TMax500
Kör alla sorters hojar. Live and let live.
- Gick med
- 20 Apr 2009
- Hoj
- Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jadå, jag hade Leo Vince på en scooter, GRP på en annan. Brum-brum!
Har ingen erfarenhet av just Nmax155 och den är säkert bra.Jag funderar på att komplettera Super Adventure'n med en scooter.
Mest för jobbpendling på max 70 väg och enkelheten i dagligt användande.
Den jag tittar (mest) på är Yamahas Nmax 155.
Budget 40-50lax.
Frågebatteri incoming...
Någon här som har en Nmax 155?
Övriga tankar till det valet?
Finns det andra bättre för pengarna?
Gissar att den funkar på upp till 90 vägar men kan man också köra några mil 100-110 väg?
Annat att tänkta på som scooterförare?
Jepp, håller helt med.Kör man endast i stan eller vill lasta i husbil=150
Kör man längre pendling, touring och lite motorväg=300
Underbart! Den formuleringen snor jag!Annat att tänka på som scooteråkare?
Det är som robotklippare, varför köpte jag inte tidigare?
Har ingen erfarenhet av just Nmax155 och den är säkert bra.
Jag uppskattar de större hjulen, 16" som är på T.ex. Honda SH 150/300. Om du har en budget på 40-50, hade jag gått på beggad SH300. För runt 50 borde du kunna få tag på en beggad SH350 som är den senaste generationen. Ofta är det monterat original toppbox och kanske ruta som kostar en del att köpa nytt.
Har den toppbox bak är det fult men otroligt praktiskt. Jag kör i princip varje dag med min SH. Helt ok mc-känsla när det svänger och roligare att köra till och från jobbet än bilen.
Jag har kort ruta på min, men det blir en del turbulens, om jag inte kryper ihop bakom. Monterar nog bort den till sommaren.
Från 2017 har SH keyless, vilket är smidigt.
När jag handlar får jag med en halvstor kasse i topboxen, lite grejjer under sadeln.
På 150 är det lite större utrymme mellan benen, så där kan man ställa en kasse vilket är svårare på 300:an.
150 är lättare och lite smidigare att baxa runt i garage och dyligt.
300 går lite bättre men inte så mycket man kan tro. Är framförallt tyngre och stadigare.
Kör man endast i stan eller vill lasta i husbil=150
Kör man längre pendling, touring och lite motorväg=300
För min del var 300-19 aningen billigare i försäkring än 150-17
Annat att tänka på som scooteråkare?
Det är som robotklippare, varför köpte jag inte tidigare?
Bra poäng, stora hjul gör skillnad på en liten farkost, kan vara värt att tänka på, speciellt om man kör lite sämre vägar.Jag uppskattar de större hjulen, 16" som är på T.ex. Honda SH 150/300.
Gillar det sättet att, inte bara tänka på (för det gör ju alla), men även att verkligen gå den vägen., men hjärtat ville ha en Vespa
Jag har ju en liten Slözuki från 83. Som gör skäl för antydningen både liten och slö. Det är en 125:a, men en riktigt bra dag kan den toppa 90. Om det inte är motvind, eller uppförsbacke. Och den har inga stora hjul, det är 10-tums skottkärrehjul på, det vill du inte ha, även om det går. Den är extremt vinglig, delvis för att den är gammal och är inte direkt modernt byggd, men framförallt hjulen.Bra poäng, stora hjul gör skillnad på en lite farkost, kan vara värt att tänka på, speciellt om man kör lite sämre vägar.
Ja, jag såg den.Om du har en annan motorcykel vid sidan om skotern så är en 125:a att föredra. Men om din enda hoj är en skoter så skulle jag satsa på en 300 cc. 125r är väldigt smidiga och praktiska, medan större skotrar även duger för utlandsresor och liknande.
Här är ett exempel på vad du får för 50k:
Yamaha X-max 300 https://www.blocket.se/annons/varmland/yamaha_x_max_300_paskkampanj/1000424610View attachment 496676
Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
*You'reEftersom detta är sporthoj så delar jag dagens skämt.
-Whats the hardest part about driving a scooter?
- Telling your parents that your gay.
Slår ett slag för valfri kines med GY6-motorn. Motorn är odödlig (så länge det inte kommer kondens i tanken), snål och trött. Små chanser för ungarna att trimma till >100 kmh och krasha på fyllan.Jag hoppar in i den här tråden också. Behöver råd om mopedscooter, eftersom ungarna börjar bli i den åldern. Billigt ska det vara helst, något att lära sig köra med vid sommarstugan. Baotian, Kymco m fl kineser. Är det nåt man ska tänka på, är nån modell sämre/bättre än nån annan? Vill helst ha moped klass 2, men det verkar knappt finnas längre.
Alla ungdomar vill ha en moped klass 1, så fundera inte ens på klass 2.Jag hoppar in i den här tråden också. Behöver råd om mopedscooter, eftersom ungarna börjar bli i den åldern. Billigt ska det vara helst, något att lära sig köra med vid sommarstugan. Baotian, Kymco m fl kineser. Är det nåt man ska tänka på, är nån modell sämre/bättre än nån annan? Vill helst ha moped klass 2, men det verkar knappt finnas längre.
Det är väl nåt krav på körkort för klass 1, det var därför jag funderade på klass 2-moppe.Alla ungdomar vill ha en moped klass 1, så fundera inte ens på klass 2.
Fördelen med modellerna du nämner är att dom får lära dig att skruva, som redan är nämt.
Så, köp billigt - ju billigare, desto mer ”lärpeng” inkluderad.
Klarar man inte det kortet så ska man nog promenera dit man ska.Det är väl nåt krav på körkort för klass 1, det var därför jag funderade på klass 2-moppe.
Idag behöver man nån form av körkort även för klass 2 vet jag.Det är väl nåt krav på körkort för klass 1, det var därför jag funderade på klass 2-moppe.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |