Det var inte främst Markus jag hade i åtanke. Han balanserade på en hårfin linje många gånger. Jag tror han är en av dem som tillslut fann det bäst att gå vidare, men jag har sett att han gillat någons inlägg för inte allt för länge sedan. Han finns med i kulisserna fortfarande. Vem vet kanske han hittar tillbaka och börjar posta inlägg igen. Eller så väljer han att endast läsa det som skrivs för att sedan trappa ner helt och hållet. Faktum är att jag tror han läser den här tråden.
De jag tänkte på var faktiskt många av de medlemmar som förr om åren postade inlägg utan att "trolla". Ibland när äldre trådar väcks till liv ser man många vettiga tankar och åsikter och en genuin vilja att hjälpa medlemmar i olika frågor författade av medlemmar som inte längre postar inlägg. Det är få forum som kan hålla en hög kvalitet rakt igenom där medlemmarna visar varandra respekt. Det är bara vi medlemmar som kan visa hur vi vill ha det. Allt fler medlemmar kommer att sluta att posta inlägg på forumet om trenden fortsätter.
Det vore väldigt olyckligt för jag tror att SH i grunden är ett oerhört värdefullt forum. Det var här jag hittade massor med information om bankörning när det begav sig och genom det har jag träffat många oerhört trevliga människor genom åren ute på olika banmöten. I grunden är det ett genuint motorintresse som förenar oss alla. Men vi kommer från olika bakgrund och helt skilda förutsättningar. Det ger en extra dimension som kan vara rätt spännande att kunna ta del av. Men också grogrund till motsättningar när det gäller åsikter och grundvärderingar. Av den anledningen tror jag att det är extra viktigt att kunna visa varandra hänsyn.
Det hör inte till frågan, men för många år sedan skulle jag flyga upp till Norrland. Hamnade bredvid en riktig kommunist. Han var så pass ung att man skulle kunna säga att hans åsikter kan ha tagit en radikal vändning senare i livet. Vi började prata med varandra. Två motpoler politiskt, men inte började vi med personliga påhopp. Jag tror vi båda försökte förstå oss på varandra sett från vilken social bakgrund vi kom ifrån. Även om jag inte höll med om hans synsätt som tyvärr inte var så välutvecklat så respekterade jag honom för att han hade sin ståndpunkt i livet och höll fast vid den. Om vi istället förflyttat oss till SH idag hade jag inte gjort något annat val trots att jag gömmer mig bakom en alias. Det kan inte upprepas tillräckligt många gånger - visa varandra respekt så får ni respekt tillbaka. Det är ett vinnande recept. Man kan ha högt i tak ändå. Det ena utesluter inte det andra. Blir forumet för hårt modererat blir nog resultatet detsamma som om man släpper allt fritt utan tyglar.
Som tex Markus?
Jag blir påhoppad med glåpord om min person konstant,
men det är okej om det kommer från säkerhetsfanatiker konstigt nog.
De brukar även få sin vilja igenom genom gnäll så en hög med trådar stängs.
Det vinnande konceptet är:
*Valfri anonymitet
*Högt till tak
*Moderering enligt följande rangordning
-Ta bort onödiga inlägg
-Varna användare
-Banna användare
-Ta bort trådar
Att det skrivs 10 inlägg mellan 23:00-06:00 botas nog inte med fäjsbook.