Rasistpollen

Vad tror ni?


  • Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Zee skrev:
Ian Wachtmesiter

Jodå, nitton år gammal och glad i hågen stoppade jag Det Nya Partiets valsedel i urnan.
Gubben hade stått i Täby Centrum och mässat om att (d) definitivt skulle få plats i Riksdagen.
Besviken som jag blev över denna uppenbara lögn så skrev jag honom ett mail där jag påtalade hans svek. :(
Kan för övrigt rekommendera "Krokodilerna", för er som kan läsa annat än pk-filtrerade böcker.
 

IronMike

Guest
honkiie skrev:
Religion är väl knappast nånting genetiskt?
Det går ju dock att förknippa genetiska drag med vissa religioner..
 

Bifogat

  • imbild2.jpg
    imbild2.jpg
    25.2 KB · Visningar: 46

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:


Ja, fi faen.. blä.. :zpy

Alicia_Silverstone.jpg
 

IronMike

Guest
korvgubbe skrev:
Ja, fi faen.. blä.. :zpy

Alicia_Silverstone.jpg
Ser ju ut som Hillary Clinton, en annan kroknäsa.. Sen nåra fler skönheter :hihi
 

Bifogat

  • IMG_4664.jpg
    IMG_4664.jpg
    36.5 KB · Visningar: 27
  • 62g10ml.jpg
    62g10ml.jpg
    29.3 KB · Visningar: 33
  • main1.jpg
    main1.jpg
    10.5 KB · Visningar: 22

Skysurfer

English motherfucker do you speak it?
Gick med
23 Dec 2004
Ort
Helsingfors, Finland
Hoj
2007 Aprilia
Intressant läsning

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,750119,00.html

"Fast det är svårt att förena fattigdoms- och eländesteoremet med vetskapen om att det går 3,5 manliga brottsmisstänkta på en kvinnlig. Kvinnor är ju fattigare och arbetslösare än män. Varför begår de då färre brott? Och hur kommer det sig att utblottade flyktingar från Sydostasien är underrepresenterade i statistiken medan araber är överrepresenterade?"
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Skysurfer skrev:
"Kvinnor är ju fattigare och arbetslösare än män. Varför begår de då färre brott?"

Det kallas testosteron... Spendera ett par timmar på SH så kommer du få se fler effekter av detta manliga könshormons påverkan!
:hihi
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
korvgubbe skrev:
Det kallas testosteron... Spendera ett par timmar på SH så kommer du få se fler effekter av detta manliga könshormons påverkan!
:hihi

Ja det var klantigt att citera just det stycket. Det hade räckt med sysostasiat vs arab. Då hade du varit svarslös.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Skysurfer skrev:
Intressant läsning

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,750119,00.html

"Fast det är svårt att förena fattigdoms- och eländesteoremet med vetskapen om att det går 3,5 manliga brottsmisstänkta på en kvinnlig. Kvinnor är ju fattigare och arbetslösare än män. Varför begår de då färre brott? Och hur kommer det sig att utblottade flyktingar från Sydostasien är underrepresenterade i statistiken medan araber är överrepresenterade?"
Jag läste också det inlägget och fudnerade på vad han egentligen ville ha sagt.
Det är för mig lite konstiogt att först förklara och berömma att rapporten inte har haft för avsikt att förklara skillnader i brottslighet, även om mitt exemplar i och för sig tar upp ett par tema, samtidigt som han hävdar att undersökningen är en spark i skrevet på socioekonimiska förklaringar. Borde han inte bestämma sig för om rapporten tar upp förklaringar eller inte? Nu väljer han ju att använda den på båda sätten, beroende på vilket som passar hans argument.

Sedan missar han ju fullstänigt på en annan punkt. Att det finns en typ av förklaringar som är verksam MELLAN grupper men att det inte betyder att den förklaringen är giltig INOM en grupp.
Ungefär som att det finns skillnader i olycksfrekvens och typer av olyckor mellan de som kör sporthoj och de som kör glidare men att det troligen inte förklarar varför vissa av sportförarna kraschar och inte andra.

Sedan är det ju kul att påstå att "misär" teroin inte håller när den tydligaste riskfaktorn är socialhjälp eller inte... Fast den valde han ju att inte ta upp utan höll sig till testosteronet.
Jag tror att vi nog måste erkänna att kriminalitet är lite mer komplext och att det finns flera faktorer som bidrar. Fast det är det ju svårare att göra politiska eller personliga poäng på.

En liten undring är också varför det alltid skall fokuseras på varför en grupp är kriminella, är det inte LITE intressant varför folk, även de i "misär" väljer att inte vara kriminella? Kanske kunde vara lättare att finna en lösning där? :va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skysurfer skrev:
Intressant läsning

Nog för att man blir frestad att applådera hans, med tanke på publicerande tidning, fenomenala artikel men om man ska vara lite kritisk:

Brå:s forskare har nämligen inte letat förklaringar till invandrares överrepresentation i brottsstatistiken.

-Har han ens läst rapporten? Den är ju fullsmetad med pk-förklaringar och undanflykter, ingen naken fakta där inte.

...hur kommer det sig att utblottade flyktingar från Sydostasien är underrepresenterade i statistiken medan araber är överrepresenterade?

-Utblottade flyktingar från vart? Vi har väl inte tagit emot några flyktingar från Sydostasien? Inte tillräckligt många för att det ska kunna räknas som en grupp i alla fall.

Men, det är mycket positivt att media börjar lyfta på hitintills stängda lock. Den där krönikan hade varit otänkbar för bara ett år sedan.:tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
ah17 skrev:
Ja det var klantigt att citera just det stycket. Det hade räckt med sysostasiat vs arab. Då hade du varit svarslös.

Hade jag? :va Med tanke på att socioekonomiska faktorer stod för den absolut största sambandet så tycker jag fortfarande det är en tydlig faktor.

Men däremot har jag aldrig förnekat att det inte finns andra faktorer som OCKSÅ spelar roll. Till skillnad från dig ser jag bara dessa faktorer som ytterligare bidragande orsaker medan du ser dem som "den enda orsaken".

Ett exempel är t.ex. FN eller UNICEFs undersökning som gjordes i höstas som visade att i något av Afrikas länder hade 70% av kvinnorna blivit utsatta för sexuella övergrepp eller våld. Med en sådan bakgrund vore det märkligt om det inte medförde att denna grupp blev överrepresenterad även i vår statistik.

Problemet är bara att många personer väljer att se denna grupp som representativ för hela invandrargruppen.

På samma sätt är det inte förvånande om personer från mellanöstern och/eller länder som krigshärjats senaste åren är mer våldsbenägna än de som kommer från länder med fred även om de haft taskigt med mänskliga rättigheter..

Att drabbas så länge av krig, våld och förföljelse att man väljer att fly till ett annat land skulle nog även ha flyttat mina spärrar.

Och du fortsätter med dit östasiatexmpel.. Nyss gjordes ju en annan undersökning(en eller två veckor sedan) som visade att arbetslösheten bland afrikaner och araber var fyra gånger större än den bland vietnameser och thailändare bl.a. .... Du ser inte detta som någon socioekonomisk faktor som i sin tur kan leda till minskad brottsbenägenhet i den sistnämnda gruppen?

Hur ser det f.ö. ut i länderna som de olika grupperna kommer ifrån? Är folkmord, förföljelse, krig o.s.v. lika utbrett i thailand, vietnam, japan, kina som i Afrika och mellanöstern?

För mig är som sagt de socioekonomiska faktorerna en viktig del och med tanke på att det desssutom framgår av BRÅs rapport att det är den enskillt mest påtagliga faktorn...

Däremot så kommer det ju självklart finnas det du kallar för kulturella skillnader.. Det man har i bagaget från sitt hemland kommer påverka beteendet här. Det gäller inte bara det du kallar kultur(kvinnosyn etc) utan även sådant som är upplevelser och livssituation som inte är kulturellt betingade utan har med själva tillvaron att göra..(krig, svält, förtryck o.s.v.)..
 
Last edited:

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
bonny skrev:
En liten undring är också varför det alltid skall fokuseras på varför en grupp är kriminella, är det inte LITE intressant varför folk, även de i "misär" väljer att inte vara kriminella? Kanske kunde vara lättare att finna en lösning där? :va

Tja det är väl som i din kurslitteratur. Tusen och åter tusen sidor som beskriver olika former av trasiga människor. Ytterst få som handlar om fungerande människor.

Min stående fråga är: Varför skiljer det så enormt mycket mellan olika invandrargrupper (trots att de har samma soc-ek-förutsättningar).
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
korvgubbe skrev:
Och du fortsätter med dit östasiatexmpel.. Nyss gjordes ju en annan undersökning(en eller två veckor sedan) som visade att arbetslösheten bland afrikaner och araber var fyra gånger större än den bland vietnameser och thailändare bl.a. .... Du ser inte detta som någon socioekonomisk faktor som i sin tur kan leda till minskad brottsbenägenhet i den förstnämnda gruppen?.

1) Jag jämför invandrargrupper med samma soc. status.
2) För övrigt så kan man undra hur de slutligen hamnat i olika status.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?ProgramID=1120

Lyssna på dagens sändning (onsdag 0920). En invandrare applåderar BRÅ och en svensk vittnar om verkligheten. På slutet kommer en "alla skall ha det bra"-typ in. Det han säger får stå helt oemotsagt.

Han snackar om "anpassning till ett nytt samhälle"

"vånda och motstånd inför förändringar"

Vad menar han med detta? Är det ett laglöst samhälle han menar som folk gör motstånd emot?

En välvillig tolkning är att inget av det han säger står i motsats till någon av de andra debattörerna.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
ah17 skrev:
Tja det är väl som i din kurslitteratur. Tusen och åter tusen sidor som beskriver olika former av trasiga människor. Ytterst få som handlar om fungerande människor.
Du har inte läst min kurslitteratur ser jag...
Altså ärligt talat: Vad vet du om min kurslitteratur? OM du nu inte vet vad jag har läst så finns det väl ingen mening för dig att uttala dig om den?
Hur tror du att det kommer sig att jag är den ende (?) som har fört fram detta synsätt här?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
bonny skrev:
Du har inte läst min kurslitteratur ser jag...
Altså ärligt talat: Vad vet du om min kurslitteratur? OM du nu inte vet vad jag har läst så finns det väl ingen mening för dig att uttala dig om den?
Hur tror du att det kommer sig att jag är den ende (?) som har fört fram detta synsätt här?

Sidospår:
bonny, ser du inte att du här drar nivån en del? Sedan kommer regelbundna klagomål på mina personangrepp, men ser du verkligen inte hur otrevlig du är i ovan inlägg?
Ingenting i ah17's inlägg är direkt otrevligt, beroende på om han har rätt eller fel om din litteratur så kan det eventuellt tolkas som okunnigt.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Markus skrev:
Sidospår:
bonny, ser du inte att du här drar nivån en del? Sedan kommer regelbundna klagomål på mina personangrepp, men ser du verkligen inte hur otrevlig du är i ovan inlägg?
Ingenting i ah17's inlägg är direkt otrevligt, beroende på om han har rätt eller fel om din litteratur så kan det eventuellt tolkas som okunnigt.
Nej jag tycker faktsikt inte att jag är direkt otrevlig och jag kan inte se vad personangreppet skulle bestå i.
Jag konstaterar kallt, och lite lätt irriterat, att han uttalar siig om något som han uppenbarligen inte vet något om. Det är inte ett personangrepp, utan just precis det du själv nämner: hans okunnighet. Jag tvivlar nämligen starkt på att han vet vad jag har läst, jag tror verkligen att han inte kan nämna EN bok från min kurslitteratur. Alltså misstänker jagt att han vill ha sagt något med inlägget, jag tror knappast det är att att hylla mig...
Vad tror du att han vill ha sagt med det? :confused:


Ett personangrepp hade varit: "Du är ju helt dum i huvet din psykopatisk skitstövel!" eller att jag beskyllde honom för att vara dum i huvudet, ful, kommunist eller liknande. Det finns ingenting i mitt inlägg som jag kan se överhuvudtaget kommenterar honom, hans jobb, hans liv eller hans sätt att vara.

Vilket menar du är det "otrevliga" eller personangreppet?
Å om du undrar så handlar mer än 80% av litteraturen om just precis friska personer....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top