Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så vad är det som händer inne i Ryssland just nu?
Vem är det som rör sig från by till by och "befriar" dem?

Det är två grupperingar som är ansvariga enligt vad de säger själva.
Det är: Freedom Russian Legion och Russian Volunteer Corps.
Det är två skilda organisationer som förvisso samverkar just nu.

Russian Volunteer Corps leds av Denis "White Rex" Nikitin.
Nikitin är nazist. Det går liksom inte beskriva på något annat sätt.
Belingcat har grävt i bakgrunden tidigare för den som är intresserad: https://www.bellingcat.com/news/uk-...ssian-neo-nazi-group-that-calls-ukraine-home/
Grupperingen består av exilryssar som har klart högerextrema åsikter och som slåss mot Putin och hans krig mot Ukraina.

Den andra grupperingen, Freedom of Russian Legion, är inte nazister. Utan är ryssar som hoppat av från Ryssland och slåss emot Putin för ett fritt Ryssland.
De har den blå/vita flaggan som sitt signum och den står enligt dem själva för "carry the values of the Free Man of New Russia – freedom of speech, freedom of expression, freedom to choose your future".

Båda grupperingarna har gjort räder in i Ryssland tidigare och agerar inne på ryskt territorium. De är ju ryssar och agerar ju därmed på hemmaplan.

Är detta styrt från Ukraina? Kanske, kanske inte. Ukraina vet om det och har inte stoppat det i alla fall.
Grupperingarna har tillgång till modernt materiel i form av fordon och vapen som kommer från Ukraina.
Ukraina har ju även tidigare skämtsamt sagt att man borde ta några Ryska orter och sen fråga Ryssland om de vill byta med mot Ukrainska orter. Kanske ligger det något i det..?
Annars visar det ju att Ryssland är svagt och om någon vill resa sig upp mot makten så går det.
Samt det är väl aldrig fel att tvinga Ryssland gruppera om trupper om man vill göra en offensiv mot ockuperad mark.

Personligen har jag dock lite svårt för att man låter nazister, om än ryska sådana, leda operationer in i Ryssland. Det smakar dåligt och ger mest bränsle på den annars slocknade diskussionen om nazister i Ukraina.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så vad är det som händer inne i Ryssland just nu?
Vem är det som rör sig från by till by och "befriar" dem?

Det är två grupperingar som är ansvariga enligt vad de säger själva.
Det är: Freedom Russian Legion och Russian Volunteer Corps.
Det är två skilda organisationer som förvisso samverkar just nu.

Russian Volunteer Corps leds av Denis "White Rex" Nikitin.
Nikitin är nazist. Det går liksom inte beskriva på något annat sätt.
Belingcat har grävt i bakgrunden tidigare för den som är intresserad: https://www.bellingcat.com/news/uk-...ssian-neo-nazi-group-that-calls-ukraine-home/
Grupperingen består av exilryssar som har klart högerextrema åsikter och som slåss mot Putin och hans krig mot Ukraina.

Den andra grupperingen, Freedom of Russian Legion, är inte nazister. Utan är ryssar som hoppat av från Ryssland och slåss emot Putin för ett fritt Ryssland.
De har den blå/vita flaggan som sitt signum och den står enligt dem själva för "carry the values of the Free Man of New Russia – freedom of speech, freedom of expression, freedom to choose your future".

Båda grupperingarna har gjort räder in i Ryssland tidigare och agerar inne på ryskt territorium. De är ju ryssar och agerar ju därmed på hemmaplan.

Är detta styrt från Ukraina? Kanske, kanske inte. Ukraina vet om det och har inte stoppat det i alla fall.
Grupperingarna har tillgång till modernt materiel i form av fordon och vapen som kommer från Ukraina.
Ukraina har ju även tidigare skämtsamt sagt att man borde ta några Ryska orter och sen fråga Ryssland om de vill byta med mot Ukrainska orter. Kanske ligger det något i det..?
Annars visar det ju att Ryssland är svagt och om någon vill resa sig upp mot makten så går det.
Samt det är väl aldrig fel att tvinga Ryssland gruppera om trupper om man vill göra en offensiv mot ockuperad mark.

Personligen har jag dock lite svårt för att man låter nazister, om än ryska sådana, leda operationer in i Ryssland. Det smakar dåligt och ger mest bränsle på den annars slocknade diskussionen om nazister i Ukraina.
Det har väl varit lite av en tidsfråga innan det försvagade Ryssland får problem med dissidenter. Och om nu dissidenterna kan få lite halvhäftiga prylar och träning av Ukraina så har de ju ett sällan skådat guldläge just nu. Och om det sprider sig blir det riktigt jobbigt i Ryssland.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Du får ett visst medhåll på det, det ger en oangenäm bismak.
Ukraina låter dom hållas på grunderna att "Min fiendes fiende kanske inte är min vän, men så länge vi skjuter på samma fiende så stoppar jag dom inte"

Däremot var det ju klart osmart att köra in ett amerikanskt militärfordon i rysland, och dessutom överge det.

Den här lilla utflykten in i rysland gör varken till eller från för kriget, annat än att rysarna måste avsätta mer personal till att bevaka egen mark längst hela gränsen, och således blir svagare på annat håll, förhoppningsvis inne i Ukraina
Jag förväntar mig inte att dom kommer att hålla mark längre än ett par dagar, dom rullar nog in i Ukraina så fort det börjar komma motstånd, men det irriterar rysland, och det väcker tankar och opinion i rysland om att kriget i Ukraina är puttlers krig, inte det ryska folkets.

Fria Ryslans fana flögs ju samtidigt över Moskva

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Samtidigt i trygga Vasastan.

Skulle kunna göra en poäng av mitt uppmärksammade inlägg om stramt utvecklingssamtal men avstår tills vidare.

Bifogat

• 20230524_080727.jpg
    20230524_080727.jpg
    2.5 MB · Visningar: 40

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Intressant reflektion av Prigozjin enligt expressen.
Prigozjin: ”Vi militariserade Ukraina”
Han underströk också att Ryssland inte kommit särskilt långt med det uttalade målet att ”demilitarisera Ukraina”, enligt CNN.

– I början av den särskilda militäroperationen hade de cirka 500 stridsfordon, nu har de 5000. Om 20 000 personer då visste hur man strider, vet 400 000 personer nu hur man gör det, säger Prigozjin till Dolgov.

– Det ser ut som vi gjorde tvärtom. Vi militariserade det.
Hela artikeln här: https://www.expressen.se/nyheter/wagnertoppen-hyllar-ukraina-varldens-starkaste-arme/

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tack! Ja men poängen håller, den som satte upp affischen borde ha ett rejält samtal.
Är nog svårt att fixa ett "samtal" med ryska armén/samhället/Putin för just de individerna utan att resten av samhället drabbas, så jag tror jag avstår.

Vilket var ungefär samma problem med ditt originalinlägg där du hoppades på tillfällig(?) rysk invasion. Även om förortsgangsters skulle må bra av lite "samtal" med ryssen så skulle hela svenska samhället drabbas oproportionerligt. Bättre att vi själva tuffar till oss än att Putin kommer invällande.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är nog svårt att fixa ett "samtal" med ryska armén/samhället/Putin för just de individerna utan att resten av samhället drabbas, så jag tror jag avstår.

Vilket var ungefär samma problem med ditt originalinlägg där du hoppades på tillfällig(?) rysk invasion. Även om förortsgangsters skulle må bra av lite "samtal" med ryssen så skulle hela svenska samhället drabbas oproportionerligt. Bättre att vi själva tuffar till oss än att Putin kommer invällande.
Ja, presentera gärna planen, och status på hur detta tilltuffande fortgår.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja, presentera gärna planen, och status på hur detta tilltuffande fortgår.
Jag har inte tagit på mig att sätta upp en plan eller tilltuffa svensken. Du hade däremot en plan ("hoppas Putin invaderar") men den sög rent objektivt. Om du vill kan du skissa upp en bättre plan (exempelvis "hoppas Island invaderar") eller så konstaterar vi att varken du eller jag har någon plan för att lösa något. Men vi gillar båda att gnälla.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De ryska separatisterna som tog sig in i Ryssland har enligt Ryssland dödats och man har visat upp kroppar och trasiga fordon.
Separatisterna verkar dock omedvetna om detta faktum då de precis höll en presskonferens och befann sig 40 km in i Ryssland.
?

Såg du bilden på dom amerkanska Hummer bilarna?

Dom stod nerkörda i en krater och var "utslagna av ryskt precisionsartelleri"
Det lilla problemet med det är att då står dom inte i en krater, med hela rutor....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hamnade bredvid Lars Ohly på tunnelbanan idag. Tro fan han stod och snackade Putin i sin Djurgårdströja.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad hade han för åsikter?
Det var något om att han hade mailat alla sina kompisar, ca fem stycken, men bara den andra lufsen (hans sällskap alltså) hade svarat och följt med på fotbollen, så något långsökt om att någon annan kompis som alltså inte ville följa med hade sagt något om Putin och bla bla sedan gick jag av.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Såg du bilden på dom amerkanska Hummer bilarna?

Dom stod nerkörda i en krater och var "utslagna av ryskt precisionsartelleri"
Det lilla problemet med det är att då står dom inte i en krater, med hela rutor....
Ja ibland undrar man varför dom åtminstone inte försöker lite. Hur svårt kan det vara att skjuta lite på bilen först och kanske spränga en grop istället för att gräva den.

Ja, jag vet att det är för den inhemska opinionen, att de vet att ingen utanför går på det där ändå (Tammer och halva Flashback undantagna), men ändå, även inhemska ryssar kan ju se detaljer och börja lägga ihop ett och ett.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom