Ris till Racingworld

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Okej nu förstår jag allt.. :hoppa :hoppa
Arrangören har gjort allt fel, instruktören fick skylla sig själv som inte höll sig på hjulen
och deltagaren är helt oskyldig till allt :tummenupp








:rolleyes:
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Vad är egentligen problemet?
Försäkringsbolagen har utrett en olycka och anser att en part är vållande.
Därigenom får den andra parten ersättnig från försäkringen.
Jag fattar inte vilket klister "Dr madNESS" sitter i.
1000:- i självrisk eller vad?

Det var ju en allmän bankörning ni var på, då skall det vara så.
Vill ni inte att det skall vara så så kör för fan RR och på riktiga RR-träningar.
 

Dr madNESS

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Skövde
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
Affe_R1 skrev:
2532597 Okej nu förstår jag allt.. :hoppa :hoppa
Arrangören har gjort allt fel, instruktören fick skylla sig själv som inte höll sig på hjulen
och deltagaren är helt oskyldig till allt :tummenupp








:rolleyes:

När arrangören uppenbart ljuger och har instruktörer som beter sig som en valross på banan, och man själv blir vållande för att denna valross beskyller andra för sina klumpigheter... då reagerar iaf jag med kräkningar!

enhjuling skrev:
2532608 Vad är egentligen problemet?
Försäkringsbolagen har utrett en olycka och anser att en part är vållande.
Därigenom får den andra parten ersättnig från försäkringen.
Jag fattar inte vilket klister "Dr madNESS" sitter i.
1000:- i självrisk eller vad?

Det var ju en allmän bankörning ni var på, då skall det vara så.
Vill ni inte att det skall vara så så kör för fan RR och på riktiga RR-träningar.

Typ. Varför ska jag få pynta deg och premie för någon annas misstag för????
Trackworld stå för era egna missar.
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Dr madNESS skrev:
2532614 Typ. Varför ska jag få pynta deg och premie för någon annas misstag för????
Trackworld stå för era egna missar.

Därför att du var på en allmän bankörning och inte på en RR-träning.

Om du kör på en cyklist ute i trafiken betalar din försäkring också oavsett vems fel det var.

Vad är egentligen Trackworlds roll här? Är det de som drivit ärendet? Är det inte en affär mellan dig och föråkaren som behandlats av era försäkringsbolag?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Dr madNESS skrev:
2532486 Har FB sett foton på din hoj och på ditt skinnställ som visar att dessa är helt oskadda? JA

Har FB sett bilder som visar att instruktörens hoj ej uppfyller kraven för att deltaga på denna bankörning ? (slicks) JA

Stod det att läsa i arrangörens handlingar att "körning sker på egen risk"? JA

Hade du några vittnen som kan styrka din version av händelsen? JA

Kontakta www.trafikjuristen.com för ett 3:e parts utlåtande med all fakta!
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
StavfelsNisse

Jag har inte alla fakta på vad som verkligen hände och har hänt.

Som arrangör / instruktör reagerar jag på att det hände vid en omkörning,
samt att det kanske inte är den bästa kurvan att köra om i...





Jag hoppas i alla fall att det löser sig på bästa sätt. :tummenupp
 
Last edited:

Dr madNESS

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Skövde
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
enhjuling skrev:
2532648 ...Vad är egentligen Trackworlds roll här? Är det de som drivit ärendet? Är det inte en affär mellan dig och föråkaren som behandlats av era försäkringsbolag?

Ja! Trackworld och stefan M har varit drivande!
Instruktören viste inte ens om att han gått omkull när jag pratade med honom i depån, bra virrig efter klotningen.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Dr madNESS skrev:
2532672 Ja! Trackworld och stefan M har varit drivande!
Instruktören viste inte ens om att han gått omkull när jag pratade med honom i depån, bra virrig efter klotningen.
Det är väll skitsamma. Men att dem inte följer de regler de själva har satt för att sedan driva nått mot dig för att du kört om på ett pass där omkörningar är tillåtet, det är det jag hänger upp mig på. Du testade aldrig att överklaga eller lägga din synpunkt på det hela?
 

Dr madNESS

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Skövde
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
Affe_R1 skrev:
2532662 Jag har inte alla fakta på vad som verkligen hände och har hänt.

Som arrangör / instruktör reagerar jag på att det hände vid en omkörning,
samt att det kanske inte är den bästa kurvan att köra om i...





Jag hoppas i alla fall att det löser sig på bästa sätt. :tummenupp

Löser sig och löser sig...
Jag hoppas iaf att folk läser denna tråd och stark överväger om de vill köra på Trackworlds OSERIÖSA bandagar. Nästa gång dom tillämpar häxjakt kan du vara offer!

Vägra betala trackworlds instruktörers hojjar!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Affe_R1 skrev:
2532597 Okej nu förstår jag allt.. :hoppa :hoppa
Arrangören har gjort allt fel, instruktören fick skylla sig själv som inte höll sig på hjulen
och deltagaren är helt oskyldig till allt :tummenupp

:rolleyes:

Märk väl.. Jag lägger mig INTE i vem som är vållande till vad elller spekulerar i händelsen.

Min reaktion är enbart att detta händer en av instruktörerna på ett arrangemang av, en av mig, tidigare använd och uppskattad leverantör av bandagar. Jag har tidigare uppfattat situationer där handhavandet av bankörningen varit föremål för diskussion. Att Stefan och Trackworld/Racingworld dessutom uppges ha varit en drivande part i försäkringsfrågan anser jag konstigt när deras egna instruktör inte kan följa gällande regler eller lagstiftning om däcksval (om nu TSL gäller, vilket är uppenbart då försäkringsbolaget verkar ha avgjort tvisten och löst ut försäkringen).

En annan besynnerlighet är ju att försäkringsbolaget anser detta vara ett försäkringsärende överhuvudtaget. De kan ju lika gärna ha sagt "Bankörning- trafikförsäkringen gäller inte, ta det på din olycksfalls försäkring"

Jag ber om ursäkt om jag varit oklar med meningen i mitt tidigare inlägg.
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Jag blir otroligt trött på diskussionen huruvida försäkringar ska gälla på bana eller inte (finns till och med några trådar kring det..)
Hur resonerar de som är emot att försäkringen ska gälla egentligen ?? Är det någon slags svensk avundsjuka över att just deras försäkringsbolag inte ersätter skador :va :arsele


JAG har kört ca 15 av totalt 18 bandagar i år som instruktör / föråkare..

Det har vid så gott som samtliga bankörningar varit incidenter som för det mesta beror på att någon...

- ska köra om till varje pris (helst på innern under bron på Kinnekulle)
- kör om, men får upp för hög fart och bromsar kraftigt in i kurvor där de flesta normalt går med gaspåslag
- byter spår i utgång
- byter spår mitt på rakan
- försöker sig på ombromsning, misslyckas, bromsar på sig, och torpederar nästan åkaren framför i ingången

Hur många exempel vill ni ha ??

Några av gångerna i sommar har det varit kroppskontakt (armbåge/knän), några gånger tog asfalten slut (pga spårbyte/bromsning), så alternativen hade varit gräs, eller att köra på framförvarande :rolleyes:

JAG kör med min hoj i komplett gatutförande, så när som på slicks, där sådana tillåts.
JAG betalar 8000:-- i helförsäkring i förhoppningen att få igen pengar den dagen hojen ser ut som på bilden tidigare i tråden, för att jag själv eller framförallt NÅGON annan ställt till det så att jag hamnar i sanden..


Nej, jag är inte alltid snabbast och jag reder förmodligen inte ut alla situationer, men jag har iallafall omdömmet i behåll och kan däremot göra nytta som föråkare, eller :va



Komersiella bandagar för allmänheten borde kunna avnjutas UTAN att det sker kracher/avåkningar i så gott som varje körpass. Dessa bandagar är oftast till för ICKE tävlingsåkare, som vill prova på / lufta sin hoj i eget tempo.

Skulle det vara accepterat att i varje "åk" i en slalombacke är det någon som blir påkörd, kör ut i skogen, eller kör ikull så att ambulans måste tillkallas och liften stoppas :va

Visar man inte varandra den hänsynen har man inget på banan att göra

/ Micke

SH instruktör
Föråkare
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
micke.r skrev:
2532694
Komersiella bandagar för allmänheten borde kunna avnjutas UTAN att det sker kracher/avåkningar i så gott som varje körpass. Dessa bandagar är oftast till för ICKE tävlingsåkare, som vill prova på / lufta sin hoj i eget tempo.

Skulle det vara accepterat att i varje "åk" i en slalombacke är det någon som blir påkörd, kör ut i skogen, eller kör ikull så att ambulans måste tillkallas och liften stoppas :va

Visar man inte varandra den hänsynen har man inget på banan att göra

/ Micke

SH instruktör
Föråkare

Bra skrivet.

Speciellt sista meningen.
Detta speglar min egen syn på bankörning.
(klippte ner inlägget lite för att spara plats)
 
Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
micke.r skrev:
2532694 Jag blir otroligt trött på diskussionen huruvida försäkringar ska gälla på bana eller inte (finns till och med några trådar kring det..)
Massa bra text...
Visar man inte varandra den hänsynen har man inget på banan att göra

/ Micke

SH instruktör
Föråkare
Mycket bra skrivet !!
Du skrev orden som jag själv inte hittade. :tummenupp
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Dr madNESS skrev:
2532672 Ja! Trackworld och stefan M har varit drivande!
Instruktören viste inte ens om att han gått omkull när jag pratade med honom i depån, bra virrig efter klotningen.

Jag är ganska less på dina personangrepp på en människa som uppenbarligen inte finns här och kan tala för sig själv. Finns det ingen moderator här?

Jag var med och hämtade upp föråkaren och hans hoj, och jag kan säga dig att hans minne försvann inte direkt, utan allt eftersom. (om han var "virrig i depån", är väl inte så konstigt när man fått en smäll i huvudet)

Att du inte inser att det faktiskt är du som trots allt klarade dig bäst? Du slapp slå dig halvt fördärvad, och din hoj är hel.

Att Stefan skulle ha "anlitat" vittnen som ljuger är ju bara "paranoidt" dravel från din sida. Hör du inte själv hur dumt det låter?

Jag hörde själv folk berätta vad de sett.

Brukar du förresten försöka legitimera dig med betalkort/kontokort även när polisen frågar efter körkortet? :rolleyes:

Och till alla andra som utgår från att föråkaren inte kan köra hoj för att trådskaparen spyr galla över honom; utgå istället från att han kan köra hoj och att det var därför han var anlitad av arrangören. Misstag kan alla begå. Även trådskaparen, du eller jag.
 

MC Doktorn

Guest
Anneli skrev:
2532746 Jag är ganska less på dina personangrepp på en människa som uppenbarligen inte finns här och kan tala för sig själv. Finns det ingen moderator här?

Jag var med och hämtade upp föråkaren och hans hoj, och jag kan säga dig att hans minne försvann inte direkt, utan allt eftersom. (om han var "virrig i depån", är väl inte så konstigt när man fått en smäll i huvudet)

Att du inte inser att det faktiskt är du som trots allt klarade dig bäst? Du slapp slå dig halvt fördärvad, och din hoj är hel.

Att Stefan skulle ha "anlitat" vittnen som ljuger är ju bara "paranoidt" dravel från din sida. Hör du inte själv hur dumt det låter?

Jag hörde själv folk berätta vad de sett.

Brukar du förresten försöka legitimera dig med betalkort/kontokort även när polisen frågar efter körkortet? :rolleyes:

Och till alla andra som utgår från att föråkaren inte kan köra hoj för att trådskaparen spyr galla över honom; utgå istället från att han kan köra hoj och att det var därför han var anlitad av arrangören. Misstag kan alla begå. Även trådskaparen, du eller jag.

Vad är det som säger att madness har fel, enl min åsikt finns det klar misstanke om jäv.

Varför?
Oberoende vittne ser att person x på flera hundra meters avstånd att en person är ENBART orsaken till att instruktören vurpar.
Dessa sk oberoende personer känner sannolikt en sympati för arrangören som tacksamhet för att dom arrangerar.Varför skulle madness ha fel ingen kontakt har skett mellan hans hoj och den andra?
Väldigt lätt att skylla på andra när man vurpar


Allt i ditt resonemang bygger på antagande du har inte varit där än mindre sett hur det gått till, Jag är inne på linjen att finns det tvivel är det bättre att fria.

campar skrev:
2531646 Därför tycker jag att vi bestämmer att inga som helst försäkringar gäller under bankörningarna nästa år, och alla får personligen se till att ha en giltig olycksfallsförsäkring som gäller.

Ger man sig in i leken får man leken tåla!

Det är min åsikt, samma grupp indelning med långsam/nybörjare, mellan, snabb osv.

Just de här grejerna man slipper, för visst faan kan det bli tajt, men inte kör väl ngn av nån annan med flit? Isåfall får man väl göra upp det själva i en gräns eller dyl.

//Niklas

precis tramset med fb står en upp i halsen
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Dr madNESS, du skjuter vilt i din jakt. Börjar gå lite för hetsigt till. Begrunda dina åsikter ur andras perspektiv. Börjar se lite löjligt ut.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
MC Doktorn skrev:
2532795 Vad är det som säger att madness har fel, enl min åsikt finns det klar misstanke om jäv.

Jag håller med. Var på banan den dagen, men körde i mellangruppen. Det var inte precis packat med folk borta vid den snabba vänstern så jag betvivlar att samtliga fyra vittnen stod där när olyckan skedde. Hur man från depån skulle kunna bedömma vem som är skyldig till en incident borta vid bron har jag lite svårt att förstå.
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
MC Doktorn skrev:
Allt i ditt resonemang bygger på antagande du har inte varit där än mindre sett hur det gått till, Jag är inne på linjen att finns det tvivel är det bättre att fria.

Ja det är bättre att fria. Jag säger ingenting om vems fel det var, eller att det VAR någons fel för jag SÅG inte olyckan. Jag ville få fram att jag är less på hans personangrepp på en person som inte är här och kan tala för sin sak. Förstod du bättre nu?

Menar du att ditt resonemang inte bygger på antagande? Eller var du också på plats?

Och JA jag har svårt att förstå att folk "i tacksamhet" till arrangören skulle vittna falskt. Men självklart kan jag ha fel, det heter ju att man dömer andra efter sig självt, och jag skulle aldrig komma på tanken att vittna falskt.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
MC Doktorn skrev:
2532795 Varför skulle madness ha fel ingen kontakt har skett mellan hans hoj och den andra?

Så bara för att ingen kontakt har skett så kan inte den som kör om på ett mer eller mindre olämligt sätt, anses som vållande? Som någon klok människa skrev här tidigare är hänsyn A och O på bankörningar, och det är den som blir omkörd som har rätten att avgöra huruvida en omkörning är okej eller inte.


Dr madNESS skrev:
Instruktören viste inte ens om att han gått omkull när jag pratade med honom i depån, bra virrig efter klotningen.

Kanske inte så konstigt efter att ha synat marken i +150km/h? Du pratar om instruktörens klantighet, när du kanske istället skulle fundera på vad som hänt om du väntat med att köra om tills efter böjen. Oavsett kontakt eller inte, är det så att din omkörning fick en annan person att krascha, och du häver ur dig en massa spydigheter? Skäms....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top