Presidentvalet i USA 2024

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja men du kan inte exemplifiera runt de frågor jag ställde?

Har du koll på de mest liberala avarterna runt abort i olika länder och har du förståelse för diskussionen, eller är all abort alltid bra?

Finns det en risk att din aningen aggressiva och svartvita syn bidrar till polarisering?
När det gäller abort - och andra frågor - så är religiösa tomtars åsikter fullständigt ointressanta. Gränsen är medicinsk, inte religiös. Iran och liknande regimer får leka moralpoliser och begränsa kvinnors rätt att bestämma över sina kroppar med allt vad det innebär av mänskligt lidande, USA är en demokrati som bygger på människor som en gång flydde länder som begränsade individens rättigheter.

Trump är fullständigt pantad. Fler exempel på vad han faktiskt säger: https://x.com/thedailyshow/status/1824265068995133503?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När det gäller abort - och andra frågor - så är religiösa tomtars åsikter fullständigt ointressanta. Gränsen är medicinsk, inte religiös. Iran och liknande regimer får leka moralpoliser och begränsa kvinnors rätt att bestämma över sina kroppar med allt vad det innebär av mänskligt lidande, USA är en demokrati som bygger på människor som en gång flydde länder som begränsade individens rättigheter.

Trump är fullständigt pantad. Fler exempel på vad han faktiskt säger: https://x.com/thedailyshow/status/1824265068995133503?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ
Jag tyckte han sa igår att mer än 100% av nyskapade jobb går till immigranter.
Den är ju fin om jag hörde rätt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När det gäller abort - och andra frågor - så är religiösa tomtars åsikter fullständigt ointressanta. Gränsen är medicinsk, inte religiös. Iran och liknande regimer får leka moralpoliser och begränsa kvinnors rätt att bestämma över sina kroppar med allt vad det innebär av mänskligt lidande, USA är en demokrati som bygger på människor som en gång flydde länder som begränsade individens rättigheter.

Trump är fullständigt pantad. Fler exempel på vad han faktiskt säger: https://x.com/thedailyshow/status/1824265068995133503?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ
Läser du ens mina inlägg innan du besvarar dem? Det här är ju som att diskutera med en full kvinna. 🙈🥲
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Trump är ju bara en sida av problemet med dagens diskussions- och politiska klimat. Det är de extrema positionerna som hörs och syns och reagerar på varandra. Rimliga positioner och att integrera flera perspektiv kommer inte fram eftersom det bara är det som väcker känslor, upprör och bekräftar ens uppfattning som får spridning i sociala medier.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Läser du ens mina inlägg innan du besvarar dem? Det här är ju som att diskutera med en full kvinna. 🙈🥲
Även det har slagit mig ibland att oavsett vad trådämnet är så handlar det enligt dig i slutändan alltid om invandring, woke och/eller SD. Helt ok med vilken samhällssyn man har men inbilla dig inte att du alltid är lätt att följa i dina frågor/svar. :)

Din fråga var väldigt öppen och det innebär också att svaret inte kanske blir vad du tänkt dig. Mer specifik fråga, gärna ställd i ärlig ton utan undermeningar, får oftare ett rakare svar på det du ville ha svar på.

Nu är det så vad gäller abortfrågan (/fortplantning) att det är en gammal fråga som prästerskapet i alla tider velat ha makten över av skäl som torde vara uppenbara. Frigörelse av människor och då särskilt kvinnor, förutsätter makten över sin egen kropp.

Prästerskap, religiösa stater och klanvälde har vi sett vad det fört med sig genom historien. Och vi ser vad det för med sig idag där det får inträde.

Därför är frågan enkel. Och därför är ju de där religiösa dårarna även i USA så förbannat sorgliga eftersom de inte bara glömt sin egen historia utan också bortser från både verklighet och empiri. De är bara ”emot” och tror att de har någon slags högre moral eller mer rättfärdig tolkning av Herrens Ord. Och överallt där sådant sprids har vi ju sett att det går åt helvete.

Överallt där sekularisering, demokrati och jämställdhet sprider sig ser vi också välstånd, uppfinningar, utveckling.

Vilhelm Mobergs utvandrarsvit är ständigt aktuell, kanske ännu mer idag än när den kom.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Även det har slagit mig ibland att oavsett vad trådämnet är så handlar det enligt dig i slutändan alltid om invandring, woke och/eller SD. Helt ok med vilken samhällssyn man har men inbilla dig inte att du alltid är lätt att följa i dina frågor/svar. :)

Din fråga var väldigt öppen och det innebär också att svaret inte kanske blir vad du tänkt dig. Mer specifik fråga, gärna ställd i ärlig ton utan undermeningar, får oftare ett rakare svar på det du ville ha svar på.

Nu är det så vad gäller abortfrågan (/fortplantning) att det är en gammal fråga som prästerskapet i alla tider velat ha makten över av skäl som torde vara uppenbara. Frigörelse av människor och då särskilt kvinnor, förutsätter makten över sin egen kropp.

Prästerskap, religiösa stater och klanvälde har vi sett vad det fört med sig genom historien. Och vi ser vad det för med sig idag där det får inträde.

Därför är frågan enkel. Och därför är ju de där religiösa dårarna även i USA så förbannat sorgliga eftersom de inte bara glömt sin egen historia utan också bortser från både verklighet och empiri. De är bara ”emot” och tror att de har någon slags högre moral eller mer rättfärdig tolkning av Herrens Ord. Och överallt där sådant sprids har vi ju sett att det går åt helvete.

Överallt där sekularisering, demokrati och jämställdhet sprider sig ser vi också välstånd, uppfinningar, utveckling.

Vilhelm Mobergs utvandrarsvit är ständigt aktuell, kanske ännu mer idag än när den kom.
Min fråga är relativt enkel, är du något så när insatt i vad abortfrågan handlar om? Men du har redan besvarat den, du vet inget om detta ämne. Lugnt för mig. 🙂👍🏻
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min fråga är relativt enkel, är du något så när insatt i vad abortfrågan handlar om? Men du har redan besvarat den, du vet inget om detta ämne. Lugnt för mig. 🙂👍🏻
Mohahaha 😅

Det är precis det saken handlar om. Och man har försökt hitta frågor som ”drar röster” där abortfrågan är en av dem. Känslor känslor. Populister är sig lika överallt.

Men som sagt; det intressanta är snarare dynamiken i det som händer just nu. Förloraren Trump gaggar i nattmössan och det går upp för partiet att han är olämplig som kandidat - men har slagit ut övriga kandidater. Som demokraterna 2016.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Mohahaha 😅

Det är precis det saken handlar om. Och man har försökt hitta frågor som ”drar röster” där abortfrågan är en av dem. Känslor känslor. Populister är sig lika överallt.

Men som sagt; det intressanta är snarare dynamiken i det som händer just nu. Förloraren Trump gaggar i nattmössan och det går upp för partiet att han är olämplig som kandidat - men har slagit ut övriga kandidater. Som demokraterna 2016.
Du kan ju noll om detta, varför fortsätter du, du är ju inte ens intresserad av ämnet. 😅

Nä det här var ett riktigt lågvattenmärke. 🙈
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan ju noll om detta, varför fortsätter du, du är ju inte ens intresserad av ämnet. 😅

Nä det här var ett riktigt lågvattenmärke. 🙈
Ja du är dig lik, substanslöst i sak och mest kritik av andra debattörer. Nästan så man kan börja undra om det är sakfrågan eller bara diskussionen/skitkastningen du är mest intresserad av…

Vad tycker du själv är relevant i den amerikanska abortdebatten då? Och varför? Så kan vi börja där.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja du är dig lik, substanslöst i sak och mest kritik av andra debattörer. Nästan så man kan börja undra om det är sakfrågan eller bara diskussionen/skitkastningen du är mest intresserad av…

Vad tycker du själv är relevant i den amerikanska abortdebatten då? Och varför? Så kan vi börja där.
Varför ska jag börja, det var väl du som hade åsikter om abort.

Det du nu beskyller mig för är ju exakt det du gör - ingen substans alls om abort (har inte ens sett om du tycker Sverige eller Finland har bra lagstiftning) men grova angrepp på Donald Trumps person. Noll egna inspel vad du tycker själv, och ännu mindre något konkret mer än "prästerskap".

Aldrig sett en sådan här genomklappning från dig faktiskt.

Jag tar gärna en svängom runt abort men det är inte bäddat för det nu, verkar mest vara någon som är ute och letar länkar om varför Donald Trump är dum.

Men jag fattar, dålig vecka för en folkpartist, Danmark storyn kom ikapp er, osv. Got it. 🫡
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Men snälla, kan ni diskutera sakfrågan istället för varandra, så det blir lite intressantare att följa?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tråden handlar om presidentvalet 2024. Inte om abort eller om andra forumister. Helt klart. Kan någon se var det barkade?


Här är ett exempel på MAGA-lirare som förpestar både frågan, valet 2024 och USA, ärligt talat. :)
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tråden handlar om presidentvalet 2024. Inte om abort eller om andra forumister. Helt klart. Kan någon se var det barkade?


Här är ett exempel på MAGA-lirare som förpestar både frågan, valet 2024 och USA, ärligt talat. :)
Men det är också ett exempel på det jag tog upp tidigare - att det är de orimliga positionerna och idioterna som får uppmärksamheten och hamnar i fokus. Majoriteten av USA:s befolkning är inte idioter.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Var någon jobbig en som gick igenom Agenda 25 på Ekot i morse. Var väldigt SR-igt.

Oavsett om man håller med innehållet så är ändå Project 2025 upplägget något jag kan ställa mig bakom - en plan för hur man tänkt sig nå sina mål efter ett eventuellt lyckat val.

Skulle gärna se liknande förslag från andra parter, och en enkel kvartalsredovisning efter en regent är vald.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Oavsett om man håller med innehållet så är ändå Project 2025 upplägget något jag kan ställa mig bakom - en plan för hur man tänkt sig nå sina mål efter ett eventuellt lyckat val.

Skulle gärna se liknande förslag från andra parter, och en enkel kvartalsredovisning efter en regent är vald.
Ja som Tidöavtalet, utmärkt upplägg och väljarna kan pricka av.

Är det något dåligt i denna plan vad du vet?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men snälla, kan ni diskutera sakfrågan istället för varandra, så det blir lite intressantare att följa?
Ja, jag är ute efter att höra vad han tycker om abort, för han har åsikter i frågan men ändå inte.

Är det inte relevant att diskutera en faktisk skillnad mellan kandidaterna i denna tråd menar du?

Kolla längre upp, abort bla bla, och sedan? 😅
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja som Tidöavtalet, utmärkt upplägg och väljarna kan pricka av.

Är det något dåligt i denna plan vad du vet?
Har inte Trump försökt distansera sig från projekt 2025?
Är det bara en fint eller har han något specifikt emot?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, jag är ute efter att höra vad han tycker om abort, för han har åsikter i frågan men ändå inte.

Är det inte relevant att diskutera en faktisk skillnad mellan kandidaterna i denna tråd menar du?

Kolla längre upp, abort bla bla, och sedan? 😅
Ja, abortfrågan är absolut relevant med avseende på skillnaden mellan kandidaterna, så därför hade det varit mer intressant att höra er bådas sakliga argument om detta, istället för att recensera varandra.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, abortfrågan är absolut relevant med avseende på skillnaden mellan kandidaterna, så därför hade det varit mer intressant att höra er bådas sakliga argument om detta, istället för att recensera varandra.
Jag hoppas båda hamnar någonstans emellan skräckalternativen som utmålas av "andra sidan".😊
-Avrättning av bäbisar efter födsel.
-Ingen abort oavsett skäl.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hoppas båda hamnar någonstans emellan skräckalternativen som utmålas av "andra sidan".😊
-Avrättning av bäbisar efter födsel.
-Ingen abort oavsett skäl.
Någonstans där emellan hamnar nog alla, frågan är ju exakt var.
Den som låtsas eller påstår att svaret på den frågan är självklar eller enkel är inte insatt eller upprepar bara vad någon annan sagt.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top