Rasistpollen

Vad tror ni?


  • Antal röstningar
    0

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
General E skrev:
Vad jag menar är att om man förstärker de gränser som redan finns, genom att t.ex. posta brott med invandrare, så riskerar man att bidra till den situation man vill undvika.
Dvs att svenskar ogillar vissa grupper och att de grupperna tycker det är ok att dumma sig "för vi är bara svartskallar".


Hmm, blir lite luddigt. En annan variant:
I forna Jugoslavien höll Tito ihop landet och kommunismen enade folk och etnicitet var mindre viktigt. Tito dör, kommunism blir omodernt och staten klappar ihop. Folk känner sig osäkra, kriminaliteten ökar.
Man söker trygghet i etnicitet och granngemenskap, slobodan åker runt på valturne med en följebuss med nationalister för att piska upp hatet på hans tal. Människorna i området börjar identifiera sig starkare som Serb (i betydelsen icke-Alban) istället för tex fotbollsspelare och hårdrockare. Dåliga bilder om den andre sprids och tankar om att rensa ut den andre börjar gry. Sedan ballar det ur.

Alternativet hade varit att sätta upp gemensama mål, stävja kriminaliteten och tona ned nationalismen. Att landet gick dåligt berodde på att de hade gammal teknologi, jobbade för få timmar, inte följde lag, ineffektivt jordbruk osv. När tankar om att gräset skulle bli grönare och kossan mjölka mer om grannens hus brann ned blev vanliga, då gick det åt skogen på riktigt. Nationalismen och etnicitet gjorde situationen värre.

Jaja, slut på predikan. Hoppas du fattar jag menar, i annat fall så är det lugnt ändå.


Jo jag förstår och visst det är något som är värt att beakta. Jag är dock beredd att ta den risken. Enligt mina motståndare är det ju bara ett fåtal av alla som är kriminella men om de nu är så få så borde det inte vara så svårt för rättstaten Sverige att låsa in/kasta ut dem, kan man tycka.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Masonit skrev:
Kan någon förklara för mig vad som är tanken bakom att kasta sten på en brandbil som släcker eld i ens bostad?

\Masonit

Ny idé. Eftersom att dom är kriminella så kanske alla bränder är anlagda för att de ska få ut försäkringspengar och blir då missnöjda när någon försöker släcka.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
honkiie skrev:

Bedrägeri på en barnvagn? Skulle i och för sig inte förvåna mig.
Jag såg slutet på en dokumentär om Israels problem igår, en del tillvägagångssätt skulle klart kunna tillämpas i sverige.

Någon som såg (den visserligen värdelösa) dokumentären om självmordsbomberi på TV4 förra veckan, hur islamist-pappan fnös åt det judiska offret? Känner igen attityden på något sätt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Bedrägeri på en barnvagn? Skulle i och för sig inte förvåna mig.
Jag såg slutet på en dokumentär om Israels problem igår, en del tillvägagångssätt skulle klart kunna tillämpas i sverige.

Ja Israel är ju kända för att ha skapat en lugn och harmonisk stämning. Det måste vara paradiset på jorden.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Markus skrev:
är din poäng att man ska mörka ännu mer än man redan gör för att bibehålla lugnet?


Min poäng är att posta enskilda brott kan på sikt skapa ännu fler brott. Alla i tråden är redan överrens om att segregationen är ett faktum och att gruppen invandrare är överrepresenterade, det behöver inte "bevisas". De postade brotten överdriver bilderna som finns, vilket inte är positivt.

Herkules skrev:
Jag kommer från Bosien är muslim och är uppvuxen i Malmö (rosengård området) Bott i Sverige 13 år...
Jag ser ganska svensk ut. Mörkblond, blåa ögon, rakad skägg oftast.
Gått ut gymnasiet, lumpen som GB, sökt till Polisskolan klarat testerna men är för ung så jag får vänta 1-2 år.
Ja som ni ser så e jag ganska vanlig, undviker bråk, har inte haft me polisen att göra alls,
MEN ändå när jag går ut på stan så ser jag blickarna från folk. Hur dom tittar på mig. Dom känner det på sig luktar tills sig en blatte/invandrare.

lägg till att man blir det som förväntas av dig
(Jmfr, hemma hos föräldrarna förväntas du att inte svära, du svär inte. Hos kompisgänget förväntas du vara en kul kille, du drar skämt. Fotbollslaget förväntar att du kommer att göra mål, du försöker verkligen göra mål)
= Inte bra att gotta sig i enskilda brott och sprida överdrivet negativa bilder av invandrare.
Mycket sånt kan leda till att folk kallas Svennar och Svartskallar istället för Svenskar och Nysvenskar (utan negativ betoning).

Man skall altså inte mörka några siffror, det är mesigt. Man skall helt enkelt bestämma sig för att se människor som individer.
(Betyder inte att det är ok att örfila upp sin flickvän bara för att man kommer från ett visst land, inte att man skall tolerera att rötägg kastar sten på brandbilar. Inte heller ok att använda ursprung som någon sorts fribiljett till brott.)
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Gör du? Har du bott länge på ockuperat område?

Nej, men jag känner igen attityden skrev jag. Vad har det med min bostadsort att göra?

Chris Ash skrev:
Det måste vara paradiset på jorden.

Helt klart en aspirant. :tummenupp

General E skrev:
Min poäng är att posta enskilda brott kan på sikt skapa ännu fler brott.

Jag tror du överdriver forumets betydelse en aning...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Vad har det med min bostadsort att göra?

Kanske bara jag som fått för mig att benägenheten att kasta sten och spränga sig själv i luften hade ökat på Östermalm om östermalm varit avspärrat från övriga sammhället, omgivet av vägspärrar, saknat de flesta moderna bekvämligheter och med jämna mellanrum utsatts för raketangrepp om någon som bor nått kvarter bort fått för sig att skjuta över avspärrningarna ner mot Norrmalm...
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Chris Ash skrev:
Ja Israel är ju kända för att ha skapat en lugn och harmonisk stämning. Det måste vara paradiset på jorden.
:rofl



Markus skrev:
Jag tror du överdriver forumets betydelse en aning...
Summan av snacket i forumet, på gymmet, i skolan, under fikaraster, på krogen, på stan, spelar roll.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Kanske bara jag som fått för mig att benägenheten att kasta sten och spränga sig själv i luften hade ökat på Östermalm om östermalm varit avspärrat från övriga sammhället, omgivet av vägspärrar, saknat de flesta moderna bekvämligheter och med jämna mellanrum utsatts för raketangrepp om någon som bor nått kvarter bort fått för sig att skjuta över avspärrningarna ner mot Norrmalm...

Oj vad den här tråden kommer bli lång om du och jag försöker reda ut vad som händer i Israel mellan Israeler och Palestinier.
EDIT:

Frågan kvarstår således, vad har min bostadsort att göra med mitt igenkännande av personens attityd?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Vilka tillvägagångssätt menar du och på vilket sätt skulle det göra tex Rosengård till en trevligare plats?

Främst genom att dela ut snowjoggings, men också genom att lära ut hur man målar sitt modellplan effektivast.

Chris:
Fatta, jag kommer inte envägskommunicera med dig mer, om du vill debattera så har du ett hundratal frågor som du bör besvara först.

:hej
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
ah17 skrev:
så borde det inte vara så svårt för rättstaten Sverige att låsa in/kasta ut dem, kan man tycka.

Rättsstaten Sverige...suck...det finns utrymme för förbättringar hos polisen!
Vad e det för parti som du pratar om i tidigare inlägg, vad skall man rösta på enligt dig?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Chris:
Fatta, jag kommer inte envägskommunicera med dig mer, om du vill debattera så har du ett hundratal frågor som du bör besvara först.

:hej
:lol :lol

Okej, så nu är det inte bara Bonny som utsätts för denna briljanta taktik. Den hedrar användaren av den....
 

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
jag är tämligen säker på att jag hade varit exakt likadan även om jag vuxit upp i ett krigshärjat/ockuperat land. tex hade jag säkerligen

- varit lika välutbildad, trots att jag inte kunde gå i skola i typ fem år eftersom skolan blev bombad, därmed kan jag ju lätt komma in på högskolan och få jobb i mitt nya land

-lika kultiverad, trots att de bara visade propaganda på den idiotiska diktatorn på tv och sen bombades visst min tv och skolan, ja den gick jag ju inte i och böcker är förbjudna och nån dator hade vi inte råd med och teater, film och annat var visst också förbjudet.

- varit lika psykiskt stabil, trots att jag såg min mamma bli våldtagen(synd för dig, bitch, tänkte jag, fem år) och min pappa bli iväg släpad av soldater för att nåt år senare komma hem som ett vrak

- varit lika icke-våldsbenägen och empatisk, trots att jag var omgiven av våldsdåd under hela min uppväxt, mina föräldrar var fysiskt/psykiskt frånvarande under min uppväxt och därmed inte riktigt hade tid för att ge mig uppfostran, kärlek och tydliga ramar för vad som är rätt och fel, plus att jag under hela min uppväxt eldats till att hata vissa folkslag och myndigheter av alla slag.

- pratat lika bra svenska, trots att jag bara bott i sverige i kanske fem år, som sagt inte gått i skolan i mitt hemland under hela min uppväxt och därmed inte har samma "skolvana" och i min nya skola får helt undermålig svenska 2-undervisning av en lärare som inte ens är utbildad till svenska 2-lärare osv osv

- känt lika mycket för att "hjälpa till att göra sverige bättre" och lätt kunnat se en tydlig framtid i sverige, trots att jag blivit placerad i en stadsdel där mer än hälften är arbetslösa, att jag aldrig, aldrig blir sedd som svensk utan alltid omtalad som "invandrare" och blivit sedd som en kriminell av alla "äkta" svenskar. dessutom, de gånger jag sökt jobb, har jag förstått att de inte är intresserade av att anställa "såna som mig".


så det där med att man påverkas av var man vuxit upp och socialt arv och så vidare är ju uppenbart blaj! om alla bara varit så bra, rent genetiskt, som vi svenskar, hade det inte funnits några större problem i världen och för övrigt troligtvis inte några krig heller eftersom vi bevisligen alltid är eniga.

god jul!
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Angående misshandeln av tågvärden i åstorp. Nu skall SJ lösa problemet med att helt enkelt inte stanna på vissa stationer under sena kvällar.

Kul för den pendlande skiftarbetande småbarnsmamman utan bil nudå. Var god välj (S) vid nästa val för fortsatt stolleri.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top