Politiktråden

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du står o kastar sten i glashus...
Ska vi sjunka till din nivå och visa upp alla klipp på Sahlin o Ohly ??? Tänk på vilken bakgrund Sahlin har och vad hon har gjort. Hon är ju en tjuv och fuskare av stora mått... vill vi verkligen ha henne som representant för sverige, nej tack...

Till min nivå?
Jag påpekade att det finns filmer på Youtube med moderater med, eftersom det redan har länkats filmer på Mona och Pedersen. Sviktar minnet?:va
Vad Sahlin har gjort är jag medveten om eftersom det redan har tagits upp i tråden. Hon är inte mer än mänsklig. Tror du hon är den enda som tex har köpte en Toblerone eller kört med en obesiktad bil etc?


Jag har dessutom jobbat inom kriminalvården och det finns kraftiga belägg för för det han säger. Har inte sett någon som faktiskt dementerat det Reinfelt säger. 90% av alla grova brottslingar (sådana som kostar samhället otroliga pengar) som jag arbetat med är invandrare. Men vi är så patetiskt korrekta i Sverige att ingen vågar säga det... nej, jag är ingen rasist, tvärtom.
Håller med om att det är bättre att fria än att fälla, att det är värt att satsa stora pengar för att få bukt med problemen på lång sikt. Men det sätt sossarna arbetat är helt fel.

Vart kriminalvården kom in vet jag inte, men tidigare ämnet var bidragstagare.
Kostnaden för en fängelseplats på ett svensk fängelse är nästan 1 miljon kronor om året.
Ungefär 25 procent av alla fängelsekunder i Sverige är utländska medborgare.
Av de som dömts till svenskt fängelse i fyra år eller mer är 40 procent utländska medborgare.
Resterande är Svenskar, om dom har invandrarbakgrund finns ingen statistik på.
 
Last edited:

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
hellre en kommunal skola där vinsten går tillbaka till kommunen(dig och mig bla.) än en privatskola där pengarna går rakt ner i fickan på nån gubbe/gumma som anställer lärare som inte är lärare för att pressa lönerna samt håller ner kostnaderna + ger ett högre betyg för att locka elever till skolan och på så sätt skickar ut elever med allt för höga betyg men kan nada.. :huvet


MEN klart att det finns privatskolor som är jävligt bra också!(Finns alltid undantag)
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Till min nivå?
Jag påpekade att det finns filmer på Youtube med moderater med, eftersom det redan har länkats filmer på Mona och Pedersen. Sviktar minnet?:va
Vad Sahlin har gjort är jag medveten om eftersom det redan har tagits upp i tråden. Hon är inte mer än mänsklig. Tror du hon är den enda som tex har köpte en Toblerone eller kört med en obesiktad bil etc?


Vart kriminalvården kom in vet jag inte, men tidigare ämnet var bidragstagare. Kostnaden för en fängelseplats på ett svensk fängelse är nästan 1 miljon kronor om året. Ungefär 25 procent av alla fängelsekunder i Sverige är utländska medborgare.
Av de som dömts till svenskt fängelse i fyra år eller mer är 40 procent utländska medborgare. Resterande är Svenskar, om dom har invandrarbakgrund finns ingen statistik på.

Statistiken kan jag inte bestrida. Men det jag vet är att under de 4 år jag jobbade på häktet och skogome (skogome var en slussnings anhalt till dom större fängelserna) så var en överväldigande majoritet av icke svensk härkomst. Min poäng var att det finns belägg för en stor kostnad relaterad till en viss grupp. Men visst, jag drev iväg...

Sahlin bröt ju ihop totalt under ett antal år med stöld, kronofogden, kursat företag etc etc. Jag vet inte om det är särskilt normalt...

Hade Anna Lind funnits kvar så hade jag inte haft så mycket emot sossarna då deras och moderaternas politik överenstämmer ganska bra med några års glapp.

Var det inte vänsterpartiet som tog 17 av ny demokratis 18 punkter från manifestet 7 år senare ? :D


En av de största anledningarna till att jag skyr vänsterblocket som pesten är Sahlin, Östros och samarbetet med vänstern. Vill vi verkligen att Sahlin skall representera sverige i världen och vill vi ha en kommunist i regeringen?
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
det är en viss skillnad på häktet och en fastställd dom..

jag var på en föreläsningen en gång där en inbjuden föreläsare var ansvarig för en av våra anstalter..

Han berättade att våra fängelser sitter det mest svenskar,norrmän och finnar.. Norrmän och finnar går in som utländskt påbrå, fast när vi tänker på utlänningar så brukar man oftast tänka på de med svart hår och med mycket skägg..

Svenskarna som sitter inne sitter oftast inne för ekonomisk brottslighet och andra svenssonbrott så som förskingring, förgriper sig på barn och våldsbrott mot sina fruar,
Finnar och norrmän slåss tydligen en hel del, gärna med tillhyggen..

Visst finns det en å annan mörkhårig men har väldigt svårt att tro att den andelen representerar våra fängelser då det bor över 9 miljoner invånare i Sverige och av dessa e la ca 1,5 miljoner utlänningar eller 2-3 generationens invandrare och då är finnarna och norrmännen inräknade..
 
Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
det är en viss skillnad på häktet och en fastställd dom..

jag var på en föreläsningen en gång där en inbjuden föreläsare var ansvarig för en av våra anstalter..

Han berättade att våra fängelser sitter det mest svenskar,norrmän och finnar.. Norrmän och finnar går in som utländskt påbrå, fast när vi tänker på utlänningar så brukar man oftast tänka på de med svart hår och med mycket skägg..

Svenskarna som sitter inne sitter oftast inne för ekonomisk brottslighet och andra svenssonbrott så som förskingring, förgriper sig på barn och våldsbrott mot sina fruar,
Finnar och norrmän slåss tydligen en hel del, gärna med tillhyggen..

Visst finns det en å annan mörkhårig men har väldigt svårt att tro att den andelen representerar våra fängelser då det bor över 9 miljoner invånare i Sverige och av dessa e la ca 1,5 miljoner utlänningar eller 2-3 generationens invandrare och då är finnarna och norrmännen inräknade..

Oftast jobbade vi på redan dömda. Det var väldigt ovanligt att jobba med en person som varit i sverige mer än 10 år som sitter inne för våldsbrott. Det du beskrev svenskar gör stämmer ganska bra.

Nu driver jag från ämnet ...
Vi har ju problem med invandring från krigshärdar (inte så konstigt) och det brukar ta 10 år innan de lugnar ner sig. Å ena sidan så behövs insatser för att få hjälp med trauman etc. Å andra sidan är det dags att sluta dalta. Fråga en valfri invandrare vad brottet hade inneburit "hemma". Då är det inte lika roligt längre...
 
Last edited:

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Rödgröna kan aldrig vinna med med laguppställningen Sahlin-Östros. Det spelar ingen roll hur bra frontfigurer MP o V har - de är ändå bara lobbyistpartier och inget för den breda massan.

Är det bara jag som stör mig på SVT:s och TV4:s vinklade bevakning? Alltifrån partiledarutfrågare, bisittare (tänker på laptop-gubben i SVT:s utfrågning -känd MP:are) och inte minst kanalernas andliga ledare luktar rödskägg lång väg.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Sahlin bröt ju ihop totalt under ett antal år med stöld, kronofogden, kursat företag etc etc. Jag vet inte om det är särskilt normalt...
Jag har stulit, fått brev av fogden, samt får se företaget vi startade som bortgånget...

Har du själv aldrig stulit, fått en betalningsuppmaning etc?

En av de största anledningarna till att jag skyr vänsterblocket som pesten är Sahlin, Östros och samarbetet med vänstern. Vill vi verkligen att Sahlin skall representera sverige i världen och vill vi ha en kommunist i regeringen?

Men är det personerna ifråga eller politiken dom driver du skyr?
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Nu höll jag mig inom jobbskatteavdragets tak för beräkningarna och redovisade i kronor för procent säger inte mycket, för det kronor som syns på lönespecifikationen. Ja, procentuellt har låginkomsttagarna fått högst, men en hög procent på en låg summa är inte samma sak som en låg procent på en hög summa! Det skiljer fortfarande 18.000sek/år utan att höginkomsttagaren behöver röra ett finger!

Den procentuella siffran säger väl allt! Om det inte var på det viset så skulle jag gärna betala samma skattekrona som någon med en 14 kSEK-lön ... inte helt oväntat har Skatteverket aldrig köpt den dealen...

Ja, vi lever efter den som har mycket kan bidra mer till samhället. Vad är det för fel med det?

När det, som nu, ska bidragas oproportionellt mycket mer är det fel. Punkt slut!

Klistrar in en gammel mail-klassiker som jag tycker passar in:

"En grupp på 10 personer brukade gå ut och äta middag. Notan som alltid var 1000 kr delades mellan de olika personerna beroende på deras inkomst på samma sätt som skatt betalas.

Person 1-4 betalade ingenting
Person 5 betalade 10 kronor
Person 6 betalade 30 kronor
Person 7 betalade 70 kronor
Person 8 betalade 120 kronor
Person 9 betalade 180 kronor
Person 10 betalade 590 kronor

Dag efter dag var alla nöjda och glada tills dagen kom då restaurangägaren bestämde sig för att ge gruppen rabatt med 200 kronor. De var ju så goda kunder! Gruppen var tämligen ense om att person 1-4 skulle fortsätta äta gratis och inte påverkas av rabatten, men sen kunde man inte enas om hur de som betalade för sig skulle påverkas. Ett förslag var att man delade 200 kronor med 6, alltså 33,3 kronor och drog av detta på notan för de som betalade. Men detta betydde ju i så fall att person 5 och 6 skulle få betalt för att äta, nej det gick ju inte heller! Restaurangägaren fick medla och kom fram till att det mest rättvisa borde väl kanske vara att dela rabatten efter ungefär samma system som de betalade, alltså enligt skattesystemet. Sagt och gjort, nu delades notan enligt:

Person 1-4 betalade ingenting
Person 5 betalade ingenting (10 kronor rabatt)
Person 6 betalade 20 kronor (10 kronor rabatt)
Person 7 betalade 50 kronor (20 kronor rabatt)
Person 8 betalade 90 kronor (30 kronor rabatt)
Person 9 betalade 130 kronor (50 kronor rabatt)
Person 10 betalade 510 kronor (80 kronor rabatt)

När gruppen utanför restaurangen sedan jämförde hur mycket de sparat på den här 200-kronorsrabatten utspelades denna konversation:

Person 5: "Jag sparade ju bara 10 kronor, medan person 10 sparade hela 80 kronor!"
Person 6: "Jag sparade också bara 10 kronor! varför ska han få 8 gånger mer än oss?!"
Person 7: "Ja, det är sant, jag fick bara 20 kronor, det är som vanligt de rika som roffar åt sig allting!"
Person 1-4: "Vi fick ingenting! Det här systemet gynnar bara de rika som suger blodet ur oss fattiga!"

Sådär fortsatte det och till slut fick person 10 nog och gick därifrån. Nästa dag gick gruppen, som till dagen bara bestod av person 1-9 till samma restaurang. Middagen var supertrevlig och ingen saknade person 10, tills notan kom och man insåg att det saknades 510 kronor..."
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
...En av de största anledningarna till att jag skyr vänsterblocket som pesten är Sahlin, Östros och samarbetet med vänstern. Vill vi verkligen att Sahlin skall representera sverige i världen och vill vi ha en kommunist i regeringen?

Han är inte bara kommunist utan även clown så jag förstärker:

Vill ni verkligen att Sahlin skall representera Sverige i världen och vill ni ha en kommunistisk clown i regeringen?

\m/
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
Den procentuella siffran säger väl allt! Om det inte var på det viset så skulle jag gärna betala samma skattekrona som någon med en 14 kSEK-lön ... inte helt oväntat har Skatteverket aldrig köpt den dealen...

Glöm nu inte att det är en vänstermänniska du talar med.
Du kan inte räkna hur mycket skatt du ska betala, du måste räkna hur mycket du ska få behålla efter att skatten är betald... :gnissla
dom har nämligen ett helt annat synsätt på det här med vem pengarna som folk arbetar ihop egentligen tillhör...
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Den procentuella siffran säger väl allt! Om det inte var på det viset så skulle jag gärna betala samma skattekrona som någon med en 14 kSEK-lön ... inte helt oväntat har Skatteverket aldrig köpt den dealen...

Det mest rättvisa vore givetvis en rak skattestats på inkomst, oavsett hur mycket man tjänar. Men S är inte intresserade av rättvisa. :glömdet

Jag har stulit, fått brev av fogden, samt får se företaget vi startade som bortgånget...

Har du själv aldrig stulit, fått en betalningsuppmaning etc?

Nej? Vad är ditt argument här egentligen? Betala dina räkningar i tid och ge fan i andras grejer är du snäll. Alla är inte som du och Mona, no offense.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den procentuella siffran säger väl allt! Om det inte var på det viset så skulle jag gärna betala samma skattekrona som någon med en 14 kSEK-lön ... inte helt oväntat har Skatteverket aldrig köpt den dealen...

När det, som nu, ska bidragas oproportionellt mycket mer är det fel. Punkt slut!

Den som har mer bidrar med mer, för att få ett jämställt samhälle!

Anser du att skattereformen under senaste mandatet gynnat de som verkligen behövde pengarna?

Enligt en granskning som riksdagens utredningstjänst (RUT) gjorde har den rikaste tiondelen av befolkningen i Sverige fått 23 procent av skattesänkningarna. De tio procent rikaste i Sverige har med regeringens politik fått mer i fickan än vad 60 procent av befolkningen har fått tillsammans.

Observera att underlaget för förmögenhet saknas...
mskatt.jpg
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Moderaterna genom tiderna;
• 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
• 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
• 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
• 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
• 1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
• 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
• 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
• 1927: Nej till folkskolereform.
• 1931: Nej till sjukkassan.
• 1933: Nej till beredskapsarbete.
• 1934: Nej till a–kassa.
• 1935: Nej till höjda folkpensioner.
• 1938: Nej till två veckors semester.
• 1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
• 1946: Nej till fria skolmåltider.
• 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
• 1947: Nej till allmänna barnbidrag.
• 1951: Nej till tre veckors semester.
• 1953: Nej till fri sjukvård.
• 1959: Nej till ATP.
• 1960–talet: Ja till apartheid. Moderaterna tog avstånd från alla sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och var emot det svenska stödet till ANC.
• 1963: Nej till fyra veckors semester.
• 1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka.
• 1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63.
• 1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan. Moderaterna röstade nej.
• 1976: Nej till femte semesterveckan.
• 1983: Nej till löntagarfonderna.
• 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
• 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter, men de moderata ledamöterna röstade nej.
• 2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade Irakkriget utom moderaterna.
• 2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning.
2006-2009:
• Ja till sänkt A-kassa
• Ja till sänkt sjukersättning
• Ja till höjda fackavgifter
• Ja till åtstramningar i sjukkassan – människor tvingas ut i arbete trotts svår sjukdom
• Nej till vård för papperslösa flyktingar
• Ja till skattesänkningar för rika
• Ja till FRA-lagen
• Ja till högre bonusar för chefer inom statlig verksamhet
• Ja till IPRED lagen
• Nej till gröna jobb.
• Nej till sex timmars arbetsdag.
• Nej till upprustning av offentliga sektorn
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov?

Du vill att jag ska svara ja på din fråga så du öppet kan kalla mig kommunist?

Precis så ser dock dagens samhälle ut. Den som tjänar mer betalar mer i skatt, och den som behöver skattemedel efter behov får det i form av tex skola, sjukvård, transportnät etc.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
hellre en kommunal skola där vinsten går tillbaka till kommunen(dig och mig bla.) än en privatskola där pengarna går rakt ner i fickan på nån gubbe/gumma som anställer lärare som inte är lärare för att pressa lönerna samt håller ner kostnaderna + ger ett högre betyg för att locka elever till skolan och på så sätt skickar ut elever med allt för höga betyg men kan nada.. :huvet


MEN klart att det finns privatskolor som är jävligt bra också!(Finns alltid undantag)

Du snackar om privatskolor men jag tror att du menar friskolor. Läs på innan du öppnar munnen. I början var det roligt att läsa allt strunt du kastar ur dig men nu är du bara jobbig.
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Du snackar om privatskolor men jag tror att du menar friskolor. Läs på innan du öppnar munnen. I början var det roligt att läsa allt strunt du kastar ur dig men nu är du bara jobbig.

ok, det kostar pengar att gå i en privatskola medan i en friskola är det "gratis" men de har fortfarande samma syfte,nästan alla iaf. Att vara vinstdrivande.. Det jag menade var att hellre en kommunal skola som man satsar på och samtidigt som överskottet går tillbaka till kommun/stat (oss)

(Friskola, egentligen fristående skola, är en skola med annan ägare än stat, landsting eller kommun. Svenska friskolor är skattefinansierade med skolpeng. En skola som helt eller delvis finansieras med elevavgifter kallas privatskola.)


Jag skall göra det lätt för dig, välj ignoreraknappen så slipper du läsa mina inlägg som är en massa strunt.. :tummenupp sedan behöver du inte vara otrevlig :huvet.. Typsikt borgare(ironi) :arsele
Jag har min åsikt och du din,det är det som gör oss unika, jag tror på mångfald och försöker respekterar alla även fast vi har olika syn/åsikter osv utan att hoppa på folk.
Håll dig i Mölndal och rösta på dina blåa vänner så håller jag mig på min kant och röstar på de som jag tycker är bäst.. Enkelt va :tummenupp och schysst mot alla. Det kallas demokrati om du inte visste det :tungan (haha, påhopp. kunde inte hålla mig och ingen är felfri :) )
 
Last edited:

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Den som har mer bidrar med mer, för att få ett jämställt samhälle!

Anser du att skattereformen under senaste mandatet gynnat de som verkligen behövde pengarna?

Enligt en granskning som riksdagens utredningstjänst (RUT) gjorde har den rikaste tiondelen av befolkningen i Sverige fått 23 procent av skattesänkningarna. De tio procent rikaste i Sverige har med regeringens politik fått mer i fickan än vad 60 procent av befolkningen har fått tillsammans.

Observera att underlaget för förmögenhet saknas...
mskatt.jpg

Vad betyder ett jämställt samhälle för dig?

Att alla ska ha lika mycket i plånboken den 25:e varje månad?
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag har stulit, fått brev av fogden, samt får se företaget vi startade som bortgånget...

Har du själv aldrig stulit, fått en betalningsuppmaning etc?

Men är det personerna ifråga eller politiken dom driver du skyr?

Har aldrig stulit eller fått en betalningsanmärkning. Skulle det på nåt sätt vara ok eller normalt? Säger inte att man måste vara perfekt på något vis. MEN skall man leda ett Sverige så måste man kunna föregå med bättre omdöme? Det räcker inte att säga att man "baske mig" minsann har kontroll över stadsfinanserna...


Du vinklar siffror till egen fördel och går till attack. Jag kan också gräva fram siffror som visar på hur mycket sossarna tjänar. Är det en del av vänsterblockets taktik? Med tanke på ditt engagemang i denna tråd så känns det som att du är en av sossarnas valarbetare.


Sossarna har tidigare visat att deras politik inte skiljer så mycket från högern. Som sagt innan så har jag egentligen inget emot sossarna. Men med ett tätare vänstersamarbete så är dom tvingade till kompromisser. Till lika stor del så är personerna bakom något som kraftigt missgynnar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top