SH behöver moderatorer

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det finns divergerande åsikter inom olika åldersgrupper på SH(även på internet i övrigt) över vad man kan skriva och inte skriva, till och om andra människor. Vi i ålder 18-29 kommer från en kultur där vi redan för 10 år sedan var med på forum och i "social nätverk".

På dessa forum och exempelvis mIRC så har det alltid funnits en rätt extrem humor. Där man driver med vad som helst, när som helst och hur som helst. Om någon till exempel skriver till mig att "Du är en jävla hora!" skulle jag ta åt mig ungefär lika mycket som en vattendroppe tas åt av en regnjacka.

Skulle någon däremot säga detta till mitt ansikte skulle det vara en helt annan femma. Det finns alltså en skillnad på vad man skriver på internet och vad som är okej irl.

Jag misstänker att många missförstånd uppstår på den här vägen då många lite "äldre" inte ser lika stor skillnad på internet och "verkliga livet".

Just sådana försvarstal förekommer hela tiden för att försöka belysa att det är ok med sånt språk på nätet... men det tråkiga i det hela är att det är oftast personer som aldrig är med och ses IRL som skriver sånt.
Vi som faktiskt träffar folket bakom nicken här både på McD sveavägen på sommaren och på diverse fester på vintern drar oss nog från att skriva sånt oavsett ålder... och då har jag själv precis som Pussycat och Jörgen varit aktiv i både forum, IRC och innan det BBSer och det sedan tidigt 90-tal när man satt och ringde upp BBSer med 14.4modem.

Saken är den att det alltid bör komma till kärntanken... "Behandla andra som du själv vill bli behandlad".

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag tror inte att det här är någon generationsfråga. Det enda som är skillnaden idag är att folk släppt på spärrarna bara för att de kan gömma sig bakom ett alias. Detta oavsett vilken generation man tillhör. Sedan kan det mycket väl vara så att den yngsta generationen som växt upp med internet och forum sedan bröstmjölken tror att det är ett acceptabelt sätt att kommunicera när de sett hur äldre generationer tagit sig friheter genom åren. Det finns regler för hur man beter sig i verkliga livet och samma regler gäller här. Svårare än så är det egentligen inte. Man kan ju nästan tro att forumet ibland består av ADHD personligheter som alla lider av en dos Schizofreni.

Det pratas fortfarande som om det här är något som får folk att gråta varje dag? :va

Det är väl ytterst ovanligt här med personliga påhopp?

De få gånger det sker finns varningar och bann.

och innan det BBSer och det sedan tidigt 90-tal när man satt och ringde upp BBSer med 14.4modem.

Saken är den att det alltid bör komma till kärntanken... "Behandla andra som du själv vill bli behandlad".

Bratt!! :mad:

Själv myste jag med 300baud med turbomode på 1200baud.
Norton Commander tog en hel helg att få hem..

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bratt!! :mad:

Själv myste jag med 300baud med turbomode på 1200baud.
Norton Commander tog en hel helg att få hem..

Ok, började med 2400baud... men det mer aktiva livet på BBSer och dylikt skedde nog med 14.4... vad jag kommer ihåg, men det är ju typ eoner sedan. ;)
Du vet den där tiden när .mp3 kom och man tyckte det var asballt att man kunde ladda hem ett helt album (på den tiden 13låtar, för fler fick inte plats på en cd-skiva) på en natt... och fan lillesyrran om hon löft på luren. :glömdet

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ok, började med 2400baud... men det mer aktiva livet på BBSer och dylikt skedde nog med 14.4... vad jag kommer ihåg, men det är ju typ eoner sedan. ;)
Du vet den där tiden när .mp3 kom och man tyckte det var asballt att man kunde ladda hem ett helt album (på den tiden 13låtar, för fler fick inte plats på en cd-skiva) på en natt... och fan lillesyrran om hon löft på luren. :glömdet

Jpeg-bilder som tog 10 min att ladda hem och animerade giffar rockade porrbranschen på den tiden! :yoparty

Bäst var nog att telefonen alltid var upptagen, så telefonförsäljare fick ringa någon annan... oh the memories!

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det pratas fortfarande som om det här är något som får folk att gråta varje dag? :va

Det är väl ytterst ovanligt här med personliga påhopp?

De få gånger det sker finns varningar och bann.

Det är nog ingen tillfällighet att många medlemmar valt att sluta posta på forumet. Jag tror kanske inte att de sitter och gråter över vad folk skrivit. De tycker nog bara att hela chargången blivit tröttsam och förutsägbar och tyckt att det är dags att gå vidare.

Det är inte de stora personliga påhoppen som är värst. Många kanske inte märker det, men det pågår små påhopp hela tiden. Många gånger med glimten i ögat, vilket kan tyckas vara oförargligt. När det upprepas tillräckligt många gånger övergår det till något annat. Glöm inte bort att det är mottagaren som har tolkningsföreträde. Gäller alltså att tänka till innan man postar sina inlägg.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Ja så är det ju, men det är just det sistnämnda jag menade på att det ska undvikas isåfall.

En annan grej kan ju vara att bara ha med personnummer-ruta i registrering som en såndär sifferkombinationsruta som håller spam-botar borta.
Ska väl finnas nån databas eller nåt som känner av ifall det är ett riktigt personnummer eller fake, inga större problem att hitta på nåt personnr men ändå inte helt enkelt att fippla fram nåt 10-siffrigt i fyllan när man vill regga ett trollkonto.

Typ krav på bankID alá dosan för att regga sig... :näsblod

FRA klappar händerna.

Tror inte något fyllekonto på natten är så stort problem, bara för moddsen att plocka bort det dagen efter.

Det stora problemet är snarare attityden hos medlemmar som varit reggade en längre tid och som skaffar sig vendettor mot varandra av någon anledning.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är nog ingen tillfällighet att många medlemmar valt att sluta posta på forumet. Jag tror kanske inte att de sitter och gråter över vad folk skrivit. De tycker nog bara att hela chargången blivit tröttsam och förutsägbar och tyckt att det är dags att gå vidare.

Det är inte de stora personliga påhoppen som är värst. Många kanske inte märker det, men det pågår små påhopp hela tiden. Många gånger med glimten i ögat, vilket kan tyckas vara oförargligt. När det upprepas tillräckligt många gånger övergår det till något annat. Glöm inte bort att det är mottagaren som har tolkningsföreträde. Gäller alltså att tänka till innan man postar sina inlägg.

Som tex Markus?

Jag blir påhoppad med glåpord om min person konstant,
men det är okej om det kommer från säkerhetsfanatiker konstigt nog.

De brukar även få sin vilja igenom genom gnäll så en hög med trådar stängs.

Det vinnande konceptet är:

*Valfri anonymitet
*Högt till tak
*Moderering enligt följande rangordning
-Ta bort onödiga inlägg
-Varna användare
-Banna användare
-Ta bort trådar

Att det skrivs 10 inlägg mellan 23:00-06:00 botas nog inte med fäjsbook.

Pussycat

Försök att tämja mig...
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
07, Yamaha R1, 97, Honda Fireblade, CBR900RR
Glöm inte bort att det är mottagaren som har tolkningsföreträde. Gäller alltså att tänka till innan man postar sina inlägg.

"Tolkningsföreträde" var dagens bästa ordval!

PRECIS som omkörningar på bana! Den är den som är omkörd som ENDAST har rätt att säga om det var ok eller inte! Hoppas den metaforen kanske hjälper er underbara hojgalningar där ute :krama

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jpeg-bilder som tog 10 min att ladda hem och animerade giffar rockade porrbranschen på den tiden! :yoparty

Bäst var nog att telefonen alltid var upptagen, så telefonförsäljare fick ringa någon annan... oh the memories!

Jag hade egen lina till min BBS. Började med att jag hade ett sånt där modem som man lade telefonluren i. Fan vad hi-tech det var....:yoparty

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det var inte främst Markus jag hade i åtanke. Han balanserade på en hårfin linje många gånger. Jag tror han är en av dem som tillslut fann det bäst att gå vidare, men jag har sett att han gillat någons inlägg för inte allt för länge sedan. Han finns med i kulisserna fortfarande. Vem vet kanske han hittar tillbaka och börjar posta inlägg igen. Eller så väljer han att endast läsa det som skrivs för att sedan trappa ner helt och hållet. Faktum är att jag tror han läser den här tråden.

De jag tänkte på var faktiskt många av de medlemmar som förr om åren postade inlägg utan att "trolla". Ibland när äldre trådar väcks till liv ser man många vettiga tankar och åsikter och en genuin vilja att hjälpa medlemmar i olika frågor författade av medlemmar som inte längre postar inlägg. Det är få forum som kan hålla en hög kvalitet rakt igenom där medlemmarna visar varandra respekt. Det är bara vi medlemmar som kan visa hur vi vill ha det. Allt fler medlemmar kommer att sluta att posta inlägg på forumet om trenden fortsätter.

Det vore väldigt olyckligt för jag tror att SH i grunden är ett oerhört värdefullt forum. Det var här jag hittade massor med information om bankörning när det begav sig och genom det har jag träffat många oerhört trevliga människor genom åren ute på olika banmöten. I grunden är det ett genuint motorintresse som förenar oss alla. Men vi kommer från olika bakgrund och helt skilda förutsättningar. Det ger en extra dimension som kan vara rätt spännande att kunna ta del av. Men också grogrund till motsättningar när det gäller åsikter och grundvärderingar. Av den anledningen tror jag att det är extra viktigt att kunna visa varandra hänsyn.

Det hör inte till frågan, men för många år sedan skulle jag flyga upp till Norrland. Hamnade bredvid en riktig kommunist. Han var så pass ung att man skulle kunna säga att hans åsikter kan ha tagit en radikal vändning senare i livet. Vi började prata med varandra. Två motpoler politiskt, men inte började vi med personliga påhopp. Jag tror vi båda försökte förstå oss på varandra sett från vilken social bakgrund vi kom ifrån. Även om jag inte höll med om hans synsätt som tyvärr inte var så välutvecklat så respekterade jag honom för att han hade sin ståndpunkt i livet och höll fast vid den. Om vi istället förflyttat oss till SH idag hade jag inte gjort något annat val trots att jag gömmer mig bakom en alias. Det kan inte upprepas tillräckligt många gånger - visa varandra respekt så får ni respekt tillbaka. Det är ett vinnande recept. Man kan ha högt i tak ändå. Det ena utesluter inte det andra. Blir forumet för hårt modererat blir nog resultatet detsamma som om man släpper allt fritt utan tyglar.

Som tex Markus?

Jag blir påhoppad med glåpord om min person konstant,
men det är okej om det kommer från säkerhetsfanatiker konstigt nog.

De brukar även få sin vilja igenom genom gnäll så en hög med trådar stängs.

Det vinnande konceptet är:

*Valfri anonymitet
*Högt till tak
*Moderering enligt följande rangordning
-Ta bort onödiga inlägg
-Varna användare
-Banna användare
-Ta bort trådar

Att det skrivs 10 inlägg mellan 23:00-06:00 botas nog inte med fäjsbook.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det finns divergerande åsikter inom olika åldersgrupper på SH(även på internet i övrigt) över vad man kan skriva och inte skriva, till och om andra människor. Vi i ålder 18-29 kommer från en kultur där vi redan för 10 år sedan var med på forum och i "social nätverk".

På dessa forum och exempelvis mIRC så har det alltid funnits en rätt extrem humor. Där man driver med vad som helst, när som helst och hur som helst. Om någon till exempel skriver till mig att "Du är en jävla hora!" skulle jag ta åt mig ungefär lika mycket som en vattendroppe tas åt av en regnjacka.

Skulle någon däremot säga detta till mitt ansikte skulle det vara en helt annan femma. Det finns alltså en skillnad på vad man skriver på internet och vad som är okej irl.

Jag misstänker att många missförstånd uppstår på den här vägen då många lite "äldre" inte ser lika stor skillnad på internet och "verkliga livet".

Det där stämmer inte alls. Bara individer med låg självkänsla och brist på hyfs som skriver sådant.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det var inte främst Markus jag hade i åtanke. Han balanserade på en hårfin linje många gånger. Jag tror han är en av dem som tillslut fann det bäst att gå vidare, men jag har sett att han gillat någons inlägg för inte allt för länge sedan. Han finns med i kulisserna fortfarande. Vem vet kanske han hittar tillbaka och börjar posta inlägg igen. Eller så väljer han att endast läsa det som skrivs för att sedan trappa ner helt och hållet. Faktum är att jag tror han läser den här tråden.

De jag tänkte på var faktiskt många av de medlemmar som förr om åren postade inlägg utan att "trolla". Ibland när äldre trådar väcks till liv ser man många vettiga tankar och åsikter och en genuin vilja att hjälpa medlemmar i olika frågor författade av medlemmar som inte längre postar inlägg. Det är få forum som kan hålla en hög kvalitet rakt igenom där medlemmarna visar varandra respekt. Det är bara vi medlemmar som kan visa hur vi vill ha det. Allt fler medlemmar kommer att sluta att posta inlägg på forumet om trenden fortsätter.

Det vore väldigt olyckligt för jag tror att SH i grunden är ett oerhört värdefullt forum. Det var här jag hittade massor med information om bankörning när det begav sig och genom det har jag träffat många oerhört trevliga människor genom åren ute på olika banmöten. I grunden är det ett genuint motorintresse som förenar oss alla. Men vi kommer från olika bakgrund och helt skilda förutsättningar. Det ger en extra dimension som kan vara rätt spännande att kunna ta del av. Men också grogrund till motsättningar när det gäller åsikter och grundvärderingar. Av den anledningen tror jag att det är extra viktigt att kunna visa varandra hänsyn....

För mig var Marcus ett troll. Visserligen skicklig på att styra diskussionerna dit han ville men som körde personliga påhopp så fort han fick chansen, ibland dolda ibland mer rakt på sak.

Det som var bra var att Marcus skapade en del bra trådar som blev intressanta när andra deltog med åsikter där. Själv läste jag andras inlägg i de trådarna men sällan dravlet och påhoppen han själv sysslade med och kommenterade nästan aldrig det han själv skrev.

Sorry för OT.

Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Men iofs har jag precis fyllt 30, så jag faller tydligen in under kategorin de lite "äldre" :yoparty

Man är så gammal man själv tycker att man är. ;) :)

Jag tror inte att det här är någon generationsfråga. Det enda som är skillnaden idag är att folk släppt på spärrarna bara för att de kan gömma sig bakom ett alias.

Just sådana försvarstal förekommer hela tiden för att försöka belysa att det är ok med sånt språk på nätet... men det tråkiga i det hela är att det är oftast personer som aldrig är med och ses IRL som skriver sånt.

Det där stämmer inte alls. Bara individer med låg självkänsla och brist på hyfs som skriver sådant.

För att förtydliga; jag själv är inte någon som skriver sådant till folk, om än att jag skojjar ganska friskt med SH-Bladet.

Jag anser heller inte att många påhopp är rätt; jag beskrev bara hur det ser ut. Det beror också helt på kontexten beroende på vad som är okej att säga och inte.

("Don't kill the messenger" :D)

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...