Racebuss

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
Den här borde duga för den kräsne....
Skulle pryda sin plats i depån.

sdb68176.gif
 

Bifogat

  • Tatra813-Kolos-armoured.gif
    Tatra813-Kolos-armoured.gif
    82.4 KB · Visningar: 178

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Teddy skrev:
Känner någon till olyckor där det funnits en fastsurrad hoj i bilen?

Jag tänker t ex på Nordgren som tidigare rekommenderat Toyota Previa, en helt vanlig familjebil utan skiljevägg eller lastgaller. Även Zoulfly använde en WW Transporter i familjeutförande, också den utan skiljevägg eller lastgaller. Vad säger lagen om att man kör runt med en hoj i bilen, om än fastsurrad? Vad händer om man krockar? Hur mycket säkrare är lastgaller och skiljevägg? Håller spännbanden vid en olycka?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag tror absolut man ska ha ett fordon med en riktig skiljevägg. Står hojen fastspänd direkt mot väggen så borde man klara sig bra från hojen i sig, åtminstone tills själva krocken även utan hoj hade varit livsfarlig. Det farliga är lösa objekt som accelererar, därför kan en öppen buss bli en dödsfälla även om hojen står kvar. Vem vill ha däck, jeepdunkar och annat i skallen? :död
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Neutral skrev:
Jag tror absolut man ska ha ett fordon med en riktig skiljevägg. Står hojen fastspänd direkt mot väggen så borde man klara sig bra från hojen i sig, åtminstone tills själva krocken även utan hoj hade varit livsfarlig. Det farliga är lösa objekt som accelererar, därför kan en öppen buss bli en dödsfälla även om hojen står kvar. Vem vill ha däck, jeepdunkar och annat i skallen? :död
:fakta
Den dagen det smäller, och det gör det för eller senare, inte för alla men för någon, då kan ovanstående vara skillnaden mellan oskadd och död.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Nyteknik skrev:
Det förstår jag. Men jag tänker på den ohälsosamt hårda och tunga lasten och dess förmåga att mosa förare med passagerare.
Det beror ju på hur man säkrar lasten... :fakta

Jag säkrar hojen så pass att den antagligen står kvar fastspänd
i golvet även om bilen ligger upp och ner :tummenupp


Sen finns det ju dom som knappt säkrar den alls... :skrämd
 
Last edited:

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
RJ skrev:
Sitter och drömmer om en racebuss! Förhoppningsvis är inte drömmen så långt bort, frågan är bara vad jag skall ha? Kravet är diesel, kunna ta 2 hojar, lb-reggad och ha sittplats för minst tre personer. Har varit lite insnöad på en Vito men har hört en del mindre bra saker om den. Caravellen hade jag räknat bort därför jag trodde inte att det gick att lasta två hojar utan vaselin och skohorn men jag har kanske fel? Kom gärna med förslag och vore ytterst tacksam om ni skrev vad resp. bil drar per mil och hur hög fordonsskatten är. :)

Denna uppfyller dina krav ovan. Du skrev inget angående designen på den... :D
http://www.blocket.se/vi/7121595.htm?ca=11_s
 

Bifogat

  • 6989774522.jpg
    6989774522.jpg
    47.8 KB · Visningar: 201

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
ako skrev:
Denna uppfyller dina krav ovan. Du skrev inget angående designen på den... :D
http://www.blocket.se/vi/7121595.htm?ca=11_s
Cool! :tummenupp
Men det skall vara skåp. Jag och ObruT här på forumet åkte runt till 8 bilhandlare här i Umeå förra helgen för att mäta lastytan och klämma lite på olika bilar. Kan konstatera att Viton som jag håll så högt innan har dalat på topplistan. Skulle öppna sidodörren på ett objekt och de slutade med att dörren fortfarande var stängd medans jag hade handtaget i handen. :brinnerup Däremot verkar transportern fin och Opels Vivaro. Jumpy var också väldigt fin men jag undrar om den kommer att kännas för liten. Tyvärr hittade vi ingen Hiace.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nyteknik skrev:
Men är en större skåpbil så mycket säkrare om det verkligen smäller? Jag har ibland undrat vad som skulle hända vid en krock eller avåkning med de hundratals kilo metall som står mer eller mindre väl fastsurrat...

Ja, de är stabilare byggda och genom storleken finns det större deformationszoner innan den andra bilen träffar dig. Eller du träffar naturen. Men givetvis kan du skadas eller dö i en sådan också.

Vet hur farsans mercha 508 såg ut efter att en inlånad chaufför somnade och körde av vägen :gnissla i och för sig lyckades han komma upp på vägen igen hmm

Inte speciellt farligt för att kört ner ungefär 30m gunnebostängsel samt 2 hederliga cementstolpar cirka 30*30cm som höll 2 standard järngrindar till en villainfart.
Kofångaren samt höger framskärm med lyse hade tryckts in den del, behövdes en slägga och trycka ut dem några millimeter så de inte låg på däcket för att resan skulle kunna fortsätta.
Efter hemkomst blev bilen som ny med ny framskärm, kofångare, lyse samt framvagnsinställning då hjulet inte gillade cementstolpar.

Prova inte detta med en hijet, tror det skulle gå helt illa.

Vet andra tidigare som kört av vägen med liknande merchor och gjort en liten volt, lite omplåstring på lokala sjukan och sedan hemresa. Dock blev då bilen skrot.

Och det finns RIKTIG skiljevägg mellan last- och hyttdel på sådana skåpbilar. Den håller för allt lösplock som kanske inte kan surras fast på vettigt sätt.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mitsubishi L400, är det någon som har använt en sån? Några omdömen i så fall? Får man in två cyklar + dunkar, däck, verktyg osv i en sån? Bensinförbrukning, komfort, fartegenskaper (kan man marscha i 110-130 utan virvelbildning i tanken), osv?

Nyteknik skrev:
Skulle pryda sin plats i depån.

sdb68176.gif
Den där är så sjukt rå... :Bugar
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kamikaze kid skrev:
Som man köpt genom mig... :)

Har ev en transit -02 på g med full serviceinredning.
Lång modell och full ståhöjd.
Diesel och aut.

Jäklar vad du kränger bilar! :D Min transit har nu gått igenom besiktning utan anmärkning (men de tyckte att bromsledningarna bak behövde bytas inför nästa gång :gnissla nåja...). Båge med extraljus, ny ratt, ny höger framfjäder, nya bromsbelägg och en allmän genomgång av motorn, så blev det riktigt bra. Lite törstigare än Viton och klen som fan (bra för körkortet dock), men en riktig laståsna - den har kört tunga vedlass, skrot och några motorcyklar nu under vintern. Ska nu bara byggas om med plats för ett par passagerar till och ändå försöka bibehålla längden på skåpet för god lastförmåga - hur nu det ska gå ihop :)

Stor nackdel på vintern är bakhjulsdrift, lätt bakdel och automat. Det ska snökedjor till om man ska våga sig ut på isiga småvägar.

Viton är roligare att köra, men ganska liten i jämförelse. Kanonsäker i halt väglag. Har inte haft några allvarligare bekymmer med den dock, mest småfixar som man får räkna med på alla bilar.

Idealet vore en buss med full höjd och längd av typ LT35, Sprinter eller en Iveco med största möjliga motor. Får se när man får råd...
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Iveco med mekanisk dieselpump ska tydligen va en av dom bästa motorerna.
Helst ska man undvika dieselmotorer med elektronisk pump innebär bara DYRA kostnader då citydieseln bara medför haveri.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Webspy skrev:
Får man plats med en typ R1:a i en jumpy?

vi mätade å kollade...

svaret är nog ja......men trångt blir det (på diagonalen altså)
 

ZaXeS

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Småland
Hoj
Kronan, en grön
En fråga.
Kör ni inte hojarna?, Finns väll fan ingen anledning att låsa in dom sådär i en bur:fatta!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
TomK skrev:
Jäklar vad du kränger bilar! :D


Jepp...
Vill ju gärna hjälpa mina räserkamrater med prisvärda fortdon! :)

Nolltvåan har nu fått ett pris.

100,000:-

Då ska den in på verkstan för lite fixx först.
Och det finns spretans nya dubbdäck med.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Kamikaze kid skrev:
Jepp...
Vill ju gärna hjälpa mina räserkamrater med prisvärda fortdon! :)

Nolltvåan har nu fått ett pris.

100,000:-

Då ska den in på verkstan för lite fixx först.
Och det finns spretans nya dubbdäck med.

Du kan få ett BB-tråg och en BMW750 i inbyte....
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Webspy skrev:
Får man plats med en typ R1:a i en jumpy?
Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men det går in 2 R1:eek:r i en Jumpy. har lastat själv, så jag vet! :) (provat med en 03:a och en 04:a)

Nu ska jag avlägsna mig från ställen där jag inte hör hemma. :hej
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top