Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Busaberg skrev:
2223802 Den fantastiske Nakano har ju fått stryk ett par gånger i år av den här på forumet odugligförklarade Hopkins också.Hur mycket bättre material sitter han på? Nakano sjunker ju som en gråsten genom fältet redan på dom första varven oavsett hur bra han kvalat verkar det som.

Jag hoppas verkligen att Hopper får till det

"Hopper,vilken underbar människa"
"Citat:He gives his machine three good kicks beforehand.."

o att sukkan/bridgestone lyckas. Har aldrig varit något snack om den saken från mig i alla fall..

Sen är det ju näst intill omöjligt att veta var o vad fördelarna mellan cyklarna sitter,tex sukkan med v4 har sina banor o partier där kawwan inte kommer till sin rätt o viceversa.Men generellt tror jag inte det skiljer mkt mellan suzuki o kawasaki. Se Valentino o Edvards o Camel yamma även där blir små problem stora problem i dom här sammanhangen o farter det handlar om avd chatter osv. Sen verkar Ducati vara det Bridgestone team som kunnat ta vara bäst på det senaste från Bridgestone utvecklarna :tummenupp
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
#space skrev:
2223883 Sen verkar Ducati vara det Bridgestone team som kunnat ta vara bäst på det senaste från Bridgestone utvecklarna :tummenupp
Elelr om Duccen är den hoj som passar de nya sulorna bäst. Svårt att veta det där.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Enligt en mek hos Suzuki så skulle årets modell vara mycket "värre" än förra årets. Och då menade han det i negativ bemärkelse med att få allt att fungera som det ska..

Skulle gissa att Kawa har lite bättre normala lösningar som inte är så struliga som Suzukis.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gustav O skrev:
Något måste ju vara fel med Kawasaki eftersom Nakano kvalar skitbra men racepacen är usel. Synd för Nakano är en grym förare. Hoppas han hamnar hos Yamaha nästa år.
Jag tycker precis tvärtom. Potentialen hos en hoj visas under kvalet och för en förare under racet, the bullshit stops liksom. Rejsar du sämre än du kvalar är det antingen fel på föraren eller däcken och de fungerar ju för Ducati. Jag gråter inget över om Yamaha tar Nakano, han kommer att bli en Tamada - en "also ran".

När var Nakano grym senast? Att jämföra Sete och Nakano gör ont för mig också då Sete spelar i en helt annan klass än Nakano.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Neutral skrev:
2223943 Jag tycker precis tvärtom. Potentialen hos en hoj visas under kvalet och för en förare under racet, the bullshit stops liksom.

Vet inte om jag förstår den meningen! Men skoj skrivet...Fick en syn om förarlösa hojjar på kval :hihi
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
#space skrev:
2223964 Vet inte om jag förstår den meningen! Men skoj skrivet...Fick en syn om förarlösa hojjar på kval :hihi
Du kanske är bekant med att det brukar gå fortare på kvalet än under rejset? Eftersom maskinen knappast mattas av 20 varv så bör det väl vara antingen däcken eller föraren som mattas. Den sista anledningen är att föraren saknar killer instinct. Däcken fungerar för Ducati och inget tyder på att Kawa har stora däcksproblem. Däremot är Nakano mesig i all närkontakt med andra förare och bjuder bort plats efter plats. Otroligt nog avancerade han från 5:e till 3:e på Mugello men sedan började den vanliga kräftgången bakåt i fältet. Han är lite av "världsmästare på träning".

Förstår du nu?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
2223984 Du kanske är bekant med att det brukar gå fortare på kvalet än under rejset? Eftersom maskinen knappast mattas av 20 varv så bör det väl vara antingen däcken eller föraren som mattas. Den sista anledningen är att föraren saknar killer instinct.

Förstår du nu?
ENligt mig är det kombinationen Kawasaki/däck som inte teamet får att funka tillräckligt bra för race. Nakano på Edwards M1:a skulle definitvt ta mer poäng än jänkaren, säger iofs inte så mycket i år. :hihi
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gustav O skrev:
2223988 ENligt mig är det kombinationen Kawasaki/däck som inte teamet får att funka tillräckligt bra för race. Nakano på Edwards M1:a skulle definitvt ta mer poäng än jänkaren, säger iofs inte så mycket i år. :hihi
Var har du fått den infon ifrån? Spekulerar du för att Nakano var bra i 250 för 15 år sedan? Kawasaki själva brukar inte klaga på däcken efter rejsen i alla fall vad jag kommer ihåg.

Ska Kawa komma någonstans måste de ha en riktigt försteförare, inte en also ran. Honda och Yamaha kommer att dominera MotoGP under lång tid framöver när Kawa och Suka bara anställer sämre klassens förare. Stoner och Pedrosa är ju stjärnskotten i klassen, de Puniet och Vermuelen är ju inte direkt i samma klass.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
2223991 Var har du fått den infon ifrån? Spekulerar du för att Nakano var bra i 250 för 15 år sedan? Kawasaki själva brukar inte klaga på däcken efter rejsen i alla fall vad jag kommer ihåg.

Ska Kawa komma någonstans måste de ha en riktigt försteförare, inte en also ran. Honda och Yamaha kommer att dominera MotoGP under lång tid framöver när Kawa och Suka bara anställer sämre klassens förare. Stoner och Pedrosa är ju stjärnskotten i klassen, de Puniet och Vermuelen är ju inte direkt i samma klass.
Det är en spekulation från min sida och uppenbarligen är Kawasakis problem racepace och där tror jag att nakano är det minsta problemet faktiskt utan att hojen och däcken inte håller hela racen, se Sete tex. so m har samma problem.
Problemet med förare är att det är tunt med förare som både kan utveckla en hoj och köra den för att slå Rossi....
Stoner är tex helt oprövad som utvecklingsförare så hans goda resultat behöver ju inte förtsätta med större ansvar för helheten, likväl som det kanska går ännu bättre. Pedrosa släpper HRC aldrig och Rossi är nog svårt att få så då är det inte mycket kvar va de som kör i klassen nu.
Nakano är
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Neutral skrev:
2223991 Ska Kawa komma någonstans måste de ha en riktigt försteförare...

Kawasaki har väl kommit långt på kort tid o vad är en riktig försteförare igentligen! För kawa har nog Nakano varit den bästa som funnits att tillgå trogen/lojal o väldigt arbetsam..Samt kör som få i alla fall i min video :)

Sen kanske det har varit för mkt testande med olika cyklar mitt upp i racehelgen...

Shinya Nakano's main aim during free practice was to run back-to-back comparison tests on his two Ninja ZX-RR machines; one of which features a new, more aerodynamically efficient, fairing and a new specification rear shock, while the other retains the same basic specification used during the French Grand Prix at Le Mans two weeks ago.

Eller så kanske det är vanligt förekommande o bara jag har missat det innan :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gustav O skrev:
hojen och däcken inte håller hela racen, se Sete tex. so m har samma problem.
Jag är nyfiken på vad du menar med att hojen inte håller i 20 varv, är det motorn som tappar effekt eller läcker Öhlinaren eller vad? Ditt eget exempel med Sete är väl rätt talande, samma prylar som Capirex och ändå problem - förarproblem.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Gustav O skrev:
2224028 Det är en spekulation från min sida och uppenbarligen är Kawasakis problem racepace och där tror jag att nakano är det minsta problemet faktiskt utan att hojen och däcken inte håller hela racen, se Sete tex. so m har samma problem.
Brände Nakano däcken på 2 varv nu på Mugello menar du :va
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Busaberg skrev:
2224458 Brände Nakano däcken på 2 varv nu på Mugello menar du :va
Som en japan jag talade med nyligen uttryckte det: "Nakano is unfortunately weak in the dog fight."

Jag håller med Neutral: om Nakano kan kvala in i första ledet men inte hålla sig där framme mer än några varv är det fel på däcken eller Nakano. Skulle Kawasakin vara så djävulskt värre på att slita däck jämfört med den 260-hk starka Ducatin?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
2224404 Jag är nyfiken på vad du menar med att hojen inte håller i 20 varv, är det motorn som tappar effekt eller läcker Öhlinaren eller vad? Ditt eget exempel med Sete är väl rätt talande, samma prylar som Capirex och ändå problem - förarproblem.
Jag menar kombinationen av hoj och däck, ursäkta om jag var otydlig....
Hojarnas olika egenskaper harmoniserar olika bra med däcken de har. Det kan tex vara hur motorn levererar effekten och hur det påverkar däckens livslängd vilket kan tvinga dem till däckval som är för hårda eller för mjuka för ett optimalt race. Det kan även innebära att de måste göra kompromisser i fjädringen som inte är optimala för snabba varva för att kunna ha däck som håller hela racet. Dunlops nya däck på Mugello var ju en jätteflopp tex trots att man var optimistiska inför racet.
Yamahas problem med chatter är ett annat exempel där hoj och däck inte harmoniserar, när fästet försvann blev hojen snabbare eftersom chattret minskade. Ytterligare exempel är det bredare bakdäck som Michelin tog fram till 2004 som passade Yamahan skitbra men inte Hondan, i år är det nya bredare framdäcket kanon för Hondan men inte för Yamahan.
Angående Sete så säger han själv att han inte har hunnit få en tillräckligt bra känsla för hur hojen beter sig när däcken börjar ta slut.

Busaberg skrev:
2224458 Brände Nakano däcken på 2 varv nu på Mugello menar du :va
Nej. Hans racesetting var inte bättre, av för min inte klara orsaker, så hans racepace var inte bättre än att han åkte ner fort i fältet trots det fina kvalet.

Nyteknik skrev:
2224577 Som en japan jag talade med nyligen uttryckte det: "Nakano is unfortunately weak in the dog fight."

Jag håller med Neutral: om Nakano kan kvala in i första ledet men inte hålla sig där framme mer än några varv är det fel på däcken eller Nakano. Skulle Kawasakin vara så djävulskt värre på att slita däck jämfört med den 260-hk starka Ducatin?
Visst kan Ducatin vara snällare mot däcken trots högre effekt eftersom hög effekt inte automatiskt betyder stort däckslitage.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ducati gick från screamer till twin pulse konfiguration för
att få bättre traction. Bättre traction sliter normalt mindre däck.

Kawa och Suka borde kanske prova någon BigBang konfiguration,
men de verkar ha svårt nog att få riktig kräm ur spisarna som det är.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tsutomu Ishii på Honda säger att man kommer ställa upp med 6st Honda i MotoGP nästa år. Modellen kommer heta RC212V och alla kommer vara identiska vid leveranserna. Fabriksteamet kommer dock under säsongen få större tillgång på utvecklingsdelar.

Man kommer även att leverara dom nya 800cc motorerna till KR nästa år.

Det verkar som man förnekar att man ska köra med en 3-cylindig motor. Det som verkar mest troligt nu är en V-4.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
gthyni skrev:
2224875 Ducati gick från screamer till twin pulse konfiguration för
att få bättre traction. Bättre traction sliter normalt mindre däck.

Kawa och Suka borde kanske prova någon BigBang konfiguration,
men de verkar ha svårt nog att få riktig kräm ur spisarna som det är.
Kawasaki kör Big-bang sedan förra året.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top