Rasistpollen

Vad tror ni?

• Antal röstningar
    0

Herkules

FUCK IT
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Cbr600rr 04
SSB skrev:
Grejen är ju den att "vi", den stora massan, alltid kommer att racka ner på de som har det sämst i samhället. Lets face it, någon kommer alltid begå brott i ett samhälle. Denna någon, (eller dessa), är med stor sannolikhet från samhällets bottenskikt, dvs fattiga, utslagna, arbetslösa osv.

Hur de hamnat där är inte så intressant just för det jag tar upp i det här inlägget. Men saken är den att skulle alla mörkhyade invandrare flytta från sverige imorgon skulle en ny syndabock utses...kanske finnar.

Skulle sedan finnarna flytta skulle vi böra se snett på alla jävlar som bor i hyresrätt som snattar och stjäl, bråkar och beter sig. Skulle alla dessa flytta, ja då jävlar har vi massa skattefuskande människor i bostadsrätter.

Skulle sedan dessa flytta då....ja, du ser vart jag vill komma. Hat och rasism är inte rationellt, därför kan man nog inte bemöta fenomenet särskilt rationellt heller. Ett svar på varför vi inte tycker illa om finnar längre skulle kanske besvaras med "Vi visste inte hur bra vi hade det när vi bara hade finnarna att klaga på!". Vad vet jag?

Men finnarna tyckte säkert att det (främlingsfientlighet alltså) luktade lika illa då som nu.

Riktigt bra sagt :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SSB skrev:
Men saken är den att skulle alla mörkhyade invandrare flytta från sverige imorgon skulle en ny syndabock utses...

Är det någon som på allvar förespråkat etnisk rensning? Att dra parallelen
Idéer om minskad och förändrad invandring och invandringspolitik = utvisning av alla mörkhyade är något magstark.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Markus skrev:
Är det någon som på allvar förespråkat etnisk rensning? Att dra parallelen
Idéer om minskad och förändrad invandring och invandringspolitik = utvisning av alla mörkhyade är något magstark.
Som du säkert förstår var det för att illustrera exemplet att vi alltid kommer att syndabockar i vårt samhälle. Ta bort en grupp så tar en ny grupp dess plats. Vilket sattes i relation till rasism "nu och då".

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
SSB skrev:
Som du säkert förstår var det för att illustrera exemplet att vi alltid kommer att syndabockar i vårt samhälle. Ta bort en grupp så tar en ny grupp dess plats. Vilket sattes i relation till rasism "nu och då".

Jag tycker absolut att du har rätt i ditt resonemang om behov av en syndabock.

Dock får det en till dimension när folks ovilja konstant riktats med folk med annan hudfärg och med argument som bara luktar illa dold rasism. Sen kan de kalla det multikulti, islamofobi eller vad de vill - trovärdigt är det inte.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
ah17 skrev:
Angående Bonnys statistikexercis. Här är just en så kallad svensk som skulle kunna spela statistiken ett spratt. Just denna killen spår jag en lysande framtid som folkkär programledare för allsång på skansen.

"Jag älskar Usama bin Ladin"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=441624&previousRenderType=6

Vad är din poäng med denna länken? Du hittar en dåre, och drar utifrån det slutsatsen att muslimer är dårar? Igen, och igen....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Just finnar är lite intressant, de dyker upp i undersökningar som sträcker sig tillbaka till förra sekelskiftet och har i princip alltid varit överrepresenterade vad gäller brott.Så ända in i våra dagar.

Då är min fråga till er som köper Rojas nedsabling av andra variabler än "sociokulturella" (Vad han nu menar med det). På vilket sätt har finnarna en annan "sociokultur" än Sverige och varför är den mer kriminell, var sociokulturen annorlunda precis efter kriget då flyktingströmmarna kom? Finnar i sitt hemland är ju mindre brottsbenägna än Svenskar i sitt. Vilket faktiskt skulle kunna tolkas som ett stöd för Jerzy Sarneckis påstående. Ett annat skulle kunna vara att brottsbenägna personer rör sig mer över gränserna (en väldigt tidig förklaring i fallet finska invandrare).

Verkligheten är aldrig enkel, oavsett om en av folkpartiets tre invandrare säger det.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
...

Verkligheten är aldrig enkel, oavsett om en av folkpartiets tre invandrare säger det.

Förklaringsmodellen som hävdar att det är de sämst lottade som är kriminella tar ju iofs avstamp i idén om olika klasser. Inte högerns favorit direkt, det där klasstänkandet...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vad gäller mänskliga raser så finns det ju sådana uppdelningar(den klassiska är indelad i sju stycken). Vissa anser att det dock inte finns några belägg för att dela in människan i raser då den genetiska variationen är större inom raserna än mellan dem.

Men om man ska se helt objektivt på det så gäller det också tex hundar. Den genetiska skillnaden mellan en Schäfer och en Labrador är inte större än mellan en Kaukasier och en Negroid.

Men som Richard Lewontin sade redan 1929.

Citat NE:"indelningen i mänskliga raser är socialt värdelös och direkt förödande för sociala och medmänskliga förhållanden. Eftersom rasklassifikation även visat sig sakna genetisk och taxonomisk betydelse finns det inga skäl att ha den kvar".

Vilket han har en tydlig poäng med tycker jag.

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
SSB skrev:
Grejen är ju den att "vi", den stora massan, alltid kommer att racka ner på de som har det sämst i samhället...

Bland det bästa som någonsin har skrivits/kommer att skrivas på Sporthoj.com? :tummenupp :Bugar Får jag kyssa dina stinkande(?) fötter?

Det är egentligen så självklart, men ytterst få har insett det.

---

Lite :Bugar :Bugar :Bugar till Chris Ash, korvgubbe och säkert någon till för att ni alltid outtröttligen käftar emot höger-pojkarna i rasisttrådar.

Last edited:

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Herkules skrev:
Det står inte nånstans i kuranen att man ska slå kvinnor eller att dom måste bära slöja, bara när dom ber och e i muské.

Jodå, det står visst att man får :fatta! sin fru.

:blah

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Ringo skrev:
Bland det bästa som någonsin har skrivits/kommer att skrivas på Sporthoj.com? :tummenupp :Bugar Får jag kyssa dina stinkande(?) fötter?

Det är egentligen så självklart, men ytterst få har insett det.
Kör hårt, mina fötter luktar gott :D

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
SSB skrev:
Under samtalet konstaterade Ahlberg att den nya rapportens resultat i allt väsentligt bekräftade resultaten från den tidigare rapporten."[/I]

Därför kan han ju med trovärdighet referera till den befintliga rapport från 1996, som man får anta att han läst.

MAURICIO ROJAS Riksdagsledamot och integrationstalesman (fp)
Som sagt har han fortfarande inte läst den och skall den debatteras är det kanske bättre att göra det när den är publicerad? Det finns som sagt en chans att han var ute efter något, som skulle kunna vara att styra debatten i en viss riktning, vilket i så fall har lyckats här, även om det KANSKE inte är huvudkonklusionen i rapporten.
Att han inte är en dj-el på statistik framgår väl nästan av det han framför i artikeln och jag väntar därför hellre på uttalande från de som har ALL information i frågan.

Det med Ny demokrati var bara en pik till Fp som var negativa till just Ny Demokrati en gång i tiden men nu tagit upp deras hjärtefrågor...
Röster luktar inte och det är ju det dem behöver.
Förlåt; det var tydligen pengar som inte luktade! Rösterna i mitt huvud gör mig förvirrad ibland. :pannkyss

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Chrille skrev:
Jo, men det är ju just det som gör att diskussionerna luktar värre nu för tiden. Vem skäller över finnar när det finns blattar?

(Det är min egen, högst personliga uppfattning och personligen kommer jag från en industrimiljö där den finska invandringen var helt rätt. En mycket stor mängd av de kollegor jag har betraktat som mycket kompetenta har varit av finskt påbrå.(ville bara ha det sagt om folk trodde att jag har nåt mot finnar.))

Jag har aldrig hört något illa om finnar. Kanske beror på min ålder vad vet jag. Enda jag hört är att det är ett tystlåtet folk.

\Masonit

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Ringo skrev:
Lite :Bugar :Bugar :Bugar till Chris Ash, korvgubbe och säkert någon till för att ni alltid outtröttligen käftar emot höger-pojkarna i rasisttrådar.

Har inget med rasism att göra. Detta handlar om att vi har ingen anledning till att tahand om personer som är upp till 400 % mer våldsbenägna än andra. Sen vart i världen dem kommer ifrån har ingen betydelse. Sverige är enligt rapporten inte direkt orsaken till idioterna och det är därfor inte upp till oss att lösa.

\Masonit

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...