Herre nille, de drar på de stora växlarna. Egentligen borde det väl vara tjänstefel att lägga sig i valet sådär?
Sounds about right, samma pågår ju här.Vad tror ni om detta påståendet?
Jag ser det som ytterligare ett tecken på att det kommer vara enormt svårt att kommande år, oavsett vem som vinner valet, återställa någon slags demokratisk grundtillit i USA. Iaf om man med demokrati inte bara menar att det blir som majoriteten tycker, utan som att kunna ha en större civilisation som löser gemensamma frågor på ett fredligt sätt.Vad tror ni om detta påståendet?
Sounds about right, samma pågår ju här.
Enda teoretiska bristen i tesen är att det finns ju per se inget som garanterar att dessa asylanter komma rösta demokratiskt, även om det är vad som kommer hända.
Jag ser det som ytterligare ett tecken på att det kommer vara enormt svårt att kommande år, oavsett vem som vinner valet, återställa någon slags demokratisk grundtillit i USA. Iaf om man med demokrati inte bara menar att det blir som majoriteten tycker, utan som att kunna ha en större civilisation som löser gemensamma frågor på ett fredligt sätt.
Jag skulle säga att den som inte läser flashback och s.k. "alternativ media" (dvs inte Schibsted, Bonnier och Statens) får inte en rättvisande bild av samhället. Det är dock mycket behagligare att hålla sig i mainstream, men man missar vad som händer....men nu när gemene man litar mer på alternativ media och Flashback, så är det nog kört.
MedhållHänger du inte med?
Jag inledde ju med att sossarna förstört balansen i tillgång och efterfrågan när dom skulle göra hela svenska folket till akademiker.
Det är alltså sossarnas fel att det är brist på hantverkare och överskott på akademiker.
Jag missunnar ingen hantverkare något av det där. Problemet är som sagt var inte på individnivå utan systemnivå. Brist på hantverkare och de som utbildar sig får inte lön för besväret och åren utan lön. Exportindustrin försvinner ur landet och vi har blivit ett land där vi bara gör tjänster åt varandra.
Möjligt att jag är lite bitter och talar i egen sak eftersom jag är just den där forskarutbildade ingenjören som startade egen verkstad när industrin erbjöd mig lön i nivå som jag kunde få med svetsen i näven.
Lönen var inte enda anledningen men visst bidrog det till livsvalet.
Jag är förresten huvudsakligen godishandlare numera, efter att staten lagt många miljoner på att utbilda mig.
Grundproblemet är personers okunskap och dumhet.Lite brandfackla här, men försvann inte demokratins effektivitet när allmänheten fick tillgång till distributionsmöjligheter som vida överstiger medias?
Drömmen vore:
Regeringen: beslut taget
Oppositionen: vi tycker inte om a, b, c, pga x, y, z, men accepterar majoritetens vilja
Media: ställer konkreta, djupa, meningsfulla frågor
Allmänheten: diskuterar på fikarummet och med grannar, men accepterar beslutet
Verkligheten idag:
Oppositionen: personangrepp mot Herr A och Dam B
Media: vinklat inslag angående Herr A’s ev snedtramp
Allmänheten: 100k felaktiga tweets, 500k grundlösa tyckanden på Facebook, och 250k memes, vilket Hygglige Svensson sedan baserar sin uppfattning på.
Hade inte media tappat bollen och gjort bort sig så rikligt de senaste 20 åren kanske det funnits en chans, men nu när gemene man litar mer på alternativ media och Flashback, så är det nog kört.
Det som gjorde demokrati möjligt från första början var att det gick att skapa en gemensam bild av det som sker så att man får en likartad omvärldsuppfattning och tillit till en gemensam berättelse. Där har media spelat en avgörande roll. I annat fall hade det varit helt omöjligt att skapa en tillit till en stat, att ens röst betyder något osv.Lite brandfackla här, men försvann inte demokratins effektivitet när allmänheten fick tillgång till distributionsmöjligheter som vida överstiger medias?
Drömmen vore:
Oppositionen: vi tycker inte om a, b, c, pga x, y, z, men accepterar majoritetens vilja
Media: ställer konkreta, djupa, meningsfulla frågor
Allmänheten: diskuterar på fikarummet och med grannar, men accepterar beslutet
Verkligheten idag:
Oppositionen: personangrepp mot Herr A och Dam B
Media: vinklat inslag angående Herr A’s ev snedtramp
Allmänheten: 100k felaktiga tweets, 500k grundlösa tyckanden på Facebook, och 250k memes, vilket Hygglige Svensson sedan baserar sin uppfattning på.
Hade inte media tappat bollen och gjort bort sig så rikligt de senaste 20 åren kanske det funnits en chans, men nu när gemene man litar mer på alternativ media och Flashback, så är det nog kört.
Jag skulle säga att den som inte läser flashback och s.k. "alternativ media" (dvs inte Schibsted, Bonnier och Statens) får inte en rättvisande bild av samhället. Det är dock mycket behagligare att hålla sig i mainstream, men man missar vad som händer.
Det som gjorde demokrati möjligt från första början var att det gick att skapa en gemensam bild av det som sker så att man får en likartad omvärldsuppfattning och tillit till en gemensam berättelse. Där har media spelat en avgörande roll. I annat fall hade det varit helt omöjligt att skapa en tillit till en stat, att ens röst betyder något osv.
När detta sker fullt ut så eroderas möjligheten att skapa tillit till gemensamma berättelser och då faller förutsättningarna för att kunna ha en demokrati samman, åtminstone inom ramen för nationalstater. Det blir rörigt, stökigt, bråkigt och förvirrat. I ett sådant landskap börjar människor efterfråga auktoritära ledare som med en fast hand kan styra upp allt och skapa en känsla av kontroll.
Och vad skall de auktoritära ledarna göra med de som inte håller med, dvs de som inte delar deras berättelse och bild av vad som sker?Jag håller med er båda. Då är det väl i nationens intresse att släppa fram just auktoritära ledare, som med grundlagarna som ramverk, kan driva de förändringar som behövs? Utan käbbel, alltså.
Hur beskriver du dagens situation?Grundproblemet är personers okunskap och dumhet.
Är det som möjliggör dagens situation.
Vad gjorde de s.k. icke auktoritära ledarna med oppositionen 1995-2015? Jag tycker vi gör samma.Och vad skall de auktoritära ledarna göra med de som inte håller med, dvs de som inte delar deras berättelse och bild av vad som sker?
Nu handlar det ju om USA-valet. Vad ser du för lösning där?Hur beskriver du dagens situation?
Vad gjorde de s.k. icke auktoritära ledarna med oppositionen 1995-2015? Jag tycker vi gör samma.
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|