Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vem har sagt att du har blivit en gubbe?
Grinig är det ingen tvekan om att du har blivit.

Näe, allt skulle ju bli bra med SD i regeringen enligt många, men dom var inte universalfixen som dom utgav sig för att vara.
Vissa saker har gått åt rätt håll med M och SD vid rodret, och så jävla lång tid har dom ju inte haft på sig, jag tycker att man ger dom minst en mandatperiod innan man dömer ut dom, helst två, för dom har mycket att städa upp.

Och att stockholm, göteborg och malmö är förlorade håller jag inte med om, dom är bara sämre än övriga landet, men det har dom alltid varit.
Storstadsproblem dras till stora städer, helt enkelt.

Vi kommer aldrig att komma tillbaka till något idylliskt 70-tals Sverige med äppelkorgar vid gatan där man fick ta äpplen om man ville, men vi kanske kan komma bort från portsprängningar och gängskjutningar, andra länder har inte dom problemen i sina stora städer,, så det är ingen naturlag.

En bra början är att erkänna att problemen finns, och det har ju våra politiker så smått börjat göra
Jag vill inte ha äpplen vid vägarna, jag vill ha resolut politik rörande våra problem, och det har vi inte. Nästa anhalt är pajas-afs, och det är enligt mig ingen munter tanke.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En utmärkt beskrivning av djupet av USA's NATO engagemang när det gäller.
Beror helt på vad USA's president tycker.
Precis som Budapestavtalet.
Det är därför jag tror mycket mer på att Europeer i allmämnhet och Sverige i synnerhet borde satsa på egna kärnvapen.
Att hålla ett land med kärnvapen är en enorm kostnad, och för ett litet land som Sverige skulle det antagligen vara negativt för försvaret i stort.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mycket spekulationer, men ändock intressant

"As rebellious Wagner forces drove north toward Moscow on June 24, a contingent of military vehicles diverted east on a highway in the direction of a fortified Russian army base that holds nuclear weapons, according to videos posted online"

"Ukraine's head of military intelligence, Kyrylo Budanov, said that the Wagner fighters went far further. He said that they reached the nuclear base and that their intention was to acquire small Soviet-era nuclear devices in order to "raise the stakes" in their mutiny."

"A source close to the Kremlin with military ties corroborated parts of Budanov's account. A Wagner contingent "managed to get into a zone of special interest, as a result of which the Americans got agitated because nuclear munitions are stored there,"

"He said Voronezh-45 houses small nuclear devices that can be carried in a backpack. "This was one of the key storage facilities for these backpacks," he said, without providing evidence for this assertion. Reuters was unable to establish if the backpack-sized nuclear charges, referred to by Budanov, are kept at Voronezh-45."

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är inte över ännu.
Turkiet har inte skrivit på något ännu och Erdogan har flertal gånger backat på saker han sagt innan. Det kan nog komma några skarpa svängar till innan det är i hamn.
Räcker ju med en koranbränning för att turkiska parlamentet säger nej.

Sen är det ju uppenbart varför man kablade ut att man kommit överens om saker så som man gjorde.
Att man gör detta är ingen slump. För om nu Turkiet skulle bryta mot detta, så bryter de ett löfte de gett NATO och USA.
Då visar man definitivt att man är en partner man inte kan lita på. Det skall liksom kosta att backa på ingångna avtal.

View attachment 486640
View attachment 486639

Sen skall man inte glömma att om detta faktiskt går som det är tänkt så är det ett slag mot Putin och det toppmötet som är tänkt att hållas i Turkiet om någon vecka.
Turkiet kan mycket väl "strula till saker" precis innan bara för att få Putin på bra humör och få till ett besök av honom.
I en värld med fascism så har du rätt.
Men är Turkiet en "demokrati" kan turkiska parlamentet rösta nej.till svensk NATO anslutning.
Välj själv.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I en värld med fascism så har du rätt.
Men är Turkiet en "demokrati" kan turkiska parlamentet rösta nej.till svensk NATO anslutning.
Välj själv.
Parlamentet dansar nog ganska bra efter Erdogans pipa.
Sen kan man ju ha ganska starka åsikter om hur demokratiskt Turkiet och dess styre egentligen är. Förbjuder man motståndare från att delta i val, bruka demokrati inte vara ens starkaste ledord.
Men än är inte sista ordet sagt i röran.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Turkiet godkände just Sveriges ansökan i Nato, bara Ungern kvar då..

Dessutom.

Stoltenbergs löfte: Ukraina ska bli Natomedlem
17.03
Emanuel Silva
DELA

Foto: Magnus Sandberg
Ukraina kommer att bli medlem i Nato, det bekräftar Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg på pressträffen.

Landet får dock vänta på att få en officiell inbjudan från alliansen.

– Vi kan bjuda in Ukraina när de allierade är överens och villkoren är uppfyllda.

Vidare säger han att medlemsländerna beslutat att ta bort kravet på en handlingsplan för nya medlemmar.

– Det innebär att två steg blir ett steg.

Stoltenberg svarar inte på frågan om vilka krav som Ukraina måste uppfylla för att få bli Nato-medlemmar. Han vill inte heller ange en tidsplan för Ukrainas Natoprocess. Något som Ukrainas president Zelenskyj har efterfrågat.

– Ukraina befinner sig bortom en handlingsplan eftersom landet kommit så mycket närmare vår allians.

Stoltenberg fick också frågan vilka villkor Ukraina inte uppfyller i dagsläget.

Han uppger att Ukraina måste stärka sina försvars- och underrättelseinstitutioner. Han nämner också kriget.

– Det pågår ett krig i Ukraina. Därför håller alla medlemmar med att detta inte är tiden för att göra Ukraina till en fullvärdig medlem av Nato.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Parlamentet dansar nog ganska bra efter Erdogans pipa.
Sen kan man ju ha ganska starka åsikter om hur demokratiskt Turkiet och dess styre egentligen är. Förbjuder man motståndare från att delta i val, bruka demokrati inte vara ens starkaste ledord.
Men än är inte sista ordet sagt i röran.
Jag bara ler om Erdogans order är, rösta som ni känner för när det gäller Finland först och Koranbrännarlandet Sverige sedan. :hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ukraina kan så klart inte bli medlemmar innan de löst sitt problem, om inte dessförinnan kommer någon amerikansk republikan sätta stopp för det.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag tror att det finns andra bakom kulisserna vars tyckande har större praktisk betydelse än Joes. Tyvärr.
Ja jag håller med dig.
Bilmontören i Detroit eller datanörden i Californien är lika ointresserade av EU's oberoende från Ryssland som bilmontören i Göteborg är intresserad av USA's konflikt med Kina i Stilla havet.
För det är ju därför USA vill ha med Sverige i NATO, stötta USA i USA's konflikter jorden runt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
"Alla barnen brände Koranen utom Krister. Han väntade tills vi fanns i Natos medlemsregister."

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi är alltså USA slavar och har Nordkorea råd har Sverige råd.
Om du tycker det verkar värt med några hundra miljarder per år för att hålla igång ett kärnvapenprogram är det upp till dig, men konventionella vapen get bättre skydd för mindre pengar. Särkilt när man har är göra med fiender som skiter i hur många som dör bara man vinner. Skulle Sverige ha paritet med kärnvapen med Ryssland skulle vi fort gå i konkurs.

Vad gäller Nordkorea så känner jag inte riktigt att det är en levnadsstandard att eftersträva så deras ekonomiska politik ska vi nog inte kopiera.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du vill göra samma uppoffringar som Nordkoreanska folket gjort, för att Kristersson ska ha kärnvapen att leka med? :va
Tror att Sverige med ca 20 ggr större BNP än Nordkorea borde klara det ganska bra.
Israel har klarat det med en BNP som är ca 60 % av Sveriges.
Vad tror du det kommer kosta att deltaga i USA's konflikter jorden runt ?
Och samtidigt veta att USA's befolkning är totalt ointresserade av EU's konflikt med Ryssland.

Det första som hände när Ukraina anfölls 2014 och Ryssland tog Krim var att USA och Storbrittanien bröt Budapest överenskommelsen.

Och USA's plan för Ukraina 2022 var att flyga ut Zelenzkyj och lämna Ukraina till ryssarna.

Men NATO backas av USA och du litar på USA ? Naivismen är inget nytt i Sverige.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om du tycker det verkar värt med några hundra miljarder per år för att hålla igång ett kärnvapenprogram är det upp till dig, men konventionella vapen get bättre skydd för mindre pengar. Särkilt när man har är göra med fiender som skiter i hur många som dör bara man vinner. Skulle Sverige ha paritet med kärnvapen med Ryssland skulle vi fort gå i konkurs.

Vad gäller Nordkorea så känner jag inte riktigt att det är en levnadsstandard att eftersträva så deras ekonomiska politik ska vi nog inte kopiera.
Några hundra miljarder?
Det låter mycket, å andra sidan mycket mindre än ett annat experiment med noll värde så jag vet inte vad jag ska tycka nu.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom