SH behöver moderatorer

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är inte riktigt hundra på detta.. Men jag undrar om inte PUL sätter stopp för det riktiga namnet uppvisat utåt.

Oavsett det så är det inte rätt väg att gå enligt mig.

Ujuj, hur ska det då gå för mig :D

Nu är ju detta lite OT. Men själv är jag helt säker på att riktiga nanm på medlemmarna gör mycket för stämningen på forumet. Så är det ju tex på Classic Bikes forum. Det brukar bli ganska trollfritt då.

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Är inte riktigt hundra på detta.. Men jag undrar om inte PUL sätter stopp för det riktiga namnet uppvisat utåt.

Oavsett det så är det inte rätt väg att gå enligt mig.

Om man själv godkänner publiceringen så är det ok med PUL.
(Vilket då lämpligen sker vid registrering av nytt konto.)

/E

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tror inte det är meningen att namnen skulle ses utåt.

Skulle ju ta bort rätt mycket av att fota hojar, garage osv.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
SÅ anonyma är vi ju inte bakom våra nick så att det inte går att ta reda på vem som ligger bakom det om det går över till olagligheter.

Om det ska ha någon effekt på pajkastningen och att man faktiskt får stå för det man skriver så behöver nog ens namn synas för alla på forumet.

Inte du och jag kanske men visst går det att starta ett konto och vara så pass anonym att det blir svårt att spåra. Jag tror man blir av med en hel del av det värsta trollandet om moderatorerna vet vilka folk är.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ujuj, hur ska det då gå för mig :D

Nu är ju detta lite OT. Men själv är jag helt säker på att riktiga nanm på medlemmarna gör mycket för stämningen på forumet. Så är det ju tex på Classic Bikes forum. Det brukar bli ganska trollfritt då.
Samtidigt så är ju vissa ändå mer anonyma än andra om de använder sitt riktiga namn än om man använder ett alias.

Nu har ju du varit ganska öppen med en del personliga detaljer och ungefär vart du bor, så även fast du har ett relativt vanligt namn och bor i en stor stad så är det nog ganska lätt att leta reda på dig IRL om man vill det. Jag är helt ensam i Sverige om att ha kombinationen av mitt tilltalsnamn och efternamn. Så mig kan man hitta på tio sekunder utan ansträngning. Skulle jag kalla mig för mitt mellannamn och efternamn så är vi två stycken personer med den kombinationen i Sverige men det skulle ändå inte vara någon större sport att hitta mig.

Fast skulle man heta t.ex. Erik Johansson så blir man nästan omöjlig att hitta.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Med det sagt så lägger vi ner den idén och fokuserar på att få till en registrering där man får uppge sina uppgifter likt en site där man ska handla lite prylar, uppgifter som inte visas någonstans och hålls väl dolt för såväl medlemmar som hackers men som i viss mån förhoppningsvis håller uppe nivån på inläggen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Med det sagt så lägger vi ner den idén och fokuserar på att få till en registrering där man får uppge sina uppgifter likt en site där man ska handla lite prylar, uppgifter som inte visas någonstans och hålls väl dolt för såväl medlemmar som hackers men som i viss mån förhoppningsvis håller uppe nivån på inläggen.

Hur hade du tänkt det?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det finns divergerande åsikter inom olika åldersgrupper på SH(även på internet i övrigt) över vad man kan skriva och inte skriva, till och om andra människor. Vi i ålder 18-29 kommer från en kultur där vi redan för 10 år sedan var med på forum och i "social nätverk".

På dessa forum och exempelvis mIRC så har det alltid funnits en rätt extrem humor. Där man driver med vad som helst, när som helst och hur som helst. Om någon till exempel skriver till mig att "Du är en jävla hora!" skulle jag ta åt mig ungefär lika mycket som en vattendroppe tas åt av en regnjacka.

Skulle någon däremot säga detta till mitt ansikte skulle det vara en helt annan femma. Det finns alltså en skillnad på vad man skriver på internet och vad som är okej irl.

Jag misstänker att många missförstånd uppstår på den här vägen då många lite "äldre" inte ser lika stor skillnad på internet och "verkliga livet".

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klart det gör, det är ju inte bara att gå in på typ cdon.com o traska genom öppna dörrar o plocka ut hela deras kundregister.

Nej, man får kravla in genom ett fönster eller en lufttrumma, om man nu ska använda liknelser när det kommer till hackers...
Fast i vissa fall är det verkligen i princip bara att knalla in genom huvudentren och hämta den stora mappen märkt "Användardata, hemligt, tjuvkika inte!"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns divergerande åsikter inom olika åldersgrupper på SH(även på internet i övrigt) över vad man kan skriva och inte skriva, till och om andra människor. Vi i ålder 18-29 kommer från en kultur där vi redan för 10 år sedan var med på forum och i "social nätverk".

På dessa forum och exempelvis mIRC så har det alltid funnits en rätt extrem humor. Där man driver med vad som helst, när som helst och hur som helst. Om någon till exempel skriver till mig att "Du är en jävla hora!" skulle jag ta åt mig ungefär lika mycket som en vattendroppe tas åt av en regnjacka.

Skulle någon däremot säga detta till mitt ansikte skulle det vara en helt annan femma. Det finns alltså en skillnad på vad man skriver på internet och vad som är okej irl.

Jag misstänker att många missförstånd uppstår på den här vägen då många lite "äldre" inte ser lika stor skillnad på internet och "verkliga livet".

Det där är en sliten klysha tycker jag. Det är bland yngre som bla avsaknad av etikettprinciper lett mobbing av sån grad att det tom lett till att forummedlemmar hängt sig inför webkamera eller traskat upp på rälsen. Ibland tom applåderat av jämnåriga forummedlemmar. För många yngre är självbilden känsligare för omgivningens uppfattningar än vad man kanske själv tror. Man hugger gärna tillbaks dubbelt.

Jag är 44 och har varit medlem på forum sedan 1997.
Varken på SH eller annorstädes ser jag ngn entydig trend kring vilken åldersgrupp som oftare tenderar att övergå i gräl, hot och personangrepp.

Jag brukar hävda samma rekommendation på forum som gäller inom tex förhandlingsteknik irl. Att man kan vara "hård i sak, men mjuk i person".
Det är ett mångtusenårigt recept att kunna hålla ett bra klimat, trots att man diskuterar med ngn vars åsikter står långt ifrån de egna.

Jag har bokstavsminne, så jag kan med lätthet plocka fram inlägg jag minns från de senaste 3-4 åren, där personangrepp lett till att diskussioner gått överstyr och personer tagit så illa upp att de slutat skriva på sh. Men sådana exempel skulle leda till att dessa gamla påhopp börjar ältas igen.
Men det är allt från 40++ till 16-åringar som gjort bort sig.

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Det är nog huvudet på spiken men iom att flera olika åldersgrupper (både äldre och yngre samt olika kulturgrupperingar) finns på detta forum så bör man hålla nivån på inläggen som om man talar till varandra irl.

I ett slutet forum med kompisar/likasinnade så kan man ju häva ur sig vad fn som helst :yoparty

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nej, man får kravla in genom ett fönster eller en lufttrumma, om man nu ska använda liknelser när det kommer till hackers...
Fast i vissa fall är det verkligen i princip bara att knalla in genom huvudentren och hämta den stora mappen märkt "Användardata, hemligt, tjuvkika inte!"

Ja så är det ju, men det är just det sistnämnda jag menade på att det ska undvikas isåfall.

En annan grej kan ju vara att bara ha med personnummer-ruta i registrering som en såndär sifferkombinationsruta som håller spam-botar borta.
Ska väl finnas nån databas eller nåt som känner av ifall det är ett riktigt personnummer eller fake, inga större problem att hitta på nåt personnr men ändå inte helt enkelt att fippla fram nåt 10-siffrigt i fyllan när man vill regga ett trollkonto.

Pussycat

Försök att tämja mig...
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
07, Yamaha R1, 97, Honda Fireblade, CBR900RR

Skulle nån skriva så till mig, på nätet, i ett brev eller via röksignaler, så skulle jag ta så illa upp att jag troligen skulle börja gråta.

Men iofs har jag precis fyllt 30, så jag faller tydligen in under kategorin de lite "äldre" :yoparty

Men florerat i forum och sociala nätverk har jag gjort sen 97-98 ungefär.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Jag tror inte att det här är någon generationsfråga. Det enda som är skillnaden idag är att folk släppt på spärrarna bara för att de kan gömma sig bakom ett alias. Detta oavsett vilken generation man tillhör. Sedan kan det mycket väl vara så att den yngsta generationen som växt upp med internet och forum sedan bröstmjölken tror att det är ett acceptabelt sätt att kommunicera när de sett hur äldre generationer tagit sig friheter genom åren. Det finns regler för hur man beter sig i verkliga livet och samma regler gäller här. Svårare än så är det egentligen inte. Man kan ju nästan tro att forumet ibland består av ADHD personligheter som alla lider av en dos Schizofreni.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring