Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Prigozhin var väl rätt omtyckt av både sina män och folk i allmänhet i Ryssland, att döma av folks reaktion när han gjorde en road trip mot Moskva. Hade varit intressant om Wagner-gruppen lyckas hitta en ny ledare och en ny strateg, och inte bara utplånas, och sedan kan vara fokuspunkt för nån sorts martyrrörelse över sin forne ledare.
Å andra sidan tror jag världen skulle vara en bättre plats utan Wagner.
Jag har svårt att tänka mig att Wagner skulle, på allvar, ställa till med inbördeskrig eftersom dom ser sig som "ryska patrioter".
Bäst vore nog om dom försvann och slutade ställa till kaos i vartenda stridsområde som finns i världen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har svårt att tänka mig att Wagner skulle, på allvar, ställa till med inbördeskrig eftersom dom ser sig som "ryska patrioter".
Bäst vore nog om dom försvann och slutade ställa till kaos i vartenda stridsområde som finns i världen.
Det brukar väl vara "patrioter" som ställer till med uppror då de anser att landets ledning gör fel för landet?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
You have a point there. :)
Dessutom har ju wagner en till anledning att hämnas, lite på samma sätt som kriminella organisationer. Om det inte kostar att döda toppcheferna så signalerar det att det är riskfritt att döda toppcheferna, och det händer igen så fort organisationen blir lite jobbig.
Så vill Wagner fortsätta existera kan det nog vara strategiskt viktigt att se till att det kostar att döda cheferna.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Magda vill tydligen skicka Gripen till Ukraina.

(Fast "förbereda" är väl vad vi redan har gjort? Så en lite fräsch doft av populism kan anas.)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Magda vill tydligen skicka Gripen till Ukraina.

(Fast "förbereda" är väl vad vi redan har gjort? Så en lite fräsch doft av populism kan anas.)

Ja vi kan ju lika gärna skicka dom till Ukraina som ha dom här.
Gissar att lagren av ammunition (robotar, bomber, raketer, automatkanonammunition) vi har till Gripen är HÖGST vad som behövs för den närmaste månadens övningar.
Enligt Just In Time principen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja vi kan ju lika gärna skicka dom till Ukraina som ha dom här.
Gissar att lagren av ammunition (robotar, bomber, raketer, automatkanonammunition) vi har till Gripen är HÖGST vad som behövs för den närmaste månadens övningar.
Enligt Just In Time principen.
Fast mycket av det är är väl NATO standardammo. Jaktroboten AMRAAM har vi ju redan skickat ett gäng av äldre version som kan användas, och även här har i princip alla NATO-länder den roboten. IRIS-T skickar Norge nu ett gäng som både kan monteras på plan och som luftvärn, den äldre Sidewinder är världens mest tillverkade AA robot och dessutom under utfasning för just IRIS-T. Jaktroboten Meteor är dock det man verkligen vill ha för att plocka MIG-31 på långt håll, men det är fler länder än vi som har även den.

Kanonen är en mauser som vi inte heller är ensamma om, även om F-16 har en annan.

bomber och rakter har jag sämre koll på, men den ska bland annat klara AGM-65 Mavericks som USA lär ha hur många som helst av. Sjömålsrobotar anses vi duktiga på så Gripen med RBS-15 borde kunna göra det lite jobbigt för båtar som löper ut från Krim.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Fast mycket av det är är väl NATO standardammo. Jaktroboten AMRAAM har vi ju redan skickat ett gäng av äldre version som kan användas, och även här har i princip alla NATO-länder den roboten. IRIS-T skickar Norge nu ett gäng som både kan monteras på plan och som luftvärn, den äldre Sidewinder är världens mest tillverkade AA robot och dessutom under utfasning för just IRIS-T. Jaktroboten Meteor är dock det man verkligen vill ha för att plocka MIG-31 på långt håll, men det är fler länder än vi som har även den.

Kanonen är en mauser som vi inte heller är ensamma om, även om F-16 har en annan.

bomber och rakter har jag sämre koll på, men den ska bland annat klara AGM-65 Mavericks som USA lär ha hur många som helst av. Sjömålsrobotar anses vi duktiga på så Gripen med RBS-15 borde kunna göra det lite jobbigt för båtar som löper ut från Krim.
Ja du har rätt, allt är NATO standard, kanonen är väl tysk osv.
Men jag har en svag känsla av att ammunitionstillgången i NATO, med några få undantag, kanske Finland, USA och Storbrittanien är lika usel som i Sverige.
Exempel
Du kan fortsätta söka själv bara byta land
Jag satt igår och förskte placera Robotyne på kartan (Ukraina påstår byn rensats från ryssar)
och halkade runt på kartan, långt åt öster Volgograd, jo Volgograd var Stalingrad och så var det lätt halka hit.
Citat för Sovjet
At the time of the Soviet counter-offensive:
  • 1,143,000 men[5]
  • 13,451 artillery pieces
  • 894 tanks[5]
  • 1,115 aircraft[
Är vi ens i närheten när det gäller artilleri i Sverige / NATO ?
För att inte tala om ammunition ?

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vi för inte krig enligt doktrin ”ös på med artilleri i två år, sedan springer vi till fots mot fienden” så sådana lager har ju inte ens Ryssland som ändå följer den doktrinen… därför tigger de ammo från Nordkorea.

Det enda jag kan uttala mig om är en viss tyngre ammunition till ett visst vapenslag och där har vi kvar sådana mängder av alla de slag att jag inte skulle vara orolig ens på 5-10 års sikt med tanke på antalet pjäser vi har.

Vi tillverkar ju en del inom landet och vissa lager finns faktiskt kvar, gäller sannolikt också övriga vapenslag. Det vi förmodligen går torsk på först är förstås typ avancerade jaktrobotar som köps in i färre antal pga kostnaden men dels är det Natostandard och dels kanske det inte alltid står i tidningen vad vi har och inte har.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
rt.com har såklart svaret på vad som har hänt... (nej jag har inte access till rt.com och därför inte verifierat att dumpen verkligen är korrekt... :tungan )

View attachment 488771
Då ska det väl för f-n finnas en 2:e pilot ombord som i varje fall ska kunna förhindra att planet faller rakt ner.
Utan ska kunna hålla planet i luften och helst också landa på egen hand.
Läste nyligen om en pilot som avlidit i luften. Han gick in på toaletten och kom inte tillbaka.
2:e piloten tog över och landade planet.
men vill man spara pengar så är det ju inget fel i att skippa 2:e piloten
och så går det som det går ....

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
L vill också skicka Gripen.

Jag vet inte vad V vill, men deras partiledare har åtminstone fått till en käck selfie

1692881415729.png

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vi för inte krig enligt doktrin ”ös på med artilleri i två år, sedan springer vi till fots mot fienden” så sådana lager har ju inte ens Ryssland som ändå följer den doktrinen… därför tigger de ammo från Nordkorea.

Det enda jag kan uttala mig om är en viss tyngre ammunition till ett visst vapenslag och där har vi kvar sådana mängder av alla de slag att jag inte skulle vara orolig ens på 5-10 års sikt med tanke på antalet pjäser vi har.

Vi tillverkar ju en del inom landet och vissa lager finns faktiskt kvar, gäller sannolikt också övriga vapenslag. Det vi förmodligen går torsk på först är förstås typ avancerade jaktrobotar som köps in i färre antal pga kostnaden men dels är det Natostandard och dels kanske det inte alltid står i tidningen vad vi har och inte har.
Precis, enveckasförsvaret (så länge klarar sig befolkningen sedan beredskapslagren lades ner av Göran Persson) hade för några år sedan 3 pjäser när SVT kollade i Boden resten 21 av 24 på service. Nu har vi visst 48 st ......

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Då ska det väl för f-n finnas en 2:e pilot ombord som i varje fall ska kunna förhindra att planet faller rakt ner.
Utan ska kunna hålla planet i luften och helst också landa på egen hand.
Läste nyligen om en pilot som avlidit i luften. Han gick in på toaletten och kom inte tillbaka.
2:e piloten tog över och landade planet.
men vill man spara pengar så är det ju inget fel i att skippa 2:e piloten
och så går det som det går ....
Det var 10 personer ombord, 8 utöver de två tilltänka måltavlorna. Man kan ju tycka att just piloter borde vara prioriterat över personal som serverar drinkar.

Sen vet jag inte hur en hjärtattack får halva vingen att ramla av, men vem är jag att ifrågasätta rysk fakta.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ryssland påstås ha börjat sänka färjor som undervattenshinder mot framtida båtdrönarattacker mot krimbron. Borde på sin höjd få ukrainarna att byta vilken pelare de angriper men göra det väldigt svårt att hålla normal båttrafik under bron.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
L vill också skicka Gripen.

Jag vet inte vad V vill, men deras partiledare har åtminstone fått till en käck selfie

View attachment 488772
Tycker hans ansiktsuttryck säger att han tycker det är lite fånigt och helst hade gjort något vettigare.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
rt.com har såklart svaret på vad som har hänt... (nej jag har inte access till rt.com och därför inte verifierat att dumpen verkligen är korrekt... :tungan )

View attachment 488771
Det hade nog inte ens jag kunnat komma på ?
Fast hur förklarar de att hjärtattack gjorde att vingen ramlade av och hade splitterskador?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år