Skolskjutning i Örebro

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Vad menar du att den ska tillföra?
konstatera att om någon polis haft anhöriga i byggnaden så hade de gått in oavsett om de bara haft kuken i handen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Äntligen någon som vågar kalla en spade för en spade.
Fler kvinnor inom kåren riskerar att skapa en polis som är mindre aggressiv och som är mindre benägen att ta risker
det är då den här konflikten blossar upp mellan feminiseringen å ena sidan och uppdraget att faktiskt konfrontera gärningsmannen, säger han.

Han menar också att en större andel kvinnor i en organisation tenderar att förändra hela kulturen

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Äntligen någon som vågar kalla en spade för en spade.

Behövs det någon utredning när problemet är så väl beskrivet här, av problemet självt? Givetvis menar jag inte att Katharina von Südow ensam bär skulden, utan att hon är en klockren representant för den kultur och inställning som ÄR problemet.

Vad ska vi med en utredning som kommer fram till att ”inga fel har begåtts”?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Behövs det någon utredning när problemet är så väl beskrivet här, av problemet självt? Givetvis menar jag inte att Katharina von Südow ensam bär skulden, utan att hon är en klockren representant för den kultur och inställning som ÄR problemet.

Vad ska vi med en utredning som kommer fram till att ”inga fel har begåtts”?

Ja jag funderade på att ta med lite citat från henne också men lät bli eftersom det kunde ha blivit förvirrande.

Men det kan väl sammanfattas med att det är ingen skillnad på kvinnor och män så därför behöver man ha lika många kvinnor som män i kåren. Solklart.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja jag funderade på att ta med lite citat från henne också men lät bli eftersom det kunde ha blivit förvirrande.

Men det kan väl sammanfattas med att det är ingen skillnad på kvinnor och män så därför behöver man ha lika många kvinnor som män i kåren. Solklart.
Om det inte är någon skillnad så kan man ju undra varför det är viktigt med "mångfald"?
För det är ju inte mångfald i åsikter man vill ha, det är mångfald i yttre attribut.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Kan någon förklara för mig hur det kan komma sig att han valde bort AR-bössan och använde de vapen han gjorde?
Var de bättre för uppgiften eller hugget som stucket?
Debatten efteråt har enligt min mening antytt att det vapen som inte användes har större risk att ge skador så det verkar kontraproduktivt att lämna det hemma.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kan någon förklara för mig hur det kan komma sig att han valde bort AR-bössan och använde de vapen han gjorde?
Debatten efteråt har enligt min mening antytt att det vapen som inte användes har större risk att ge skador så det verkar kontraproduktivt att lämna det hemma.
Nu vet inte jag med säkerhet vilka vapen killen ägde och vilka han tog med sig/använde.
Men ett långt vapen (avsett för att pricka mål på långt avstånd) är inte optimalt i små utrymmen.
Där vill man ha ett kort lätthanterligt vapen.

Ingen slump att kpist eller annat vapen i samma storlek är bra i mindre utrymmen.
Att kunna fälla in stödet och ha med sig mycket amo (ännu mer om man sätter ihop 2st mag) är mycket praktiskt tex.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har inte läst någonstans att han hade licens för en AR, en Browning var det väl?
Var har du läst att han hade AR?

En annan konstig sak, filmen där någon filmar från ett fönster:

Jag hör ca tio skott i snabb följd. För det första finns inte så stora magasin som standard till en Browning och för det andra går det absolut inte att skjuta så fort med ett sådant vapen.

Skotten kommer dessutom utomhus skulle jag gissa.

Vad är det här för film och vad är det man hör?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har inte läst någonstans att han hade licens för en AR, en Browning var det väl?

Jag hör ca tio skott i snabb följd. För det första finns inte så stora magasin som standard till en Browning och för det andra går det absolut inte att skjuta så fort med ett sådant vapen.

Det enda som jag sett om vapen var att han hade licens för två pumphagel och två halvautomat kulgevär, och att det inte var AR.

Och den första hälften av skotten i videon låter ju väldigt annorlunda än den andra hälften, och eldhastigheten ökar ju också markant, så han kan ju ha bytt vapen halvvägs igenom.

Men jag har ingen aning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det enda som jag sett om vapen var att han hade licens för två pumphagel och två halvautomat kulgevär, och att det inte var AR.

Och den första hälften av skotten i videon låter ju väldigt annorlunda än den andra hälften, och eldhastigheten ökar ju också markant, så han kan ju ha bytt vapen halvvägs igenom.

Men jag har ingen aning.
1000046039.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika

Det kan givetvis vara ett missförstånd av mig. Jag tror att jag läste det i Flashbacktråden dagen efter och uppfattade det som att det var ett han ägde, men inte hade använt.
Då står jag uträtad och skäms.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag sa varken eller men film blir det, får man anta.. när har det inte blivit det?

Estonia kanske :va Halvknackig handling dock och Örebrothers är väl iofs inte bättre eftersom han insåg hur jävla sämst han var och

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Det var en konstig uppspeedad remixkänsla på ljudet i Aftonbladets version. Denna är bättre:

På SVTs version tycker jag inte det låter som att det byts vapen och eldhastighetens variation beror väl på vad skytten försöker träffa. Min tolkning är att han börjar försöka skjuta med precision mot flera olika personer och när folk börjar försöka sätta sig i säkerhet blir det bråttom att tömma resten av magasinet.

Det finns definitivt större magasin till Browning BAR. Nu vet jag inte vilken modell/kaliber han hade licens på men 10-skotts mag verkar gå relativt enkelt att hitta till de flesta och 20-skotts finns även om de verkar vara lite mer exotiska.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Såhär ser tidsaxeln ut.

0b0eb67b2373985f96aa04472c0455c6.jpg

(Men utredningen lär väl förkastas ändå med hänvisning till att det är förjävligt ändå och alla poliser ändå är kärringar.)

Lite eftertanke kanske?

Mvh

Nyheter
Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...