Recensera din trafikskola!

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Västerås bil&mc, kanon bra intensivkurs på en vecka:D kosta ca:9500:- kan rekomendera!! dom har boende har ja för mig!

Jag testade också dem, fick veta att jag var för kort för att köra MC och de hade inte tid att kolla på när jag krypkörde för de skulle byta bromsbelägg. Vi var 9 elever på 1 lärare 90% av tiden.


Det var en annan tjej som gick kursen i på Västerås Bil och MC samtidigt som mig, även hon var väldigt missnöjd liksom de andra i gruppen jag pratade med. Jag tror att det var 1 av 9 som klarade uppkörningen på första försöket, det kan möjligtvis ha varit 2. Alla var tvugna att ta extralektioner.

Betyg: soptunna

Sen testade jag St. Eriks trafikskola. Efter första lektionen hade han lärt mig hur man skulle krypköra. Jag fick körkortet på första uppkörningstillfälet och uppenbarligen går det utmärkt att köra hoj även om man är kort, men det är ju en fördel om någon faltiskt förklarar hur det går till.

Betyg: 9,5/10
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
min trafikskola fick rapp på fingrarna för att det var för slitna bromsbelägg på trafikskolans hoj som vi körde upp på. Så snubben tog den till verkstan och bytte mitt under uppkörningen! aspiranterna som inte var från vår trafikskola fick köra sina moment under tiden...
 

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
Stad: Västerås
Namn: City Trafikskola

Trafikskolan har A begränsad/obegränsad och lätt mc. Dock måste man använda egen 125cc då skolan inte har en egen.

Man kör en Kawasaki Z750 -06 som gick väldigt fint i somras. Den andra "tunga" hojen är Kawasaki ZR7S . Dom har en begränsad hoj också, dock vet jag inte modell.
Kawasaki ZR7S gick som en skolhoj bör, slö motor, sliten låda, kasa bromsar osv. Kör på Z750, betydligt enklare.

Läraren Leffe är bra. Hård och grinig till en början, sen inser man att det är för ens eget bästa. Han kör en V-strom.
Kryp och bromsbanan ligger på Hässlö, ca 10 minuter bort från skolan.

Negativt: Struliga med tider, många inställda lektioner för mig. Fick kompensation dock. Inte så bra utrustning, ha minst egen hjälm och ryggskydd. Stövlarna var slitna och obekväma. Ställen var ok.

Övrigt:
Jag klarade mig på 1:a uppkörningen, ca 20 lektioner. Hade aldrig ens kört moped innan. Är nöjd med helheten.
 

Roothen

Suzuki GSX-R 1000 K7
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Såld R1-06 Stulen R1-03
Tog ca 25-30 lektioner på Jarla MC i Stockholm och avråder starkt från att gå på den skolan.

Fick tyvärr bara 1-2 gårdslektioner med geniet Ola, resten var med andra lärare.

Svårt som tusan att få tider under våren/sommaren.

De kunde inte uppskatta antalet lektioner jag behövde utan fick svaret att boka upp mig för 5-6 lektioner till hela tiden, vilket gjorde att jag aldrig såg något slut på lektionerna och ej heller kände att det var en kul grej (som jag kände i början av säsongen).
Kändes som jag bara kastade pengar på lektioner som inte gav något.

Pedagogiken var otroligt seg. Först missade man något, då fick man direktiv att köra tillbaks samma vända igen för att läraren skulle se om man såg det andra gången. Om man missade det också så blev det en tredje gång varpå läraren berättar vad man missade. Förmodligen bra sätt men inte så smart när man bara har 1 timme av körtid på sig.

Gick så pass att jag tappade suget och funderade på att lägga ner mcutbildningen.

Men som tur var slutade jag inte och bytte skola till http://www.vasterasbilmcskola.se , körde upp samma vecka och fick kortet! Rekommenderar dem varmt!


JARLA!

Har samma erfarenhet angående JARLA TRAFIKSKOLA, tog en testlektion där, läraren fick mig att känna mig helt kass, har kört mycket Cross, lättMc mm, så jag vet att jag kan köra!!!
Läraren sa att det var 7-8 lektioner innan jag ens fick åka ut i trafik.... Blev inget mer hos dom!!

Bokade en testlektion på SÖDERMALMS TRAFIKSKOLA, och fick beröm av dom, 7 lektioner senare hade jag lappen!
Rekommenderar varmt Södermalms trafikskola.
Körde med han som ägde firman, och kände inte på något som helst sätt att han skulle försöka suga ut en på pengar! :)

Så, skit i Jarla...........:mad:

MVH Roothen
 

TTias

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2001 Triumph Legend TT
Kul på hjul - Trafikskola i Göteborg
www.mckorkort.se

Är mycket nöjd med denna skola. Jag hade problem med att få tider eftersom man bara kan boka tider tre veckor i förväg och nya tider släpps kl 10:00 varje måndag. Då gäller det antingen dyka upp på plats eller sitta i en sanslös telefonkö för att få de attraktiva tiderna sent på eftermiddagen. Jobbar man som jag så finns det inga alternativ liksom. Efter att jag informerade om min situation så ordnade de dock tider lite längre fram åt mig så att jag kunde komma igång med körningen. Mycket positivt. :tummenupp

Hojen jag körde var en Buell XB12S. Kanske lite i busigaste laget, men det var en skön känsla att puttra runt på den. (Vet att 2009 kommer de även använda Honda CB1000RA)

Lärarna, Stefan och Henrik, är mycket bra och erfarna och kommer med små tips när det känns extra tungt med manöverbanan, och vips så går det bättre. De är noggranna och petiga, men det tjänar man på den dagen man kör upp. När väl uppkörningen närmar sig så är man beredd, och de flesta som kört här får lappen på första försöket.

Priser:
Manöverlektion 2x40min. 900kr (under högsäsong 3x40min. 1100kr)
Trafiklektion 2x40min. 1100kr

Komplett utrustning (skydd, ställ, stövlar, handskar, hjälm) finns att låna utan kostnad.

Detta är en av de mest populära skolorna i Göteborg, så trycket på tider är stort. Men den är bra.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Rolands trafikskola Bäckby, Västerås.

10/10

900kr för 90minuter.

Sjyssta hojar, suzuki gsz 750. Helt ok låneutrustning dock hade jag egen mest. Väldigt bra lärare, försökte inte mjölka en på pengar utan såg att man kunde köra så fick jag bara köra igenom momenten för att kolla allt innan uppkörning.
Hade Mats som lärare, han va grym körde själv hoj också gjorde inte saken sämre. Rekommenderas verkligen, Mats har inte haft en enda kuggning på MC i år berättade han, precis innan jag skulle köra upp aningen nervös man blev dårå :D
 

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Kul på hjul - Trafikskola i Göteborg
www.mckorkort.se

Är mycket nöjd med denna skola. Jag hade problem med att få tider eftersom man bara kan boka tider tre veckor i förväg och nya tider släpps kl 10:00 varje måndag. Då gäller det antingen dyka upp på plats eller sitta i en sanslös telefonkö för att få de attraktiva tiderna sent på eftermiddagen. Jobbar man som jag så finns det inga alternativ liksom. Efter att jag informerade om min situation så ordnade de dock tider lite längre fram åt mig så att jag kunde komma igång med körningen. Mycket positivt. :tummenupp

Hojen jag körde var en Buell XB12S. Kanske lite i busigaste laget, men det var en skön känsla att puttra runt på den. (Vet att 2009 kommer de även använda Honda CB1000RA)

Lärarna, Stefan och Henrik, är mycket bra och erfarna och kommer med små tips när det känns extra tungt med manöverbanan, och vips så går det bättre. De är noggranna och petiga, men det tjänar man på den dagen man kör upp. När väl uppkörningen närmar sig så är man beredd, och de flesta som kört här får lappen på första försöket.

Priser:
Manöverlektion 2x40min. 900kr (under högsäsong 3x40min. 1100kr)
Trafiklektion 2x40min. 1100kr

Komplett utrustning (skydd, ställ, stövlar, handskar, hjälm) finns att låna utan kostnad.

Detta är en av de mest populära skolorna i Göteborg, så trycket på tider är stort. Men den är bra.

Kan bara hålla med ovanstående.
Att boka tid kan vara svårt har jag uppfattat, men det är ju förståeligt också. Jag gjorde som du, förklarade läget. Att jag jobbade och att jag ville köra intensivt, inte ta någon strölektion här och där. Vips så hade jag en hel utbildning planerad och bokad plus en eventuell uppkörning, helt strålande. Behövdes en extra lektion innan uppkörningen så var det inga problem, Stefan hoppade in och körde en lektion på en söndag med mig.

Hojen var helt underbar att köra tycker jag. Kändes oerhört aggresiv med sitt utseende och motorgång, speciellt när man stod mitt i stan vid ett rödljus. Kort, låg och lätt att hantera. När man var på uppkörningen och man såg andra skolan som var där med sin cb750 (tror jag det var) så kände man att man valt rätt ;).

Henrik körde jag aldrig med, misstänker att han är ny? Jag körde alla lektioner utom två med Stefan och har inget som helst att klaga på. Erfarenheten, hans sätt att lära ut, oerhört trevlig, samt hans tips och skämt som fick en till att se ljuset i tunneln när manöverbanan gick kasst.
Att man inte kände någon som helst nervositet vid uppkörningen kanske är ett bevis på detta, trots att det var samling vid skolan 6 på morgonen, det hade ösregnat fram tills dess att vi möttes och det var första gången man skulle köra på vått underlag.
Så slutsats; :tummenupp
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Svalövs trafikskola. Johan är en väldigt bra lärare. Jag tog mitt kort sommaren 2007 och det kostade totalt inkl allt, under 8k.

//Jocke
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Halmstads Trafikskola tog en intensiv kurs där inte kört en minut innan jag kom dit kursen var på 20 körlektioner läraren stoppade efter 13 jag vill ha någon mer tvär stopp vid 16 han sa jag lurar dig på pengar fick låna hojen vid uppkörningen gratis mm. skön lärare och med bra kunskaper vill dock inte lära mig köra bakhjul eftersom de e olagligt annars så.... men men på egen hand då ::D

Pris 2 veckor 14 eller 15 tusen
 

Fritjov

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Täby
Hoj
SM Snart!
Synd att inte norrorts trafikskola kör mc =( Lasse var ruskigt lärande person och man slapp allt skitsnack!
 

Dea09

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 125, -04
Vargöns trafikskola - Vänersborg

Pris enkellektion 510 kr (Körde dock alltid dubbel 1020 kr)
Läraren jag hade var skitbra, dock har jag ett och annat att klaga på (vilket jag också framfört till dom). Jag sa till dom vid inskrivningen att jag inte hade nån brådska med mitt kort eftersom jag inte har råd att köpa hoj i år, så jag behövde inte köra så intensivt.
Jag hade min första mc-lektion 1 maj i år, har aldrig kört hoj innan, det närmaste jag kommit har varit moppe för 10 år sedan... Hur som helst, jag hade även en lektion inbokad den 16 maj, men efter första lektionen flyttade vi fram den då jag inte börjat med teorin än ;P Lektionen hamnade då på 31 maj. Det var väl lugnt, lite väl långt emellan tänkte jag, men ok. 31 maj ringde mobilen och det var trafikskolan. De var tvugna att flytta fram lektionen pga att en kille som skulle ha uppkörning behövde lite extra hjälp. Visst, inga problem, det är ju schysst att de ställer upp så för honom tänkte jag. Fick en ny tid 3 veckor (!) senare och jag hade inte så mycket annat att göra än att godta detta pga av att jag jobbar 7-16 varje dag (kunde endast köra sista passet som börjar 16:20). 3 veckor går och jag laddar inför körlektion. Då ringer min mobil igen, jag ser att det är körskolan och känner hur det börjar koka inom mig... Jag svarar och säger: "Låt mig gissa, ni ska ställa in min lektion igen va?" -"Ja, det ska vi faktiskt" får jag till svar. Jag får spel och börjar skälla ut dom efter noter. Hon som ringt skickar över telefonen till min körlärare som försöker lugna mig. Han ber om ursäkt flera gånger och säger till sist att som plåster på såren bjuder de mig på en dubbellektion. Efter detta fick jag körlektion i stort sett varje vecka och vid ett tillfälle bjöd han till och med på ännu en dubbellektion. Dagen för uppkörning kom (mitten av september, pga sent teoriprov) och det gick ju tyvärr åt helvete pga en liten jävla skitsak...Men det är en annan historia... Hursomhelst, De som jobar på trafikskolan är jättebra och jag rekommenderar dom, men säg inte till dom att ni inte har nån brådska med kortet, för det får ni lida av! :p

hade du Stefan eller? ;)
Ibland funderar jag på om det är samma skola vi gått på? Vargöns var sjukt bra, tog fyra lektioner med Robert och sen hade jag mitt lilla körkort. Han såg allt och sen var väl jag en jävligt bra elev kanske....
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jarla-MC 2/10
Bortkastad tid med lärare som inte ens kan trafikreglerna och beter sig som småbarn med påklistrade översittarattityder. Charm- och teorikurs kan vara en bra vidareutbildning för chiefen att fundera över. Finns dock en kompetent kille som heter Olof/Ola som inte är uppe bland molnen. Alldeles för många elever. Efter fyra gårdslektioner ville de att jag skulle ta 10 gårdslektioner till, innan jag ens kunde fundera på trafik.

Artrec 8/10
Åkte till Artrec istället som efter en kunskapskontroll konstaterade det som man gjort så många gånger tidigare med andra missnöjda Jarlastudenter: Jarla blåser ungdomar så det visslar om det, de har råd att göra det tack vare deras stora elevtillströmning och hänvisar till att deras elever skall vara färdiglärda/fulländade motorcyklister innan uppkörning. :rofl

Efter 2 gårdsövningar, 1 bromsningslektion, 1 landsväg och 2 trafik där den sista var kostnadsfri för att slå ihjäl lite dötid innan uppkörningen, fick jag kortet i handen medan två andra olyckliga Jarlastudenter som också var där fick nobben. Till deras försvar var det en mindre monsun dagen till ära. De var visst inte färdiglärda. :rolleyes:
 
Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Artrec / Södermalms trafikskola 8/10
Åkte till Artrec istället som efter en kunskapskontroll konstaterade det som man gjort så många gånger tidigare med andra missnöjda Jarlastudenter: Jarla blåser ungdomar så det visslar om det, de har råd att göra det tack vare deras stora elevtillströmning och hänvisar till att deras elever skall vara färdiglärda/fulländade motorcyklister innan uppkörning. :rofl

Efter 2 gårdsövningar, 1 bromsningslektion, 1 landsväg och 2 trafik där den sista var kostnadsfri för att slå ihjäl lite dötid innan uppkörningen, fick jag kortet i handen medan två andra olyckliga Jarlastudenter som också var där fick nobben. Till deras försvar var det en mindre monsun dagen till ära. De var visst inte färdiglärda. :rolleyes:

Håller med ovanstående talare. Efter 4 lektioner på Artrec med Niklas, Sören och Janne så hade jag och sambon kortet i handen. Helt suveräna att ha och göra med. Rekommenderar dem starkt!

10 av 10
Körkortsbok 350,-
MC-bok 200,-
Tester via Internet
10 st test 200,-
20 st test 350,-
30 st test 500,-
Testlektion, körning, erbjudande 70 min 400,-
Körlektion, bana 70 min 730,-
Körlektion, trafik ensam 70 min 1 150,-
Lån av MC till uppkörning 1 500,-
Landsvägskörning, ensam elev 2 300,-

VÄGVERKETS PRISER TILLKOMMER!

Telefon: 08-712 33 50

Via E-post:
info@artrec.se
 

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR -12
Artrec i Bromma kan ja rekommendera starkt! 700kr/70min och då får DU köra varje minut du betalar för.
Proffsiga och trevliga lärare (pia & thomas) ochskolan ligger bara 20 meter från övningsbanan, invid bromma flygplats.
Ta tuben till brommaplan bara!
Har även tagit lektioner på Södermalms trafikskola,
Bana:1155kr/120 min Trafik: 1500kr/2 tim
OBS!!! du får bara 60 min körtid, 60 minuter "går bort" då man måste åka fr söder till bromma och tillbaxs.. Känns lite ruttet att pröjsa 2 tim, o bara få köra en, och sen sitta i bilköer bakom läraren i en timma av lektionen (o pröjsa för detta). Var svårt att få lektioner dessutom, överbokat och en lärare!
En lärare som kan ta max 2 elever åt gången + massa transporttid..
På Artrec slipper du detta, två lärare som tar 2 elever per timme= lättare att boka in lektioner..
På söder fick man ibland vänta 1-2 veckor tills nästa lektion.. :(


Jag körde med Södermalms trafikskola. De var enormt dåliga. Som dunderhonung skrev tidigare så åt transportsträckan upp nästan halva tiden, dessutom ville de inte låta mig köra upp för att jag inte kört tillräckligt mycket även fast jag legat på som en igel att få fler lektioner. Slutade med att jag fick köra upp efter 7 lektioner utan ens övat inbromsning. Dessutom var läraren inte alls intresserad av att lära ut utan satt i sin telefon 95% av tiden.

Tog mina sista lektioner på Artrec och de var klart mycket bättre
 
Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jag körde med Södermalms trafikskola. De var enormt dåliga. Som dunderhonung skrev tidigare så åt transportsträckan upp nästan halva tiden, dessutom ville de inte låta mig köra upp för att jag inte kört tillräckligt mycket även fast jag legat på som en igel att få fler lektioner. Slutade med att jag fick köra upp efter 7 lektioner utan ens övat inbromsning. Dessutom var läraren inte alls intresserad av att lära ut utan satt i sin telefon 95% av tiden.

Tog mina sista lektioner på Artrec och de var klart mycket bättre
Jag som trodde att Artrec och Södermalm var "same-same", tack för upplysningen. Ändrade min rubrik.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Tog mitt kort 2000 hos Västerhaninge trafikskola. Jag var mycket nöjd. Han (Janne) tog 1-2 enkellektioner för att pejla hur många lektioner man behövde, sen kom han med förslag på upplägg.

7 lektioner ansåg han behövdes, jag sa att jag litar på hans bedömning.

Gott! Sa Janne, då bokar jag en uppkörningstid så lägger vi dina lektioner utifrån den.

Fick uppkörningstiden, han la lektionerna så jag körde mer eller mindre varje dag fram till uppkörningsdagen, förutom dagen innan som fick vara vilodag.

Funkade perfekt, och jag tycker det var ett bra och ärligt upplägg som inte gick ut på att mjölka pengar.

Fem brödrostar! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Ort
STHLM
Hoj
Ducati Monster 696
Jag tog en intensiv hos Driver i Söderhamn förra sommaren och min lärare var grym! Gick till två skolor här i Sthlm och tog några lektioner, men va inte nöjd..
Men det blev en liten semester på fyra dagar (?) och alla var jätte trevliga att göra med! Läraren var engagerad som man förväntar sig att de ska va. och jättefina kurviga vägar runt om :)
Han var med på uppkörningen och va det bästa stödet faktiskt.. Jag som blir så sjuuukt nervös, han va bäst på att få en att tänka på annat.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top