Regskylt fram en verklighet?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
3011964 Och mera nyheter från Vägverket..
Nästa år skall minst 200 fartkameror till sättas upp i
vårt land....
Sicka idioter... 99% av dom är ju inte ens påslagna... typ. Det här landet är på väg att bli extremt ruttet att bo och leva i. Bara för att ett antal människor dör på grund av olika orsaker (som vi inte kan hindra egentligen) så sätts det upp en massa lagar och förbud och hinder som kommer skapa irritation mer än "glädje" över att det görs något åt saken.

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
Nu har jag inte läst alla svar men VV och dess fantasi om att få nollvision är rent av hur tramsigt som helst. Att få ner olyckor är en bra sak men nollvision?? Äter de svampar där uppe??:va För vilken person med någon som helst verklighets uppfattning tror på den?? :va
VV välkommen till verkligheten.
Det vore ju tragiskt om de använder mcolyckor för att få in mer pengar,men jag skulle inte bli förvånad :mad:

De jobbar för nollvision och ändå kom de o tänka på att vajerräcke var ett bra alternativ,förvisso ska de ju tack o lov bytas ut.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag vill kunna se genom plasten i framåtlutad ställning utan att nån jävla skylt ska vara ivägen :mad:

Eller ska den placeras framför strålkastarna? :va

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
det verkar som att folk i största allmänhet har fått för sig att det är en mänsklig rättighet att köra bil/mc på våra vägar. Jag har inställningen att det är något av ett privilegium. Jag kör en massa mil i jobbet varenda dag. Varenda väg man kör på är i princip ok. Min uppfattning är att det är fina motorvägar mellan städerna (jag bor i Malmö) och ganska bra underhållna småvägar (i hela Skåne). Angående fortkörning så var det någon som uttryckte sig i stil med att det är "frihet under ansvar" att köra för fort. Någon annan skrev att han saktade ner när han körde förbi fartkameror med hojen för att inte spä på statistiken om att hojägare kör som galningar. Om man tänker till lite är dessa argument IMO förkastliga. Jag har ingen frihet under ansvar att köra för fort eller lite som jag vill. Jag kör själv motorcykel. Jag kör också för fort ibland. Jag gör det dock inte när det är andra trafikanter i närheten. När jag kör för fort ser jag till att jag är ensam på vägen så jag inte skadar andra om något skulle hända. Det gör det ändå inte mer RÄTT för mig att köra for fort. Blir jag invinkad av polisen stannar jag och tar mitt straff, hands down, utan att gnälla. När folk dessutom använder argument som "vi hojåkare får inte ha kul, polisen bara trackar oss, vilken jävla DDR-stat vi lever i, vi vill ju bara ha skoj" osv tycker jag att man har missförstått hela idén med det allmänna vägnätet. Tänk på hur ni körde när ni övningskörde... Där har ni en bra början på hur man ska köra. Det verkar som att vissa tror att körkortet är någon form av räserlicens för gatan. Vill man ut och gasa så är det bara till att bege sig till närmsta motorbana och köra tills man tröttnar. För att avsluta vill jag bara säga att jag inte vill hoppa på någon eller skapa en debatt eller framstå som en moralkärring. Kör som ni vill men tänk på att ni inte är ensamma i trafiken. Betänk också det här: det värsta som kan hända när du kör för fort är INTE att bli av med körkortet och få en massa böter... Det kanske är det bästa?!

Det är ingen mänsklig rättighet att köra hoj men i ett påstått i-land som detta så bör det inte vara ett privilegium och ja du är en moralkärring !
Kryp ner i din låda nu och anpassa dig nu så kan vi andra som vill ha rätten till att bestämma över oss själva gå ut åka lite hoj .

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
det verkar som att folk i största allmänhet har fått för sig att det är en mänsklig rättighet att köra bil/mc på våra vägar. Jag har inställningen att det är något av ett privilegium. Jag kör en massa mil i jobbet varenda dag. Varenda väg man kör på är i princip ok. Min uppfattning är att det är fina motorvägar mellan städerna (jag bor i Malmö) och ganska bra underhållna småvägar (i hela Skåne). Angående fortkörning så var det någon som uttryckte sig i stil med att det är "frihet under ansvar" att köra för fort. Någon annan skrev att han saktade ner när han körde förbi fartkameror med hojen för att inte spä på statistiken om att hojägare kör som galningar. Om man tänker till lite är dessa argument IMO förkastliga. Jag har ingen frihet under ansvar att köra för fort eller lite som jag vill. Jag kör själv motorcykel. Jag kör också för fort ibland. Jag gör det dock inte när det är andra trafikanter i närheten. När jag kör för fort ser jag till att jag är ensam på vägen så jag inte skadar andra om något skulle hända. Det gör det ändå inte mer RÄTT för mig att köra for fort. Blir jag invinkad av polisen stannar jag och tar mitt straff, hands down, utan att gnälla. När folk dessutom använder argument som "vi hojåkare får inte ha kul, polisen bara trackar oss, vilken jävla DDR-stat vi lever i, vi vill ju bara ha skoj" osv tycker jag att man har missförstått hela idén med det allmänna vägnätet. Tänk på hur ni körde när ni övningskörde... Där har ni en bra början på hur man ska köra. Det verkar som att vissa tror att körkortet är någon form av räserlicens för gatan. Vill man ut och gasa så är det bara till att bege sig till närmsta motorbana och köra tills man tröttnar. För att avsluta vill jag bara säga att jag inte vill hoppa på någon eller skapa en debatt eller framstå som en moralkärring. Kör som ni vill men tänk på att ni inte är ensamma i trafiken. Betänk också det här: det värsta som kan hända när du kör för fort är INTE att bli av med körkortet och få en massa böter... Det kanske är det bästa?!

Du är dubbelmoralist så det skriker??? Först säger du att vi andra skall skall köra på bana, för att gasa av oss, MEN DU säger att du väljer dina väl valda tillfällen då DU ANSER att du kan köra för fort bla bla bla, trots att du själv vet att det är fel, tror du att du är GUD himself?? Ord(p)bajsare.

Åk och gasa banan själv då. Tror inte din mor lärde dig ett ordspråk du skulle behövt " Tala är silver, tiga är guld."

Last edited:

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Att folk skulle köpa mindre hojar för att det finns en regskylt fram är nonsens, det vet du åxå. Om alla hade skött sig vid fartkamerorna hade staten inte fått några bötespengar. Hade folk gasat på bana och inte på kurviga kälskadade vägar hade mindre folk dött. Hade folk kört med insidan av huvet hade de kommit ihåg vad trafikskolan lärde dem, nämligen att faran lurar vid varje krön och korsning osv. Nu verkar det som man glömmer ganska mycket av vad man lärt sig (inkl mig), kör på som fan i tid och otid och riskerar sig och andra dagligen. Kom inte och säg att det inte finns incidenter som kunde slutat illa varje vecka man är ute och kör. Det där med skylten igen, man vänjer sig...

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Efterlysning !!!! Var är alla stor- liberaler nu ??? Allians ivrare eran vision om ett fria samhälle med flera egna val som ni drömde om håller på att krossas !!!
Eller var inte gräset grönare i ett allians sverige ? Det kanske till och med är gulare.:D Trodde någon på allvar att den nya regeringen skull ge skattelättnader och friare liv ? Håll ut "bara" tre år kvar lite drygt :tummenupp

mabe

Guest
Klarar RR-förare av att ha startnummer på sina hojar, så klarar väl vi dödliga av att ha registreringsnummer på våra hojar - eller?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Klarar RR-förare av att ha startnummer på sina hojar, så klarar väl vi dödliga av att ha registreringsnummer på våra hojar - eller?

RR-hojar behöver dock inte ha strålkastare samtidigt. Reg-skylt fram på en sporthoj går säkert att lösa, men den kan ju inte vara speciellt stor.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Efterlysning !!!! Var är alla stor- liberaler nu ??? Allians ivrare eran vision om ett fria samhälle med flera egna val som ni drömde om håller på att krossas !!!
Eller var inte gräset grönare i ett allians sverige ? Det kanske till och med är gulare.:D Trodde någon på allvar att den nya regeringen skull ge skattelättnader och friare liv ? Håll ut "bara" tre år kvar lite drygt :tummenupp

Just frågan om regplåt fram har nog väldigt lite att göra med vilken regering som sitter.

Förslaget kommer vad jag vet från VV som torde ha samma sammansättning nu som före valet....

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...
Varför ska ett land som Sverige (som är det landet man bor bäst i) ha världens STÖRSTA idioter i regeringen/vägverket?! :mad: :mad: :mad: :mad:

Hur in i helvete kan man vara så dum och eftersträva "noll döda" i trafiken? Det är omöjligt, helt omöjligt!!!

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Motattack?

Vi har väldigt svårt att resa argument mot regskylt fram. Så jag funderade om man skulle få SMC att starta en motkampanj?
- Vi skulle kunna hävda att vägverkets nollvision inte omfattar oss, och att dom inte värnar om våra liv i trafiken. Det finns inga kampanjer för att få bilister att se oss. Vägräckena är ett skämt ur MC-synvinkel. Arbetet med att skapa bättre områden runt vägen för avvåkningar genomförs inte osv. Små misstag hos en MC-förare kan få ONÖDIGT svåra konsekvenser.
Attack är bästa försvar...

Någon som har åsikt om detta förslag?
(vi måste få bort focus på oss som syndare bara, vi är delvis offer):confused:

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...
Vi har väldigt svårt att resa argument mot regskylt fram. Så jag funderade om man skulle få SMC att starta en motkampanj?
- Vi skulle kunna hävda att vägverkets nollvision inte omfattar oss, och att dom inte värnar om våra liv i trafiken. Det finns inga kampanjer för att få bilister att se oss. Vägräckena är ett skämt ur MC-synvinkel. Arbetet med att skapa bättre områden runt vägen för avvåkningar genomförs inte osv. Små misstag hos en MC-förare kan få ONÖDIGT svåra konsekvenser.
Attack är bästa försvar...

Någon som har åsikt om detta förslag?
(vi måste få bort focus på oss som syndare bara, vi är delvis offer):confused:

En jävligt bra motattack måste jag säga.

Hur många här tror att detta kommer bli av egentligen?? Alltså att skylt fram måste finnas...

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Honda CB1000RA -16
Nu har jag inte läst alla svar men VV och dess fantasi om att få nollvision är rent av hur tramsigt som helst. Att få ner olyckor är en bra sak men nollvision?? Äter de svampar där uppe??:va För vilken person med någon som helst verklighets uppfattning tror på den?? :va
VV välkommen till verkligheten.
Det vore ju tragiskt om de använder mcolyckor för att få in mer pengar,men jag skulle inte bli förvånad :mad:

De jobbar för nollvision och ändå kom de o tänka på att vajerräcke var ett bra alternativ,förvisso ska de ju tack o lov bytas ut.

Tyvärr så är jag osäker på huruvida dessa vajerräcken kommer tas ner och bytas ut.
Läste nyligen någonstans att de skall placera ut ytterliga sträckor med vajerräcken :(

Tanken med Nollvision är god, men vem som helst förstår att det aldrig kommer aldrig att funka, just för att vi är människor i trafiken... Cyklister, fotgängare, Bilister, mopedister m.m. o.s.v. Människor felar hur vi än vrider och vänder på det. Det känns mer som att nån där på vv har en otrolig press på sig och hoppar på första bästa. vilket råkar vara oss motorcyklister. Det är alltid vårt fel. MC olycka hit MC förare dit, även om det inte är vårt fel.
Läste om någon drogpåverkad Tjuv som stulit en MC. Rubriken började självklart med: MC Förare. Men när man läser i artikeln handlade de bara om en simpel jävla tjuv som snott en MC och i sin tur hade gjort något galet.
Och sen t.ex När det är en trafikolycka med en mc inblandad är rubriken automatiskt en "MC Olycka". Klart vi blir utpekade.

Fick en fråga av min kollega i måndags, där han sa "Är det inte dags att fundera på vad du håller på med" jag fattade ingenting och frågade vad han menade. "Ja det är ett ju bara en massa spill nu" Jag fattade fortfarande ingenting. "Ja det är 4 dödade i helgen som kört mc" säger han...

Som sagt det känns som det är svartmålning och desperation pågång.
Höjning, skyltar, statistik m.m.

Det jag tycker personligen är viktigast och som vi måste ta itu med är förare som är påverkade av Alkohol och Droger som finns där ute i trafiken. Regskyltar fram, löser inget och jag ser det som en onödig kostnad som betalas av våra skatte pengar när de kunnat gå till något viktigare. Likaså de 200 nya kameraskåpen de skall placera ut ännu en onödig kostnad.
Som någon sa, vi åker ju inte där kameraskåpen står, dessa vägar är väl ändå inga roliga.

Vill inte komma ifrån ämnet men en tanke jag tror på mer på, är att informera övriga trafikanter om att vi verkligen finns och att man måste vara uppmärksam. Som i dessa filmer.

How Close

Perfect Day

Vi borde göra egna sådana filmer i svenska miljöer och visa dem under reklampauser i tv. Ärligt talat så tror jag det kan påverka lite.

Last edited:

Mona

Vill inget,kan desto mer
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
BMW F650GS alias Roland!

Citat:
"Man kan även tänka sig en regel utformad som en presumtion för
ägaransvar och med en omvänd bevisbörda. Det innebär att ägaren
görs skyldig om denne inte kan bevisa att han eller hon inte har
begått förseelsen."

KANON!! :tummenupp Kan vi inte göra så med ALLA brott; man ÄR helt enkelt skyldig tills motsatsen har bevisats!?! Och bevisbördan ligger såklart hos den skyldige. Tänk vad många brott som skulle "klaras upp" med en sån regel/lag!

:huvet

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Vill inte komma ifrån ämnet men en tanke jag tror på mer på är att informera övriga trafikanter om att vi verkligen finns och att man måste vara uppmärksam. Som i dessa filmer.

How Close

Perfect Day

Vi borde göra egna sådana filmer i svenska miljöer och visa dem under reklampauser i tv. Ärligt talat så tror jag det kan påverka lite.

Man skulle få VV att producera såna filmer istället för att köpa en massa fartkameror, tror att det räddar fler liv.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki

How Close

Perfect Day

Riktigt bra filmer det där. Den första har man sett några gånger och hoppar högt varje gång.

Den andra var ny för mig. En riktigt bra film. Tack för länken !

Tror inte vi kan räkna med att VV lägger resurser på såntdär. Dom förstår inte handling och konsekvens. Skapa en film och få ut den i etern skapar en kostnad. Alla kostnader måste täckas med lika stor intäkt (helst större), och jag tror inte dom ser någon intäkt i filmerna.

En fartkamera kostar pengar, men ger å andra sidan intäkt i form av böter. Så där går räkenskaperna ihop på ett smidigare sätt.

Sedan undrar man ju vad folk i allmänhet skulle tänka när dom ser sådana där filmer? Reaktionerna kan bli två:
1. Oj, ja, det är bäst man ser sig för ordentligt innan man kör ut.
2. Oj, motorcyklar borde verkligen inte få finnas om det är så farligt.

Det är lättare att sälla sig till punkt 2 för då behöver man inte engagera sig.

Mina 50 öre

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Skylt fram? VAR?
Visst, det är relativt enkelt på en sporthoj, men var finns det plats på en SuperMotard.
Men hela iden är korkad och kommer från personer som tror att alla bilister kör med säkerhetsbälte, är nykta och håller fartgränser. Då måste det ju bara vara MC-åkarna kvar som felar, eller?

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Allt handlar om pengar och makt! (pengar är makt)

Hur får man fram pengar om man inte har nog.

1.) Säljer någonting (säljer kommunala bolag)
2.) Ber någon skänka (bistånd)
3.) Debitera en avgift (Trängselskatt, Böter och försäkringsavgifter)

Det är den tredje punkten som är den viktigaste i detta fall.
Bearbeta personen under lång tid och förbered denne på att en avgift kommer att tas ut.....börja med en liten höjning som sedan stegvis höjs.
Höj i steg 1(50 kr)--2(75 kr)--3(100 kr)--4(120 kr)--5(160 kr)- och börjar personen klaga kring steg 5 backa till 4 och vipps så har man en person som i tysthet godkännt betalning på 345kr.

Självklart efter att en UTREDNING gjorts av någon underavdelning till vägverket. Bestående av 12-15 personer som på heltid suttit och studerat människors inkomster/utgifter/skaderapporter under ett helt år.
Statistik kan ALLTID vändas till sin egen fördel bara man vet hur siffrorna ska pressenteras.
Personen som pressentera förslaget bör vara någon myndighetsperson som många hyser förtroende för då denne kan rimligtvis INTE ljuga.

Dom som tror att denna främre skylt kommer att vara gratis att hämta på vägverket kan glömma det minst 375:- (Tillverkning 25:- övriga avgifter 350:)

Och vipps har du utan att märka det blivit statens BITCH.

/Dimman

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...