Z Motor & Trafik, Göteborg
Blandade erfarenheter. De började med MC-utbildning i år så jag var en av de första eleverna. Var där och snackade med ägaren/mc-läraren i vintras och han gav ett väldigt seriöst intryck. Berättade om mina ambitioner att boka ett flertal lektioner under våren för att hinna ta kortet innan sommaren och även om han var enda mc-läraren lovade han att det inte skulle bli några problem att få tider då han skulle ta färre elever första året och prioritera dessa så de skulle hinna ta sina kort.
Läraren tyckte jag körde väldigt bra - han var trevlig och gav vad jag kunde bedöma bra råd. Efter att jag kört merparten av mina ca 10 bokade lektioner frågade jag hur det gick och om det började närma sig uppkörning. Han tyckte det såg bra ut så vi kom överens om att jag då kunde boka uppkörning via körskolan och att jag skulle ta ett par lektioner ytterligare innan uppkörningen, vilket jag gjorde.
Till saken hör att jag hade kört en hel del låg- och högfartsbana på lektionerna och blivit instruerad att köra undanmanöver åt höger. Frågade vid en lektion i början om jag inte skulle köra undanmanöver åt vänster också, varpå körläraren tyckte jag skulle fortsätta att köra åt höger om det kändes bra, då man ändå fick välja på uppkörningen. På sista lektionen innan uppkörningen frågade jag återigen läraren om han var säker på att man fick välja håll och om jag ändå inte skulle öva åt vänster också. Han tyckte då att det var för sent att börja ändra på övningen och man fick ju ändå välja håll på uppkörningen.
Det första jag ser när jag kommer till uppkörningen är att högfartsbanan står uppställd med undanmanöver åt vänster och att man inte får välja håll! Man blev ju inte direkt mindre nervös av detta och efter att ha touchat en kon i undanmanövern så att den vält två gånger i rad var den uppkörningen över och ett antal tusen för uppkörning och hyra av skolans mc var åt skogen...
Tar upp saken med min mc-lärare - att jag inte var nöjd med hans råd och föreslog att han åtminstone kunde bjuda på mc-hyran vid uppkörningen som kompensation. Det gick han inte med på men efter en massa tjat gick han till slut med på en betydligt mindre summa i rabatt om jag bokade nya lektioner. Har började nu hävda att jag aldrig varit redo för uppkörningen och att jag behövde fler lektioner på manöverbanorna. Jag insåg att en ny uppkörningstid låg minst en månad framåt i tiden och att jag såklart behövde öva under denna tidsperiod, men nu var det i princip omöjligt att få lektionstider - det hade kommit in många nya elever och det var fullbokat.
Till slut ringde mc-läraren upp mig och föreslog en lösning - min polares tjej gick på samma körskola och var i en liknande situation, men om vi kunde tänka oss att köra samtidigt (dvs att jag, hon och körläraren delade på 2 motorcyklar) och därmed delade på de lektioner vi redan bokat var för sig skulle vi båda kunna få lektioner så det räckte. Den rabatt vi skulle få var 100 kr per enkellektion - ingen jätterabatt med tanke på att körskolan (bortsett från rabatten) fick dubbla intäkter per lektion men med samma kostnader. Vi var lite osäkra på om detta var en bra lösning, men bestämde oss ändå för att boka upp ett par dubbellektioner på det här sättet då vi inte hade något annat alternativ. För att vi ändå skulle få en "egen" lektion var innan uppkörningen blev vi dessutom lovade att vi mot en extra kostnad kunde utöka en tidigare bokade dubbellektion (80 min) så att den blev 120 min och vi fick var sin 60-minuterslektion, då det fanns extra utrymme för bokning just där.
När det var dags för vår första gemensamma lektion och vi skulle betala våra bokningar mötte vi en stressad och otrevlig körlärare som nu inte mindes mycket av det vi bestämt per telefon. Den rabatt på 100 kr per enkellektion (dvs 200 kr/dubbel) vi fått löfte om för att vi körde 2 på samma lektion var nu istället 100 kr per dubbellektion. Dubbellektionen som gjorts om till 2x60 min fanns inte längre och nu hade en annan bokning klämts in som gjorde det upplägget omöjligt. Under tiden vi står och pratar börjar MC-läraren sudda ut våra bokningar i kalendern, beskylla oss för att vi själva skrivit in vissa av bokningarna (trots att vi bokat via telefon och inte varit där), hånleende hänvisa oss till att försöka fixa körkortet på annat sätt om det inte passar och dessutom spela ut mig och polarens tjej mot varandra som att det nog var ett kommunikationsproblem oss emellan. Då skall det sägas att jag tog noggranna anteckningar i telefonsamtalet med mc-läraren, bad honom bekräfta det jag uppfattat flera gånger och sen mailade mina anteckningar om upplägget till polarens tjej, så det fanns nog inte så mycket utrymme för kommunikationsmissar.
Ett antal frågor som i grunden kunde ha varit skitsaker om vi bara fått ett korrekt bemötande, upplevde vi nu istället som en riktigt obehaglig situation där vi lämnade körlektionen så kränkta och besvikna att vi valde att avboka våra lektioner och sedan aldrig mer ha med denna körskola att göra. Jag vet inte om ägaren/mc-läraren vid denna tid var så utarbetad eller vad det var som gjorde att han blev som förbytt och betedde sig som han gjorde, men hans beteende var i alla fall helt oacceptabelt, raserade fullständigt vårt förtroende för honom och gav hela introduktionen i mc-livet en bitter avsmak.
Jag lyckades till slut få tag på en privat handledare som jag var ute och körde med ett par gånger. Sedan fixade jag uppkörningen tre veckor senare utan körskolans hjälp.