Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Aj, då är det inte 104/0 för F16 längre.
Det är fortfarande samma siffror. Kraschat har det gjorts förut. Däremot är det ju ganska fånigt att fortfarande räkna det som om att det är dogfights det handlar om och att flygplan X är snabbare eller mer agilt än flygplan Y nu när det mesta av luftstrid är BVR och de flesta förluster sker vid attackuppdrag och/eller CAS.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är fortfarande samma siffror. Kraschat har det gjorts förut. Däremot är det ju ganska fånigt att fortfarande räkna det som om att det är dogfights det handlar om och att flygplan X är snabbare eller mer agilt än flygplan Y nu när det mesta av luftstrid är BVR och de flesta förluster sker vid attackuppdrag och/eller CAS.
Finns ju mummel om att det var friendly fire, men fan vet.
1725000872744.png
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Finns ju mummel om att det var friendly fire, men fan vet.
Åas vet jag inte om just Geroman är den jag skulle ta för trovärdig i frågan. Eller nån fråga.

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om nu någon trodde att moskoviterna är hjältar som bedriver en stolt och ärlig krigföring…


Alltså samma tillvägagångsätt som sina släktingar från tidigt 1800-tal och andra världskriget. Tjuvar och våldtäktsmän hela bunten…
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rökningsolyckor runt Moskva. Ryska luftvärnet st nedkämpat alla ukrainska drönare, de råkade oturligt nog träffa en del mål vid krasch. Shit happens
Verkar ha varit en ovanligt stor attack.
Över 150 drönare vad jag kan hitta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om nu någon trodde att moskoviterna är hjältar som bedriver en stolt och ärlig krigföring…


Alltså samma tillvägagångsätt som sina släktingar från tidigt 1800-tal och andra världskriget. Tjuvar och våldtäktsmän hela bunten…
Det tror jag exakt ingen trodde - på riktigt i alla fall.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det tror jag exakt ingen trodde - på riktigt i alla fall.

Jag kan slå vad att det finns (eller i alla fall har funnits) medlemmar på detta forum som på allvar tror det och dessutom försöker vända denna händelse till något positivt och ärofullt för Ryssland...Soldaten våldtog aldrig kvinnan, det var faktiskt hon som våldtog honom. Alla vet att ukrainska kvinnor vill ha stolta, modiga ryska män. Och när han var klar så stal han faktiskt inte hennes kylskåp. Kylskåpet var nämligen nazist, så han var tvungen att ta med det på förhör. Typ.

Nej. Historien upprepar sig. Det finns mängder med dokumentation som visar att moskoviterna var svin under tsaren såväl som kommunismen och precis ingenting har ändrats under Putin.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det som ter sig märkligt med detta generaliserande är inte att ryssar tillskrivs vissa egenskaper, utan att det blir ett himla ståhej när andra nationaliteter tillskrivs andra eller samma egenskaper.

Ryssar är:
Rumäner är:
Romer är:
Araber är:
Afrikaner är:
Judar är:
Svenskar är:

Sitter det i nationaliteten, generna, kulturen eller något annat? Bara så jag fattar.

De ryssar jag känner eller känner till är vad jag vet inte våldtäktshen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det som ter sig märkligt med detta generaliserande är inte att ryssar tillskrivs vissa egenskaper, utan att det blir ett himla ståhej när andra nationaliteter tillskrivs andra eller samma egenskaper.

Ryssar är:
Rumäner är:
Romer är:
Araber är:
Afrikaner är:
Judar är:
Svenskar är:

Sitter det i nationaliteten, generna, kulturen eller något annat? Bara så jag fattar.

De ryssar jag känner eller känner till är vad jag vet inte våldtäktshen.
Så du reagerar NU över generaliseringar, när de ”drabbar” ryssar?

Annars är det lätt att ha bibringats uppfattningen under de sista tio åren på detta forum att du själv inte haft några större problem med det. Alls faktiskt. :)

Skämt åsido; självklart är det inga specifikt ryska gener som ligger bakom detta. MEN en fostran i en misogyn kultur där övergrepp tillhör det normala kan väntas medföra konsekvenser, på samma sätt som för generaliseringen klanmedlem från Mellanöstern. Pygmalion.

Att ryska soldater betett sig som värsta sortens slödder i alla tider är inga nyheter, det kan bekräftas historiskt och det finns orsaker till det också, inte minst i synen på människovärde.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Generellt sett så brukar man behöva titta på befäl och utbildning när fotfolksoldater beter sig som svin, och i Rysslands fall verkar det ju närmast uppmuntras med svinerier och en tveksam människosyn.
I princip alla arméer i krig har exempel på svinerier, men i civiliserade samhällen brukar svinerierna bestraffas och soldaterna få veta att det absolut inte är okej.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att ryska soldater betett sig som värsta sortens slödder i alla tider är inga nyheter, det kan bekräftas historiskt och det finns orsaker till det också, inte minst i synen på människovärde.

^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Det finns mängder med dokumentation som bekräftar detta, till och med i vårat närområde. Dels från tidigt 1800-tal och krig mellan Sverige och Ryssland, dels från Karelen och finska vinterkriget. Och nu alltså i Ukraina.

Det kan bara tolkas som att moskoviterna tycker att våldtäkt är en helt OK del av krigföring.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Damn... det här är elakt på en helt ny nivå...
Ukraina använder en drönare med Thermit mot fiendepositioner
Krig och hur de utkämpas har verkligen ändrats i och med Ukrainakriget.


dragon-burning.gif


Edit: Kan ju även säga att det debateras flitigt ifall det är en rysk drönare eller ukrainsk drönare. Jag lutar mot ukrainsk, men poängen var att det är elakt och en ny form av krigföring.
Snart i ett terrorattentat nära dig :näsblod
 
Last edited:
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top