SH behöver moderatorer

Pussycat

Försök att tämja mig...
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
07, Yamaha R1, 97, Honda Fireblade, CBR900RR
Mina Herrar!

Detta ämne har tidigare varit uppe i andra trådar, men blev ack så uppenbart även här.
Denna tråd handlar om att hitta en eller flera moderatorer. Detta behov existerar eftersom folk inte kan bete sig respektfullt mot varandra. Vilket i sig är tragiskt.

När en person är ironisk eller sarkastisk eller tom medvetet illvillig och hoppar på en annan så får det konsekvenser. Glöm inte det. ALLA uppfattar inte alltid ironin i inläggen och det blir snabbt dålig stämning. Ett tråkigt inslag i ett för övrigt bra forum. Om man inte känner personen eller ens träffat denne, HUR kan man då skriva såpass elaka saker?

Hot, inbjudningar till att slåss, idiotförklaringar etc vill jag inte se längre bland er VUXNA människor!! Vi gråter redan för att det förekommer på våra barns skolgårdar, och ändå fortsätter det på arbetsplatser och här. HUR är det ens möjligt?

Fysiska mobbare skrämmer med sin storlek eller verbala färdighet, men här är det ofta små patetiska räkor (*ironisk metafor*) som sen IRL är hur snälla som helst? Är det någon form av bekräftelsebehov?

Nästa gång ni känner er förmer än en annan person pga dennes åsikt och inlägg i en tråd, TÄNK till lite innan ni kastar ut glåporden, för alla kan ha fel, haft otur när de tänkt och postat ett inlägg lite för fort. HJÄLP den personen istället då, och UPPLYS om det korrekta i situationen istället, på ett vänligt och respektfullt sätt! Alla har rätt till olika åsikter, men INGEN förtjänar att bli påhoppad för att ens åsikter är i minoritet. Rapportera i första hand om exempelvis hets mot folkgrupp, rasism, homofobi, kvinnoförnedrande eller när liknande stjärnkommentarer förekommer, så dyker de heller inte upp på förstasidan för andra att läsa och uppmärksamma.

Jag blir besviken när vuxna tar ner det till så låg nivå.

Min åsikt. DU kanske inte delar den, men klanka inte ner på mig för det, utan upplys mig om att jag har fel på ett trevligt sätt kanske? Det vore uppfriskande. Jag drar mig ofta för att skriva inlägg här pga konskekvenserna det får.

cyberBully.jpg

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Min åsikt. DU kanske inte delar den...

Men det stora flertalet tror jag gör det. Väl formulerat.

Högt i tak och en skojfrisk - stundtals snudd på flamsig - konversation och stämning, är inte detsamma som elakheter och aggressioner. Dömer man andra hårt, så faller skuggan tillbaka på en själv och vem man är.

Visst ska man ha kul, men se till att andra också har det genom att fokusera på positiva saker, var förlåtande och ge hellre beröm än negativ kritik.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Detta ämne har tidigare varit uppe i andra trådar, men blev ack så uppenbart även här.
Denna tråd handlar om att hitta en eller flera moderatorer. Detta behov existerar eftersom folk inte kan bete sig respektfullt mot varandra. Vilket i sig är tragiskt.

När en person är ironisk eller sarkastisk eller tom medvetet illvillig och hoppar på en annan så får det konsekvenser. Glöm inte det. ALLA uppfattar inte alltid ironin i inläggen och det blir snabbt dålig stämning. Ett tråkigt inslag i ett för övrigt bra forum. Om man inte känner personen eller ens träffat denne, HUR kan man då skriva såpass elaka saker?

Hot, inbjudningar till att slåss, idiotförklaringar etc vill jag inte se längre bland er VUXNA människor!! Vi gråter redan för att det förekommer på våra barns skolgårdar, och ändå fortsätter det på arbetsplatser och här. HUR är det ens möjligt?

Fysiska mobbare skrämmer med sin storlek eller verbala färdighet, men här är det ofta små patetiska räkor (*ironisk metafor*) som sen IRL är hur snälla som helst? Är det någon form av bekräftelsebehov?

Nästa gång ni känner er förmer än en annan person pga dennes åsikt och inlägg i en tråd, TÄNK till lite innan ni kastar ut glåporden, för alla kan ha fel, haft otur när de tänkt och postat ett inlägg lite för fort. HJÄLP den personen istället då, och UPPLYS om det korrekta i situationen istället, på ett vänligt och respektfullt sätt! Alla har rätt till olika åsikter, men INGEN förtjänar att bli påhoppad för att ens åsikter är i minoritet. Rapportera i första hand om exempelvis hets mot folkgrupp, rasism, homofobi, kvinnoförnedrande eller när liknande stjärnkommentarer förekommer, så dyker de heller inte upp på förstasidan för andra att läsa och uppmärksamma.

Min åsikt. DU kanske inte delar den, men klanka inte ner på mig för det, utan upplys mig om att jag har fel på ett trevligt sätt kanske? Det vore uppfriskande. Jag drar mig ofta för att skriva inlägg här pga konskekvenserna det får.

cyberBully.jpg
Väldigt bra sagt. Moderatorer får stå ut med en hel del skit. Jag har hållit på i 10 år nu med SH och det är ett återkommande problem utan ände med alla hot osv. Det är helt galet, och det är endast på grund av att några inlägg tagits bort eller något ord som skrevs fel osv. Tyvärr tar många detta som oerhört personligt, ibland är det inte ens jag som tagit bort inlägg, men det är ändå jag som får skiten. Inbakat med det att man gör fel i sin moderering då och då så är det ett ibland rätt jobbigt ansvar.

Dock är det så att moderatorer inte ska banna någon, utan de ska hålla sig till att enbart moderera inlägg / trådar. Banning ska vara absolut sista åtgärd.

Ska försöka gå igenom de PM jag fått idag och se vem som vore "bäst", eller vem man ska ge ett försök. Väldigt kul iaf att se att så många kan tänka sig vara moderator! :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Väldigt bra sagt. Moderatorer får stå ut med en hel del skit. Jag har hållit på i 10 år nu med SH och det är ett återkommande problem utan ände med alla hot osv. Det är helt galet, och det är endast på grund av att några inlägg tagits bort eller något ord som skrevs fel osv. Tyvärr tar många detta som oerhört personligt, ibland är det inte ens jag som tagit bort inlägg, men det är ändå jag som får skiten. Inbakat med det att man gör fel i sin moderering då och då så är det ett ibland rätt jobbigt ansvar.

Dock är det så att moderatorer inte ska banna någon, utan de ska hålla sig till att enbart moderera inlägg / trådar. Banning ska vara absolut sista åtgärd.

Ska försöka gå igenom de PM jag fått idag och se vem som vore "bäst", eller vem man ska ge ett försök. Väldigt kul iaf att se att så många kan tänka sig vara moderator! :tummenupp

Då är det bra att vara lite socialt missanpassad som jag är, och inte ta åt sig när folk är muppiga. Speciellt inte på forum. :D

Men, jag tycker iaf att ni gör ett bra jobb här på forumet.:tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja du själv är väl mer än kvalificerad!?

Att vara kvalificerad är en sak, att vara motiverad en annan. Jag tror det finns många både kvalificerade och motiverade personer där ute som är villig att ta sig an rollen som moderator här på SH. Själv är jag inte så säker på att jag är beredd att axla den rollen. Det är en oerhört otacksam uppgift. Brister respekten så lätt hos medlemmar mellan varandra som man sett gång på gång vill jag inte tänka på vad de får utstå i form av PM och kanske t om telefonsamtal över någon kontrovers.

Bra inlägg i debatten och många kloka ord som jag tror de flesta kan skriva under på :tummenupp

Man kan ju undra vad det är för folk som huserar på forumet om det ska förekomma hot mot er som modererar med dig i spetsen. Oerhört tråkigt att folk ska ta det så personligt att de blivit tillrättavisade eller ombedda att ta det lite lugnare. Det är ju gjort för allas bästa. Icke att förglömma.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

cyberBully.jpg

Du vill ha ett kottplockarforum för småflickor, där alla är överens?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Precis som MartinB skriver, Pussycat skriver ingenstans om att problemet är eller skulle vara att folk inte håller med varandra..........

Det hon ber folk om är enkelt sunt förnuft vad gäller ton, attityd och vänlighet när man skriver inlägg. Vi skriver ju faktiskt inte emot en maskin, vi skriver med och till andra människor.

Misstänker att ingen på detta forum vill plocka bort friheten att ha en åsikt, det har nog aldrig ens varit på tal.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det finns även en risk att om trenden fortsätter med all dålig respekt mellan varandra att man måste registrera sitt fulla riktiga namn för att få göra inlägg. Många forum har redan infört detta, allt för att minska på hetsen mellan varandra när man är "anonym" bakom ett påhittat nick.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det finns även en risk att om trenden fortsätter med all dålig respekt mellan varandra att man måste registrera sitt fulla riktiga namn för att få göra inlägg. Många forum har redan infört detta, allt för att minska på hetsen mellan varandra när man är "anonym" bakom ett påhittat nick.

Då skulle nog forumet dö över en natt..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Även jag är rädd för denna förändring, men tänker man lite längre, så skulle det även kunna gynna en sajt som SH att man skriva med sitt riktiga namn. Fast jag kan ju samtidigt säga, att det i sig inte är den gyllene lösningen för alla problem på SH. Det krävs fortfarande bra modererande av alla moderatorer. För dispyter blir det oavsett. Men några kanske försvinner! Dom där första tjuvnypen som bara är till för att trigga!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Även jag är rädd för denna förändring, men tänker man lite längre, så skulle det även kunna gynna en sajt som SH att man skriva med sitt riktiga namn. Fast jag kan ju samtidigt säga, att det i sig inte är den gyllene lösningen för alla problem på SH. Det krävs fortfarande bra modererande av alla moderatorer. För dispyter blir det oavsett. Men några kanske försvinner! Dom där första tjuvnypen som bara är till för att trigga!

Det skulle nog gynna SMC-segmentet.
Och dom är inte att förringa i användarstorlek & köpkraft.

Däremot skulle du lika gärna kunna byta namn på forumet vid en sådan ändring.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Ingen dum ide faktiskt.

Fes-Gr1s

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2011
Hoj
Hynda
Många forum har redan infört detta, allt för att minska på hetsen mellan varandra när man är "anonym" bakom ett påhittat nick.

Sätt krav på att bilder också ska upp på personen. Gärna nakenbilder på tjejorna här på forumet. :tummenupp

Nej då, Jag jäklas bara.

Jag tycker det låter bra faktiskt. Men jag tror SH kommer förlora en del medlemmar och det värsta som kan hända är ju att någon medlem använder någon annans namn.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Varför tror du det?

Edit: Alla troll skulle försvinna, och de som inte vågade backa upp sina extrema åsikter med sitt eget namn skulle försvinna.

Kanske skulle många lämna forumet, men å andra sidan skulle det säkert komma nytt folk hit eftersom stämningen skulle bli bättre.

Tycker dock att det är rätt ok som det är nu. SÅ illa är det väl ändå inte?
Likriktar man hela forumet blir det ju ointressant. Svår balansgång.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...