Skolskjutning i Örebro

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Såhär ser tidsaxeln ut.

0b0eb67b2373985f96aa04472c0455c6.jpg

(Men utredningen lär väl förkastas ändå med hänvisning till att det är förjävligt ändå och alla poliser ändå är kärringar.)

Lite eftertanke kanske?

Mvh

Det där försvarar inte polisen en endaste sekund.
Det var ju inte polisens förtjänst utan snarare bara en jävla tur att gärningshenen valde att avsluta sitt liv kl 12:45 istället för att fortsätta med sina arkebuseringar.
Vem som helst fattar hur illa det skulle gått med en annan gärningsman.

Våldsmonopolet stod ju bara utanför dörrarna och skakade av rädsla. Dom stoppade ingenting.

Jävla nysvenska förresten, alla vet att det var en gärningsman, inte en gärningskvinna eller någon gärningshen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Svårt veta vem du syftar på eller vilken länk du menar när du inte citerar men din länk visade inte ett spår av bevis för att polisenhenarna skulle ha stoppat gärningsmannen.

Jag menar självklart den länk jag postade i mitt inlägg.

Var det så svårt att förstå så förstår jag mer av din inställning i frågan.

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det där försvarar inte polisen en endaste sekund.
Det var ju inte polisens förtjänst utan snarare bara en jävla tur att gärningshenen valde att avsluta sitt liv kl 12:45 istället för att fortsätta med sina arkebuseringar.
Vem som helst fattar hur illa det skulle gått med en annan gärningsman.

Våldsmonopolet stod ju bara utanför dörrarna och skakade av rädsla. Dom stoppade ingenting.

Jävla nysvenska förresten, alla vet att det var en gärningsman, inte en gärningskvinna eller någon gärningshen.
Gärningsman är det korrekta ordet även när kvinnor är gärningsmän.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är öppen för att jag hoppade i galen tunna, finns dock inget som tyder på det ännu, och att polisen själva nu kommit fram till att polisen skötte sig fläckfritt väger väl inte så väldigt tungt kanske.

Sedan är det ju inte en miljö på just sporthoj där man erkänner brister, eller rättare sagt, några har gjort till hobby att veta istället för att reflektera. Man vet hur man jagar varg, man vet hur man bedriver bra politik, man vet att Sverige har världens bästa försvar, man vet en hel massa grejer, men när man vet fel - då låtsas man som att det regnar.

Det är i mångt och mycket som ett mikrohögstadie parat med en miljöpartikongress, dessutom med alldeles för mycket testosteron.

Vi behöver förmodligen en bättre könsspridning också.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag blev nyfiken och googlade och fick svar på något annat, men som ändå känns rimligt.
På medeltiden betydde ordet gärningsman hantverkare. Termen gärningsmän omnämns synonymt med hantverkare fram till sent 1800-tal. I husförhörslängderna från bland annat Småland finns noterat om socknens gärningsmän, här omnämns bland andra sockenskräddaren som gärningsman.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja eller sätta meddebattörer på ignore, alt påstå att man gjort det, så kan man också bekvämt fortsätta skriva om dem, bemöta dem via anonyma inlägg och bara vara allmänt pöjkig.

Ja, har man syltrygg så är det ju enklare att tala lite nedlåtande förbi folk istället och helst lite otydligt så att det inte med säkerhet kan sägas vad som syftas på även om alla ändå förstår.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är öppen för att jag hoppade i galen tunna, finns dock inget som tyder på det ännu, och att polisen själva nu kommit fram till att polisen skötte sig fläckfritt väger väl inte så väldigt tungt kanske.

Sedan är det ju inte en miljö på just sporthoj där man erkänner brister, eller rättare sagt, några har gjort till hobby att veta istället för att reflektera. Man vet hur man jagar varg, man vet hur man bedriver bra politik, man vet att Sverige har världens bästa försvar, man vet en hel massa grejer, men när man vet fel - då låtsas man som att det regnar.

Det är i mångt och mycket som ett mikrohögstadie parat med en miljöpartikongress, dessutom med alldeles för mycket testosteron.

Vi behöver förmodligen en bättre könsspridning också.

Det handlar ofta om att vissa tolkar uttalanden som sanningar när det uttalats av "rätt" person. Då behövs ingen källor eller bevis, det bara är sanningen och den som ifrågasätter kan man gärna anklaga för att vara faktaresistent eller liknande.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, har man syltrygg så är det ju enklare att tala lite nedlåtande förbi folk istället och helst lite otydligt så att det inte med säkerhet kan sägas vad som syftas på även om alla ändå förstår.
Ja det är lite trist men man får väl se det som att det är någon typ av kvitto på att dialog kostar mer än att tissla och tassla, och vad det beror på är så klart en öppen fråga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I just det här specifika fallet så räckte det ju tydligen med att polisen visade sig. Åtminstone är det den rimligaste gissningen man kan göra baserat på känd fakta.

Beakta istället ett scenario där gärningsmannen istället hade som syfte att bli killed by cop. Och så ställer sig polisen och trycker bakom en dörr medans gärningsmannen går bärsärk inne på skolan.

Polisen frångick manualen för hur dom ska agera vid PDV och dom hade helt enkelt tur. Och nu klappar dom sig på bröstet ungefär som att det skulle vara deras förtjänst att inte fler dog.

Det finns inga som helst skäl att ge beröm till den som bara haft tur.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I just det här specifika fallet så räckte det ju tydligen med att polisen visade sig. Åtminstone är det den rimligaste gissningen man kan göra baserat på känd fakta.

Beakta istället ett scenario där gärningsmannen istället hade som syfte att bli killed by cop. Och så ställer sig polisen och trycker bakom en dörr medans gärningsmannen går bärsärk inne på skolan.

Polisen frångick manualen för hur dom ska agera vid PDV och dom hade helt enkelt tur. Och nu klappar dom sig på bröstet ungefär som att det skulle vara deras förtjänst att inte fler dog.

Du verkar onekligen ha ett horn i sidan på polisen eftersom du först påstår att de stod utanför och inte vågade gå in (efter att i många inlägg mena att det beror på för många kvinnor/låga krav inom polisen) och sedan när det visar sig att det inte alls stämmer så är det fel i alla fall på polisen som enligt dig frångick manualen vid PDV. Nu kan man sannolikt hävda med stöd av det som framkommit att polisen definitivt följde manualen vid PDV så det är lite svårt att förstå vad du faktiskt far efter. Förutom att du tycker att polisen är fegisar, eller vad det nu handlar om.

Tråden är snarare ett tydligt exempel på hur det ofta snabbt drar iväg med väldigt klara åsikter grundade på rena spekulationer och hur svårt det blir (prestigeskäl?) att backa ifrån dessa åsikter när bilden väl klarnat. Därför är det väl ganska klokt att vänta med att döma innan fakta finns.

Det var det jag menade med eftertanke och någon SH-tuppfäktning är i alla fall jag inte intresserad av. Polisen tycks åtminstone ha varit snabbt på plats och snabbt in i byggnaden vilket sannolikt förhindrade fler offer.

Mvh

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Eller en aktivistmördare som Brevik som hade som mål att döda så många som möjligt. En polis som gömmer sig är inte vad jag vill se av vårt våldsmonopol. De möter inte upp den skulden deras monopol kräver.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bara för att en polisutredare påstår nåt så blir det inte en sanning. Polismannens påstående är precis lika mycket spekulation som när någon annan påstår nåt.

Dessutom så är det jävligt viktigt att skilja på generella utfall och anekdotiska utfall.

Handboken bygger på statistik och generellt kända utfall. Just denna händelse är en anekdot.
Spring inte och köp lotter bara för att din kompis vann på lotto förra veckan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eller en aktivistmördare som Brevik som hade som mål att döda så många som möjligt. En polis som gömmer sig är inte vad jag vill se av vårt våldsmonopol. De möter inte upp den skulden deras monopol kräver.

Nej, det enda jag har tagit med mig som lärdom av den här incidenten är att jag numera är förespråkare för att ostraffade, mentalt friska personer med god vandel ska ha rätt att bära dolt vapen.

Den tramsiga slutsatsen av utredningen får mig bara att befästa den åsikten ännu starkare.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...