Skolmord i Trollhättan.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Man utgår ifrån att det är ett hatbrott, men du tycker inte han hade en jävla "tur" som stötte på precis de två han ville åt?

Jag vet vad mordbrand är, du vill ha det till ett hatbrott, ett hatbrott mot en byggnad därtill.

Jag anser det i högsta grad vara ett hatbrott. Hur definierar du det? Men det är en juridisk term och jag är ingen jurist. Det är ingen container dom har tänt eld på.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Amen fehelvete.... det här är ju som att dunka huvudet i dörrposten, jag får återigen hänvisa till min signatur.
Skit i det, han vill inte förstå att det är totalt haveri i rapporteringen.

Som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd har jag egentligen inget att anmärka på angående Trollhättan-tragedin, det gör mig bara illamående att IKEA är 1:1 jämförbart men ändå inte, enligt vår självutnämnda elit.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har hänt flertalet liknande incidenter runt om i europa.

Man läser inte om dom så ofta bara, eller rättare sagt, man läser bara om dom innan utredningen pekar åt ett visst håll.

Gillar inte att länka avpixlat, men när södernmedian vägrar publicera någon artikel om det med detaljer så var jag tvungen trots master degree in googling :gråta

Edit:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/fangelse-for-mordbrand-pa-asylboende

Enda ledtråden är hot om utvisning

Last edited:

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Gillar inte att länka avpixlat, men när södernmedian vägrar publicera någon artikel om det med detaljer så var jag tvungen trots master degree in googling :gråta

Oavsett vem som begått brottet är rubriceringen densamma. Jag kan rekommendera en bok som heter Social kontroll av Bengt Larsson & Oskar Engdahl.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag anser det i högsta grad vara ett hatbrott. Hur definierar du det? Men det är en juridisk term och jag är ingen jurist. Det är ingen container dom har tänt eld på.

Container???

Du är naturligtvis fri att anse precis vad du vill, precis som vissa som anser att det är en välgärning. Jag lägger ingen vikt vid det, utan är mest nyfiken på hur du tänker.

Med din tankegång blir det hatbrott att protestera mot ett planerat flyktingboende. Hur kan du få det till hatbrott att bränna ner en tom byggnad, bara för att den eventuellt kan komma att användas som flyktingboende. Var går gränsen, vid vilka m2?

Är det ett hatbrott om det är judar som tänt eld på ett presumtivt flyktingboende, eller kurder?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Oavsett vem som begått brottet är rubriceringen densamma. Jag kan rekommendera en bok som heter Social kontroll av Bengt Larsson & Oskar Engdahl.

Jag kan rekommendera dig att läsa alla källor du kan komma åt (även "hatsidor") och anta att alla ljuger för dig, för att skapa en nyanserad världsbild.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Det är ju inte direkt ovanligt att någon boende sätter fyr på rummet i någon sorts protest mot bristen på wifi/kass mat/whatever, så att gärningsmännen alltid är en högaffelförsedd mobb bestående av rågblonda pursvenskar är väldigt långt från sanningen.

http://www.friatider.se/fangelse-for-mordbrand-pa-asylboende

http://www.exponerat.net/asylsokare-satte-eld-pa-sig-sjalv-i-migrationsverkets-lokal/

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastmanland/tande-eld-pa-sangklader

http://petterssonsblogg.se/2013/12/16/asylsokande-forsokte-elda-upp-anstalld/

Och ja, jag hade gärna länkat dessa händelser från "vanliga" nyhetssidor men det brukar av någon outgrundlig anledning inte rapporteras om sådant som ruckar på bilden av asylsökande som hjälplösa offer.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är ju inte direkt ovanligt att någon boende sätter fyr på rummet i någon sorts protest mot bristen på wifi/kass mat/whatever, så att gärningsmännen alltid är en högaffelförsedd mobb bestående av rågblonda pursvenskar är väldigt långt från sanningen.

http://www.friatider.se/fangelse-for-mordbrand-pa-asylboende

http://www.exponerat.net/asylsokare-satte-eld-pa-sig-sjalv-i-migrationsverkets-lokal/

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastmanland/tande-eld-pa-sangklader

http://petterssonsblogg.se/2013/12/16/asylsokande-forsokte-elda-upp-anstalld/

Och ja, jag hade gärna länkat dessa händelser från "vanliga" nyhetssidor men det brukar av någon outgrundlig anledning inte rapporteras om sådant som ruckar på bilden av asylsökande som hjälplösa offer.

Lite ironiskt att man försöker vrida ikea-mannen, men inte lyckas visa vad som händer om man knycklar ihop människor från olika världsdelar under ett mycket litet tak.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Vad ska jag läsa? Avpixlat? Fria tider? Aftonbladet? Expressen?

Läs på universitetet istället. Fokuserar på er egen framtid, inte sparka på andra. Fram tills nu har det bara varit motsättningar. Vi mot dom - Han gjorde si och så. Inga lösningar utan rena sandlådan.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj

Läs på universitetet istället. Fokuserar på er egen framtid, skit i andra. Fram tills nu har det bara varit motsättningar. Vi mot dom - Han gjorde si och så. Inga lösningar utan rena sandlådan.

Du är republikan?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Läs på universitetet istället. Fokuserar på er egen framtid, inte sparka på andra. Fram tills nu har det bara varit motsättningar. Vi mot dom - Han gjorde si och så. Inga lösningar utan rena sandlådan.

Allt.
Vem, förutom du, har sparkat på andra?
Vem, förutom du har anfört ett "vi mot dom" perspektiv?
När det gäller att lära sig om världen utanför universitetets drömbilder, så är universitetet det absolut sämsta stället att söka information.

Blir det några exempel på "drev" och "brandattacker"?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Det är väl precis tack vare en välgrundad oro för ens egen framtid som folk letar information utanför mainstreamfåran efter att ha insett att dagspressen gör allt för att hålla folket glatt ovetandes.

Vilken universitetskurs menar du att jag ska läsa för att bäst förstå ett framtidsscenario med självmordsbombare, raserad välfärd och en brain drain ut ur landet i samma takt som det väller in analfabeter?

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Hur ska jag annars tolka "fokusera på din egen framtid" ? :va

Du kan börja med att inte felcitera mig. Utbildning ger dig flest möjligheter att utvecklas. Jag lovar det är mer givande än kvällspressen eller någon annan media.

_Johansson_ Läser man att Sverige kommer gå under dagarna ut så börjar man till slut tro på det. Sverige kommer inte gå under. Sverige är ett av de mest framgångsrika länder i världen. Visst har vi problem här med men inte alls samma som resten av världen. "Väller in analfabeter" har du fått från en säker källa gissar jag.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Du kan börja med att inte felcitera mig. Utbildning ger dig flest möjligheter att utvecklas. Jag lovar det är mer givande än kvällspressen eller någon annan media.

Direktcitat:
"Fokuserar på er egen framtid, inte sparka på andra. "

Knappast en folkhemstanke bakom det? Dvs direkt egoistisk tanke?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...