Har inte testat den modellen, men har haft en Xmax 250 (heter 300 nu) och har även en Cygnus 125.
Fördelen med Xmax:en tycker jag är en längre hjulbas, den känns stabilare och mer "vuxen".
Enda baksidan med den är prislappen som jag ser det, men du får ju en begad inom budget, och den finns även som 125:a.
Fördelen med en 125:a kan vara att den har en bredare kundgrupp när man ska sälja den, eftersom den går som lätt mc (jag har inte helt fog för det påståendet, men vet en del i bekantskapskretsen som bara kör scooter, och aldrig tog tung mc).
Xmax 250/300 funkar bra att köra på 110-väg med, men det finns inte mycket mer att ge än så, en 125:a kommer inte att hänga med, och jag vet inte hur 155:an gör sig fartmässigt?
Det finns även en ny modell av 125:a från Yamaha, Rayzr:
The RayZR offers affordability and style, a scooter ideal for new riders seeking low-cost urban mobility. With a sleek 125cc engine, it's the lightest in its class.
www.yamaha-motor.eu
Där får du en flong ny för 30kkr, kan vara något kanske?
View attachment 496648
Vill du komma riktigt billigt undan så finns också Cygnus 125, dom brukar man kunna få för kring 10-15kkr beroende på skick.
Men mitt val skulle falla på en begad Xmax 250, från 2011 (eller2010) då den kom med ett modernare utseende och ABS.
Skön och stabil att köra, jag kommer att komma tillbaka till den inom kort själv!
Själv kommer jag aldig mer att vara helt utan scooter, det är ett smidigt sätt att förflytta sig på, med en lätt farkost, och dessutom är det helt ok att köra i tofflor med en apelsinhjälm till affären.