Ska man vara orolig för Ryssland?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nej, man är förälder även om man adopterar ett barn.

Alltså finns det barn som har två föräldrar som dom inte är biologiskt släkt med.
Jaha.
Men då finns det väl inget behov av "den andra föräldern"? Varför inte bara kallas "förälder" i det fallet också?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jaha.
Men då finns det väl inget behov av "den andra föräldern"? Varför inte bara kallas "förälder" i det fallet också?

Den ena slogshuggaren har en yxa, den andra skogshuggaren har en såg.....

Den ena motorcyklisten kör Honda, den andre motorcyklisten kör Yamaha....

Den ena föräldern lämmnar barnet, den andre föräldern hämtar barnet....

OSV

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Den ena slogshuggaren har en yxa, den andra skogshuggaren har en såg.....

Den ena motorcyklisten kör Honda, den andre motorcyklisten kör Yamaha....

Den ena föräldern lämmnar barnet, den andre föräldern hämtar barnet....

OSV
Men du blandade in biologin tidigare så att den som hämtar barnet dvs den andre föräldern dessutom rent genetiskt inte får vara mamma/pappa. Annars stämmer det ju inte med det du sa tidigare.
""Den andra föräldern" är en utmärkt benämning på den förälder som rent genetiskt inte är mamma eller pappa till ett barn, men har axlat en föräldraroll."

Ähh jag tror du snurrar till det.
Om två biologiska föräldrar hämtar/lämnar är det då rätt att säga att den ena föräldern lämnar men fel att säga att den andra föräldern hämtar(den andra föräldern ska ju inte vara genetisk mamma/pappa).

Om två biologiska föräldrar gemensamt hämtar sitt barn så säger man att föräldrarna hämtar barnet. Vad är korrekt att säga om en biologisk pappa gemensamt med den icke-biologiska mamman hämtar barnet? Föräldern och den andra föräldern hämtar barnet?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men du blandade in biologin tidigare så att den som hämtar barnet dvs den andre föräldern rent genetiskt inte får vara mamma/pappa. Annars stämmer det ju inte med det du sa tidigare.
""Den andra föräldern" är en utmärkt benämning på den förälder som rent genetiskt inte är mamma eller pappa till ett barn, men har axlat en föräldraroll."

Ähh jag tror du snurrar till det.
Om två biologiska föräldrar hämtar/lämnar är det då rätt att säga att den ena föräldern lämnar men fel att säga att den andra föräldern hämtar(den andra föräldern ska ju inte vara genetisk mamma/pappa).

Om två biologiska föräldrar gemensamt hämtar sitt barn så säger man att föräldrarna hämtar barnet. Vad är korrekt att säga om en biologisk pappa gemensamt med den icke-biologiska mamman hämtar barnet? Föräldern och den andra föräldern hämtar barnet?

"Den andra föräldern" KAN men BHÖVER inte vara genetiskt knuten till barnet
"Den ena föräldern" KAN men BEHÖVER inte vara genetiskt knuten till barner
"Båda föräldrarna" KAN men BEHÖVER inte vara genetiskt bunden till barnet

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
"Den andra föräldern" KAN men BHÖVER inte vara genetiskt knuten till barnet
"Den ena föräldern" KAN men BEHÖVER inte vara genetiskt knuten till barner
"Båda föräldrarna" KAN men BEHÖVER inte vara genetiskt bunden till barnet
Då fattar jag inte vad du menar med ""Den andra föräldern" är en utmärkt benämning på den förälder som rent genetiskt inte är mamma eller pappa till ett barn, men har axlat en föräldraroll."

Är "den andre föräldern" en utmärkt benämning på den förälder som är genetisk mamma/pappa LIKVÄL som det är en utmärkt benämning på den förälder som inte är genetisk mamma/pappa?

Två adoptivföräldrar kallas då lämpligen den ena andra föräldern och den andra andra föräldern.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om man vill leta ord som inte passar med ens egen uppfattning om hur världen borde vara beskaffad så kan man hitta det.
Det är inte alla som skriver texter som gör det med insikt om att det kommer att läsas så illvilligt som möjligt av någon i efterhand.

Min syn på det är att det är ganska vanligt att man vill få ut sitt budskap så smidigt som möjligt och därför inte väger varje stavelse på guldvåg eller låter rättshaverister korrekturläsa innan en skrift publiceras.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inte så ofta väl, två gånger?

Den som känner sig träffad är Bill, den andra är Bull.
"två gånger är fler än en, sa Bill. Många fler sa Bull"

...som exempel på hur karaktärerna kommenterade saker, ofta kommande från Elake Måns.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jaha.
Mamma/pappa fungerade ganska bra fram till för några år sedan.

Kan vara bra att känna till att några, minst två, av debattörerna har en del personliga intressen i detta ämne så att det nu låtsas som att det aldrig funnits en tid då man/kvinna/pappa/mamma kunnat identifieras är bara fånigt.

Hur som helst kan ingen mediekanal som inte vet vad en man/kvinna är tas på allvar, där av är detta sandlåderi relevant. För om man inte vet vad en kvinna eller mamma är, då kan man verkligen inte bedöma vad tex en gräns, en nation, en ryss är heller. Vilket förvisso ju varit helt i linje med modern vulgärliberalism de senaste 20-25 åren också.

Men som sagt, Pride -aktivism på sporthoj , tack men nej tack är min åsikt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När jag växte upp var det flera av mina kompisar som hade dubbel uppsättning föräldrar och jag vet att i flera fall hade skolor diskussioner om vem som hade rättigheter att besluta om insatser för barnen. Det var ingen som jag minns som hade samkönade föräldrar.

Jag har en kvinnlig bekant som nyligen skaffade barn utan att ha en man inblandad mer än som donator. Hon ville ha barn, men har inte hittat någon att leva med och åldern var på väg att sätta stopp. Är en senare partner till henne inte att betrakta som den andra föräldern?

Vad nu det här har med Ryssland att göra... Kanske blir det gott om barn att adoptera efter kriget.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år