Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Kan någon snälla göra en breakdown mellan dom olika GoPro modellerna som florerar, en del kostar runt 1000:- medan andra ligger uppåt 4000:- blir ej klok på de stora skillnaderna, dom ser ju fan likadana ut dessutom! :mad:

Det finns även den gamla GoPro Wide (minns inte om den heter Hero på slutet den med) och den första som inte var Wide.. dom dyker upp lite här och där.

Det finns ju i princip bara 2 olika kameror, GoPro HD och HD Hero 960 (som inte går ända upp till Full HD, högst 1280x960 vilket då blir "gamla vanliga" 4:3). Sen klarar den inte 60 FPS i 720p vilket fullstora HD:n gör.

Sen har du ju i princip bara olika paket med fästen för ditt användningsområde. :)

.....

Last edited:

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Nån som kan tipsa om nåt smidigt, lättanvänt (gratis) program att klippa i?
Senast jag gjorde film i gymnasiet använde jag Windows Moviemaker, finns det kvar?

LURKEN

1823
Gick med
12 May 2004
Hoj
Honda Cbr1000RR
Vart hittar jag tråden för GOPRO, där dom gör så att ljudupptagningen blir bättre! De använder sig av en disktrasa har jag för mig... Sökte men hitta inte..

C Upp

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2010
Hoj
2001 Honda vt750dc Black Widow
Var och körde lite på Åland i helgen med två polare på sporthoj. Hade såklart med mig GoPro-kameran. Vart inte lika mycket åka av som när vi åkte förra året, men videon blev mycket snyggare än den vi gjorde förra året då jag precis köpt den. Funderar på att investera i 2-3 stycken till så man har fler vinklar på samma körningar. Nu blir det lite jobbigt att flytta den varje gång man stannar, så det vart bara några vinklar. Fast de är jag rätt nöjd med. Måste dock försöka minska vibrationerna ännu lite till. Det är svårt med sugproppsfästet och man vill inte fästa klisterfästena på polarnas hojar...

Finns i HD 1080p.

http://www.youtube.com/watch?v=t-ybu2TIZtE

Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Ok nu har även jag skaffat en Gopro HD med motorsport-paketet men frågan är nu, vart bör man sätta den? Borde man fästa sugkoppen på kåpan, ramen eller tanken? Jag ska iofs. ha tankväska så det kanske inte är så lyckat.

Tänkte dra till Nordkap nästa vecka så man vill ju gärna testa lite olika vinklar (har bara råd med en kamera också). :)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Fick hem min GoPro idag som jag köpte billigt hos Touringbutiken, blev lite förvånad över att det:
1. var ett demoex.
2. inte hade ngn manual.
3. Hade uttag för två små batterier..??

Vad fick jag för skitkamera??

Står GoPro Hero på framsidan.
Vet inte ens om det är 960 modellen eller ej, på deras hemsida stod bara "hjälmkamera" :confused:

Bifogat

• Bild0033.jpg
    Bild0033.jpg
    219.5 KB · Visningar: 195

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Fick hem min GoPro idag som jag köpte billigt hos Touringbutiken, blev lite förvånad över att det:
1. var ett demoex.
2. inte hade ngn manual.
3. Hade uttag för två små batterier..??

Vad fick jag för skitkamera??

Står GoPro Hero på framsidan.
Vet inte ens om det är 960 modellen eller ej, på deras hemsida stod bara "hjälmkamera" :confused:

Det där är inte 960 modellen, utan SD modellen (gammal, säljs inte längre). GoPro Hero är inte samma som GoPro HD Hero eller GoPro HD Hero 960

edit: om det är den som ligger på touringbutiken.se för 2495:- just nu så är detta alltså den äldre modellen (ej hd). står tydligt att det är Helmet Hero Wide. återlämna skiten (öppet köp?) och lägg på några hundralappar så får du en mycket bättre kamera :)

Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Denna är filmad med diverse GoProkameror.

[YOUTUBE-ID]yy1nlES8nJA[/YOUTUBE-ID]

Blev ju bra det där. :)

Spelar ni in i 720p eller 1080p?

Jag provade min GoPro för första gången igår (med 720p) och jag höll "normalt" avstånd till hojen framför men det resulterar ju bara i att han ser ut som en prick på videon... :(

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Blev ju bra det där. :)

Spelar ni in i 720p eller 1080p?

Jag provade min GoPro för första gången igår (med 720p) och jag höll "normalt" avstånd till hojen framför men det resulterar ju bara i att han ser ut som en prick på videon... :(

Det får man leva med tyvärr. Man måste ligga väldigt nära för att få bra film men det kan vara farligt ibland. Montera kameran på ena sidan av hojen då kan du med fördel ligga en aning på motsatt sida av den du filmar, väldigt nära, men med utrymme för att manövrera om han gör något oväntat.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Det får man leva med tyvärr. Man måste ligga väldigt nära för att få bra film men det kan vara farligt ibland. Montera kameran på ena sidan av hojen då kan du med fördel ligga en aning på motsatt sida av den du filmar, väldigt nära, men med utrymme för att manövrera om han gör något oväntat.

Ja jag får prova att åka närmare om jag vill se andra antar jag, fast 1080p går ju lite närmare än 720p så ska nog testa det först. :)

Jag satte kameran på höger sida, lite längre ner så man ser hjulet och det ser ju fint ut. :tummenupp

Provade även att fästa kameran på tanken men armen når ju knappt över kåpglaset på min TLR så mestadels är det mätare och mörkt kåpglas som syns med lite vy i toppen...

Tanken var ju dock att filma resan till Trollstigen och Nordkap och fina punkter däremellan så man vill nog se omgivningen och inte baken på en fullpackad mc i slutändan.

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Suzuki sv650 -08
hur lätt är det att få bort de självhäftande fästena om man exempelvis sätter de på olika ställen på hojen? vill ju få massa fula märken efter...

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras