Skolskjutning i Örebro

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Delar din uppfattning men noterar också att när man talar med äldre generationer så idealiserar de inte mentalvården tidigare. När var den som bäst, precis innan den upphörde kan man gissa?
Men det är tvångsvård vi pratar om nu, låsa in fler mot sin vilja?
För frivillig vård finns väl åtminstone i teorin, om den inte också trängts undan av andra "prioriterade grupper"?
Det finns helt klart en del haverier inom Svensk mentalvård i samband med tvångsvård.
Men det behöver nog inte i alla lägen vara tvångsvård eller att låsa in folk på institution heller.
Det finns idag rätt stora brister gällande den frivilliga psykvården som kanske skulle kunna fånga upp någon och hjälpa innan den personen blir bindgalen och börjar skjuta.
Om jag inte missminner mig så var det väl någon av skyttarna vid stureplansskjutningarna som dagen innan varit till psykakuten för att försöka få hjälp men blivit nekad för att dom inte hade plats för någon som inte var sämre däran.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Generellt så är det omöjligt att skydda samhället från ensamma galningar. De kommer alltid att falla genom skyddsnät, och kommer alltid kumna genomföra massdåd som det här. Det är bättre att lägga tid och resurser på att snabbt stoppa situationerna när de uppstår.
Ja det är väl så. Men om man funderar för ett ögonblick på vad som för en ensam man att bli galen, finns det något samhället kan göra för att förebygga redan där? Innan det blir blodbad.

Läste alla inläggen sen och där finns många bra svar tycker jag. Ni är snabba här ;)

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Många bra poäng och lustiga observervationer. Jag förstår att mentalvården hade sina brister, nu kommer jag dessutom ihåg att jag hörde om övergrepp och kränkningar på anstalter i nyheterna. Men det är inget som inte händer idag inom ungdomsvården eller på andra ställen. Pedofiler dras till daghem och kyrkliga föreningar, 'i dom lugnaste vattnen hör ingen dina skrik' osv.

Tänkte på att vi ju har rättspsyk. Där blir man inlåst. Men då måste det finnas goda skäl, det fanns inga varningstecken kring snubben i Örebro.

Fasen, det blir mycket bra reklam för AR-15 nu. Jag sitter själv och kollar på ett nu.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Är det någon som motsätter sig samkörning av register som t ex polisens vapenlicens- och brottsregister och sjukjournaler?
Skatteverket, ingen lön - ingen licens.
Soc kanske har något, orosanmälningar?
Har inget emot det. Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det någon som motsätter sig samkörning av register som t ex polisens vapenlicens- och brottsregister och sjukjournaler?
Skatteverket, ingen lön - ingen licens.
Soc kanske har något, orosanmälningar?

Det finns massor av argument emot detta, inte minst de integritetsskäl som brukar anföras i alla frågor när det gäller vilka register som ”staten” har tillgång till över sina medborgare. Principiellt är det svårt att komma runt dem, eftersom dessa register i fel händer kan leda till mycket tråkiga konsekvenser.

Det man kan misstänka är att grunderna för vapenlicens kommer att hamna under lupp (igen) och kanske kommer det framledes inte att räcka med att ha jägarexamen och vara ostraffad? Vi får väl se…

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det finns massor av argument emot detta, inte minst de integritetsskäl som brukar anföras i alla frågor när det gäller vilka register som ”staten” har tillgång till över sina medborgare. Principiellt är det svårt att komma runt dem, eftersom dessa register i fel händer kan leda till mycket tråkiga konsekvenser.

Det man kan misstänka är att grunderna för vapenlicens kommer att hamna under lupp (igen) och kanske kommer det framledes inte att räcka med att ha jägarexamen och vara ostraffad? Vi får väl se…

Mvh
Jag tänkte att registren finns redan och samkörning är, eller kommer att bli, tillåtet när det gäller utbetalning av vissa bidrag och ersättningar till folk som avlidit, flyttat från Sverige eller som jobbar och har annan ersättning samtidigt

Kör på, jag har rent mjöl. Dessutom har jag redan mobilen med mig jämnt och lämnar spår efter mig.
Betalar med kort och blir filmad i affärer, vid bankomater, i kollektivtrafik, på gator och torg, snart överallt. Som i London.

Några bidrag har jag inte.

Mitt kontantkort är numera registrerat. Kom inte undan.

Kolla bidragstagarna inte oss.

Minintegritet gick förlorad för länge sedan.

Facebook, googlesökningar, extremt intresse för väderprognoser, bensinpriser.nu 98 oktan, YouTube, Google Maps, Norge hmm. Sätt span på’n.
Telefonboken, hur ofta pratar han med sina barn egentligen. Foton, messenger och foton, sms och foton. Restaurangnotor, mat vs öl. Nån kan läsa igenom mina inlägg här också.
Fast chansen att jag få medalj av Kungen är nog större än några restriktioner. 😇✌️

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Vill man lär sig mer om hur illa svensk psykvård fungerat och fungerar rekommenderar jag Christian Dahlströms Den enda rättan läran – Så förblindande psykoanalysen det svenska rättsväsendet

Det finns fortfarande folk som tror att Freud hade vettiga idéer.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har inget emot det. Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.
Problemet med samtliga fall som kan motiveras så, är att man förutsätter att regimen, och samtliga icke valda myndighetspersoner, har rent mjöl i påsen.
(samt är kompetenta nog att inte läcka informationen till någon som inte har det)

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ok tack för partsinlagan, den var faktiskt upplysande
Bara skrämmande då den visar orsaken till Polisens totala misslyckande.

1. Tänka på egen säkerhet går tydligen före de de ska skydda...
Polisens taktik för pågående dödligt våld, PDV, har ofta beskrivits som att poliserna bara ska fortsätta framåt tills gärningsmannen är oskadliggjord. Finns det en orimlig förväntan på poliser i sådana här lägen?
– Jag förstår om det finns en sådan förväntan för det är ju grundtanken med taktiken, men samtidigt måste man tänka på den egna säkerheten.

2. Det var ju synd...att de inte en TÄNKT på att träna för dålig sikt. Och sedan kan det ju bli farligt...så då skiter vi i uppgiften. Jösses.
Det här med att en gärningsman startar en rökutveckling. Är det ett scenario som har tagits upp på PDV-utbildningar du har deltagit i?
– Nej det är det inte. Och det tillför ju en extra dimension av risk. Har du inte sikt kan du inte heller verka. Det är självklart.

3. Ska vi släcka branden? Rädda en person som blir innebränd? Ska vi försvara Sverige mot väpnat angrepp då ryssen fuskar genom att skjuta på oss...
Näää nu börjar det bli otäckt, vi fikar istället.
Är vi skyldiga att gå in i en lokal där det pågår dödligt våld? Svaret vi har fått är att det är upp till varje polis att bestämma själv. Det finns ingen arbetsgivare som kan ta det arbetsmiljöansvaret att säga att första patrullen på plats ska kliva in i lokalen och konfrontera gärningsmannen.

4. Klart det är övning...det var ju LUNCH. Och att det "rasar in samtal" tyder ju på övning?? Dessutom var det ju LUNCH. Någon annan fixar säkert övningen.
Beredskap = noll
All annan radiotrafik bryts och de båda poliserna får höra är att det rasar in samtal till 112 om att det är skottlossning på en skola.
– Det är ju surrealistiskt alltihop. Man tar inte in själva utropet, utan tänker att det måste vara en övning eller någonting.

4. Det pinsamma börjar med rubriken. Det dog ca 10 pers + några svårt skadade och man känner stolthet?
Ja, klart man gör, ingen Polis blev skadad...
Jag känner bara stolthet över kollegorna

Man blir bara ledsen att veta att de drabbades nära o kära troligen läser detta.

Ska sluta med att jag känner många Poliser som tar sitt jobb på dödligaste allvar och som inte tvekar att ta skit med fara för eget liv.
Och jag kan garantera att det är otroligt dedikerade brandmän vi har!
Exempel på det kan man läsa om regelbundet. Rediga hjältar. Kräver hår på bröstet att gå rakt in i ett glödhett inferno. Ambulanskåren likaså som hjälper personer i kris som gör oväntade saker. Inte riskfritt.
Hur svenska officérskåren agerar vet ni redan.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ganska förvånande ändå. Vad hoppas de kunna vinna på detta liksom? Sno väljare från vänsterkanten? Inte jättetroligt... Hur många jägare har vi på höger- respektive vänsterkanten? Tror snarare detta kommer bita dem i röven då det främst kommer uppröra deras egna väljare...

Edit: Japp.
Jimmie vill sitta i regeringen och då måste man kompromissa för att få vara med. SD:s väljare och politiker är inte vana vid att vara tvungen att sälja allierades politik som sin egen och blir upprörda.

Min åsikt är att SD:s genidrag har varit att stå utanför regeringen. På så sätt har de sluppit kompromissa med vad de säger men har ändå fått stort inflytande i viktiga frågor.
Ska de nu vara med och forma politiken från insidan kanske de får lite större makt men till priset av mycket större kompromisser. Eftersom deras väljarbas och många företrädare har mycket liten kompromissvilja är risken uppenbar att partiet kommer få stora problem i denna övergång.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur svenska officérskåren agerar vet ni redan.
Faktiskt inte men det kanske borde vara en egen tråd.

Jag hade gärna sett en sådan där jag med spänning hade sett frågan belysas ur olika perspektiv. 🙂

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lite otippat att Centern är de enda som verkar resonera vettigt kring det föreslagna förbudet mot AR, inte jätteofta man håller med dem om särskilt mycket alls...

"Centerpartiet är det enda riksdagsparti som inte ställer sig bakom det förbud mot vissa halvautomatiska vapen som Tidöpartierna föreslagit efter masskjutningen i Örebro. ”Det handlar inte om en enskild vapensort”, säger Demirok (C) i SVT 30 Minuter"

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Kan fortsatt bara konstatera att om polisen gjort sitt jobb kanske min anhöriga fortfarande hade levt och 3 barn sluppit leva vidare utan sin mamma. Att gå in avsevärd tid efter skottlossning upphört, ja det kanske är bra för en själv, men då får man fan ge upp våldsmonopolet Så folk kan försvara sig själva.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Kan fortsatt bara konstatera att om polisen gjort sitt jobb kanske min anhöriga fortfarande hade levt och 3 barn sluppit leva vidare utan sin mamma. Att gå in avsevärd tid efter skottlossning upphört, ja det kanske är bra för en själv, men då får man fan ge upp våldsmonopolet Så folk kan försvara sig själva.
Tycker nog att du ska vänta med att kasta skit! ..tills Utredningen är klar!

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Tycker nog att du ska vänta med att kasta skit! ..tills Utredningen är klar!
Tycker jag är i position att utrycka min åstikt, den kommer inte ändras. Det är inte fråga om att kasta skit, bara se det för vad det är.
till skillnad från ditt subjektiva tyckande som expert på att polisen alltid gör allt rätt. Fikar man 30 minuter efter avslutad skottlossning för att säkerställa att man kommer hem medans oskyldiga dör så behövs inte så mycket utredning, vi kan bara konstatera att inte ens en dialog polis lyckades man skicka fram, mest troligt för att de böt underkläder då verkligheten kolliderade med en skev sym på vad som kan hända här i världen

Last edited:

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Tycker jag är i position att utrycka min åstikt, den kommer inte ändras. Det är inte fråga om att kasta skit, bara se det för vad det är.
till skillnad från ditt subjektiva tyckande som expert på att polisen alltid gör allt rätt.
Absolut! Men jag tycker att vi ska vänta på Utredningen! :hjarta

Nyheter
Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...