Ska man vara orolig för Ryssland?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Saxat från DN:

"En ny rysk lag kommer att tvinga utlänningar att skriva på en ”lojalitetsöverenskommelse” om de vill vistas i landet. Det innebär bland annat att man förbinder sig att inte ”misskreditera den ryska statens politik”"

"bland annat förbud mot att ”blanda sig i ryska myndigheters aktiviteter, eller att i någon form misskreditera Rysslands utrikes- eller inrikespolitik”
"Utlänningarna kommer också att behöva förbinda sig att inte ”propagera för icke-traditionella sexuella relationer” eller ”förvränga den historiska sanningen”"

Nya Nordkorea med andra ord.
Fast deras maniska rädsla för allting HBTQ borde ju kunna ge oss ett nytt försvar om mattförsäljaren i Ankara inte släpper in oss snart.
Bara sätta regnbågsplaggor på alla byggnader i landet om Ryssland skulle få för sig att t.ex. befria den rysktalande delen av Gotland

Vi får väl se vad som händer med det där. Förra gången västmedia skrev om nya ryska lagar så handlade det om att nu blev det minsann legitimt att misshandla kvinnor i Ryssland. När det i själva fallet enbart handlade om att lösa anmälningar om misshandel inom nära relationer utan några som helst skador och helt utan bevis eller vittnen civilrättsligt istället för i en domstol. Det som stod i svensk media gällande det var till 100 % fabricerat. Ryssland har alltid sett mycket mer allvarligt på våld mot kvinnor än vad Sverige gjort och så är det fortfarande.

Ryssland är inte mer homofobt än Sverige. Man ser annorlunda på den offentliga miljön bara. Pride-festivaler hålls inomhus. Det finns över 30 bögklubbar enbart i centrala Moskva. Mina grannar en våning ner är ett äldre svenskt homosexuellt par. Ryssland är deras favoritland och dom började resa dit redan på 70-talet. Känner sig mer säkra där än här. Rent generellt är ryssar mer privata när det kommer till sexualitet. Funkar lite som vilket katolskt land som helst på den punkten. Lettland, Litauen, Ungern, många stater i USA etc har mycket hårdare ”antiböglagar” än vad Ryssland har. Och då har jag inte ens nämnt dom 70 + länder på jordklotet där homosexualitet är totalt förbjudet och straffas med allt från fängelse till döden….. Men DOM länderna ska vi ju inte prata om……

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Resultatet blir detsamma. Det är mest NATO som hävdar motsatsen för att inte behöva betala miljardskadestånd till Serbien, Irak etc.
Så, vet du hur mycket radioaktivitet det är i utarmat uran som används i projektiler?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Så, vet du hur mycket radioaktivitet det är i utarmat uran som används i projektiler?

Tillräckligt bevisligen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tillräckligt bevisligen.

Så, inte alls är svaret här med?
Det finns gott om tidigare diskussion på ämnet tidigare i tråden, så vill du ha mina länkar kan du hitta dem där.
Men utarmat uran är mindre radioaktivt än naturligt förekommande uran. Det är ett större problem att uran är en giftig tungmetall, åas används en hel del andra giftiga tungmetaller i krig med, så uranet gör inte en jättestor skillnad det är snarare själva krigandet som är problemet.

Nu till själva huvudfrågan, varför tror du itne på ryssarna när de själva säger att de använder utarmat uran i sina projektiler?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Mindre än vad det är i naturligt uran. Är ju restprodukten när man anrikar.

Däremot är ett moln av delvis förångad tungmetall mindre hälsosamt att andas in. Men det gäller även andra tungmetaller och därmed all pilspetsammunition.

Smutsiga vapen är såklart något helt annat, med helt andra nivåer av radioaktivitet. Men är man ute att sprida desinformation så är det tacksamt att "råka" blanda ihop det.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Så, inte alls är svaret här med?
Det finns gott om tidigare diskussion på ämnet tidigare i tråden, så vill du ha mina länkar kan du hitta dem där.
Men utarmat uran är mindre radioaktivt än naturligt förekommande uran. Det är ett större problem att uran är en giftig tungmetall, åas används en hel del andra giftiga tungmetaller i krig med, så uranet gör inte en jättestor skillnad det är snarare själva krigandet som är problemet.

Nu till själva huvudfrågan, varför tror du itne på ryssarna när de själva säger att de använder utarmat uran i sina projektiler?
Nu har man ju i Serbien, Irak etc mätt upp höga halter radioaktivitet efter att USA/NATO använt dessa vapen. Och det har WHO/FN och ett STORT antal andra organisationer konstaterat. Det har man däremot inte gjort gällande Ukraina.

Jag har frågat dig om källa gällande detta. Själv har jag inte hittat nåt om att Ryssland säger sig ha använt den typen av vapen. Man har däremot sagt att man KOMMER göra det om Ukraina med USA/NATO i ryggen gör det först och detsamma har man sagt gällande kärnvapen. Man kommer inte använda dom först men kommer göra det som svar......

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Nu har man ju i Serbien, Irak etc mätt upp höga halter radioaktivitet efter att USA/NATO använt dessa vapen. Och det har WHO/FN och ett STORT antal andra organisationer konstaterat. Det har man däremot inte gjort gällande Ukraina.

Jag har frågat dig om källa gällande detta. Själv har jag inte hittat nåt om att Ryssland säger sig ha använt den typen av vapen. Man har däremot sagt att man KOMMER göra det om Ukraina med USA/NATO i ryggen gör det först och detsamma har man sagt gällande kärnvapen. Man kommer inte använda dom först men kommer göra det som svar......
Och med det sagt..... England har försett Ukraina med dessa vapen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Jag har redan postat alla länkar gällande detta, de finns tidigare i tråden. Dessutom kommer du bara påstå att det är västpropaganda oavsett vad jag länkar så det känns inte värt att göra något jobb när du argumenterar så ohederligt.
Men, 3BM59 kan ju vara av intresse för dig.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Jag har redan postat alla länkar gällande detta, de finns tidigare i tråden. Dessutom kommer du bara påstå att det är västpropaganda oavsett vad jag länkar så det känns inte värt att göra något jobb när du argumenterar så ohederligt.
Men, 3BM59 kan ju vara av intresse för dig.
Hinner inte leta. Tar för lång tid. Du som verkar ha källor på lager, presentera gärna dessa. Allt annat är ohederligt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hinner inte leta. Tar för lång tid. Du som verkar ha källor på lager, presentera gärna dessa. Allt annat är ohederligt.

Så, nu vill vi ha ett fördömande av dig mot Ryssland för att de har ammunition med utarmat uran.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Och angående hälsoeffekter och utarmat uran:

Our results suggest that the majority of the examined sites contain natural uranium, while the area of Kosovo appears to be most heavily afflicted by depleted uranium pollution, followed by Bosnia & Herzegovina. Furthermore, the results indicate that it is not possible to make a valid correlation between the health effects and depleted uranium-contaminated areas.
In conclusion, while the possibility of depleted uranium toxicity in post-conflict regions appears to exist, there currently exists no definitive proof of such effects,

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Så, nu vill vi ha ett fördömande av dig mot Ryssland för att de har ammunition med utarmat uran.
Frågan är åter igen om man ANVÄNT dom...... Ingenting annat. Att man tillverkar/har är en sak. Ryssland har kärnvapen också. Men aldrig använt dom. Dom enda som använt kärnvapen är USA. Så vi tar det en runda till. ANVÄNT!!!!

Frågan är åter igen om man ANVÄNT dom...... Ingenting annat. Att man tillverkar/har är en sak. Ryssland har kärnvapen också. Men aldrig använt dom. Dom enda som använt kärnvapen är USA. Dom ända som använt vapen med utarmat uran i krig är mig veterligen USA/NATO. Så vi tar det en runda till. ANVÄNT!!!!

Ryssland har varit glasklara med att man inte kommer använda varesig kärnvapen eller denna typ av vapen först. Gör någon annan det först dock så...... Det står till och med inskrivet i Rysslands grundlag.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Frågan är åter igen om man ANVÄNT dom...... Ingenting annat. Att man tillverkar/har är en sak. Ryssland har kärnvapen också. Men aldrig använt dom. Dom enda som använt kärnvapen är USA. Så vi tar det en runda till. ANVÄNT!!!!

Frågan är åter igen om man ANVÄNT dom...... Ingenting annat. Att man tillverkar/har är en sak. Ryssland har kärnvapen också. Men aldrig använt dom. Dom enda som använt kärnvapen är USA. Dom ända som använt vapen med utarmat uran i krig är mig veterligen USA/NATO. Så vi tar det en runda till. ANVÄNT!!!!

Ryssland har varit glasklara med att man inte kommer använda varesig kärnvapen eller denna typ av vapen först. Gör någon annan det först dock så...... Det står till och med inskrivet i Rysslands grundlag.

3BM60 utarmat uran APFSDS, k?

3BM60 hittad i Rysk tank i Ukraina.

Så, hur var det nu med det där fördömandet?

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

3BM60 utarmat uran APFSDS, k?

3BM60 hittad i Rysk tank i Ukraina.

Så, hur var det nu med det där fördömandet?
Ryssarnas APFSDS har mig veterligen inte utarmat uran i sig utan är en mer modern variant av gammal pilammunition som används för att tränga igenom pansar. M829 är en amerikansk variant av samma vapentyp och DEN innehåller däremot utarmat uran..... Men mig veterligen gör ryska motsvarigheten inte det utan dom använder volfram, nickel och järn. Rätta mig gärna om jag har fel. Och, åter igen, att ha något eller använda det är inte nödvändigtvis samma sak. Bättre "bevis" än en kroatisk YouTube´r får du nog komma upp med. Du hävdade ju faktiskt att RYSARNA erkänt att dom ANVÄNT utarmat uran i Ukraina...... Och mig veterligen har det inte hänt. Och åter igen så har man däremot sagt att om någon annan gör det först så kan man svara på samma sätt. Och det gäller även kärnvapen. Men man kommer inte att börja..... England har försett Ukraina med vapen med utarmat uran. Samma typ av vapen som man själva använde i Serbien och Irak......

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år