Ska man vara orolig för Kina?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det verkar ha tagit hus i helvete i Kina efter att Regeringen utvisat en kinesisk journalist som visat sig vara kinesisk spion och GP/SVT rapporterat om saken.

”Enligt denna standard kan 80 procent av västerländska journalister i Kina skjutas direkt”, skriver en person.

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De länderna, Ryssland, Kina och Indien (kanske även Iran m fl) har ett egenintresse i att stötta varandra mot USA. Skulle ett av dessa länder falla, militärt, ekonomiskt eller politiskt, så står nästa på tur att drabbas av USAs krav på underkastelse och den världsordning USA står för. Kina och Ryssland har inte alltid varit bästa vänner, men mot en gemensam yttre fiende är de tydligen beredda att överse med gamla meningsskiljaktigheter.
🎣🎣🎣
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det verkar ha tagit hus i helvete i Kina efter att Regeringen utvisat en kinesisk journalist som visat sig vara kinesisk spion och GP/SVT rapporterat om saken.



Indignation och ilska brukar vara hur de reagerar när de fångas med handen i kakburken. Inte första gången de är arga på att Sverige inte bugar djupt
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ny ledare i Taiwan som är uttalad separatist så då måste Kina, naturligtvis, spänna musklerna.

Hur mycket krävs det för att "övningen" skall övergå i regelrätt invasion kan man ju undra?
Ett Kinesiskt plan som skjuts ner av Taiwan?
Taiwan sänker ett kinesiskt örlogsfartyg?
(Och med Taiwan ovan menar jag Kina själva. ;) )
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag hade ett möte med ett kinesiskt företag igår. De beskrev sig som "enabler", dvs de hjälper kinesiska företag att sälja sina produkter på andra marknader. Mitt vanliga sätt att arbeta är att ha direktkontakt med tillverkarna så att jag slipper en mellanhand som ska tjäna pengar på det.
Då fick jag en försäkran om att hans lön inte kom från den affären. Hans betalning kom från kinesiska staten. Varje USD som kom till Kina tack vare honom genererade några Yuan i statlig bonus.
Jag tror inte att vi har motsvarande system via Svenska Handelskammaren.

De tänker annorlunda i Kina.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hade ett möte med ett kinesiskt företag igår. De beskrev sig som "enabler", dvs de hjälper kinesiska företag att sälja sina produkter på andra marknader. Mitt vanliga sätt att arbeta är att ha direktkontakt med tillverkarna så att jag slipper en mellanhand som ska tjäna pengar på det.
Då fick jag en försäkran om att hans lön inte kom från den affären. Hans betalning kom från kinesiska staten. Varje USD som kom till Kina tack vare honom genererade några Yuan i statlig bonus.
Jag tror inte att vi har motsvarande system via Svenska Handelskammaren.

De tänker annorlunda i Kina.
Argumentet med mellanhand, är inte det lika giltigt för dina kunder?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Argumentet med mellanhand, är inte det lika giltigt för dina kunder?
Jo, men de kan köpa saker från några hundra leverantörer av en källa. De får teknisk hjälp av personal på plats i sina länder och kan få lagerhållning i närheten av sin produktionsanläggning. De får även hjälp att välja komponenter för sina aktuella behov. Det är ganska många som inser att det finns fördelar med närhet till den man köper av.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo, men de kan köpa saker från några hundra leverantörer av en källa. De får teknisk hjälp av personal på plats i sina länder och kan få lagerhållning i närheten av sin produktionsanläggning. De får även hjälp att välja komponenter för sina aktuella behov. Det är ganska många som inser att det finns fördelar med närhet till den man köper av.
Absolut, menade mest att en del av dina kunder tänker likartat som du, och tvärtom. 😃
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Absolut, menade mest att en del av dina kunder tänker likartat som du, och tvärtom. 😃
Jag fick höra "varför finns ni fortfarande" av en kund för några år sen.
Det har funnits med mig sen dess och får mig att se till att vara relevant.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kina och Indien verkar ha börjat med sina supporterslagsmål igen.
Ett gäng soldater spöar på ett annat gäng soldater vid gränsen med tillhyggen och stenar.
Skönt när 2 kärnvapenmakter inte har kontroll på sina trupper.
Samt båda är väl med i den där BRICS-klubben.

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kina och Indien verkar ha börjat med sina supporterslagsmål igen.
Ett gäng soldater spöar på ett annat gäng soldater vid gränsen med tillhyggen och stenar.
Skönt när 2 kärnvapenmakter inte har kontroll på sina trupper.
Samt båda är väl med i den där BRICS-klubben.

FAst båda länderna har ju förbjudit soldaterna i området att bära skjutvapen just för att undvika en eskalering, Sedan är det ju tekniskt sett Kina som är och tassar inne på Indiens mark.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Apropå löner, när jag var mycket i Kina 2011-2015 så var fabriksarbetarlönen 2800 RMB (13 månadslöner per år) plus övertid inklusive fritt boende. Den höjdes plötsligt av staten till 3500. Skulle inte förvåna mig om den var det dubbla nu men jag har ingen aning. Tjänstemän tjänade som på Sveriges landsbygd +/-. Säkert är de lägre i Bulgarien eller Ukraina.
Löner är inte grejen längre i Kina.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Apropå löner, när jag var mycket i Kina 2011-2015 så var fabriksarbetarlönen 2800 RMB (13 månadslöner per år) plus övertid inklusive fritt boende. Den höjdes plötsligt av staten till 3500. Skulle inte förvåna mig om den var det dubbla nu men jag har ingen aning. Tjänstemän tjänade som på Sveriges landsbygd +/-. Säkert är de lägre i Bulgarien eller Ukraina.
Löner är inte grejen längre i Kina.

Löner har dragit iväg rejält när det kommer till kvalificerade tjänster.

Har man Kina som marknad är det dock fördelaktigt att ha tillverkning där, då det är enklare att lansera produkter tillverkade lokalt, ffa när det gäller produkter som kräver särskilda tillstånd.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Löner har dragit iväg rejält när det kommer till kvalificerade tjänster.

Har man Kina som marknad är det dock fördelaktigt att ha tillverkning där, då det är enklare att lansera produkter tillverkade lokalt, ffa när det gäller produkter som kräver särskilda tillstånd.
Ja det var min erfarenhet också, skulle vi sälja till kunder i Kina byggde vi där, annars någon annanstans.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kommer alltid att vara billigt att tillverka sin skit i länder som inte tar några som helst miljlhänsyn.

Alla våra solceller som tillverkas i Kina har förgiftat stora landområden där fabrikerna har legat till exempel.

När man har förgiftat en plats för mycket flyttar man bara fabriken och dom överlevande arbetarna till en ny plats, och skitar genast ner den också.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det kommer alltid att vara billigt att tillverka sin skit i länder som inte tar några som helst miljlhänsyn.

Alla våra solceller som tillverkas i Kina har förgiftat stora landområden där fabrikerna har legat till exempel.

När man har förgiftat en plats för mycket flyttar man bara fabriken och dom överlevande arbetarna till en ny plats, och skitar genast ner den också.

Jag anser att det där är ett lite förenklat påstående. När det gäller etablering i Asien har jag oftare sett ett fokus på tillgänglig kvalificerad arbetskraft. Där hamnar Kina längre fram än tex Indien, som knappast har högre miljökrav generellt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag anser att det där är ett lite förenklat påstående. När det gäller etablering i Asien har jag oftare sett ett fokus på tillgänglig kvalificerad arbetskraft. Där hamnar Kina längre fram än tex Indien, som knappast har högre miljökrav generellt.

Jo, men båda länderna är billiga för att dom inte lägger pengar på att rena sina utsläpp, sedan konkurerar dom med övriga parametrar.

Det skulle bli väldigt mycket billigare att tillverka saker i sverige om vi inte hade någon miljölagstiftning och skatter på utsläpp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jo, men båda länderna är billiga för att dom inte lägger pengar på att rena sina utsläpp, sedan konkurerar dom med övriga parametrar.

Det skulle bli väldigt mycket billigare att tillverka saker i sverige om vi inte hade någon miljölagstiftning och skatter på utsläpp

Löneanspråken i Sverige skulle inte göra oss konkurrenskraftiga även om miljölagstiftningen speglade den i Kina. Liknande problem i länder där arbetskraften inte är kvalificerade till den grad att kostnader för utbildning, rekrytering, osv drar upp totalkostnaden.

På så sätt ligger Kina fortfarande bra till, men andra länder börjar komma ikapp. Sen har Kina även öppnat dörrar för att förenkla internationell handel via tex Free Trade Zones. Det är möjligt att Sverige har något liknande, men magkänslan säger mig att det saknas ledarskap i sådana frågor.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top