Ska man vara orolig för Ryssland?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En bakrutedekal sade en gång att "det är inte lätt att vara lett, men det är ballt att vara balt"...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Det finns mängder med dokumentation som bekräftar detta, till och med i vårat närområde. Dels från tidigt 1800-tal och krig mellan Sverige och Ryssland, dels från Karelen och finska vinterkriget. Och nu alltså i Ukraina.

Det kan bara tolkas som att moskoviterna tycker att våldtäkt är en helt OK del av krigföring.
Det är väl inget specifikt för ryssar, det förekommer i många krig. Men av någon anledning uppmärksammas det först när det är ryssar som gör detta...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nyttigt är att läsa denna tråd från början. :) Vi har ju de som är intresserade av trådarkeologi och det är bildande läsning.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nyttigt är att läsa denna tråd från början. :) Vi har ju de som är intresserade av trådarkeologi och det är bildande läsning.
Något särskilt du tycker man skall leta efter om man nu har andra aktiviteter planerade för kvällen?

Jag tycker annars hela forumet är riktigt underhållande med lite perspektiv. 😅🥉
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ryssland är en skurkstat som bryter mot internationella konventioner och struntar i vad domstolen i Haag säger. Borde bojkottas och uteslutas ur alla internationella sammanhang. Putin vet att han är slut den dag kriget är över, och därför kommer han fortsätta så länge det går.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är väl inget specifikt för ryssar, det förekommer i många krig. Men av någon anledning uppmärksammas det först när det är ryssar som gör detta...

Och därför ska vi förlåta dem och glatt låta dem härja vidare, eller vad fan menar du…?

Återigen - det finns mängder med dokumentation som vittnar om att moskoviter i krig har betett sig som svin, oavsett tidsålder. 1800-tal, 1900-tal eller nutid - same story. Våldtäkter, stölder och allehanda dåd mot civil befolkning har varit och är en väsentlig del av deras krigsföring.

Precis som hos ett antal andra barbariska och fullständigt genomruttna skurkstater i centrala Afrika där ett människoliv inte är värt någonting.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och därför ska vi förlåta dem och glatt låta dem härja vidare, eller vad fan menar du…?

Återigen - det finns mängder med dokumentation som vittnar om att moskoviter i krig har betett sig som svin, oavsett tidsålder. 1800-tal, 1900-tal eller nutid - same story. Våldtäkter, stölder och allehanda dåd mot civil befolkning har varit och är en väsentlig del av deras krigsföring.

Precis som hos ett antal andra barbariska och fullständigt genomruttna skurkstater i centrala Afrika där ett människoliv inte är värt någonting.
Varför begränsa sig till modern tid? Jag tror jag har nämnt karolinska dagböcker från början av 1700-talet, till och med vikingarna som sannerligen inte generellt var några snöflingor ansåg den bysantinska synen på människor med korruption, stympningar och utdragen tortyr av meningsmotståndare vara både ovärdig och meningslös. Detta blev sedermera Rysslands signum genom historien.

De afrikanska skurkstaterna; gissa vilka de är sponsrade av med vapen och även trupp? Ryssland.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är vi inte klara med det?

Inte är väl Brooklyn så fast i historien att det var det han via krångliga omskrivningar ville ta upp igen? Det var nästan oförskämt att insinuera att det var vad han fiskade efter.
Nej, jag tycker faktiskt att du gjort avbön och det har jag också påpekat förut.

Det som är intressant är hur diskussionen gick innan kriget och hur den går idag. Det är skillnad och det är intressant att fundera på varför.

Min analys är att många varit totalt omedvetna om Rysslands historia och väsen, samt i större eller mindre utsträckning påverkade av olika grupper i samhället som faktiskt betalats för att gå Putins ärenden.

De som också av olika skäl har fått sig ögonvittnesskildringar av rysk krigföring i Finland, Polen, Baltikum, Syrien, Afrika, Tjetjenien, Tyskland, Ungern eller annorstädes har inte heller tvivlat på den ryska krigföringens totala avsaknad av civiliserade manér eller följande av krigets lagar.

Likaså blir det uppenbart om man gjort militärtjänst i Sverige eller inte - de flesta har där fått lära sig grunderna i hur Ryssland för krig och hur de skall hindras att göra det på svenskt territorium. Och som vi tydligt ser idag i Ukraina så måste de till varje pris förhindras från att ens kunna göra det från luften.

Så inga naiva föreställningar om Ryssland längre.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej, jag tycker faktiskt att du gjort avbön och det har jag också påpekat förut.

Det som är intressant är hur diskussionen gick innan kriget och hur den går idag. Det är skillnad och det är intressant att fundera på varför.

Min analys är att många varit totalt omedvetna om Rysslands historia och väsen, samt i större eller mindre utsträckning påverkade av olika grupper i samhället som faktiskt betalats för att gå Putins ärenden.

Likaså blir det uppenbart om man gjort militärtjänst i Sverige eller inte - de flesta har där fått lära sig grunderna i hur Ryssland för krig och hur de skall hindras att göra det på svenskt territorium. Och som vi tydligt ser idag i Ukraina så måste de till varje pris förhindras från att ens kunna göra det från luften.

Så inga naiva föreställningar om Ryssland längre.
Kan du inte citera de inlägg du tycker är intressanta, du kan ta mina också.

Sedan är det inte alla som hatar ryssar lika mycket som du, man kan tycka att invasionen av Ukraina är fel utan att bära det där brinnande hatet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan du inte citera de inlägg du tycker är intressanta, du kan ta mina också.

Sedan är det inte alla som hatar ryssar lika mycket som du, man kan tycka att invasionen av Ukraina är fel utan att bära det där brinnande hatet.
Jag har absolut ingenting emot ryssar, det är deras regimkultur som är genomusel och därför vill jag ha dem långt borta från Sveriges gränser.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top