Presidentvalet i USA 2024

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det hade visst varit "boring as hell" på VP debatten inatt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vad tror ni om detta påståendet?

157dadd1fa8f44531942b6f59b98d473.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad tror ni om detta påståendet?

157dadd1fa8f44531942b6f59b98d473.jpg
Sounds about right, samma pågår ju här.

Enda teoretiska bristen i tesen är att det finns ju per se inget som garanterar att dessa asylanter komma rösta demokratiskt, även om det är vad som kommer hända.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad tror ni om detta påståendet?

157dadd1fa8f44531942b6f59b98d473.jpg
Jag ser det som ytterligare ett tecken på att det kommer vara enormt svårt att kommande år, oavsett vem som vinner valet, återställa någon slags demokratisk grundtillit i USA. Iaf om man med demokrati inte bara menar att det blir som majoriteten tycker, utan som att kunna ha en större civilisation som löser gemensamma frågor på ett fredligt sätt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Sounds about right, samma pågår ju här.

Enda teoretiska bristen i tesen är att det finns ju per se inget som garanterar att dessa asylanter komma rösta demokratiskt, även om det är vad som kommer hända.

Jag tror det kan vara den stora skillnaden. Jag träffar en hel del mexikaner i sydvästra USA och de flesta verkar glada för möjligheten att ta sig dit och för att kunna arbeta sig till en bättre tillvaro. Jag kände likadant när jag kom hit för 20 år sen - man vill ta del av möjligheterna, inte skada den infrastruktur som gör drömmen möjlig.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag ser det som ytterligare ett tecken på att det kommer vara enormt svårt att kommande år, oavsett vem som vinner valet, återställa någon slags demokratisk grundtillit i USA. Iaf om man med demokrati inte bara menar att det blir som majoriteten tycker, utan som att kunna ha en större civilisation som löser gemensamma frågor på ett fredligt sätt.

Lite brandfackla här, men försvann inte demokratins effektivitet när allmänheten fick tillgång till distributionsmöjligheter som vida överstiger medias?

Drömmen vore:

Regeringen: beslut taget
Oppositionen: vi tycker inte om a, b, c, pga x, y, z, men accepterar majoritetens vilja
Media: ställer konkreta, djupa, meningsfulla frågor
Allmänheten: diskuterar på fikarummet och med grannar, men accepterar beslutet

Verkligheten idag:

Regeringen: beslut taget
Oppositionen: personangrepp mot Herr A och Dam B
Media: vinklat inslag angående Herr A’s ev snedtramp
Allmänheten: 100k felaktiga tweets, 500k grundlösa tyckanden på Facebook, och 250k memes, vilket Hygglige Svensson sedan baserar sin uppfattning på.


Hade inte media tappat bollen och gjort bort sig så rikligt de senaste 20 åren kanske det funnits en chans, men nu när gemene man litar mer på alternativ media och Flashback, så är det nog kört.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
...men nu när gemene man litar mer på alternativ media och Flashback, så är det nog kört.
Jag skulle säga att den som inte läser flashback och s.k. "alternativ media" (dvs inte Schibsted, Bonnier och Statens) får inte en rättvisande bild av samhället. Det är dock mycket behagligare att hålla sig i mainstream, men man missar vad som händer.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hänger du inte med?

Jag inledde ju med att sossarna förstört balansen i tillgång och efterfrågan när dom skulle göra hela svenska folket till akademiker.
Det är alltså sossarnas fel att det är brist på hantverkare och överskott på akademiker.

Jag missunnar ingen hantverkare något av det där. Problemet är som sagt var inte på individnivå utan systemnivå. Brist på hantverkare och de som utbildar sig får inte lön för besväret och åren utan lön. Exportindustrin försvinner ur landet och vi har blivit ett land där vi bara gör tjänster åt varandra.

Möjligt att jag är lite bitter och talar i egen sak eftersom jag är just den där forskarutbildade ingenjören som startade egen verkstad när industrin erbjöd mig lön i nivå som jag kunde få med svetsen i näven.
Lönen var inte enda anledningen men visst bidrog det till livsvalet.

Jag är förresten huvudsakligen godishandlare numera, efter att staten lagt många miljoner på att utbilda mig.
Medhåll
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Lite brandfackla här, men försvann inte demokratins effektivitet när allmänheten fick tillgång till distributionsmöjligheter som vida överstiger medias?

Drömmen vore:

Regeringen: beslut taget
Oppositionen: vi tycker inte om a, b, c, pga x, y, z, men accepterar majoritetens vilja
Media: ställer konkreta, djupa, meningsfulla frågor
Allmänheten: diskuterar på fikarummet och med grannar, men accepterar beslutet

Verkligheten idag:

Regeringen: beslut taget
Oppositionen: personangrepp mot Herr A och Dam B
Media: vinklat inslag angående Herr A’s ev snedtramp
Allmänheten: 100k felaktiga tweets, 500k grundlösa tyckanden på Facebook, och 250k memes, vilket Hygglige Svensson sedan baserar sin uppfattning på.


Hade inte media tappat bollen och gjort bort sig så rikligt de senaste 20 åren kanske det funnits en chans, men nu när gemene man litar mer på alternativ media och Flashback, så är det nog kört.
Grundproblemet är personers okunskap och dumhet.
Är det som möjliggör dagens situation.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Lite brandfackla här, men försvann inte demokratins effektivitet när allmänheten fick tillgång till distributionsmöjligheter som vida överstiger medias?

Drömmen vore:

Regeringen: beslut taget
Oppositionen: vi tycker inte om a, b, c, pga x, y, z, men accepterar majoritetens vilja
Media: ställer konkreta, djupa, meningsfulla frågor
Allmänheten: diskuterar på fikarummet och med grannar, men accepterar beslutet

Verkligheten idag:

Regeringen: beslut taget
Oppositionen: personangrepp mot Herr A och Dam B
Media: vinklat inslag angående Herr A’s ev snedtramp
Allmänheten: 100k felaktiga tweets, 500k grundlösa tyckanden på Facebook, och 250k memes, vilket Hygglige Svensson sedan baserar sin uppfattning på.


Hade inte media tappat bollen och gjort bort sig så rikligt de senaste 20 åren kanske det funnits en chans, men nu när gemene man litar mer på alternativ media och Flashback, så är det nog kört.
Det som gjorde demokrati möjligt från första början var att det gick att skapa en gemensam bild av det som sker så att man får en likartad omvärldsuppfattning och tillit till en gemensam berättelse. Där har media spelat en avgörande roll. I annat fall hade det varit helt omöjligt att skapa en tillit till en stat, att ens röst betyder något osv.

Sociala medier har totalt ändrat förutsättningarna för detta. Det är därför vi har konflikten om det fria ordet vs. cancellering och begränsningar just nu. Problemet är att båda dessa läger är helt fel på bollen och hopplöst fast i ett gammaldags tänkande. Att människor kan få kontakt med varandra är i sig inte ett problem, utan problemet handlar snarare om att de sociala medieplattformarna är optimerade för att skapa engagemang och uppmärksamhet. Det som skapar mest engagemang och uppmärksamhet råkar också vara det som upprör, splittrar och bekräftar våran befintliga bild - det är så våra hjärnor funkar.

När detta sker fullt ut så eroderas möjligheten att skapa tillit till gemensamma berättelser och då faller förutsättningarna för att kunna ha en demokrati samman, åtminstone inom ramen för nationalstater. Det blir rörigt, stökigt, bråkigt och förvirrat. I ett sådant landskap börjar människor efterfråga auktoritära ledare som med en fast hand kan styra upp allt och skapa en känsla av kontroll.

EDIT: Att traditionella medier ibland tappat och ibland upplevs tappat det helt är delvis ett resultat av detta. Men problemet kommer inte lösas enbart genom att människor återfår tilliten till massmedier, vi behöver också skapa nya sätt att bygga samhörighet och gemensam tillit till varandra i det nya sociala medielandskapet och det handlar INTE om att förbjuda människor att säga ”fel” saker.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag skulle säga att den som inte läser flashback och s.k. "alternativ media" (dvs inte Schibsted, Bonnier och Statens) får inte en rättvisande bild av samhället. Det är dock mycket behagligare att hålla sig i mainstream, men man missar vad som händer.

Det som gjorde demokrati möjligt från första början var att det gick att skapa en gemensam bild av det som sker så att man får en likartad omvärldsuppfattning och tillit till en gemensam berättelse. Där har media spelat en avgörande roll. I annat fall hade det varit helt omöjligt att skapa en tillit till en stat, att ens röst betyder något osv.

När detta sker fullt ut så eroderas möjligheten att skapa tillit till gemensamma berättelser och då faller förutsättningarna för att kunna ha en demokrati samman, åtminstone inom ramen för nationalstater. Det blir rörigt, stökigt, bråkigt och förvirrat. I ett sådant landskap börjar människor efterfråga auktoritära ledare som med en fast hand kan styra upp allt och skapa en känsla av kontroll.


Jag håller med er båda. Då är det väl i nationens intresse att släppa fram just auktoritära ledare, som med grundlagarna som ramverk, kan driva de förändringar som behövs? Utan käbbel, alltså.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag håller med er båda. Då är det väl i nationens intresse att släppa fram just auktoritära ledare, som med grundlagarna som ramverk, kan driva de förändringar som behövs? Utan käbbel, alltså.
Och vad skall de auktoritära ledarna göra med de som inte håller med, dvs de som inte delar deras berättelse och bild av vad som sker?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Grundproblemet är personers okunskap och dumhet.
Är det som möjliggör dagens situation.
Hur beskriver du dagens situation?
Och vad skall de auktoritära ledarna göra med de som inte håller med, dvs de som inte delar deras berättelse och bild av vad som sker?
Vad gjorde de s.k. icke auktoritära ledarna med oppositionen 1995-2015? Jag tycker vi gör samma.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hur beskriver du dagens situation?

Vad gjorde de s.k. icke auktoritära ledarna med oppositionen 1995-2015? Jag tycker vi gör samma.
Nu handlar det ju om USA-valet. Vad ser du för lösning där?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top