Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det kan lätt bli en jobbig situation att ha varit med i en straffbataljon när man blir sårad. Man är liksom inte värd någonting för någon.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aftonbladet kör på med ren propaganda och toppar med:

View attachment 489124

De är inte radioaktiva. Ryssland använder dylik ammunition själv, sen krigets början.
Aftonbladet gonna aftonblad, antar jag...'
Tekniskt sett har de väl rätt, men till och med stål är svagt radioaktivt om man nu ska vara tekniskt petig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Numera finns även flygande TM-62 stridsvagsnminor.

View attachment 489287

Släpps från drönare.
Gillar inte tanken när framtida terrorister kommer använda dylika saker i väst. Finns få motmedel mot sånt.

Jag såg en ukrains lastbil backa in och tömma ett helt flak med röjda minor i en stor hög, så någon brist på dom lär inte Ukraina ha den närmsta tiden.

Jag vet att dom ska vara lika ofarliga som en vedklabb när utlösaren är bortplockad, men det fick mig ändå att rysa att se så mycket minor hanteras så

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag såg en ukrains lastbil backa in och tömma ett helt flak med röjda minor i en stor hög, så någon brist på dom lär inte Ukraina ha den närmsta tiden.

Jag vet att dom ska vara lika ofarliga som en vedklabb när utlösaren är bortplockad, men det fick mig ändå att rysa att se så mycket minor hanteras så
Minor ska ju hanteras av Lasse i ledet som släpar dem efter sig om så krävs. Trotyl är en magnifik produkt

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Överste Henricsson lär under Bosnienkriget ha sparkat/kastat undan en mina när den lokala milisen vägrade avminera vägsträckan som den svenska fordonskolonnen avsåg nyttja. Ska förvisso ha varit en fordonsmina som inte borde smälla om inte x antal ton stål befinner sig rakt ovanför den, med betoning på borde... Ingenting jag hade velat sparka på eller slänga någonstans oavsett vad, skruv lär det iallafall ha tagit då vägstråket enligt sägen avminerades illa kvickt efter det :näsblod

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Överste Henricsson lär under Bosnienkriget ha sparkat/kastat undan en mina när den lokala milisen vägrade avminera vägsträckan som den svenska fordonskolonnen avsåg nyttja. Ska förvisso ha varit en fordonsmina som inte borde smälla om inte x antal ton stål befinner sig rakt ovanför den, med betoning på borde... Ingenting jag hade velat sparka på eller slänga någonstans oavsett vad, skruv lär det iallafall ha tagit då vägstråket enligt sägen avminerades illa kvickt efter det :näsblod
Det gjorde han inte, iaf inte enligt egen utsago. Han var chef för fjärde fördelningen när jag lumpade och hade en dragning i hur förstärkt luftladsatt bataljonsstridsgrupp såg ut. Det blev lite frågor och det hade publicerats en artikel om Bosnienkriget i samma veva. Någon frågade om det var sant att han som högste chef hade sparkat undan stridsvagnsminor vid en vägspärr.
Henricsson svarade "Nej, nej, det där är en grav överdrift. Jag BAR undan minorna. Jag har ju militär utbildning och de där kan ju explodera" :D

Cool snubbe f.ö. inte så militärig eller kanske snarare inte så titlig (andra överstar och generaler skulle ha klart mer fältanmälan och sånt, Uffe tyckte att det inte var viktigt utan vi skulle fokusera på utbildningen)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Överste Henricsson
Henricsson svarade "Nej, nej, det där är en grav överdrift. Jag BAR undan minorna. Jag har ju militär utbildning och de där kan ju explodera" :D

Jag har boken om "Sheriffen i Vares" (signerad av Ulf), och ja, han bar undan en mina för att visa att han menade allvar, övriga minor fick fienden plocka bort själv, under överseende av Svenska soldater med KSP.

Han var .... resultatinriktad... minst sagt
Han löste problemen där han stod.
Tvivelsutan räddade han en massa liv genom sitt agerande, men han riskerade sitt eget.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det sånt här som händer när Sverige ansöker om NATO medlemskap ?
1694103458302.png
Eller är det via foder från EU (troligast ?)
Smittan kan spridas genom direktkontakt mellan smittade och friska grisar, men även indirekt via förorenade material, personer, fordon och foder.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skämtar du?

Att de påverkade det amerikanska valet är definitivt fastställt, det som (ännu) inte gått att bevisa är att Trump visste om det…

Vill man tro annat får man göra det, vi lever till skillnad från ryssarna i ett fritt land.
Blev du klarare i denna fråga? Annars finns dagens boktips helt gratis här:

Bifogat

• 1000031417.jpg
    1000031417.jpg
    558.9 KB · Visningar: 26

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Aftonbladet kör på med ren propaganda och toppar med:

View attachment 489124

De är inte radioaktiva. Ryssland använder dylik ammunition själv, sen krigets början.
Sporthoj, forumet där sant blir falskt. ?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka