Det finns divergerande åsikter inom olika åldersgrupper på SH(även på internet i övrigt) över vad man kan skriva och inte skriva, till och om andra människor. Vi i ålder 18-29 kommer från en kultur där vi redan för 10 år sedan var med på forum och i "social nätverk".
På dessa forum och exempelvis mIRC så har det alltid funnits en rätt extrem humor. Där man driver med vad som helst, när som helst och hur som helst. Om någon till exempel skriver till mig att "Du är en jävla hora!" skulle jag ta åt mig ungefär lika mycket som en vattendroppe tas åt av en regnjacka.
Skulle någon däremot säga detta till mitt ansikte skulle det vara en helt annan femma. Det finns alltså en skillnad på vad man skriver på internet och vad som är okej irl.
Jag misstänker att många missförstånd uppstår på den här vägen då många lite "äldre" inte ser lika stor skillnad på internet och "verkliga livet".
Det där är en sliten klysha tycker jag. Det är bland yngre som bla avsaknad av etikettprinciper lett mobbing av sån grad att det tom lett till att forummedlemmar hängt sig inför webkamera eller traskat upp på rälsen. Ibland tom applåderat av jämnåriga forummedlemmar. För många yngre är självbilden känsligare för omgivningens uppfattningar än vad man kanske själv tror. Man hugger gärna tillbaks dubbelt.
Jag är 44 och har varit medlem på forum sedan 1997.
Varken på SH eller annorstädes ser jag ngn entydig trend kring vilken åldersgrupp som oftare tenderar att övergå i gräl, hot och personangrepp.
Jag brukar hävda samma rekommendation på forum som gäller inom tex förhandlingsteknik irl. Att man kan vara "hård i sak, men mjuk i person".
Det är ett mångtusenårigt recept att kunna hålla ett bra klimat, trots att man diskuterar med ngn vars åsikter står långt ifrån de egna.
Jag har bokstavsminne, så jag kan med lätthet plocka fram inlägg jag minns från de senaste 3-4 åren, där personangrepp lett till att diskussioner gått överstyr och personer tagit så illa upp att de slutat skriva på sh. Men sådana exempel skulle leda till att dessa gamla påhopp börjar ältas igen.
Men det är allt från 40++ till 16-åringar som gjort bort sig.