SSB skrev:Grejen är ju den att "vi", den stora massan, alltid kommer att racka ner på de som har det sämst i samhället. Lets face it, någon kommer alltid begå brott i ett samhälle. Denna någon, (eller dessa), är med stor sannolikhet från samhällets bottenskikt, dvs fattiga, utslagna, arbetslösa osv.
Hur de hamnat där är inte så intressant just för det jag tar upp i det här inlägget. Men saken är den att skulle alla mörkhyade invandrare flytta från sverige imorgon skulle en ny syndabock utses...kanske finnar.
Skulle sedan finnarna flytta skulle vi böra se snett på alla jävlar som bor i hyresrätt som snattar och stjäl, bråkar och beter sig. Skulle alla dessa flytta, ja då jävlar har vi massa skattefuskande människor i bostadsrätter.
Skulle sedan dessa flytta då....ja, du ser vart jag vill komma. Hat och rasism är inte rationellt, därför kan man nog inte bemöta fenomenet särskilt rationellt heller. Ett svar på varför vi inte tycker illa om finnar längre skulle kanske besvaras med "Vi visste inte hur bra vi hade det när vi bara hade finnarna att klaga på!". Vad vet jag?
Men finnarna tyckte säkert att det (främlingsfientlighet alltså) luktade lika illa då som nu.
Riktigt bra sagt