Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu säger tom Bagdad-Bo... Moskva-Peskov att Prigozjins död kan ha varit ett attentat.
(Alla som redan läst detta någon annanstans kan med fördel dela med sig i "kränkt-of-the-day"-tråden.?)
Apropå attentat. Undrar hur länge det kommer dröja innan Olof Palme's död kan varit ett attentat ?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
En liten konspirationsteori jag haft senaste månaderna.

Undra egentligen hur mycket som USAs underrättelsetjänst och europeiska länders underrättelsetjänster vetat om hur kass Rysslands kvalité och brister varit men inte sagt något för då riskerar de att förlora pengar, makt och resurser?

Nu i efterhand känns det väldigt uppenbart och tydligt hur kass Ryssland är. De har viserligen visat upp en massa cool teknologi, som sedan inte visar sig existera i verkligheten eller i otroligt få antal och enkelt blivit utslagna (Armata, Terminator osv.)

Och för ett ännu tydligare och roligare exempel:
Amerikanska helikoptern AH64D Apache, har länge funnits med PNVS/TADS- FLIR (Helikopters "kameror" och vapensystem följer pilotens eller skyttens huvudrörelser och i senare versioner även VAD deras ögon faktiskt fokuserar på.)

Ryssland är så "högteknologiska" att deras Su-25 har en civil (okrypterad) Garmin GPS fasttejpad så piloten vet vart han är.........
Skärmavbild 2023-08-31 kl. 03.06.57.png

Go home Russia, you're drunk...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En liten konspirationsteori jag haft senaste månaderna.

Undra egentligen hur mycket som USAs underrättelsetjänst och europeiska länders underrättelsetjänster vetat om hur kass Rysslands kvalité och brister varit men inte sagt något för då riskerar de att förlora pengar, makt och resurser?

Nu i efterhand känns det väldigt uppenbart och tydligt hur kass Ryssland är. De har viserligen visat upp en massa cool teknologi, som sedan inte visar sig existera i verkligheten eller i otroligt få antal och enkelt blivit utslagna (Armata, Terminator osv.)

Och för ett ännu tydligare och roligare exempel:
Amerikanska helikoptern AH64D Apache, har länge funnits med PNVS/TADS- FLIR (Helikopters "kameror" och vapensystem följer pilotens eller skyttens huvudrörelser och i senare versioner även VAD deras ögon faktiskt fokuserar på.)

Ryssland är så "högteknologiska" att deras Su-25 har en civil (okrypterad) Garmin GPS fasttejpad så piloten vet vart han är.........
View attachment 489030

Go home Russia, you're drunk...
SU-25 är ju en modell som introducerades 1981, och Ryssland har ju inte varit bra på att uppdatera materiel direkt. Skulle inte förvåna mig om den där GPSen sitter där för att piloten själv köpt och tejpat fast den. Sedan är ju Sukhoi den tillverkaren i Ryssland som gillar att stoppa i mest högteknologi i flygplanen.

SU-57 är ju mer intressant att titta på isf, och varför vågar de inte flyga över Ukraina med sin "stealth" fighter? Kan det vara så att den inte är stealth alls?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
SU-25 är ju en modell som introducerades 1981, och Ryssland har ju inte varit bra på att uppdatera materiel direkt. Skulle inte förvåna mig om den där GPSen sitter där för att piloten själv köpt och tejpat fast den. Sedan är ju Sukhoi den tillverkaren i Ryssland som gillar att stoppa i mest högteknologi i flygplanen.

SU-57 är ju mer intressant att titta på isf, och varför vågar de inte flyga över Ukraina med sin "stealth" fighter? Kan det vara så att den inte är stealth alls?
De kanske inte riktigt kommit till de operativa scenariona i sin utvecklingsfas av su-57. Om man har 12 testriggar kanske man inte är skitsugen på att tabba bort en i knät på, säg usa.. (nu tänker jag förvisso som en västerlänning. Kan ju mycket väl vara så att Ivan snott delar för att bygga sig ett nytt vodkabränneri)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Lite stealth är den säkert. Men det är ju inte så att stealth plan är osynliga för radar. Dom har bara ett betydligt mindre radartvärsnitt. Dvs ger mindre radareko tillbaka så dom dels är svårare att upptäcka på avstånd och om dom upptäcks ser ut som ett mindre föremål.

Och det kan ju tänkas vara så att SU-57 inte är tillräckligt bra stealth för att inte kunna skjutas med med de vapen som västvärlden gett Ukraina och då vågar dom helt enkelt inte.
Dom har ju också blivit väldigt mycket mer försiktiga med att komma för nära fronten med sina helikoptrar också eftersom Ukraina har fått robotsystem med räckvidder som räcker så långt att dom riskerar att bli nedskjutna så istället avfyrar dom sina vapen från några km bakom fronten vilket säkerligen är en bidragande anledning till att dom inte träffar speciellt bra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Lite stealth är den säkert. Men det är ju inte så att stealth plan är osynliga för radar. Dom har bara ett betydligt mindre radartvärsnitt. Dvs ger mindre radareko tillbaka så dom dels är svårare att upptäcka på avstånd och om dom upptäcks ser ut som ett mindre föremål.

Tittar man på officiella siffror har SU-57 en RCS som är 0.1 to 1 m2, att jämföras med F-22 som har en rapporterad 0.0001 m2.
Det är lite skillnad ändå. :hihi
Om jag inte minns fel har JAS 39E liknande RCS som SU-57 rapporterar till och med.

Och det kan ju tänkas vara så att SU-57 inte är tillräckligt bra stealth för att inte kunna skjutas med med de vapen som västvärlden gett Ukraina och då vågar dom helt enkelt inte.
Dom har ju också blivit väldigt mycket mer försiktiga med att komma för nära fronten med sina helikoptrar också eftersom Ukraina har fått robotsystem med räckvidder som räcker så långt att dom riskerar att bli nedskjutna så istället avfyrar dom sina vapen från några km bakom fronten vilket säkerligen är en bidragande anledning till att dom inte träffar speciellt bra.

Mmh, den är definitivt inte stealth för prylarna Ukraina har fått, och det skulle antagligen vara lite ansiktstappning att få sin stealthfighter nerskjuten lite sådär snopet.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Wagner fortsätter bekämpa ryska styret...eller...

Jag hoppas att precisionen på drönarna som används in i Ryssland är god även i fortsättningen eftersom de är så pass nära Estland som 3 mil (60 till Stockholm). Med tanke på att ryssarna säger att de skjuter på militära mål och träffar sjukhus och bostadshus måste det vara viss variation på precisionen på den sidan.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
gissar att Ukraina (eller rysk motståndsrörelse) trollar :) Men är det en rysk drönare så börjar man undra.

Kommer nog bli kaotiskt i Ryssland. Ja alltså mer än det redan är.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ukraina slog ju igenom försvarslinje två idag, så nu har de bara en linje kvar till öppna fält ut till havet i princip. Får väl hoppas att de lyckas hålla marken och tuffa vidare över nästa försvarslinje. Lyckas de sätta upp och bredda landtungan så har de ju ett betydligt lättare jobb att traska längs baksidan av försvarslinjerna och moppa upp ryska armen...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ukraina slog ju igenom försvarslinje två idag, så nu har de bara en linje kvar till öppna fält ut till havet i princip. Får väl hoppas att de lyckas hålla marken och tuffa vidare över nästa försvarslinje. Lyckas de sätta upp och bredda landtungan så har de ju ett betydligt lättare jobb att traska längs baksidan av försvarslinjerna och moppa upp ryska armen...

Nåja, än är det bara på ett smalt segment, men visst ser det lovande ut.
Jag tror det är läge att sakta in och bredda genombrottet.
Som det är nu kan rysarna flytta trupp och förstärka flankerna av genombrotter och knipa av..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det inte lite tröttsamt det här att Ukraina nästan vunnit i över ett år?

Börjar kännas tjatigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Börjar kännas tjatigt.

Det har gått framåt för Ukraina i ett år

Det har gått bakåt för rysland i ett år

Det är en bit kvar, men jag tror vi är närmare en Ukrainsk seger än "Kiev faller inom tre dagar"

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Börjar kännas tjatigt.
Du tycker att Ukraina är så nära att vinna att de varit på gång att göra det i ett år nu? Vad det nu har med mitt inlägg att göra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du tycker att Ukraina är så nära att vinna att de varit på gång att göra det i ett år nu? Vad det nu har med mitt inlägg att göra.
Jag tog bara ett inlägg i mängden som innehöll goda nyheter, alla dessa goda nyheter leder ju uppenbarligen inte till någon seger.

Du ser ju själv hur tex Bill och Bull fortfarande drömmer men å andra sidan också hur andra som gav dagliga försvarsstrategiska analyser märkligt nog lyser med sin frånvaro, de kanske helt enkelt fattat att de är bättre på tennsoldater än att förstå propagandakrigsföring.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den här trenden att sluta uttala Ukraina "ukrajna" och istället kalla det "ukra-iina", kom den samtidigt som de flesta partiledare tog selfies med Zelensky?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag tog bara ett inlägg i mängden som innehöll goda nyheter, alla dessa goda nyheter leder ju uppenbarligen inte till någon seger.

Du ser ju själv hur tex Bill och Bull fortfarande drömmer men å andra sidan också hur andra som gav dagliga försvarsstrategiska analyser märkligt nog lyser med sin frånvaro, de kanske helt enkelt fattat att de är bättre på tennsoldater än att förstå propagandakrigsföring.
Tror jag själv sagt att vi inte kommer se slutet på kriget på många år, och för tillfället går det väl iaf okej-ish för Ukraina, men det har gått på tok för långsamt för kostnaden, vilket iofs inte är konstigt eftersom att Ryssland grävt ner sig. Det här kriget är fuidamentalt annorlunda än de flesta krig väst har varit intresserade av sedan Soviet föll.
Det här är ett krig i samma stil med de som Europa hade innan andra världskriget, där det i princip i slutändan är det land med djupast fickor och störst industriell förmåga att fylla på med nya vapen som kommer vinna. Eller det land som först får slut på folk att skicka i köttkvarnen förlorar.
Ryssland har inte gjort särskilt bra ifrån sig, men de lär sig, vilket många inte verkar tro att de kan, de taktiker de inte byter ut är de som de inte kan byta ut på grund av omständigheter, moral och materiel.

Jag tror fortfarande att det kommer ta flera år, om nu väst inte tröttnar på att skicka pengar och utrustning till Ukraina, då tar det slut mycket fortare. Ryssland kommer fortsätta gno på, och förr eller senare kommer de få ordning på industrin.

Vi har fortfarande inte sett några last ditch weapons, så det är långt kvar.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka