör för blir i större eller mindre grad vinklat efter ens egna åsikter.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar i ditt inlägg. Först säger du att han körde av på en raksträcka och sen säger du att han blev prejad i en rondell och därefter körde av vägen. Raksträckor finns inte i rondeller.
Och hur man prejar någon så att denne bryter handleden, på tre ställen, utan att han ramlar i backen först det fattar jag inte. Styret sticker ju ut utanför handen och om dom knuffar på styret lutar hojen undan sig och svänger.
Historien stämmer helt enkelt inte.

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Dra från polisen, bli ikappkörd av polisen, bli prejad (bryta handleden genom eller inte genom att köra omkull (?), fortsätta, eller resa sig upp och fortsätta (?), dra ifrån polisen igen, definitivt köra omkull... Sensmoral = Dumhet gör ont!

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Det mesta är inte så svårt att förstå...?
Det finns rondeller och raksträckor efter rondeller i hela landet eller?
Så länge han inte har mördat, våldtagit eller rånat någon (eller dyligt)
kan det aldrig vara ok att preja en motorcyklist!!!
Uppsikt för uttryckningsfordon... Om det nu var så att han missade dom (eller troligare smet) så är det inte skäl nog för att utsätta honom för livsfara!

Om man tycker att en smitning är skäl nog för att ta livet av någon då har vi ett mycket spännande samhälle snart...

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Uppsikt för uttryckningsfordon... Om det nu var så att han missade dom (eller troligare smet) så är det inte skäl nog för att utsätta honom för livsfara!

Om man tycker att en smitning är skäl nog för att ta livet av någon då har vi ett mycket spännande samhälle snart...

Lätt för polisen att veta eller? Är rätt övertygad om att merparten av de trafikanter som "drar" från polisen faktiskt har begått ett brott...

Men men, kanske skall uppmana alla mördare, våldtäktsmän/kvinnor, rånare och dylikt att ha en skylt på ryggen som säger att det är ok att preja dem eftersom de är "riktigt" kriminella. På det viset behöver ju inte polisen och medborgarna vara osäkra på om det är en mördare som kommer undan när någon "drar" ifrån en rutinkontroll/polisen.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Sen vet jag inte riktigt vad du menar i ditt inlägg. Först säger du att han körde av på en raksträcka och sen säger du att han blev prejad i en rondell och därefter körde av vägen. Raksträckor finns inte i rondeller.
Nästan alla rondeller (cirkulationsplatser) jag vet om har en raksträcka i direkt anslutning. Tar i de flesta fall bara någon sekund att skifta sin position mellan cirkulationsplats och raksträcka.
Och hur man prejar någon så att denne bryter handleden, på tre ställen, utan att han ramlar i backen först det fattar jag inte. Styret sticker ju ut utanför handen och om dom knuffar på styret lutar hojen undan sig och svänger.

Jag vet en handfull olyckor mellan MC och bil där MCn lyckats hålla sig på hjulen efter kollisionen trots grova skador på föraren (Edit: Gällande skador på föraren är det i dessa fall oftast skador på benen). Även om man i de flesta fall går omkull så finns fortfarande en liten chans att man håller sig upprätt. Hojen strävar ju trots allt efter det.

I övrigt så tror jag också att sanningen ligger någonstans i mitten. Av egen erfarenhet så vet jag hur det kan låta på de "drabbade" gällande polisens agerande. Dock, har poliserna gjort fel så ska de stå till svars för detta. Som jag har uppfattat det så är det hela under utredning.

Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Menar du att du skiter fullständigt i att hålla ner farten på 30-sträckor förbi skolor och dagis och inne i stan???

Jag håller med om att hastighetsgränserna i många fall är lågt satta och jag överskrider hastighetsgränserna ganska ofta men inte konstant. Jag väljer mina tillfällen och platser. En lågt trafikerad väg i obygden kan jag dra på lite extra men inne i stan håller jag igen. Och jag håller med om att det kanske är lite väl stort fokus på hastigheterna och lite för lite fokus på många andra farliga beteenden i trafiken. Men det betyder inte att polisen ska sluta kolla helt.

Menar du förresten att polisen ska stoppa folk, kolla om dom är nyktra och äger hojen och sedan släppa dom utan att kontrollera om dom har körkort??? Det verkar mer än lovligt dumt faktiskt.
Att du och alla dina polare valde att köra olovligt betyder inte att det plötsligt blev OK. Det betyder bara att ni gjorde det.

Personligen anser jag inte att en person som inte har körkort ska ut i trafiken på egen hand. Detta på grund av att körkortet är ett bevis på att man besitter vissa grundläggande färdigheter vad gäller att framföra aktuellt fordon i trafiken. Har man inte körkortet har man inte beviset på sin färdighet. Sen kan man tycka vad man vill om körkortsprovet. Olovlig körning är olovlig körning och det ska beivras. Liksom rattfylleri och mycket annat.

Ditt resonemang håller bara tills du är ute på en söndagstur med hojen och blir överkörd av en 18-åring som är ute och "övningskör" med sin pappas Volvo men egentligen inte har en susning om vad bilkörning är mer än att han sett det på TV.
Det är just sådant som jag inte vill ska hända.
Du drar väldigt konstiga slutsatser! Vistas du verkligen ute i verkligheten eller skojar du med mig?

Förbi dagis brukar jag ladda på extra, samma i villakvarter med ungar överallt och noll sikt. Jag chansar alltid i dom lägena!

Olovlig körning i sig är ju så oskyldigt det bara kan bli. Olagligt? -Ja. Omoraliskt? - Inte särskilt. Vi snackar inga jorden runt resor i 200 blås utan lite körande till och från manöverbanan etc.
Ja det kanske ska bötfällas med en 1000-lapp men nu är det väl dagsböter + spärrtid. Konstigt att folk inte stannar! :huvet

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Nix, jag skämtar inte.

Det är många som misshandlar, våldtar, gör inbrott och stjäl hojar också. Ska det bli lagligt bara för att många gör fel? Tänk om din hoj alltid blir påkörd när du parkerar den, och när du anmäler det får till svar att "Det är ju så många som gör det, så vi bryr oss inte"?

Men, han som smiter kanske är en lyst brottsling? Våldtäktsman, langare, våldsman eller hojtjuv?
Om polisen har som taktik att fånga våldtäktsmän och våldsmän i laserkontroller förstår jag ifall polisen har problem att lösa brott! För övrigt känns det där resonemanget att "TÄNK OM" som ett jäkligt dåligt argument för att den enskilda polismannen ska få en chans att återupprätta sitt ego.

Nej inte okej för att många bryter mot lagen. Men om man inte har för avsikt att skada någon, ej heller är nära att skada någon, det finns helt enkelt inget offer för gärningen (olovlig körning) så ser jag ingen anledning att staten skulle beivra brottet så hårt som dom gör.

Detta känns som självklarheter, fattar inte att jag behöver skriva det ens.

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Nej inte okej för att många bryter mot lagen. Men om man inte har för avsikt att skada någon, ej heller är nära att skada någon, det finns helt enkelt inget offer för gärningen (olovlig körning) så ser jag ingen anledning att staten skulle beivra brottet så hårt som dom gör.

Detta känns som självklarheter, fattar inte att jag behöver skriva det ens.

Finns inget offer för någon som utger sig för att vara läkare utan att ha läkarlegitimation heller eller???

Bara för att du kanske föddes på en mc, har kört cross sen du var 8 månader och behärskar hoj och trafik till 100% men inte kommit dig för att ta lappen så kanske inte det är så för alla. Känner flera som inte ens kört moppe innan de tog tung mc. Att ha dem i trafiken innan de hade tagit körkort hade varit direkt förenat med livsfara för ALLA andra trafikanter. Lagarna vi har i detta landet är inte bara skrivna för dig och dina supergrymma mcmutantpolare.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
What you reap is what you sow. Har man så kass uppsikt att man inte stannar vid en poliskontroll så vetefan om man bör ha körkort, det är bara en tidsfråga innan man missar nåt annat och kör ihjäl en oskyldig. Nej, några sympatier kommer inte härifrån i alla fall.

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1
Om du känner honom så kanske du kan svara på en sak då.

Enligt vad jag fattade det i artikeln så hade han kört förbi poliskontrollen där han blev invinkad men struntade i att stanna eller om han inte såg polisen som stod på vägen. Stämmer det?

Oavsett vad som är fallet i den frågan så är det ju ändå så att du är skyldig att hålla sådan uppsikt att du kan lämna utrymme för utryckningsfordon. Det är bland annat det som backspeglarna är till för så om han inte såg polisen så har han brustit i att hålla uppsikt. Nu är ju inte det grund för att preja någon av vägen men ändå.

Jag undrar hur stor del av sanningen som du fått ifrån din polare. Min erfarenhet är att det finns många som hävdar att alla poliser är så djävla otrevliga och hemska och alltid tar chansen att djävlas.
Dom gånger jag haft att göra med polisen har dom alltid betett sig korrekt och det är väl i storleksordningen 30-40 gånger som jag blivit stoppad. Dom flesta gångerna för rutinkontroller men några fortkörningar också. Inte en enda gång har en enda polis betett sig illa.

Så min gissning är att sanningen ligger någonstans mellan vad din polare sagt och vad polisen uppgivit. Ingen människa är någonsin helt sanningsenlig för allt man säger och redogör för blir i större eller mindre grad vinklat efter ens egna åsikter.

Har inte sagt att alla poliser är otrevliga..
Dom flessta är mycket trevliga och tillmötesgående SÅ LÄNGE du gör som dom vill..
Har du en annan åsikt än dom så är du inte jätte populär..
Det samma gäller om du bryter mot någon lag.
Tolka mig inte fel nu.. menar inte att dom ska ha vadderade handfängslar till mödare, våldtäcksmän osv...nej
Men hur många har inte kört för fort någon gång???
Kan jämföras med att om du suttit i en bil och inte stannat
(För att du endast kört för fort) hade du tyckt det va ok om
dom sköt skarpt mot er då??
Hade du inte stannat vid någon av de 30-40 gg så hade dom nog inte varit alltför trevliga och bjudit på kaffe efteråt.

Jag vet inte heller precis hur allt gick till då jag bara hört allt snabbt då han fortfarande va omskakad, skadad och medicinerad.
Påstår inte att han inte gjort nåt fel.. det är olagligt att köra för fort.
MEN det är det också att själa från en butik.. hade nog blivit mer liv i luckan om polisen sköt en snattare som försökte smita.
Tror knappast han räknade med att dom skulle köra på han oavsett om han sett dom eller inte..och vad jag fattade så va det ingen poliskontroll utan en civilare som låg bakom och skulle stoppa honom.
Vad jag förstod så blev han påkörd i en rondell men klarade det och fortsatte ut på en raksträcka och tappade sedan kontrollen.. på grund av skador på han själv och hojen.. eller för att han tittade på fåglar :glömdet

Poängen är den att jag tycker polisen överagerat här och hoppas dom får stå tillsvars för det!
Han kunde ju ha dött för ***!!! men så tänker inte farbror blå.
Nej han har ju kört för fort preja honom av vägen så vi kan ge honom böter!!!
(Dom kanske ville ta hans körkort också iom han inte stannade)

Jag tänker inte gå in på detaljer för det har inte med saken att göra!!
Han va inte kriminell på något sätt förutom att kanske ha kört för fort!
Hade polisen sett någon mörda sedan hoppa upp på en hoj och dra rullen....
visst bara preja på!
Tycker man borde va misstänkt till något som kan ge MINST fängelse innan det ska va ok att preja en mc och riskera hans liv!
Verkar som om dom fattat detta själva då dom valt att hålla tyst om det och nekar till all inblandning till olyckan..
Dom som läst artikeln vet att dom skyller på tekniskt fel på hojen..:huvet

Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Har inte sagt att alla poliser är otrevliga..
Dom flessta är mycket trevliga och tillmötesgående SÅ LÄNGE du gör som dom vill..
Har du en annan åsikt än dom så är du inte jätte populär..
Det samma gäller om du bryter mot någon lag.
Tolka mig inte fel nu.. menar inte att dom ska ha vadderade handfängslar till mödare, våldtäcksmän osv...nej
Men hur många har inte kört för fort någon gång???
Kan jämföras med att om du suttit i en bil och inte stannat
(För att du endast kört för fort) hade du tyckt det va ok om
dom sköt skarpt mot er då??
Hade du inte stannat vid någon av de 30-40 gg så hade dom nog inte varit alltför trevliga och bjudit på kaffe efteråt.

Jag vet inte heller precis hur allt gick till då jag bara hört allt snabbt då han fortfarande va omskakad, skadad och medicinerad.
Påstår inte att han inte gjort nåt fel.. det är olagligt att köra för fort.
MEN det är det också att själa från en butik.. hade nog blivit mer liv i luckan om polisen sköt en snattare som försökte smita.
Tror knappast han räknade med att dom skulle köra på han oavsett om han sett dom eller inte..och vad jag fattade så va det ingen poliskontroll utan en civilare som låg bakom och skulle stoppa honom.
Vad jag förstod så blev han påkörd i en rondell men klarade det och fortsatte ut på en raksträcka och tappade sedan kontrollen.. på grund av skador på han själv och hojen.. eller för att han tittade på fåglar :glömdet

Äpplen och päron!

Om du nu tycker att man kan sätta likhetstecken mellan att preja en mc och att skjuta skarpt efter en bil så talar väl det ÄNNU MER för att han borde tvärnitat, gått av bågen, ställt sig med händerna i luften och sagt: skjut inte! när han blev prejad?

Det hade nog varit min reaktion om polisen började skjuta skarpt efter mig om jag var ute och körde bil :va

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1

Mycket bra inlägg! :tummenupp
Tack för att det finns förståndiga människor!

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1
Lätt för polisen att veta eller? Är rätt övertygad om att merparten av de trafikanter som "drar" från polisen faktiskt har begått ett brott...

Men men, kanske skall uppmana alla mördare, våldtäktsmän/kvinnor, rånare och dylikt att ha en skylt på ryggen som säger att det är ok att preja dem eftersom de är "riktigt" kriminella. På det viset behöver ju inte polisen och medborgarna vara osäkra på om det är en mördare som kommer undan när någon "drar" ifrån en rutinkontroll/polisen.

Måste va bland den messt korkade som gjort ett inlägg genom tiderna! :huvet
Bättre att preja alla av vägen då för det kan ju vara en brottsling :huvet

Om du läst tidigare inlägg så hade du fattat att detta handlar om fortkörning!
Och då är det aldrig ok att peja en mc vilket kan leda till döden!
Då kan man lika gärna säga att det är ok för polis att skjuta efter fortkörare som inte ville stanna.

Menar inte att dom bara behöver ignorera fortkörare men det måste finnas andra metoder.. jaga på om dom vill men ge *** i att preja.

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1
Äpplen och päron!

Om du nu tycker att man kan sätta likhetstecken mellan att preja en mc och att skjuta skarpt efter en bil så talar väl det ÄNNU MER för att han borde tvärnitat, gått av bågen, ställt sig med händerna i luften och sagt: skjut inte! när han blev prejad?

Det hade nog varit min reaktion om polisen började skjuta skarpt efter mig om jag var ute och körde bil :va

Hade nog varit min reaktion också..
men jag hade varit så långt fram att dom bara vänt hemmåt och köpt munkar istället.:tungan

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept