Ska man vara orolig för Ryssland?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Eller så tror USA åtminstone att de kohandlar. Ryssland verkar göra vad de vill och tycker sig ha utrymme för, gärna med skapande av så mycket osäkerhet som möjligt.

Vad är då egentligen den förmodade reaktionen från omvärlden om Ryssland knallar in i Ukraina?
Blir det full tokkonflikt eller en sanktion eller två?
Full konflikt tror jag inte Ryssland är överdrivet intresserade av, inte sanktioner heller så klart men att det kostar på ena eller andra sättet är väl helt medvetet.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Sen är det så här små saker som att fordon som ankommit med tåg har täckt över sina beteckningar så man inte skall kunna identifiera dem.
Det brukar inte Ryssland göra vid övnigar. Senaste gången det gjordes var de inne i Ukraina och stred.

Om det nu är så att de lite omtalade fartygen som lämnade Östersjön är fullastade är det väl ett rimligt antagande att de är på väg mot Krim/Ukraina de med.
Då har uppenbart någon räknat ut att det behövs en jäkla massa resurser just där och nu.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om det nu är så att de lite omtalade fartygen som lämnade Östersjön är fullastade är det väl ett rimligt antagande att de är på väg mot Krim/Ukraina de med.
Då har uppenbart någon räknat ut att det behövs en jäkla massa resurser just där och nu.
Just de gissade jag på att de skulle till Svarta havet och i så fall är det nog inte helt orimiligt att de stannar i Sevastopol för att ta emot lite mannskap.
Har dock inte sett någon uppdatering vart de är just nu. De kanske seglar utan AIS..?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vad är då egentligen den förmodade reaktionen från omvärlden om Ryssland knallar in i Ukraina?
Blir det full tokkonflikt eller en sanktion eller två?
Full konflikt tror jag inte Ryssland är överdrivet intresserade av, inte sanktioner heller så klart men att det kostar på ena eller andra sättet är väl helt medvetet.
Önskar jag hade svaret. Kanske är jag tveksam till att det blir full tokkonflikt. Det är helt enkelt en konsekvens som ingen part borde vara villig att riskera. Men frågan är om det kommer hindra Ryssland, trots sanktioner, från att försöka få ut så mycket av situationen som de bara kan, kanske genom eskalering av cyberkrigsföring, psykologisk krigsföring och annat som kan ställa till rejäl oreda i länder Ryssland vill påverka, men utan att kunna ses som en direkt krigshandling eller ens kunna bevisas komma från Ryssland.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Önskar jag hade svaret. Kanske är jag tveksam till att det blir full tokkonflikt. Det är helt enkelt en konsekvens som ingen part borde vara villig att riskera. Men frågan är om det kommer hindra Ryssland, trots sanktioner, från att försöka få ut så mycket av situationen som de bara kan, kanske genom eskalering av cyberkrigsföring, psykologisk krigsföring och annat som kan ställa till rejäl oreda i länder Ryssland vill påverka, men utan att kunna ses som en direkt krigshandling eller ens kunna bevisas komma från Ryssland.

Tror att det är oklart om ens Putin riktigt vet vart de är på väg.

Men ibland känns det lite som att de tror att de mer framgångsrika i sina påverkanskampanjer och totalförnekande av det vi kallar för fakta.
Ganska många av de så kallade "rysstrollen" är visserligen mycket idoga men väldigt enfaldiga i kommentarsfält mm. Så mycket att jag tror att det hela blir ganska kontraproduktivt. Likaså när man t.ex. beskriver Sveriges agerande på Gotland som en provocerande eskalering, samtidigt som man har mer än 100 000 man vid Ukraina.
Det blir liksom bara farsartat i våra ögon även om det kanske funkar bättre hemma där man har monopol på precis allt och kan giftmörda den som käftar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tror att det är oklart om ens Putin riktigt vet vart de är på väg.

Men ibland känns det lite som att de tror att de mer framgångsrika i sina påverkanskampanjer och totalförnekande av det vi kallar för fakta.
Ganska många av de så kallade "rysstrollen" är visserligen mycket idoga men väldigt enfaldiga i kommentarsfält mm. Så mycket att jag tror att det hela blir ganska kontraproduktivt. Likaså när man t.ex. beskriver Sveriges agerande på Gotland som en provocerande eskalering, samtidigt som man har mer än 100 000 man vid Ukraina.
Det blir liksom bara farsartat i våra ögon även om det kanske funkar bättre hemma där man har monopol på precis allt och kan giftmörda den som käftar.
När det gäller "rysstrollen" tror jag inte primärt man skall fokusera på ett antal människor som skriver i kommentarsfält, utan en mängd olika typer av åtgärder som gör att information som påverkar människor i den riktning Ryssland vill får större spridning och påverkan.

Mycket av det som ses som farsartat från oss tror jag inte nödvändigtvis förhindrar Ryssland från att uppnå vissa syften med det. Jag tror inte heller de bryr sig nämnvärt om hur det de gör uppfattas av väst.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
När det gäller "rysstrollen" tror jag inte primärt man skall fokusera på ett antal människor som skriver i kommentarsfält, utan en mängd olika typer av åtgärder som gör att information som påverkar människor i den riktning Ryssland vill får större spridning och påverkan.

Mycket av det som ses som farsartat från oss tror jag inte nödvändigtvis förhindrar Ryssland från att uppnå vissa syften med det. Jag tror inte heller de bryr sig nämnvärt om hur det de gör uppfattas av väst.

Nä, jag är medveten om att verksamheten är mer omfattande än ett par synbara hjon på flashback.
Men det är inte väldigt svårt att identifiera ett antal som under falsk flagg gör ett första intryck av att vara väldigt initierade i relativt tunga frågor men som ändå faller platt väldigt fort.

Men det är väl i högsta grad kontraproduktivt att bortse från hur en påverkanskampanj uppfattas? Hela syftet är väl att man skall uppfatta verkligheten som avsändaren önskar?

Att i varje enskild fråga förneka precis all skuld varje gång oavsett hur bevisläget ser ut förbättrar inte direkt trovärdigheten.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nä, jag är medveten om att verksamheten är mer omfattande än ett par synbara hjon på flashback.
Men det är inte väldigt svårt att identifiera ett antal som under falsk flagg gör ett första intryck av att vara väldigt initierade i relativt tunga frågor men som ändå faller platt väldigt fort.

Men det är väl i högsta grad kontraproduktivt att bortse från hur en påverkanskampanj uppfattas? Hela syftet är väl att man skall uppfatta verkligheten som avsändaren önskar?

Att i varje enskild fråga förneka precis all skuld varje gång oavsett hur bevisläget ser ut förbättrar inte direkt trovärdigheten.
Wiseguy länkade till en Twittertråd förut och där fanns en länk till följande artikel från en Estländsk tankesmedja fokuserad på utrikespolitik, säkerhet och försvarsfrågor. Jag tycker den artikeln gav några intressanta perspektiv på det du tar upp.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Wiseguy länkade till en Twittertråd förut och där fanns en länk till följande artikel från en Estländsk tankesmedja fokuserad på utrikespolitik, säkerhet och försvarsfrågor. Jag tycker den artikeln gav några intressanta perspektiv på det du tar upp.

Tack. Det gjorde den absolut om än i något nattsvarta penseldrag.
Men om den röda tråden i den artikeln är att vi inte förstår hur ryssarna tänker torde det omvända vara lika sant och därav det emellanåt farsartade intrycket.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Sanktionen man kommer genomföra mot Ryssland i händelse av att de ger sig på ukraina, finland eller gotland är vad jag kan förstå att blockera dem i Swift systemet
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tack. Det gjorde den absolut om än i något nattsvarta penseldrag.
Men om den röda tråden i den artikeln är att vi inte förstår hur ryssarna tänker torde det omvända vara lika sant och därav det emellanåt farsartade intrycket.
Ja, hade det alltid varit så att människor agerat rationellt utifrån det perspektiv man själv agerar (och omvänt) hade det nog inte varit så mycket konflikter.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fredags- eller helgnöje
805aa793da7b8797b5a3536ac6b2c282.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tänk att va tysk ändå och prova att ställa sig på fel sida historien för tredje gången.

Eftertankens kranka blekhet och allt det där, hade nog varit bättre om tysken behöll sina kärnkraftverk än att sitta med pungen klämd i puttes knä?

Eller blev Tyskland egentligen Östtyskland efter muren?

Oaktat kan ryssen nog inte tänka sig ett bättre utfall när tysken skapar turbulens i både Nato och Eu. Bra jobbat..
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Vad tror ni? Blir det ett angrepp mot Sverige?
Putin verkar vara helt skogstokig vad jag kan förstå
Det kommer inte ske något innan Juli så du kan vara lugn till dess... men skulle det bli av efter Juni månad 2022 är det inte otänkbart att Kina hänger på... och då kommer det att gå väldigt illa för de nordiska länderna... väldigt illa...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det kommer inte ske något innan Juli så du kan vara lugn till dess... men skulle det bli av efter Juni månad 2022 är det inte otänkbart att Kina hänger på... och då kommer det att gå väldigt illa för de nordiska länderna... väldigt illa...
Vad baserar du denna tiduppskattning på?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top